Auteur Topic: probleem met ontsteking  (gelezen 1877 keer)

Offline feffe

  • Non-Register lid
  • Berichten: 575
  • Geslacht: Man
probleem met ontsteking
« Gepost op: wo, 28 aug 2013, 18:23:37 »
dikke maand geleden stond ik ineens stil aan de kant van de weg, auto wou niet meer aanslaan.
conclusie was dat de halgever stuk was, toen een andere gekocht via het forum in gebruikte staat.
na vervangen starte hij meteen weer perfect.

de afgelopen dagen heb ik weer een paar keer opeens stil gestaan, maar dan wou die telkens na een paar minuten wel weer.
vanmiddag stond ik weer stil, maar nu slaat die nog niet aan. geconcludeerd dat de hallgever weer stuk is.
is dit toeval? of zit er iets anders achter?

heeft iemand nog een ontsteking voor een 1.05 HZ? of past die van een ander blok er ook op?

1988 polo 2 steilheck
1978 polo 1
1971 kever

Offline feffe

  • Non-Register lid
  • Berichten: 575
  • Geslacht: Man
Re: probleem met ontsteking
« Reactie #1 Gepost op: wo, 28 aug 2013, 20:34:09 »
en nu doet die 't gewoon weer.....
1988 polo 2 steilheck
1978 polo 1
1971 kever

Offline Steilheck

  • L86C-0113
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.618
  • Geslacht: Man
  • Luc ( erkend zwetser )
Re: probleem met ontsteking
« Reactie #2 Gepost op: wo, 28 aug 2013, 20:51:43 »
contactblokje bij sleutel?
Dit is een voorbeeld van een 1-regel onderschrift

Offline feffe

  • Non-Register lid
  • Berichten: 575
  • Geslacht: Man
Re: probleem met ontsteking
« Reactie #3 Gepost op: wo, 28 aug 2013, 20:53:24 »
we hebben de halgever gesimuleerd door een spijkertje in het middelste gaatje van de stekker te doen en deze tegen de massa aan te tikken, toen vonkte de draad van de bobine naar de verdelerkap wel, maar als ik hem gewoon starte vonkte hij niet. dus daarom lijkt ons dat de halgever kapot is.
maar soms wel en soms niet dus, raar.
« Laatst bewerkt op: wo, 28 aug 2013, 21:14:29 door feffe »
1988 polo 2 steilheck
1978 polo 1
1971 kever

Offline rekordc

  • L86C-0097
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.030
  • Geslacht: Man
  • Martin Voerman
Re: probleem met ontsteking
« Reactie #4 Gepost op: wo, 28 aug 2013, 23:18:39 »
Hoe is je rotor/ verdeler kap? Maar met een stervende halgever is het soms wel soms niet.
- Onze Eigenste Ozzy Osbourne -

Offline feffe

  • Non-Register lid
  • Berichten: 575
  • Geslacht: Man
Re: probleem met ontsteking
« Reactie #5 Gepost op: do, 29 aug 2013, 17:53:18 »
hoe bedoel je hoe is mn rotor / verdeler kap? ziet er gewoon prima uit..
maar dat is ook niet echt relevant als mn halgever stuk is toch? of begrijp ik iets verkeerd...
past ontstekingshuis van verschillende motoren op mn HZ motor? hier op de sloop staat wel een polo maar is ander blok.
1988 polo 2 steilheck
1978 polo 1
1971 kever

Offline rekordc

  • L86C-0097
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.030
  • Geslacht: Man
  • Martin Voerman
Re: probleem met ontsteking
« Reactie #6 Gepost op: do, 29 aug 2013, 18:02:49 »
Heb wel eens een rotor gehad waar t lipje vanaf was waardoor er geen contact in de verdeler kap was dus geen vonk.

Andere passen wel maar zouden een andere vervroegingscurve kunnen hebben, maar werken doet t wel.
Ook een van bv 6N werkt wel maar dan zit de volgorde van kabels anders en heb je geen vervroeging.
- Onze Eigenste Ozzy Osbourne -

Offline RoelG

  • L86C-0115
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.013
  • Geslacht: Man
  • Roel Geene
    • Official -Boem Klats- assistant
Re: probleem met ontsteking
« Reactie #7 Gepost op: do, 29 aug 2013, 19:29:57 »
Nogmaals: contactblokje..... -dunno-

Offline feffe

  • Non-Register lid
  • Berichten: 575
  • Geslacht: Man
Re: probleem met ontsteking
« Reactie #8 Gepost op: do, 29 aug 2013, 20:23:40 »
hoezo contactblokje?? als daar een probleem zit zou die toch uberhaupt niet starten?
ik heb te maken met een auto die tijdens het rijden uitvalt en daarna niet meer aanslaat.
ik heb er totaal geen verstand van, ik snap niet hoe daar het probleem zou kunnen zitten..
1988 polo 2 steilheck
1978 polo 1
1971 kever

Offline RoelG

  • L86C-0115
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.013
  • Geslacht: Man
  • Roel Geene
    • Official -Boem Klats- assistant
Re: probleem met ontsteking
« Reactie #9 Gepost op: do, 29 aug 2013, 21:33:42 »
het contactblokje zorgt voor de schakelplus naar o.a. de startmotor en hall-gever.

als die niet meer goed werkt start hij soms niet meer of valt hij, in geval het probleem de hall-gever is, ineens uit.
de oorzaak is dan heeel moeilijk te vinden.

Komt helaas vaker voor dan je denkt. Heb het bij twee polo's gehad.

Als je een zware sleutelbos hebt ontstaat dit sneller. Een lichte bos helpt.

Soms helpt het dan om even de sleutel te 'wiebelen' in het contactslot.
Soms maakt dat niet uit. Zoals gezegd: moeilijk te vinden.
Soms voel je ook flink wat speling van de sleutel in het slot. Maar dat hoeft niet.

Voor de tweede keer een hall-gever kapot?
Kan. Maar zou het even ergens anders zoeken.

Blokje is vrij eenvoudig uit te wisselen en is niet duur.


Offline Gekke Gerrit

  • L86C-0070
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.533
  • Geslacht: Man
  • Geert
Re: probleem met ontsteking
« Reactie #10 Gepost op: do, 29 aug 2013, 21:38:19 »
Heb je een toerenteller? Als de motor uitvalt en je probeert tevergeefs te starten, zou bij 'n kapotte Hall-gever de toerenteller normaal gesproken slaande bewegingen maken...
Bedenk goed, wat je met je laatste Polo doet!

Offline feffe

  • Non-Register lid
  • Berichten: 575
  • Geslacht: Man
Re: probleem met ontsteking
« Reactie #11 Gepost op: do, 29 aug 2013, 21:52:15 »
oei, dit maakt het allemaal een stuk ingewikkelder haha.
ik heb geen toerenteller helaas,

hangt niks aan mn sleutel maar dat kan de afgelopen 25 jaar wel anders geweest zijn want er zit wel wat speling op.
aantal topics op problemcar zeggen precies t zelfde,
heb geprobeerd te starten met wat wiebelen met de sleutel maar dat heeft geen effect helaas.
morgen bij licht maar eens kijken of ik dat contactblokje kan vinden..
1988 polo 2 steilheck
1978 polo 1
1971 kever

Offline Sjon

  • L86C-0041
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 15.899
  • Geslacht: Man
  • www.type86c.nl
    • VW Polo Type 86 & 86c
Re: probleem met ontsteking
« Reactie #12 Gepost op: do, 29 aug 2013, 22:52:03 »
Om 't nog ingewikkelder te maken (sorry): wellicht een kapotte transistor-ontsteking* de 2e ontsteking ook gesloopt.
(Heb ik welles gehad, maar tussen ontsteking nr.1 en nr.2 zat slechts 1 rtije, geen dikke maand....)
*: stukkie elektronica op koelplaatje gemonteerd aan/nabij schutbord (bij Polo 2 injectie-modellen zit ie onder de ecu)
« Laatst bewerkt op: do, 29 aug 2013, 23:01:45 door Sjon »

Offline feffe

  • Non-Register lid
  • Berichten: 575
  • Geslacht: Man
Re: probleem met ontsteking
« Reactie #13 Gepost op: do, 29 aug 2013, 23:05:54 »
ai, was van plan van 't weekend 2 showtjes te bezoeken maar ik zie het sober in.....

ik snap deze zin niet:

Citaat
de 2e ontsteking ook gesloopt. (Heb ik welles gehad, maar tussen ontsteking nr.1 en nr.2 zat slechts 1 rtije, geen dikke maand....)

maar als het contactblokje of de transistor ontsteking dus stuk is, is dat te checken met een multimeter? (schakel ik mn vader voor in)
en dan gewoon vervangen?
1988 polo 2 steilheck
1978 polo 1
1971 kever

Offline feffe

  • Non-Register lid
  • Berichten: 575
  • Geslacht: Man
Re: probleem met ontsteking
« Reactie #14 Gepost op: vr, 30 aug 2013, 12:06:43 »
oke hoe de f*ck kan ik bij het contactblokje komen om hem eventueel te vervangen?
heb mn stuur, hendels en stuurkapjes er af en nu wil ik het hele metalen ding er af halen waar de sleutel in gaat en waar denk ik het contactblokje in zit.
ik heb 1 grote inbus bout losgehaald en verder zie ik niks... maar ik krijg hem niet los zo.
1988 polo 2 steilheck
1978 polo 1
1971 kever