Auteur Topic: Project [ xx-xx-xx ] Polo 2 Steilheck  (gelezen 145193 keer)

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Re: Project [ xx-xx-xx ] Polo 2 Steilheck
« Reactie #1005 Gepost op: di, 02 sep 2008, 14:32:42 »
oliedrukverhaal:

Wat voor olie gebruik je Jan, en heb je een oliekoelert? Mijn grootste zorgen zijn verdwenen, sinds de oliekoeler op de Giesel zit: temperatuur is niet meer boven de 110 graden geweest, en de druk valt niet meer onder de 1,5 bar (stationair, warm). Daarvoor liep de temperatuur op tot ' off-scale ' ( 135 graden bij normale kruissnelheid ) en lag de druk stationair ruim onder de 1 bar.......

Ochja: ik gebruik het dure gouwe goedje van Castrol: 10W60
Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline Serge

  • L86C-0001
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.758
  • Geslacht: Man
  • der doctor
Re: Project [ xx-xx-xx ] Polo 2 Steilheck
« Reactie #1006 Gepost op: di, 02 sep 2008, 14:36:11 »
koelert van gti mk1 en zijn temp is nog niet boven de 85 geweest (lezen jaap  :) )
je hebt laagvliegers en modelvliegers .

Offline Serge

  • L86C-0001
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.758
  • Geslacht: Man
  • der doctor
Re: Project [ xx-xx-xx ] Polo 2 Steilheck
« Reactie #1007 Gepost op: di, 02 sep 2008, 14:40:08 »
wat wel zou kunnen ,is dat een van de olie slangen inwendig dichtdrukt naarmate er meer oliedruk op staat (komt ook regelmatig voor bij remslangen ).en dat is dus uit te sluiten door de adapter er ff tussen uit te halen .maar dit is een zou kunnen ,zeg niet dat dit het is
je hebt laagvliegers en modelvliegers .

Offline Jan

  • L86C-0063
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.748
  • Geslacht: Man
  • Naam bij admins bekend
Re: Project [ xx-xx-xx ] Polo 2 Steilheck
« Reactie #1008 Gepost op: di, 02 sep 2008, 14:52:27 »
@ Jaap: zoals Serge postte de oliekoeler van een Golf GTI Mk 1. Olietemp is keurig: vanochtend toen ik voor het eerst een lang stuk snelweg pakte op steady 120 km/u draaide ik rond de 80 Celcius olietemperatuur. Dat was voorheen wel anders: met de andere kop erop was het blokje thermisch niet zo gezond (lees toendertijd op weg naar Denemarken een frisse 135 Celcius met perperdure Castrol volsyntheet.).
Wanneer ik een beetje ga trappen met deze, dan krijg ik'm tegen de 100 Celcius en dan houd ik zo'n 1,9 bar over.

Eerst maar ff de carburatie corrigeren, dan naar de oliedruk gaan kijken.

@ Serge: die truuc heb ik al een keer uitgehaald (toen de vorige kop er nog op zat waar ik NOG grotere oliedrukproblemen mee had) en toen heeft dat geen verschil getoond. Ik dacht toen bijvoorbeeld dat de oliekoeler verstopt zat ofzo. Mooi nax... Het probleem is dus dieper dan de eenvoudige externe zaken ben ik ban. Wij zwoegen verder en houden u op de hoogte.

Groet, Jan.
"It isn't done until it's overdone"

Offline Serge

  • L86C-0001
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.758
  • Geslacht: Man
  • der doctor
Re: Project [ xx-xx-xx ] Polo 2 Steilheck
« Reactie #1009 Gepost op: di, 02 sep 2008, 14:55:15 »
wij wachten af  -thumbsup-
je hebt laagvliegers en modelvliegers .

Offline Jan

  • L86C-0063
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.748
  • Geslacht: Man
  • Naam bij admins bekend
Re: Project [ xx-xx-xx ] Polo 2 Steilheck
« Reactie #1010 Gepost op: do, 04 sep 2008, 13:52:24 »
Je raadt het niet... Het CBR1000 pompje tikte wel maar pompte niet. Exit pompje dus.
Nu tracht ik voor het QH pompje dat Serge aanraadde te gaan.

@ Serge: bel ik met de Brezan, kost dat pompje Euro 86,87 inclusief BTW. Bel ik met de Cartal, kost dat zelfde pompje Euro 65,39 inclusief BTW. De Cartal man meldde overigens dat ik beter de Quinton Hazell QFP173E kon nemen. Deze zou 0,2 bar leveren en zou geschikt zijn voor auto's tot 100 pk. Vond het een beetje een frappante inschaling, maargoed. De Quinton Hazell QFP171E zou voor auto's tot 60 pk zijn en er ze konden niet vinden hoeveel druk die zou leveren. Moet nog uitvinden of die pomp net als een motorfiets pompje direct op de flotterkamers kan worden aangesloten of dat deze zoals bij auto's te doen gebruikelijk is een retourleiding nodig heeft. Zal het laatste wel zijn. Ach: bij 0,2 bar kan ik nog experimenteren ook.



Inmiddels zijn de volgende werkzaamheden uitgevoerd bij de garage (want zelf geen tijd):

Nokkenas op het bovenste dode punt (op “0”) gezet ten opzichte van de krukas (dat betekende de nokkenas meer "voor" of "vroeger" zetten)

Controleren of de kleppen de zuiger niet raken (want de kop is 1,7 mm extreem gevlakt voor hogere compressie)

4 x wielen balanceren

Oliekoeler thermostaatring tussen blok & filter uit halen ter controle of dat invloed heeft op de oliedruk

Carter ontluchterfiltertje bij de aanzuigkelken van de carburateurs zetten met een tierapje

Nog te doen bij de garage:

Benzinepomp wisselen voor een lage druk pomp.


Wij gaan vrolijk door en houden u op de hoogte...

Groet, Jan.
« Laatst bewerkt op: do, 04 sep 2008, 14:17:17 door Jan »
"It isn't done until it's overdone"

Offline Serge

  • L86C-0001
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.758
  • Geslacht: Man
  • der doctor
Re: Project [ xx-xx-xx ] Polo 2 Steilheck
« Reactie #1011 Gepost op: do, 04 sep 2008, 14:20:14 »
de pomp die ik aangaf levert meer dan genoeg benzine .het gaat niet om motorvermogen ,maar,juist de benzine opbrengst en druk .en dan is deze pomp prima zat ,ja hij kost wat ,maar ik rij er met plezier mee rond
je hebt laagvliegers en modelvliegers .

Offline Serge

  • L86C-0001
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.758
  • Geslacht: Man
  • der doctor
Re: Project [ xx-xx-xx ] Polo 2 Steilheck
« Reactie #1012 Gepost op: do, 04 sep 2008, 14:20:36 »
btw deze pomp heeft geen retour nodig
je hebt laagvliegers en modelvliegers .

Offline Jan

  • L86C-0063
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.748
  • Geslacht: Man
  • Naam bij admins bekend
Re: Project [ xx-xx-xx ] Polo 2 Steilheck
« Reactie #1013 Gepost op: do, 04 sep 2008, 14:41:55 »
@ Serge: geen retour nodig interpreteer ik als "direct op de ingang naar de vlotterkamers van de carbs te zetten zonder terugweg / vluchtweg terug naar de tank? Bel zo met de garage om te kijken of ik nog kan veranderen naar de Quinton Hazell QFP171E.

Groet, Jan.
"It isn't done until it's overdone"

Offline Serge

  • L86C-0001
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.758
  • Geslacht: Man
  • der doctor
Re: Project [ xx-xx-xx ] Polo 2 Steilheck
« Reactie #1014 Gepost op: do, 04 sep 2008, 14:42:51 »
exacte mundo
je hebt laagvliegers en modelvliegers .

Offline Jan

  • L86C-0063
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.748
  • Geslacht: Man
  • Naam bij admins bekend
Re: Project [ xx-xx-xx ] Polo 2 Steilheck
« Reactie #1015 Gepost op: do, 04 sep 2008, 15:22:12 »
Net garage gebeld en gevraagd of de 173 er al was. Ja natuurlijk. Toen gevraagd of ie er al op zat: nee gelukkig. Gevraagd of ie de 173 voor een 171 wilde omwisselen en de 171 erop wilde zetten: dat was goed. Die arme vent wordt gek van me.... Morgen meer nieuws, hoop dat ik de Polo dan kan afhalen zodat ik'm kan uitproberen.

Ik wil proberen zodra die pomp erop zit dit weekend de carbs eraf te halen om alle CO gelijk te schroeven. Daarna kijken of ikzelf de vlinderkleppen een beetje gelijk kan stellen zodat ik een stationair netjes draaiende motor kan organiseren.

Eerst maar ff wachten op die benzinepomp: stapje voor stapje.

Groet, Jan.
"It isn't done until it's overdone"

Offline Serge

  • L86C-0001
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.758
  • Geslacht: Man
  • der doctor
Re: Project [ xx-xx-xx ] Polo 2 Steilheck
« Reactie #1016 Gepost op: do, 04 sep 2008, 15:28:04 »
co schroeven alle 4    3halve slagen los



deze meters zul je nodig hebben voor synchroniseren
je hebt laagvliegers en modelvliegers .

Offline Serge

  • L86C-0001
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.758
  • Geslacht: Man
  • der doctor
Re: Project [ xx-xx-xx ] Polo 2 Steilheck
« Reactie #1017 Gepost op: do, 04 sep 2008, 15:28:27 »
liggen ook bij mij in de kist in maarsen bij sjon
je hebt laagvliegers en modelvliegers .

Offline Jan

  • L86C-0063
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.748
  • Geslacht: Man
  • Naam bij admins bekend
Re: Project [ xx-xx-xx ] Polo 2 Steilheck
« Reactie #1018 Gepost op: vr, 05 sep 2008, 20:01:49 »
Een stapje vooruit, twee stapjes achteruit.

Ik begin mijn geduld te verliezen en het zeer gevaarlijke punt van nokken met het hele project te bereiken.

Voorbeeld: ik bracht de Polo RIJDEND met een te hoge druk leverende benzinepomp naar de garage. Het probleem is als hierboven omschreven: 1 of 2 van de carbs verzopen bij stationair.

Vanmiddag ging ik de Polo afhalen bij de garage en hij was NIET MEER RIJDBAAR.... Met de Quinton Hazell QFP171E startte de Polo alleen nog maar met de choke. Gasgeven resulteerde in afslaan: niet genoeg peut in de carbs dus.

OF teveel met de oude pomp, OF te weinig met de nieuwe... Zeer vermoeiend.

Heb even zinnen staan vloeken, heb toen tot tien geteld en zei dat hij de zooi maar weer terug moest bouwen naar de verzuipende uitgangs situatie. Daarna gaat de Polo de stalling in en wil ik er voorlopig NIET meer mee bezig zijn.

Wanneer zich een koper meldt zou het momenteel zomaar kunnen zijn dat ie weggaat. Er gaat teveel kostbare tijd in die ik vruchtbaarder in iets anders kan steken. Jammer, want het Polootje is vet snel en pret wanneer hij klaar is.

Groet, Jan.
« Laatst bewerkt op: vr, 05 sep 2008, 20:53:04 door Jan »
"It isn't done until it's overdone"

Offline Serge

  • L86C-0001
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.758
  • Geslacht: Man
  • der doctor
Re: Project [ xx-xx-xx ] Polo 2 Steilheck
« Reactie #1019 Gepost op: vr, 05 sep 2008, 20:11:52 »
das balen jan ,maar ik rij rustig met een 1.3 met diezelfde pomp een 115mp/h en dan nokt ie niet af het verbruik is dan ook rustig 1 op 6 ,dus benzine tekort geloof ik niet zo 123 aan .als ie hier stond zou ik best in mijn vrije tijd en voor nop(lees arbeid nop kosten ) er naar willen kijken en de juiste oplossing vinden . dus jan dit aanbod staat ,zie zelf wat je er mee doet  -hug-
je hebt laagvliegers en modelvliegers .