Auteur Topic: Schokbrekers vervangen  (gelezen 342 keer)

Offline Dominique Jacobs

  • Non-Register lid
  • Berichten: 21
  • Naam Achternaam
Schokbrekers vervangen
« Gepost op: vr, 27 sep 2024, 14:13:51 »
Hoi allemaal,

Na een tijdje even afwezig weer een rondje onderhoud aan de polo (86c 1984)...de schokbrekers. Bij het demonteren van de oude kwam uit de koker van de veerpoot olie uitgelopen. Nu is mijn vraag of ik bij de montage van de nieuwe schokbrekers dit ook weer moet vullen met olie ofdat de hedendaagse vervangers dat niet nodig hebben?

Alsvast dank voor de tips.
Dominque

Offline JBM

  • L86C-0238
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 538
  • Geslacht: Man
  • Joris
Re: Schokbrekers vervangen
« Reactie #1 Gepost op: za, 28 sep 2024, 13:15:34 »
Dat is inderdaad correct, die moet je even opnieuw vullen.
Ervaar een spatader, rij G-lader.

Offline Dominique Jacobs

  • Non-Register lid
  • Berichten: 21
  • Naam Achternaam
Re: Schokbrekers vervangen
« Reactie #2 Gepost op: za, 28 sep 2024, 14:39:16 »
oké dank voor de info. maar welke functie heeft dat dan want de schokdemper heeft een gesloten huis toch? Ik heb nu bij een poot alles horizontaal eruit gehaald en er zit een bodempje olie in, niet heel veel ofzo. Welke soort olie moet daarin? Hij lijkt zich van onderen daardoor wat vast te klemmen door de cohesie van de olie? Is dat de functie? Stabiliserend?

fijn weekend

Offline JBM

  • L86C-0238
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 538
  • Geslacht: Man
  • Joris
Re: Schokbrekers vervangen
« Reactie #3 Gepost op: zo, 29 sep 2024, 23:03:08 »
De functie weet ik ook niet precies maar misschien ook een beetje tegen roest enzo.
Gewone motorolie volstaat zoals 10W40 of iets in die richting.

Net zover vullen totdat de olie er bovenlangs uit druppelt met de schokbreker er 'in' geplaatst.
Ook goed kijken dat je bij montage die moer met 2 uitsparingen goed vast zet (die tussen toplager en topmoer in).
Kan met huis tuin gereedschap maar meest nette is met een speciale dop. Dan kun je hem ook echt goed vast maken.

Met het monteren van de draagarmen even kijken dat je die pas echt 'vast' zet zodra de auto op de wielen staat.
Of dat je met de krik onder de veerpoot alles zo krikt alsof die op de wielen staat. Althans zo doe ik het altijd.

Vervolgens op het 'oog' uitlijnen mocht de boel echt schots en scheef staan. Dan 2 a 300 km rijden en dan pas uitlijnen. Kan alles zich wat zetten  -naughty-

Mocht je meer info willen staat er btw op youtube ook erg veel. met name duitse kanalen. Als je dan iets zoekt met 'polo 86c' er in dan kun je de meeste dingen wel vinden. Succes!
Ervaar een spatader, rij G-lader.

Offline Gekke Gerrit

  • L86C-0070
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.535
  • Geslacht: Man
  • Geert
Re: Schokbrekers vervangen
« Reactie #4 Gepost op: ma, 30 sep 2024, 14:46:30 »
Lucht is samendrukbaar, olie niet. De olie werkt stabiliserend, roestwerend en geluiddempend.
Bedenk goed, wat je met je laatste Polo doet!

Offline CGH-59

  • Non-Register lid
  • Berichten: 92
  • Naam Achternaam
Re: Schokbrekers vervangen
« Reactie #5 Gepost op: za, 12 okt 2024, 13:29:49 »
ik heb zelf weleens de olie verwijderd en er een veerpatroon in gedaan. Werkt ook goed.

Offline Dominique Jacobs

  • Non-Register lid
  • Berichten: 21
  • Naam Achternaam
Re: Schokbrekers vervangen
« Reactie #6 Gepost op: di, 15 okt 2024, 15:14:48 »
Oké ja op een youtube filmpje en met navraag werd ook gezegd dat dat niet nodig was maar kan het hierboven geschreven advies alleen maar bevestigen. De schokbreker zuigt en zet zich echt klem in de olie. Ik ga het voortaan altijd doen en adviseren.