Auteur Topic: Project [ HN-41-FN ] Polo 2 CL G40 Diesel  (gelezen 239746 keer)

Offline PoloDennis

  • L86C-0104
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.007
  • Geslacht: Man
  • Dennis Volkerink
Project [HN-41-FN] Polo 2 CL
« Reactie #255 Gepost op: vr, 20 okt 2006, 14:44:17 »
De slangen zorgden (volgens het bijschrift) dus voor het wel of geen druk leveren.

volgens mij staat er in het bijschrift dat de slangen voor de juiste luchtstroom zorgen, en niet voor de druk.

De druk (wel of geen) kan volgens mij op 2 manieren gedaan worden, ik weet niet hoe ze dit opgelost hebben

1. de G-lader (electromechanisch) ontkoppelbaar maken, zoals de compressor bij TSI motoren
2. de G-lader omzeilen met een of andere klep.

optie 1 lijkt me het meest efficient (en efficientie ging het hier ook om volgens mij) zeker in combinatie met optie 2 voor een betere airflow. Optie 2 is misschien makkelijker te doen met een standaard G-lader, maar de motor moet nog steeds de G-lader aandrijven, ook als de druk niet word gebruikt. In dat geval lijkt het omzeilen van de G-lader me nutteloos.

De mensen van Volkswagen waren vast niet gek, en hebben vast beide opties toegepast, of iets beters bedacht.
Pimp my Polo

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Project [HN-41-FN] Polo 2 CL
« Reactie #256 Gepost op: vr, 20 okt 2006, 14:58:24 »
Volgens het bijschrift zorgen inderdaad een 'on-noemelijk-aantal-slangen' (on-tal :P ) voor de juiste luchtstroming: De diesel draait als zuig of als druk diesel:
Dus: met de slangen (en kleppen) wordt wel of geen 'aufladung' geregeld. Gelukkig zijn dit soort artikelen vaak vol met fouten, onjuistheden en onwaarheden uitgerust :) Hoe het precies allemaal werkt, kom je niet te weten.

Ik kan inmiddels aan een adresje komen van iemand die een G-lader helft heeft liggen met een elektromagnetische koppeling daarop...

Ook een optie, al lijkt het inschakelen mij wel een risico volle onderneming..



Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline Dennis

  • L86C-0024
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.718
  • Geslacht: Man
  • Dennis Eggen
    • Polo 86(c) Register
Project [HN-41-FN] Polo 2 CL
« Reactie #257 Gepost op: vr, 20 okt 2006, 15:09:20 »
Volgens het bijschrift zorgen inderdaad een 'on-noemelijk-aantal-slangen' (on-tal :P ) voor de juiste luchtstroming:

Er staat:

Afhankelijk van de last/belasting werkt de motor als geblazen of ongeblazen.
Maar waaraan zie je dat een dieselmotor belast wordt? (onderdruk heeft ie niet toch?)

Offline PoloDennis

  • L86C-0104
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.007
  • Geslacht: Man
  • Dennis Volkerink
Project [HN-41-FN] Polo 2 CL
« Reactie #258 Gepost op: vr, 20 okt 2006, 15:44:25 »
een ontkoppelbare G-lader lijkt mij aan slijtage onderhevig, maarja, dat is vrijwel alles. Ook lijkt mij dat de aandrijfriem aardig wat geweld zal moeten verduren tijdens het koppelen van de G-lader.

De aansturing zouden ze gedaan kunnen hebben met een computertje, die de gas-stand met het toerental vergeleken zou kunnen hebben (en eventueel ook andere parameters) en daarvan de last afgeleid hebben.

Een ontkoppelbare G-lader monteren is misschien wel leuk, en efficient, maar misschien meer moeite dan het waard is.

Ook heb je dan bij indirect ingespoten diesels misschien kans dat je bij een te hoge compressieverhouding een te vroege ontsteking krijgt, of in dit geval zodra de G-lader gekoppeld word, maar ik heb geen idee in hoeverre dit een probleem kan worden.



Pimp my Polo

Offline Serge

  • L86C-0001
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.758
  • Geslacht: Man
  • der doctor
Project [HN-41-FN] Polo 2 CL
« Reactie #259 Gepost op: vr, 20 okt 2006, 20:15:05 »
Volgens het bijschrift zorgen inderdaad een 'on-noemelijk-aantal-slangen' (on-tal :P ) voor de juiste luchtstroming:

Er staat:

Afhankelijk van de last/belasting werkt de motor als geblazen of ongeblazen.
Maar waaraan zie je dat een dieselmotor belast wordt? (onderdruk heeft ie niet toch?)

brandstof retour vrijwel drukloos is onder last
je hebt laagvliegers en modelvliegers .

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Project [HN-41-FN] Polo 2 CL
« Reactie #260 Gepost op: vr, 20 okt 2006, 20:26:42 »
Ook heb je dan bij indirect ingespoten diesels misschien kans dat je bij een te hoge compressieverhouding een te vroege ontsteking krijgt, of in dit geval zodra de G-lader gekoppeld word, maar ik heb geen idee in hoeverre dit een probleem kan worden.

Te vroege ontsteking?

Je bedoelt dat de ontbranding voor een TE groot deel reeds in de wervelkamer plaats vindt?

Brandstofretour is inderdaad een optie,.. maar ik eigenlijk op een iets andere manier te denken aan een regeling:

Nul-last schakelaar (zit er standaard al op) gebruiken om een magneetklepje (alla 1.0 GL motor) aan te sturen, dat dan (eventueel in combi met het befaamde groene bolletje) vacuum zet op een blow-off-klep. Er is namelijk wel vacuum 'aanwezig' door de pomp die ook het vacuum voor de rembekrachtiger zorgt.

Dus:
Stationair: geen druk, omdat er afgeblazen wordt
Alles behalve stationair: druk, omdat er niet afgeblazen wordt.

Er is namelijk nogal weinig ruimte voor een gasklephuis alla G40, en daarbij: volgens mij kan ie al 'iets-of-wat' druk hebben vanaf alles boven stationair.
Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline Serge

  • L86C-0001
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.758
  • Geslacht: Man
  • der doctor
Project [HN-41-FN] Polo 2 CL
« Reactie #261 Gepost op: vr, 20 okt 2006, 21:01:47 »
diesel ontbrand op moment van inspuiting bij begin arbeidsslag en net een fractie voor einde compressie slag .
waar enigste kans op bestaat is dat je onder druk een teveel aan lucht overschot hebt .
voor meer vermogen is zelfs water injectie een mogelijkheid ,voor koeling ,compressie verhoging en zuurstof toevoeging ,waardoor er meer diesel ingespoten kan worden (of in jaap zijn geval ppo)
je hebt laagvliegers en modelvliegers .

Offline Serge

  • L86C-0001
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.758
  • Geslacht: Man
  • der doctor
Project [HN-41-FN] Polo 2 CL
« Reactie #262 Gepost op: vr, 20 okt 2006, 21:02:52 »
en ppo zou zelfs met methanol gelengd kunnen worden waardoor de ontbrandingstijd verkort wordt en diesel zelfs na 4500rpm presteert
je hebt laagvliegers en modelvliegers .

Offline PoloDennis

  • L86C-0104
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.007
  • Geslacht: Man
  • Dennis Volkerink
Project [HN-41-FN] Polo 2 CL
« Reactie #263 Gepost op: vr, 20 okt 2006, 21:15:30 »
Ook heb je dan bij indirect ingespoten diesels misschien kans dat je bij een te hoge compressieverhouding een te vroege ontsteking krijgt, of in dit geval zodra de G-lader gekoppeld word, maar ik heb geen idee in hoeverre dit een probleem kan worden.

Te vroege ontsteking?

Je bedoelt dat de ontbranding voor een TE groot deel reeds in de wervelkamer plaats vindt?

zoiets bedoel ik inderdaad, maar meer in de trand van te vroege verbranding tijdens de compressieslag, dat lijkt me niet bevorderlijk voor de motorloop, prestaties en efficiency. Als het echt goed misgaat lijkt me zelfs dat het motorblok, krukas, of andere motoronderdelen kapot kunnen gaan.

Maar misschien gezien de trage verbranding van diesel en ppo dat dit niet zo'n probleem zal zijn. Totale motorschade ga ik eigenlijk ook niet vanuit, dat verwacht ik eerder bij veel te ver opgevoerde motoren.
Pimp my Polo

Offline Serge

  • L86C-0001
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.758
  • Geslacht: Man
  • der doctor
Project [HN-41-FN] Polo 2 CL
« Reactie #264 Gepost op: vr, 20 okt 2006, 21:51:45 »
nogmaals een diesel ontbrandt pas op moment van inspuiten
je hebt laagvliegers en modelvliegers .

Offline PoloDennis

  • L86C-0104
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.007
  • Geslacht: Man
  • Dennis Volkerink
Project [HN-41-FN] Polo 2 CL
« Reactie #265 Gepost op: vr, 20 okt 2006, 21:58:23 »
nogmaals een diesel ontbrandt pas op moment van inspuiten

is bij indirect ingespoten diesels het inspuitmoment niet tijdens de inlaatslag of heb ik het nu fout?

Edit: Ik heb even verder wat gelezen over indirect ingespoten diesels, en je hebt gelijk, ik dacht dat de diesel met de lucht vermengt werd voordat het in de verbrandingsruimte kwam, maar dat had ik dus fout, sorry. Weer wat bijgeleerd.



Pimp my Polo

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Project [HN-41-FN] Polo 2 CL
« Reactie #266 Gepost op: za, 21 okt 2006, 00:12:17 »
En ik dacht: laat ik m'n bek maar houden: niet bijsterveel verstand van dieseltjes.

Pingelen (zoals bij benzine motoren) komt bij een diesel dus niet voor bij een verhoogde compressie: brandstof wordt pas ingespoten tijdens de reeds maximale compressie..

Enige wat mis kan gaan, is TE veel compressie waardoor de kop, de koppakking of de kleppen zeggen: "ajuuus"

Maar d'r zijn zat dieseltjes die dmv een turbo zijn opgefokt en draaien met 1.4 bar.. (en dat ga ik een G-lader niet aan doen!)
Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline Maikel

  • L86C-0069
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.550
  • Geslacht: Man
  • Maikel Conijn
Project [HN-41-FN] Polo 2 CL
« Reactie #267 Gepost op: za, 21 okt 2006, 14:18:03 »
Ik heb laasts iets gelezen over een glader turbo combi op een golf r32blok. Deze glader was voorzien van een systeem die hem uitschakeld zodra de turbo erbij komt.
alleen jammer dat er nie bij stond hoe hij dat had gedaan. en ik de site nie meer kan herinneren. (had gezocht met google onder glader)

gr maikel

Offline Serge

  • L86C-0001
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.758
  • Geslacht: Man
  • der doctor
Project [HN-41-FN] Polo 2 CL
« Reactie #268 Gepost op: za, 21 okt 2006, 16:17:56 »
diesel heeft wel dieselklop.ipv pingelen .
maar dat ontstaat door verkeerd nevelbeeld en of nog koude cylinderwanden
je hebt laagvliegers en modelvliegers .

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Project [HN-41-FN] Polo 2 CL
« Reactie #269 Gepost op: wo, 25 okt 2006, 22:43:48 »
Ploaties geil:

ooit gekocht:
Polo 2f G40 downpipe, met leeg geruimde kat.
Wat moet je d'r mee? Modificeren! Waarom?
- Diesel met kat? Neuh
- Diesel met lambdasonde? Neuh
- Past de kat uberhaupt onder een vroege 2? Neuh

Men neme: Een werkbank, een paar bokjes en een lasapparaat.
Mijn wagenpark Fix what ain't broken