Nee, kan ik niet bevestigen nog ontkennen
Steel lengtes verschillen wel volgens Edgar.
Maar moet je niet eerst 'leren rijden' met de hoeveelheid vermogen die nu onder je rechtervoet aanwezig is? Niet zozeer het doortrekken tot zo enorm ver in toeren (voet op de vloer kan iedereen), maar vooral het: remmen, sturen en reageren bij de toch wel fors hogere snelheden...
Voorbeeld: Provinciale weg. Je rijd 80. D'r komt een rotonde aan, en je remt af.
Je verlaat de rotonde, in 'rustige, normale rij stijl': Je verlaat de rotonde met pak m beet 30 km/u. Je zet net als vroeger je voet op de vloer, en schakeld bij 3 a 4000 toeren door (zoals je ook gewend bent van je 1.0).
Na een halve minuut 'rustig, normaal, beschaafd optrekken zou je met de 1.0 weer terug zijn om en na bij de 80 km / u.
Maar met je huidige blok zit je allang op ruim t dubbele!
Natuurlijk hoef je m niet door te trekken naar die 160, maar misschien tot net over de 80.
Er zijn echter situaties denkbaar waar je na die rotonde een lange knijpende bocht zou hebben, waar je met je 1.0 met nipt 50 door heen komt, terwijl je met de 1.4 al net voorbij de 90 zit.
Met 60 is die bocht nog te houden, maar met 90 word t ineens een stuk koppiger... Je merkt dat t wat te hard gaat, tikt de rem aan,..en:
Zou toch jammer zijn van de polo waar je al 10 jaar mee rond toert.
Niet dat ik je nu af raad om nog meer vermogen in te bouwen, en ik zeg ook niet dat je niet kunt rijden,..
maar veel vermogen vraagt wel om gewenning.
Vraag even aan diegene die 't tegendeel beweren of ze al eens een auto hebben plat gereden!
Lang verhaal kort:
Rij voorzichtig Jan!