Auteur Topic: NZ zonder Katalysator en ombouw naar carburateur vraag  (gelezen 2356 keer)

Offline Raymon

  • L86C-0190
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 5.501
  • Geslacht: Man
  • Raymon Gerrist
Re: NZ zonder Katalysator en ombouw naar carburateur vraag
« Reactie #15 Gepost op: za, 21 jun 2014, 05:02:08 »
Of je monteert een sportkat , heb je het beste van 2 werelden .
Als ik het zo lees heb je waarschijnlijkmaan een 100 cels sportkat voldoende .
Raymon 

Always be yourself unless you are Monday then be Friday

Offline bobrosco

  • L86C-0208
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.116
  • Geslacht: Man
  • maikel de haan
    • customcarforum
Re: NZ zonder Katalysator en ombouw naar carburateur vraag
« Reactie #16 Gepost op: ma, 23 jun 2014, 12:22:40 »
 Waarom zou hij een kat monteren? Zodat hij de apk niet kan halen? Met kat EN lambdasonde mag je veel minder co dan zonder kat of lamda. Maar als er dus 1 van de 2 niet onder zit mag je 3.5co en geen 4 gas meting

Offline EMP

  • L86C-0185
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.667
  • Geslacht: Man
  • Erik Martijn Pool
    • poloC.nl
Re: NZ zonder Katalysator en ombouw naar carburateur vraag
« Reactie #17 Gepost op: ma, 23 jun 2014, 13:09:21 »
Dank heren voor de antwoorden  -thumbsup-

Offline EMP

  • L86C-0185
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.667
  • Geslacht: Man
  • Erik Martijn Pool
    • poloC.nl
Re: NZ zonder Katalysator en ombouw naar carburateur vraag
« Reactie #18 Gepost op: vr, 27 jun 2014, 06:53:34 »
Hoe zit het eigenlijk met de regelgeving als je k6 op je kenteken heb staan?
ben je dan verplicht een kat te hebben?

Offline mike.roodvoets

  • L86C-0205
  • Non-Register lid
  • Berichten: 560
  • Geslacht: Man
  • Mike Roodvoets
Re: NZ zonder Katalysator en ombouw naar carburateur vraag
« Reactie #19 Gepost op: vr, 27 jun 2014, 07:30:02 »
De termen S6 K6 K9 U9 e.d. geven aan dat de auto voldoet aan een bepaalde emissie-eis, niets meer en niets minder. Doorgaans betekent dit dat de auto inderdaad is voorzien van een katalysator, maar dit HOEFT niet zo te zijn, Toyota bereikte de emissie-eisen destijds bijvoorbeeld met een "lean-burn" motor, een motor die op een bijzonder arm mengsel draait, zonder gebruik van een katalysator. 

In de APK regelgeving staat: 

Van personenauto's die in gebruik zijn genomen na 31 december 1992 met een verbrandingsmotor met elektrische ontsteking welke overeenkomstig het twaalfde lid moeten zijn voorzien van een emissiebestrijdingssysteem dat bestaat uit een katalysator en een lambdasonde, met inbegrip van personenauto's die worden gevoed door een al dan niet tot vloeistof verdicht gas, dient het emissiebestrijdingssysteem goed te werken. De goede werking ervan wordt beoordeeld aan de hand van het gehalte koolmonoxide van de uitlaatgassen, alsmede aan de hand van de op grond van de samenstelling van de uitlaatgassen berekende lucht-brandstofverhouding (lambdawaarde). Deze beoordeling vindt plaats op een door Onze Minister en Onze Minister van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer tezamen aangegeven wijze. 

(c) RDW (opgemaakt door RDW) 

In jouw geval is een katalysator dus NIET verplicht, hij moet alleen wel aan z'n vermelde CO-percentage voldoen, maar dat moet geen probleem zijn, even schroeven en het CO daalt, waarschijnlijk rijdt de mini dan voor geen meter, maar dat mag de pret niet drukken, na de keuring gewoon het CO weer terugzetten op de oude waarde. :-)

____

ee hoeft niet, copie ander forum:

« Laatst bewerkt op: vr, 27 jun 2014, 07:33:17 door mike.roodvoets »
Als ik soms onduidelijk ben spijt me dat, ik weet het wel krijg alleen nooit iets goed op papier !

Offline EMP

  • L86C-0185
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.667
  • Geslacht: Man
  • Erik Martijn Pool
    • poloC.nl
Re: NZ zonder Katalysator en ombouw naar carburateur vraag
« Reactie #20 Gepost op: vr, 27 jun 2014, 07:38:40 »
 -thumbsup- thanks verhelderend  -hug-

Offline rekordc

  • L86C-0097
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.030
  • Geslacht: Man
  • Martin Voerman
Re: NZ zonder Katalysator en ombouw naar carburateur vraag
« Reactie #21 Gepost op: zo, 13 jul 2014, 10:48:45 »
Of tank leeg rijden en Aspen benzine tanken voor de keuring, werkt ook goed voor je CO.
- Onze Eigenste Ozzy Osbourne -

Offline bobrosco

  • L86C-0208
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.116
  • Geslacht: Man
  • maikel de haan
    • customcarforum
Re: NZ zonder Katalysator en ombouw naar carburateur vraag
« Reactie #22 Gepost op: zo, 13 jul 2014, 12:34:59 »
ik weet niet wat jullie doen met je auto. Maar je mag een co van 3.0 of 3.5 halen zonder kat en geen 4 gas meting omdat je geen kat meer hebt. En als je dat niet kan halen dan loopt hij echt wel pisrijk en word het gewoon tijd om hem weer af te gaan stellen.

Offline anton 72

  • L86C-0191
  • Non-Register lid
  • Berichten: 988
  • Geslacht: Man
  • Anton Woudenberg
Re: NZ zonder Katalysator en ombouw naar carburateur vraag
« Reactie #23 Gepost op: zo, 13 jul 2014, 16:14:26 »
Met de daf 3303 op a.p.k geweest
co 5,27 en toch goed gekeurd hoe kan dat dan volgens you?
rijdend;sedan '89
"        "steilheck '87
Project steilheck'87

Offline Steilheck

  • L86C-0113
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.618
  • Geslacht: Man
  • Luc ( erkend zwetser )
Re: NZ zonder Katalysator en ombouw naar carburateur vraag
« Reactie #24 Gepost op: zo, 13 jul 2014, 16:18:56 »
Eisen verschillen.
Dit is een voorbeeld van een 1-regel onderschrift

Offline anton 72

  • L86C-0191
  • Non-Register lid
  • Berichten: 988
  • Geslacht: Man
  • Anton Woudenberg
Re: NZ zonder Katalysator en ombouw naar carburateur vraag
« Reactie #25 Gepost op: zo, 13 jul 2014, 16:29:46 »
Dat bedoel ik ,je kunt dus niet stellen dat 3,5 de max is.
Er zijn zelfs auto's waar niet eens co gemeten hoeft te worden.
rijdend;sedan '89
"        "steilheck '87
Project steilheck'87

Offline bobrosco

  • L86C-0208
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.116
  • Geslacht: Man
  • maikel de haan
    • customcarforum
Re: NZ zonder Katalysator en ombouw naar carburateur vraag
« Reactie #26 Gepost op: zo, 13 jul 2014, 21:01:45 »
Dat bedoel ik ,je kunt dus niet stellen dat 3,5 de max is.
Er zijn zelfs auto's waar niet eens co gemeten hoeft te worden.
Maar is dat een polo of uberhaupt een auto van rond het bouwjaar van deze auto? Nee. Dus is het van toepassing? Dan kan ik ook zeggen ja een daf ya 126 uit 1956, niet eens apk gekeurd en mag toch er mee rijden. Hoe kan dat? O ja omdat die apk vrijgesteld is door zijn leeftijd.
Maar over het algemeen is ongeveer iedere polo verplicht een co meting te doen.
Maar als je graag niet relevante auto's er bij wil halen kan ik dat spelletje dus net zo goed spelen. En aangezien dit forum over polos gaat gaan we daar dan ook maar van uit dat dit topic over een polo gaat of niet? Dus dan plaats ik daarvoor relevante informatie. Anders kon ik net zo goed zeggen zoek een auto van voor 1960, hoef je helemaal geen apk meer.

Offline Polofundriver

  • Non-Register lid
  • Berichten: 414
  • Geslacht: Man
Re: NZ zonder Katalysator en ombouw naar carburateur vraag
« Reactie #27 Gepost op: zo, 13 jul 2014, 21:37:59 »
Ik ken genoeg polo,s die ook geen apk-plicht hebben.
Die moeten bijvoorbeeld op tuv  -nana- -nana- -nana-

Offline anton 72

  • L86C-0191
  • Non-Register lid
  • Berichten: 988
  • Geslacht: Man
  • Anton Woudenberg
Re: NZ zonder Katalysator en ombouw naar carburateur vraag
« Reactie #28 Gepost op: ma, 14 jul 2014, 14:03:26 »
Maikel, ff ontopic om verdere vervuiling te vermijden een pb
rijdend;sedan '89
"        "steilheck '87
Project steilheck'87