De termen S6 K6 K9 U9 e.d. geven aan dat de auto voldoet aan een bepaalde emissie-eis, niets meer en niets minder. Doorgaans betekent dit dat de auto inderdaad is voorzien van een katalysator, maar dit HOEFT niet zo te zijn, Toyota bereikte de emissie-eisen destijds bijvoorbeeld met een "lean-burn" motor, een motor die op een bijzonder arm mengsel draait, zonder gebruik van een katalysator.
In de APK regelgeving staat:
Van personenauto's die in gebruik zijn genomen na 31 december 1992 met een verbrandingsmotor met elektrische ontsteking welke overeenkomstig het twaalfde lid moeten zijn voorzien van een emissiebestrijdingssysteem dat bestaat uit een katalysator en een lambdasonde, met inbegrip van personenauto's die worden gevoed door een al dan niet tot vloeistof verdicht gas, dient het emissiebestrijdingssysteem goed te werken. De goede werking ervan wordt beoordeeld aan de hand van het gehalte koolmonoxide van de uitlaatgassen, alsmede aan de hand van de op grond van de samenstelling van de uitlaatgassen berekende lucht-brandstofverhouding (lambdawaarde). Deze beoordeling vindt plaats op een door Onze Minister en Onze Minister van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer tezamen aangegeven wijze.
(c) RDW (opgemaakt door RDW)
In jouw geval is een katalysator dus NIET verplicht, hij moet alleen wel aan z'n vermelde CO-percentage voldoen, maar dat moet geen probleem zijn, even schroeven en het CO daalt, waarschijnlijk rijdt de mini dan voor geen meter, maar dat mag de pret niet drukken, na de keuring gewoon het CO weer terugzetten op de oude waarde. :-)
____
ee hoeft niet, copie ander forum: