Auteur Topic: 3F mini revisie  (gelezen 191 keer)

Offline e90330

  • Non-Register lid
  • Berichten: 12
3F mini revisie
« Gepost op: di, 08 okt 2024, 23:21:33 »
Ik ben momenteel bezig een 3F blok een mini revisie te geven. Blok staat op een motorstand dus ik heb perfecte toegang tot alles en ik wil daar nu van profiteren. Buiten de standaard dichtingen (kleppendeksel, oliecarter, uitlaat spruitstuk, ijzeren buis van het koelvloeistof waar ik een lek kan zien), wat zijn de dingen die ik best ineens ook kan doen? Alle rubberen leidingen vervangen? Olie, filters, bougies, oliedruk sensoren etc worden ook vanzelfsprekend vervangen.
Andere vragen die ik heb (is mijn eerste motor revisie)
- Zijn er nog andere dichtingen die ik vergeet? Is het slim om de dichting van de krukas, achter het vliegwiel ook ineens mee te nemen? Is dat een moeilijk werkje?
- Ik wil de cilinderkop er niet afhalen omwille van meer werk en complexiteit/kost, maar ik zou graag het onderblok willen roestvrij maken en in het zwart spuiten. Hoeft niet perfect te zijn, maar het oog wil ook wat. WAt is de beste manier om het roestvrij te maken zonder iets te beschadigen?
- Hoe demonteer ik het wieltje van de alternator riem eraf? Zit vast aan de krukas met een 19mm en dan nog vier inbussen. Ik wil niks stuk maken dus weet ik niet goed hoe eraan te beginnen (ik zou het willen poederlakken)
- Wat is een makkelijke manier om er wat meer paarden uit te persen? Scherpere nokkenas? Welke? Lichter vliegwiel? Ook welke? Moet de ecu dan ook hergeprogrameerd worden? Ik hoef niet veel te winnen, maar een 85-90pk en wat meer koppel, dat zou wel leuk zijn
- Aanhaal momenten staan in de sticky, maar ik begrijp het niet volledig: fase 1 40Nm, fase 2 60Nm en fase 3 +90°. Dus eerst tot 40Nm, dan tot 60Nm en op het laatste nog eens 90°? In welke volgorde moeten de bouten aangedraaid worden en moet ik nieuwe bouten gebruiken? Of kunnen ze herbruikt worden?

Het is de bedoeling dat deze motor een AAU (of AAV, 1050cc met 45pk en monopoint injectie) vervangt, dus dat zal nog een ander verhaal worden.

Ik ben er van overtuigd dat ik nog vragen zal hebben, maar hier zou ik toch mee willen beginnen. Bedoeling is dat in de lente de Polo al op de baan is.

Alvast bedankt
« Laatst bewerkt op: di, 08 okt 2024, 23:33:02 door e90330 »

Offline Marjolijn

  • L86C-0084
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.416
  • Geslacht: Vrouw
  • Marjolijn Staal
Re: 3F mini revisie
« Reactie #1 Gepost op: vr, 11 okt 2024, 10:46:28 »
Ik lees cilinderkop er niet afhalen ivm complexiteit? Ik weet niet wat de kmstand van het blok is, maar dit is wel hét moment om ook de koppakking te vervangen. Hetzelfde geldt voor de distributieriem en waterpomp. Als je al die andere dingen die je noemt kan doen, kan je dat ook ;)


Als de kraan lekt, is het best oké om te dweilen

Offline e90330

  • Non-Register lid
  • Berichten: 12
Re: 3F mini revisie
« Reactie #2 Gepost op: vr, 11 okt 2024, 11:03:51 »
Ik lees cilinderkop er niet afhalen ivm complexiteit? Ik weet niet wat de kmstand van het blok is, maar dit is wel hét moment om ook de koppakking te vervangen. Hetzelfde geldt voor de distributieriem en waterpomp. Als je al die andere dingen die je noemt kan doen, kan je dat ook ;)


Distributie en waterpomp worden ook gedaan. Kop eraf halen lijkt mij above my paygrade. Ik heb de haynes manual maar daar word ik ook niet wijzer van wat de procedure is. Maar ik ga er naar kijken.
« Laatst bewerkt op: vr, 11 okt 2024, 11:06:32 door e90330 »

Offline e90330

  • Non-Register lid
  • Berichten: 12
Re: 3F mini revisie
« Reactie #3 Gepost op: vr, 11 okt 2024, 11:05:18 »
Ik zie trouwens 2 sensoren op de cilinderkop. Eentje met een blauwe draad, eentje met een gele. De blauwe zou de oliedrukmeter sensor zijn, maar wat is de andere?

Offline CGH-59

  • Non-Register lid
  • Berichten: 92
  • Naam Achternaam
Re: 3F mini revisie
« Reactie #4 Gepost op: za, 12 okt 2024, 13:26:38 »
zou temperatuursensor kunnen zijn

Offline e90330

  • Non-Register lid
  • Berichten: 12
Re: 3F mini revisie
« Reactie #5 Gepost op: za, 12 okt 2024, 15:12:48 »
zou temperatuursensor kunnen zijn
Nee, die staan op de thermostaat behuizing. Geen idee wat deze is.
Ivm koppakking, is het altijd nodig om de kop te vlakken bij vervanging van de pakking?

Offline Marjolijn

  • L86C-0084
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.416
  • Geslacht: Vrouw
  • Marjolijn Staal
Re: 3F mini revisie
« Reactie #6 Gepost op: zo, 13 okt 2024, 19:36:31 »
Wellicht een onder- en bovendruk sensor?

Kop vlakken is verstandig, dat zou je kunnen uitbesteden. Maar kijk vooral eerst naar sporen van lekkage om te kijken of het nodig is.
Als de kraan lekt, is het best oké om te dweilen

Offline Gekke Gerrit

  • L86C-0070
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.535
  • Geslacht: Man
  • Geert
Re: 3F mini revisie
« Reactie #7 Gepost op: ma, 14 okt 2024, 11:13:11 »
2x oliedrukzender
Bedenk goed, wat je met je laatste Polo doet!