Auteur Topic: Hersenspinsel 1W+AEE+G40?  (gelezen 2920 keer)

Offline scully

  • Non-Register lid
  • Berichten: 227
  • Geslacht: Man
Hersenspinsel 1W+AEE+G40?
« Gepost op: za, 24 mei 2014, 20:51:01 »
Omdat ik nog een 1W in mijn schuur heb liggen, en een lage compressie normaal alleen met speciale zuigers te bereiken is, die naar horen zeggen moeilijk te vinden zijn, dacht ik aan het volgende:

1W onderblok + AEE kop + G40 zuigers en drijfstangen

Even hardop rekenen:
Een G40 heeft een compressieverhouding van 8:1 (of was het 8,5:1?) en geen verbrandingsruimte in de kop, dus in de zuiger.

1272/4=318 cc per cilinder

(318+45)/45=8,07

Dus er zit zo'n 45 cc in de zuiger. Correct?
Schatting dat de diameter van de holling zo'n 5 cm is?
0,25*pi*5^2*h=45
h=2,3 cm? Lijkt mij een beetje veel?

Inhoud cilinder 1W is:
0.25*pi*7,5^2*7,91=349,5 cc

Halve slag 1W tov PY is (7,91/2)-(7,2/2)=0,355 cm wat de zuiger dan boven het blok uit komt.
Dit zou er dus vanaf moeten.
Weer rekenen met de geschatte 5 cm:
0,25*pi*5^2*0,355=7 cc die je dan aan compressieruimte kwijt raakt.
Blijft dan over 45-7=38 cc

Ik meende hier gelezen te hebben dat een AEE 17 cc in de kop heeft zitten.

17+38=55cc

(349,5+55)/55=7,35:1 compressieverhouding?

Als ergens nog 5 cc weg te snoepen valt, wordt de berekening:
(349,5+50)/50=7,99
Wat dan weer de originele compressie is.

Wie corrigeert/verbetert mij op eventuele fouten?

Is dit technisch mogelijk? Wat denken jullie?

Wat doet 4 mm van de zuiger afdraaien met de warmtegeleiding en de kracht die het kan weerstaan?

Hoe zal de swirl zijn in de cilinder met een AEE verbrandingskamer in de kop, en de ronde kom in de G40 zuiger? De G40 kom icm de platte G40 cilinderkop is volgens mij wel redelijk ideaal qua verbranding. De AEE kop daarentegen?







Offline bobrosco

  • L86C-0208
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.116
  • Geslacht: Man
  • maikel de haan
    • customcarforum
Re: Hersenspinsel 1W+AEE+G40?
« Reactie #1 Gepost op: zo, 25 mei 2014, 09:44:14 »
denk niet dat het goed komt. Je hoogte van de bovenste zuigerveer is dan niet goed meer, die komt veel te hoog op de zuiger dan.

Offline scully

  • Non-Register lid
  • Berichten: 227
  • Geslacht: Man
Re: Hersenspinsel 1W+AEE+G40?
« Reactie #2 Gepost op: zo, 25 mei 2014, 11:20:46 »
Dat was ook mijn gedachte. Wat te denken van de 1W zuiger zelf? Zit genoeg vlees bovenop om wat uit te halen lijkt mij? Op deze manier kan je dat mooi spiegelen aan de AEE compressieruimte.



http://www.clubgti.com/showthread.php?234927-Best-OEM-pistons-for-pikey-small-block-16v-turbo

Offline TomM

  • Non-Register lid
  • Berichten: 191
  • Geslacht: Man
  • Tom Mesman
Re: Hersenspinsel 1W+AEE+G40?
« Reactie #3 Gepost op: zo, 25 mei 2014, 11:54:51 »
Ik kan me vergissen, maar het zijn toch niet de zuigers en drijfstangen die het slagvolume bepalen maar voornamelijk de krukas?
Is het in dat geval niet ook noodzakelijk een g40 krukas te pakken?

En ik begrijp uit je compressieverhouding dat je geblazen wilt gaan rijden?

Offline scully

  • Non-Register lid
  • Berichten: 227
  • Geslacht: Man
Re: Hersenspinsel 1W+AEE+G40?
« Reactie #4 Gepost op: zo, 25 mei 2014, 12:15:59 »
Sowieso geblazen ja. Het slagverschil zit idd in de krukas, maar de blokken zijn gelijk qua hoogte. Dit verschil zit dan weer in de zuigers aangezien de drijfstangen ook even lang zijn.

Offline scully

  • Non-Register lid
  • Berichten: 227
  • Geslacht: Man
Re: Hersenspinsel 1W+AEE+G40?
« Reactie #5 Gepost op: zo, 25 mei 2014, 12:25:47 »
Misschien helemaal een gekke gedachte, maar in de link hierboven wordt gesproken over een 16v kop op een 8v onderblok. Daar wordt gesproken over 31cc in de kop. Van de benodigde 50cc hoeft er dan nog maar 19cc uit de zuiger te komen. Bij een kom van rond 5 komt dat dan op 1 cm diep. Is dat te doen?

Offline scully

  • Non-Register lid
  • Berichten: 227
  • Geslacht: Man
Re: Hersenspinsel 1W+AEE+G40?
« Reactie #6 Gepost op: zo, 25 mei 2014, 23:18:57 »
Kom ik nu met iets doms ofzo? Aangezien niemand er op reageert?  -boehoe-

Offline Gekke Gerrit

  • L86C-0070
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.529
  • Geslacht: Man
  • Geert
Re: Hersenspinsel 1W+AEE+G40?
« Reactie #7 Gepost op: zo, 25 mei 2014, 23:24:48 »
Er zitten hier niet heel veel mensen die geblazen rond rijden... Wel een aantal die er verstand van hebben, hoor, maar die zijn ook niet altijd online...
Bedenk goed, wat je met je laatste Polo doet!

Offline Gekke Gerrit

  • L86C-0070
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.529
  • Geslacht: Man
  • Geert
Re: Hersenspinsel 1W+AEE+G40?
« Reactie #8 Gepost op: zo, 25 mei 2014, 23:26:13 »
Bovendien is het welgeteld 11 (!) uur na je laatste vraag... Verwachtingen creëeren teleurstellingen? Overigens proef ik daar wel je enthousiasme uit, hoor.
Bedenk goed, wat je met je laatste Polo doet!

Offline Hofstay

  • L86C-0207
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.265
  • Geslacht: Man
  • Geart Hofstee
Re: Hersenspinsel 1W+AEE+G40?
« Reactie #9 Gepost op: ma, 26 mei 2014, 00:18:50 »
Beetje flabbergasted door de rekensom, heb het 2x moeten lezen  :)

Vragen die bij mij opkomen;
-Lengte van de g40 en 1w drijfstang is het zelfde?
-Decompressieplaat al overwogen om mee te nemen in je berekeningen?
-Waarom geen G40 kop?


Offline scully

  • Non-Register lid
  • Berichten: 227
  • Geslacht: Man
Re: Hersenspinsel 1W+AEE+G40?
« Reactie #10 Gepost op: ma, 26 mei 2014, 08:17:33 »
Er zitten hier niet heel veel mensen die geblazen rond rijden... Wel een aantal die er verstand van hebben, hoor, maar die zijn ook niet altijd online...

Volgens mij maakt dat in dit verhaal niet zoveel uit, of de compressie nou 8:1 is, of 12:1, qua berekening etc komt het op hetzelfde neer. Voor mij is het interessant of de verschillende mogelijkheden technisch mogelijk zijn en realistisch. Een AEE kop wordt alweer een stuk moeilijker dan een G40 kop ivm de inlaat etc, een 16V kop is weer een heel andere technische uitdaging. Desalniettemin ben ik van mening dat een AEE kop uit zichzelf al een stuk beter zal flowen dan een G40 kop, en door de verbrandingsruimte in de kop, zal er niet zoveel uit de zuiger gehaald hoeven worden om op de juiste compressie te komen. Een 16v kop flowt nog veel beter natuurlijk, en in dat geval zal er al helemaal niet zoveel meer uit de zuiger gehaald hoeven worden.

Bovendien is het welgeteld 11 (!) uur na je laatste vraag... Verwachtingen creëeren teleurstellingen? Overigens proef ik daar wel je enthousiasme uit, hoor.

Hehe, misschien dat de meeste mensen gewoon lekker in de tuin hebben gezeten.  :)

Beetje flabbergasted door de rekensom, heb het 2x moeten lezen  :)

Vragen die bij mij opkomen;
-Lengte van de g40 en 1w drijfstang is het zelfde?
-Decompressieplaat al overwogen om mee te nemen in je berekeningen?
-Waarom geen G40 kop?

Decompressieplaat ben ik geen fan van, het beïnvloed je squish. Een G40 kop is qua pasvorm wel het makkelijkst, en in het geval van custom forged zuigers misschien wel de beste keus om die reden.

Offline bobrosco

  • L86C-0208
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.116
  • Geslacht: Man
  • maikel de haan
    • customcarforum
Re: Hersenspinsel 1W+AEE+G40?
« Reactie #11 Gepost op: ma, 26 mei 2014, 19:32:35 »
ook je zuigers afdraaien gaat je squish beinvloeden. En uitdraaien van de zuigers lijkt met niet het fijnste werk, zou dat het liefste op een cnc bank laten doen dan. Anders heb je een pokke klus om overal een goede radius aan te zetten zoals hij moet zijn en ze ook nog eens allemaal gelijk maken.
En kun je niet ergens aan een oude zuiger van zo'n diesel komen? Dan kun je eens wat gaan meten en proberen enz. Stel dat die zuiger maar 15mm dik is op zijn dunste punt en jij gaat er 10mm af halen dan blijft er niet veel over.

Offline scully

  • Non-Register lid
  • Berichten: 227
  • Geslacht: Man
Re: Hersenspinsel 1W+AEE+G40?
« Reactie #12 Gepost op: ma, 26 mei 2014, 20:13:51 »
Dat is waar. Ik zou natuurlijk ook het binnenwerk van een G40 erin kunnen zetten, dat is zo gedaan, mits de cilinders nog mooi rond zijn natuurlijk.

Offline bobrosco

  • L86C-0208
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.116
  • Geslacht: Man
  • maikel de haan
    • customcarforum
Re: Hersenspinsel 1W+AEE+G40?
« Reactie #13 Gepost op: ma, 26 mei 2014, 22:35:35 »
ja maar dan valt het grootste voordeel van een 1w blok alweer weg, dat is namelijk dat je wat meer inhoud kan pakken.

Offline Gekke Gerrit

  • L86C-0070
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.529
  • Geslacht: Man
  • Geert
Re: Hersenspinsel 1W+AEE+G40?
« Reactie #14 Gepost op: di, 27 mei 2014, 00:42:42 »
En zIjn GK-zuigers geen optie?  -dunno- (zeg ik, niet gehinderd door enige vorm van kennis)
Bedenk goed, wat je met je laatste Polo doet!