Auteur Topic: GL motor loopt zeer slecht  (gelezen 2101 keer)

Offline Ruben

  • Non-Register lid
  • Berichten: 40
GL motor loopt zeer slecht
« Gepost op: zo, 01 jun 2014, 19:03:39 »
Hoi,

Ik ben in het bezit van een Polo classic met motorcode GL. In de tijd dat ik hem heb heb ik zowat alle problemen wel voorbij zien komen, maar ik denk dat ik er nu niet meer uit kan komen. Vandaar deze oproep. De polo loopt heel soms aardig stationair (vaak zodra hij goed koud is en maximaal ong 30 sec) maar over het algemeen niet en dan loopt hij ook heel onregelmatig. Er is in het verleden al een andere carburateur en inlaatspruitstuk op gekomen, namelijk van een 31 PIC(T) 7 naar een 31 PIC(T) 5 dit omdat mijn luchtinlaat poreus was, dat ging toen prima tot ik een vaag probleem kreeg met de contactpunt ontsteking. Ik reed een stukje en dan begon hij in eens hevig in te houden en uiteindelijk kon je er niet meer mee vooruit. Dat gebeurde achter elkaar we konden geen probleem vinden dus niet op te lossen. Toen heeft mijn monteur er uiteindelijk een elektroniche ontsteking op weten te zetten waarnaar hij weer prima liep, even later begaf de benzine pomp het, nieuwe benzine pomp installeert. Poosje later begon de carburateur vol te lopen met benzine en te sputteren, toen heb ik zelf een revisie setje gevonden en hem zelf schoongemaakt, alle pakkingen en onderdeeltjes vervangen. Nu loopt hij niet meer vol met benzine maar hij loopt dus zoals ik in den beginne omschreef zeer onregelmatig. Heeft iemand een idee of sugestie?

Bvd Ruben,
« Laatst bewerkt op: zo, 01 jun 2014, 19:05:23 door Ruben »

Offline nappertje

  • L86C-0212
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.186
  • Henri Nap
Re: GL motor loopt zeer slecht
« Reactie #1 Gepost op: zo, 01 jun 2014, 19:29:23 »
Dit is gekomen gelijk na het revisiesetje? Carburateur iets niet goed.

Offline Gekke Gerrit

  • L86C-0070
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.529
  • Geslacht: Man
  • Geert
Re: GL motor loopt zeer slecht
« Reactie #2 Gepost op: zo, 01 jun 2014, 19:40:22 »
Voetpakking? Of vacuumslangetje niet goed aangesloten?
Bedenk goed, wat je met je laatste Polo doet!

Offline Ruben

  • Non-Register lid
  • Berichten: 40
Re: GL motor loopt zeer slecht
« Reactie #3 Gepost op: zo, 01 jun 2014, 20:15:57 »
Nou de voetpakking hebben wij zelf gemaakt van industrie vilt gemaakt en het reageert niet op rem reiniger en het vacuümslangetje is vernieuwd.

Offline Ruben

  • Non-Register lid
  • Berichten: 40
Re: GL motor loopt zeer slecht
« Reactie #4 Gepost op: zo, 01 jun 2014, 20:20:52 »
en het slechte lopen is wel ontstaan na het reinigen en vervangen van de carb onderdeeltjes maar ik hem hem later nog eens bekeken en toen zag alles er goed uit.

Offline nappertje

  • L86C-0212
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.186
  • Henri Nap
Re: GL motor loopt zeer slecht
« Reactie #5 Gepost op: zo, 01 jun 2014, 23:04:36 »
Wat heb je allemaal vervangen?

Offline Sjon

  • L86C-0041
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 15.896
  • Geslacht: Man
  • www.type86c.nl
    • VW Polo Type 86 & 86c
Re: GL motor loopt zeer slecht
« Reactie #6 Gepost op: ma, 02 jun 2014, 08:48:03 »
Voetpakking van vilt zet ik mijn vraagtekens bij: zo'n ding is van rubber en +/- 1cm dik.

Afdeling vonken (rotor/verdeelkap/bougies/bougieskabels) op orde? Klepspeling afgesteld?

Offline Ruben

  • Non-Register lid
  • Berichten: 40
Re: GL motor loopt zeer slecht
« Reactie #7 Gepost op: ma, 02 jun 2014, 16:42:44 »
Hoi,

Nou dat pakkingsmateriaal van vilt vind ik ook nog best wel apart spul. Het is 1,2 cm dik en volgens de man waar ik het gekocht heb ideaal voor dit soort dingen. Ik moest ook wel, de oude was helemaal gaar en niet meer te krijgen. We hebben hem getest (met rem reiniger) voor zover dat ging (met variabel toerental) en konden geen opvliegers opmerken. klepspeling is ooit afgesteld maar das al een poos geleden volgens mij, maar kan dit zo'n heftig effect veroorzaken?
« Laatst bewerkt op: ma, 02 jun 2014, 16:47:20 door Ruben »

Offline Ruben

  • Non-Register lid
  • Berichten: 40
Re: GL motor loopt zeer slecht
« Reactie #8 Gepost op: ma, 02 jun 2014, 16:50:55 »
Ik heb hem zojuist ook weer eens geprobeerd, hij stond lekker in de zon te bakken. startten hem liep meteen weer zwaar variabel, dus choke uit gas er bij, en ff klein rondje proberen (hokelen en stoten). Telkens zodra je de rem in trapt valt hij geheel dood, en een 5 kilometer verder het oude bekende probleem, geen vermogen en langzaam uit vallen probleem van voor de elektroniche ontsteking!
« Laatst bewerkt op: ma, 02 jun 2014, 17:21:22 door Ruben »

Offline Ruben

  • Non-Register lid
  • Berichten: 40
Re: GL motor loopt zeer slecht
« Reactie #9 Gepost op: ma, 02 jun 2014, 17:11:59 »
En trouwens op de vraag van nappertje: ik heb bij de carb de deksel pakking vervangen, ik heb de vlotternaald vervangen, afstandhouder vlotterbakje vervangen, membraam vervangen. Verder heb ik alles schoongemaakt, nieuwe pakking van vilt voor het inlaatspruitstuk/carb ge standst. Nieuwe m8 tapjes gedraaid met behulp van Helicoil voor de carb. Daarnaast is er een andere benzine pomp op gekomen, gehele grote beurt met keerringen, pakkingen,alle riemen, en uiteraard ook de waterpomp,verder: koelvloeistof, radiateur, carburateur dus ook (wel een goede tweedehands). En verder het een en ander gesmeerd, schoongemaakt (en uiteraard de olie filters enz...). en er is een nieuwe elektroniche ontsteking opgekomen inmiddels 1500,00 euro verder en het probleem lijkt weer op te duiken.

Offline Ruben

  • Non-Register lid
  • Berichten: 40
Re: GL motor loopt zeer slecht
« Reactie #10 Gepost op: ma, 02 jun 2014, 17:18:58 »
Wat nog niet vervangen is: dynamo, kabelboom, en meschien klepspeling weer eens controleren (das weer een paar jaar geleden). verder zou ik op het motorische vlak niet meer weten wat het kon zijn. zou het met de dynamo samen kunnen hangen?

Offline Gekke Gerrit

  • L86C-0070
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.529
  • Geslacht: Man
  • Geert
Re: GL motor loopt zeer slecht
« Reactie #11 Gepost op: ma, 02 jun 2014, 18:59:15 »
Hoe zit het met de vervroeging? En heb je rembekrachtiging ingebouwd? Want uitvallen bij remmen doet mij denken aan wegtrekken van vacuum, anders reageren bij warme motor idem dito: andere curve door vacuum werkt mogelijk niet (goed)?
Bedenk goed, wat je met je laatste Polo doet!

Offline Ruben

  • Non-Register lid
  • Berichten: 40
Re: GL motor loopt zeer slecht
« Reactie #12 Gepost op: ma, 02 jun 2014, 21:02:04 »
Beste Gerrit,

De rembekrachtiging is gewoon origineel, en daar liep hij voorheen goed op. Vervroeging is gesteld in goede toestand dus denk niet dat dat wat op kan leveren of zou het wel? Ik weet eigenlijk niet wat je met curve bedoelt? Ik heb helaas alleen basis kennis over de auto.

Offline Serge

  • L86C-0001
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.758
  • Geslacht: Man
  • der doctor
Re: GL motor loopt zeer slecht
« Reactie #13 Gepost op: ma, 02 jun 2014, 23:55:06 »
verwissel eens de onderdrukslangen onderling op de paddenstoel van je ontsteking (de originele is een dubbelwerkende namelijk )
je hebt laagvliegers en modelvliegers .

Offline Gekke Gerrit

  • L86C-0070
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.529
  • Geslacht: Man
  • Geert
Re: GL motor loopt zeer slecht
« Reactie #14 Gepost op: di, 03 jun 2014, 00:10:26 »
Wist niet zeker of een GL over rembekrachtiger beschikte, vandaar mijn woordkeuze. Maar een rembrekrachtiger gebruikt vacuum (onderdruk) van het spruitstuk, net als de vervroeging van je ontsteking. Als je paddestoel (vervroeging) niet (meer) goed werkt, is de basis-instelling misschien wel met het verkeerde vacuum gebeurd.
Als je nu remt, of zodra de motor op bedrijfstemperatuur is (en er een andere onderdruk/vacuum heerst in het spruitstuk) klopt de ontsteking niet meer en valt de motor uit. Dat is mijn gedachtegang.

Dat zou betekenen dat de ontsteking niet meer vervroegd wordt door vacuum, dus standaard op stationair staat ingesteld, dus te vroeg, als ik nu mijn glas prosecco nog helder genoeg na kan denken...
Bedenk goed, wat je met je laatste Polo doet!