Auteur Topic: Soms geen vonk meer  (gelezen 2318 keer)

Offline kingco

  • Non-Register lid
  • Berichten: 22
  • Geslacht: Man
Soms geen vonk meer
« Gepost op: wo, 09 mrt 2005, 20:11:43 »
Mijn polo 1.3 uit 1989 slaat opeens af en is de eerste 10-20 uur niet meer te starten. Ik heb dan geen vonk op de bougiekabel. Ook heb ik geen vonk op de kabel van de bobine naar de verdeelkap. Er staat wel spanning op de bobine. Na 10-20 uur heb ik weer een vonk en dan zonder problemen weer starten. Dit gaat weer een kilometer of 20-50 goed en dan gebeurt het weer. Ik rij alleen maar korte stukjes, 15-20 minuten (8 kilometer). Het valt mij op als ik wat langer rij, dat dan meestal het probleem zich voordoet.
Ik heb al het Schakelapparaat Transistorontsteking (met koellichaam) vervangen. Dit leek het te zijn. Maar na twee weken en ruim 300 kilometer gereden te hebben, sloeg hij weer af. Weer geen vonk. De volgende dag startte hij weer.
Heeft iemand een idee?
Er wordt mij veel verteld, dat ik de stroomverdeler moet vervangen. Schijnt dat dan de Hall-Voeler niet goed is. Hoe kan ik dit controleren, dat deze kapot is. Want op de sloop betaal je zo ruim 60 Euro voor een stroomverdeler. Als het dat dan niet is, is het zonde van het geld.

Offline Maikel

  • L86C-0069
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.550
  • Geslacht: Man
  • Maikel Conijn
Soms geen vonk meer
« Reactie #1 Gepost op: wo, 09 mrt 2005, 20:38:06 »
je kan controleren of je spanning op de bobine onderbroken word na dat hij afgeslagen is en niet meer wil starten!!
en ander bobine verrot???

succes maikel

Offline kingco

  • Non-Register lid
  • Berichten: 22
  • Geslacht: Man
Soms geen vonk meer
« Reactie #2 Gepost op: wo, 09 mrt 2005, 20:44:56 »
je kan controleren of je spanning op de bobine onderbroken word na dat hij afgeslagen is en niet meer wil starten!!
en ander bobine verrot???

succes maikel

Maikel,

Kun je mij uitleggen hoe ik dat moet controleren. Het enigste wat ik gedaan heb als die niet meer vonkt, met een spanningszoeker en contact aan op de twee stroomdraadjes van de bobine gecheckt of ik daar spanning op heb. Op alle twee de draadjes heb ik spanning.

Offline Serge

  • L86C-0001
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.758
  • Geslacht: Man
  • der doctor
Soms geen vonk meer
« Reactie #3 Gepost op: wo, 09 mrt 2005, 21:00:37 »
klinkt mij ook als bobine
je hebt laagvliegers en modelvliegers .

Offline Marjolijn

  • L86C-0084
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.414
  • Geslacht: Vrouw
  • Marjolijn Staal
Soms geen vonk meer
« Reactie #4 Gepost op: wo, 09 mrt 2005, 21:19:21 »
withstupid
Als de kraan lekt, is het best oké om te dweilen

Offline kingco

  • Non-Register lid
  • Berichten: 22
  • Geslacht: Man
Soms geen vonk meer
« Reactie #5 Gepost op: wo, 09 mrt 2005, 21:47:46 »
withstupid

Nu heb ik op een ander forum een bericht gekregen dat het kan zijn dat de bobine warm wordt en uitzet en daarom tijdelijk geen vonk meer geeft. Indien dit zich voordoet, heb ik dan nog wel spanning op de twee stroomdraadjes van de bobine? Heeft iemand enig idee wat een bobine op de sloop kost?

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Soms geen vonk meer
« Reactie #6 Gepost op: wo, 09 mrt 2005, 21:52:37 »
Bobine mag niet zoveel kosten: Ik zou er niet meer dan 5 euro voor geven! (misschien een 10'tje)

60 euro voor een ontsteking is trouwens ook belachelijk veel!

20 komt eerst!


'zomaar' uitvallen van de ontsteking ligt overigens meestal aan de hall-gever in de ontsteking, en ja: dat komt vaker voor bij de wat ouder wordende polo'tjes. Een bobine sterft ook weleens, daarniet van: kan 't dus allebei zijn :)

warm worden van de bobine kan je overigens zelf ook constateren :)
Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline kingco

  • Non-Register lid
  • Berichten: 22
  • Geslacht: Man
Soms geen vonk meer
« Reactie #7 Gepost op: wo, 09 mrt 2005, 21:57:14 »
Bobine mag niet zoveel kosten: Ik zou er niet meer dan 5 euro voor geven! (misschien een 10'tje)

60 euro voor een ontsteking is trouwens ook belachelijk veel!

20 komt eerst!


'zomaar' uitvallen van de ontsteking ligt overigens meestal aan de hall-gever in de ontsteking, en ja: dat komt vaker voor bij de wat ouder wordende polo'tjes. Een bobine sterft ook weleens, daarniet van: kan 't dus allebei zijn :)

warm worden van de bobine kan je overigens zelf ook constateren :)

Het warm worden van een bobine, kun je zelf ook constateren, schrijf je. Wat is warm voor een bobine. Als je je hand er niet meer kunt opleggen?
Kun je als een leek een ontsteking vernieuwen? Of moet de ontsteking afgesteld worden?

Offline Wendy

  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.370
  • Geslacht: Vrouw
  • grrrrr....
Soms geen vonk meer
« Reactie #8 Gepost op: do, 10 mrt 2005, 07:46:45 »
klinkt mij ook als bobine

yep. secudaire spoel. bij gewone meting wel stroom, maar nooit nie werken!
trotse mama!

Offline Dennis

  • L86C-0024
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.718
  • Geslacht: Man
  • Dennis Eggen
    • Polo 86(c) Register
Soms geen vonk meer
« Reactie #9 Gepost op: do, 10 mrt 2005, 08:26:12 »
Hall-sensor kun je simpel testen.
Zwarte 3/4-polige stekker van het onstekingshuis halen en op een andere (leen?) onstekingshuis aansluiten.
Auto op contact zetten (ontsteking aan), en dan deze losse verdeler draaien (bougiekabels enz gewoon op de ingebouwde verdeler laten zitten). Heb je dan wel vonken, dan loont het waarschijnlijk wel de moeite om de verdeler te vervangen.

Trouwens, voor een euro of 45 heb je bij Bosch een hall-sensor reparatiesetje, bij de dealer duurder!

Heel handig is natuurlijk om bobine en/of ontstekingshuis van een goed lopende motor te lenen om te kijken welke van de 2 de oorzaak is.

Ik zet mijn geld op de hall-sensor (zelf ook al eens gehad: in eerste instantie goed lopen, maar plotseling uitvallen, even wachten en hij doet het weer voor onbepaalde tijd) :)

Heb je ook een toerenteller? Zo ja, wat doet deze op het moment van uitvallen? Als de wijzer wilde bewegingen gaat maken dan wijst dit ook op de hall-sensor.

Offline Maikel

  • L86C-0069
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.550
  • Geslacht: Man
  • Maikel Conijn
Soms geen vonk meer
« Reactie #10 Gepost op: do, 10 mrt 2005, 18:38:54 »
om te testen of je bobine onderbroken word kun je na het uit vallen starten dan moet een van de draden die spanning heeft steeds weg vallen doet ie dat nie dan word je bobine nie aangestuurd
en kan je er zeker van zijn dat het je halgever is

Offline Serge

  • L86C-0001
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.758
  • Geslacht: Man
  • der doctor
Soms geen vonk meer
« Reactie #11 Gepost op: do, 10 mrt 2005, 18:45:42 »
of ff alle stekker van je bobonie .en dan op ohm zetten je multimeter over voeding weerstand meten en over 1 voeding en bobine kabel gat 1 van 2 geen weerstand bobine kaduuk (bij uitvallen van bobine in warme toestand ,bobine bestaat uit 2 spoelen ,bij warmte zetten deze uit en als je een kabelbreukje hebt worden deze van elkaar getrokken )

ik zeg nog steeds bobine
je hebt laagvliegers en modelvliegers .

Offline Nielzzz

  • L86C-0065
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.211
  • Geslacht: Man
  • Niels Derksen
Soms geen vonk meer
« Reactie #12 Gepost op: zo, 13 mrt 2005, 12:15:14 »
Oke...
Dit probleem had ik ongeveer?
Bij mij was alleen een slang los...
En heb hall gever vervangen...
Hij is opnieuw afgesteld.
Als mijn hall-gever nog goed is (de oude) mag je m hebben van mij.
Ja, motorcode klopt, is ook een NZ uit 89.
Ik heb een sleutelplek!!!

Offline kingco

  • Non-Register lid
  • Berichten: 22
  • Geslacht: Man
Soms geen vonk meer
« Reactie #13 Gepost op: zo, 13 mrt 2005, 14:49:51 »
Oke...
Dit probleem had ik ongeveer?
Bij mij was alleen een slang los...
En heb hall gever vervangen...
Hij is opnieuw afgesteld.
Als mijn hall-gever nog goed is (de oude) mag je m hebben van mij.
Ja, motorcode klopt, is ook een NZ uit 89.

Ik houd me zeker aanbevolen, als deze goed is. Ik heb van de beun even een bobine geleend. Ik ga vandaag checken of de tijdelijke bobine het probleem oplost. Mocht dit het probleem niet oplossen en is jou hall-gever goed, maak ik graag gebruik van jouw aanbieding. Ik houd je op de hoogte.

Offline kingco

  • Non-Register lid
  • Berichten: 22
  • Geslacht: Man
Soms geen vonk meer
« Reactie #14 Gepost op: zo, 13 mrt 2005, 16:52:39 »
Ik kom net terug van de test. Ik schat dat ik ongeveer 15 minuten gereden. Hij sloeg weer af. Weer geen vonk vanaf de bobine. Ik heb gekeken op de punten 1 en 15 van de bobine. Punt 15 gaf stroom als ik het contact aan doe. Punt 1 gaf ook stroom als ik het contact aan doe. Op het moment dat ik probeer te starten, bleeft punt 15 continu branden. Ook punt 1 bleef continu branden. Als ik het goed begrepen heb, moet tijdens het starten punt 1 "knipperen". Dat doet het dus niet, ook niet met de andere bobine.
Zoals ik het nu kan zien, zal het de hall-gever wel zijn, dus een andere ontsteking.