Auteur Topic: Wil niet meer ontkoppelen?  (gelezen 1530 keer)

Offline hetkonijn

  • Non-Register lid
  • Berichten: 3
  • Geslacht: Man
Wil niet meer ontkoppelen?
« Gepost op: do, 08 jun 2006, 00:33:03 »
Mijn Polo 1.3 Fox uit 1993 (4-bak) wil niet meer ontkoppelen lijkt het. Dit begon aan het begin van de week met het feit dat hij soms na het starten niet in de versnelling te krijgen was.

Bij ingedrukte koppeling voelde je gewoon tijdens het proberen in te schakelen van de versnelling dat de tandwielen nog gewoon vrolijk door draaiden. Als de motor weer werd uitgeschakeld kon er wel weer door de versnellingen gegaan worden, maar dat is logisch aangezien de tandwielen op dat moment stil staan. Echter als ik dan de auto in zijn 1 zette en de auto startte met ingetrapte koppeling dan kon er daarna wel weer normaal geschakeld worden (of dit enige relatie heeft of gewoon meer toeval is als wijsheid weet ik niet, want heb iedere keer niet voldoende kunnen testen).

Nadat ik dit 2 keer mee had gemaakt (met tussenpozen van 2 dagen geen problemen te hebben gehad) bedacht ik me dat het er aan kon liggen dat op de momenten dat het voor kwam het matje onder het koppelingspedaal geschoven was en het pedaal dus net niet voldoende ver ingedrukt kon worden om volledig te ontkoppelen. Dus ik vermoedde dat de koppelingskabel opnieuw afgesteld moest worden c.q. vervangen moest worden.

Tot op gisteravond ik wederom de auto na starten niet in de versnelling kreeg en de auto ook bij starten in zijn 1 in de motor gekoppeld bleef (koppeling intrappen hielp niet, de motor bleef gekoppeld). Ik vandaag dus nieuwe koppelingskabel gehaald (zat namelijk een zelfstellende kabel op welke wel erg veel speling had gekregen) en deze gemonteerd. Maar helaas krijg ik de auto na montage en afstelling van de nieuwe kabel nog steeds niet ontkoppeld. Bij het intrappen van het pedaal voel je wel de normale weerstand (welke ik voorheen toen alles nog in orde was ook voelde) echter lijkt het erop dat de platen toch niet van elkaar af schuiven.

Voor de volledigheid wil ik er even bij vermelden dat de bak c.q. koppeling verder geen kuren heeft vertoont of geen vreemde geluiden hebben gemaakt. Misschien dat iemand hier nog enige tips/aanwijzingen heeft, voordat ik hem maar laat afslepen naar een garage en meer als de dagwaarde ga uitgeven voor reparatie?

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Wil niet meer ontkoppelen?
« Reactie #1 Gepost op: do, 08 jun 2006, 08:21:01 »
Klinkt mij zeer bekend in de oren:

Hoe is het met de achteruit? krijg je m daar uberhaupt nog in?

Toen bij mijn toektoek (1982'er steilheck met 1.0 GL motor + 4 bak) de koppeling versleten was (90.000 km  / 18 jaar oud), deedt ie precies t zelfde: niet meer ontkoppelen, of in iedergeval: net niet voldoende. De drukgroep was toen zo ver versleten dat de boel niet meer goed los kwam.

Reken op: drukgroep, druklager, koppelingsplaat, en geleidebusje voor druklager.

Of dat de auto economisch total-loss maakt, moet je zelf bepalen. En dat ligt ook aan de garage waar je m heen sleept: de dealer kan nog wel eens erg prijzig zijn, terwijl de garage om de hoek een heel stuk goedkoper is.
Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline hetkonijn

  • Non-Register lid
  • Berichten: 3
  • Geslacht: Man
Wil niet meer ontkoppelen?
« Reactie #2 Gepost op: do, 08 jun 2006, 09:05:28 »
@Jaap: Bedankt voor je snelle reactie! Euh... nou achteruit heb ik hem nog niet in durven te zetten, aangezien deze niet gesynchroniseerd is poetst ie nogal luidruchtig zijn tanden... ;-)

Okay... mijn ergste vermoeden is dus waarheid aan het worden...

Even voor mijn beeld... iemand een indicatie in welke orde van grote voor de reparatiekosten moet denken bij een garage om de hoek? (ben namelijk Alfa Romeo gewent met torenhoge reparatiekosten...)




Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Wil niet meer ontkoppelen?
« Reactie #3 Gepost op: do, 08 jun 2006, 09:47:26 »
Indicatie?

- onderdelen -> www.hbase.nl
 (geleidebus is daar niet verkrijgbaar: zie daarvoor de volkswagendealer. Is maar een klein onderdeeltje, en zal wel meevallen qua prijs)

- tijd/arbeid -> bak kan verwijderd worden zonder uitbouw complete motor. Beun de haas doet t in 1 avondje, dus langer dan een halve dag mag een echte monteur d'r niet overdoen.
Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline Vincent

  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.779
  • Geslacht: Man
Wil niet meer ontkoppelen?
« Reactie #4 Gepost op: do, 08 jun 2006, 19:35:01 »
Heb het ooit eens bij de dealert laten doen voor 350 euries all-in..
Een beunhaas zal het toch wel niet meer dan 200 euries vragen incl onderdelen mag ik hopen? Beter is nog: als je een beetje technisch bent.. zelf doen! Helaas ontbrak bij bij de kennis en het gereedschap..

Offline Lexo

  • Non-Register lid
  • Berichten: 194
  • Geslacht: Man
Wil niet meer ontkoppelen?
« Reactie #5 Gepost op: do, 08 jun 2006, 21:57:22 »
- tijd/arbeid -> bak kan verwijderd worden zonder uitbouw complete motor.

das wel een klote klus in je eentje, een maatje die je ff helpt is wel een erg goed idee dan!
This post is a natural product. The slight variations in spelling and grammar enhance its individual character and beauty, and in no way are to be considered flaws or defects.

Offline Sjon

  • L86C-0041
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 15.899
  • Geslacht: Man
  • www.type86c.nl
    • VW Polo Type 86 & 86c
Wil niet meer ontkoppelen?
« Reactie #6 Gepost op: do, 08 jun 2006, 22:54:01 »
Wat de 1 een klote klus vind, doet de ander in 1,5 uur......alleen.
Tis maar hoe ervaren je bent en/of juiste gereedschap scheelt een boel.
Voor mij 1e keer bakwissel: lange avond

Offline Serge

  • L86C-0001
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.758
  • Geslacht: Man
  • der doctor
Wil niet meer ontkoppelen?
« Reactie #7 Gepost op: do, 08 jun 2006, 23:25:54 »
- tijd/arbeid -> bak kan verwijderd worden zonder uitbouw complete motor.

das wel een klote klus in je eentje, een maatje die je ff helpt is wel een erg goed idee dan!

3,5 uurtjes ,als je ervaring hebt en alleen hand gereedschap
je hebt laagvliegers en modelvliegers .

Offline Lexo

  • Non-Register lid
  • Berichten: 194
  • Geslacht: Man
Wil niet meer ontkoppelen?
« Reactie #8 Gepost op: vr, 09 jun 2006, 07:20:20 »
- tijd/arbeid -> bak kan verwijderd worden zonder uitbouw complete motor.

das wel een klote klus in je eentje, een maatje die je ff helpt is wel een erg goed idee dan!

3,5 uurtjes ,als je ervaring hebt en alleen hand gereedschap

zonder ervaring niet veel langer, maar op de oprit met wat assteuntjes is het echt geen leuk klusje in je eentje..
This post is a natural product. The slight variations in spelling and grammar enhance its individual character and beauty, and in no way are to be considered flaws or defects.

Offline hetkonijn

  • Non-Register lid
  • Berichten: 3
  • Geslacht: Man
Wil niet meer ontkoppelen?
« Reactie #9 Gepost op: vr, 09 jun 2006, 09:43:55 »
Dank voor alle antwoorden! Ga eens even denken wat te doen, maar de kosten vallen blijkbaar mee... Nogmaals bedankt!