Auteur Topic: Project [ xx-xx-xx ] Polo 2 Steilheck  (gelezen 162705 keer)

Offline Serge

  • L86C-0001
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.758
  • Geslacht: Man
  • der doctor
Project [xx-xx-xx] Polo 2 Steilheck
« Reactie #390 Gepost op: di, 09 aug 2005, 18:15:58 »
gewichts verschil is 0 maar de kammen van de aea zijn 3mm langer .dus minder last van kantelen .
lagers zijn besteld ,zuigerveren ook
je hebt laagvliegers en modelvliegers .

Offline Polo1000

  • Non-Register lid
  • Berichten: 564
  • Geslacht: Man
Project [xx-xx-xx] Polo 2 Steilheck
« Reactie #391 Gepost op: do, 11 aug 2005, 13:27:56 »
Gisteravond met Serge en ook met Dennis gesproken over het vlakken van de ABU kop om de compressie te verhogen.

Hierbij de berekening die ik gedaan heb, corrigeer mij maar wanneer iets fout is.

ABU motor, compressie berekening voor afvlakken:   
Boring: d (cm) =   7,65
Straal: r (cm) =   3,83
Straal kwadraat: r2 (cm2) =   14,63
Slag (bij compressie 1:9,3): h origineel (cm) =   8,69
   
   
pi =   3,14
Oppervlak zuiger A (pi x r2) (cm2) =   45,96
   
Volume 1 cylinder V (cm3) =   399,42
Volume 4 cylinders 4 V  (cm3) =   1.597,69
   
   
Volume verbrandingsruimte standaard (bij 1:9,3) V (cm3) =   42,95
Hoogte verbrandingsruimte standaard (1:9,3): h (cm) =   0,93
Hoogte verbrandingsruimte standaard (1:9,3): h (mm) =   9,34
   
Volume verbrandingsruimte gevlakt (bij 1:11,0) V (cm3) =   36,31
Hoogte verbrandingsruimte gevlakt (1:11,0): h (cm) =   0,79
Afvlakhoogte om 1:11 te krijgen (cm) =   0,14
Afvlakhoogte om 1:11 te krijgen (mm) =   1,44
   
Volume verbrandingsruimte bij 1,50 mm gevlakt V (cm3) =   36,05
Afvlakhoogte (cm) =   0,15
Afvlakhoogte (mm) =   1,50
Compressie na 1,50 mm afvlakken   11,08

Bovenstaande berekeningen heb ik in Excel gedaan. Helaas kun je hier de formulae niet zien, maar voor geinteresseerden kan ik de Excel file sturen, zodat de file aan te passen is voor je eigen motor.

Voor Dennis gaat bovenstaande berekening dus wel op, want die is ook met een ABU bezig.

Aanname die ik gedaan heb is dat de verbrandingsruimte in de ABU kop rond is, en pas na 1 a 2 mm van vorm verandert.

Voor diegenen die geen ronde verdieping in de kop hebben gaat bovenstaande berekening slechts bij benadering op: de compressie zou bij dezelfde afvlakking meer toenemen dan de getoonde berekening.

Wat de bovenstaande berekening aantoont: Serge je had gelijk dat 1,5 mm vlakken van de kop de compressie rond de 1:11 brengt.

De berekening toont zelfs 1:11,08 aan, en dat zal waarschijnlijk door het toelopen van de verbrandingsruimte in de kop nog iets hoger uitkomen.

Wanneer we 1,45 mm laten vlakken, dan zitten we denk ik "veilig" ten opzichte van de klopgrens van normale (95) benzine.

Groet, Jan.




Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Project [xx-xx-xx] Polo 2 Steilheck
« Reactie #392 Gepost op: do, 11 aug 2005, 14:00:51 »
Ik heb destijds het blok van m'n ABD gevlakt met 1,x mm. De ABD heeft geen verbrandingsruimte in de kop, maar in de zuigers: Zuigers afgedraaid en blok gevlakt (met ongeveer 1,4 mm als ik mij goed herinner).

Heb toen een verhouding van 1 op 10,x berekend (meer naar 11 als naar 10,5.

Heb er altijd Ron98 in gegooit: Trekkracht voldoende van af onderin toeren, dus 'lui' met schakelen. Pingelen heb ik m nooit horen doen, maar ook nooit toe gekomen Ron95 te testen.
Zonder aangepaste onsteking ook, dus leek mij wel zo veilig.
Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline Dennis

  • L86C-0024
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.718
  • Geslacht: Man
  • Dennis Eggen
    • Polo 86(c) Register
Project [xx-xx-xx] Polo 2 Steilheck
« Reactie #393 Gepost op: do, 11 aug 2005, 14:32:28 »
Vraag is even of de compressiehoogte en/of ruimte in de zuiger bij een ABU gelijk is als bij een AEA.
ABU kop kwam er op toch?

AEA zuigers in ABU blok met AEA kop = AEA compressie,
AEA zuigers in ABU blok met ABU kop = ??

Offline Serge

  • L86C-0001
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.758
  • Geslacht: Man
  • der doctor
Project [xx-xx-xx] Polo 2 Steilheck
« Reactie #394 Gepost op: do, 11 aug 2005, 18:10:04 »
mooi he ,ik hoef me dat niet af te vragen ,ik weet het al .
tevens abu heeft klingerit koppakking en aea en aee een stalen .dus reken wonders onder ons ....................
je hebt laagvliegers en modelvliegers .

Offline Polo1000

  • Non-Register lid
  • Berichten: 564
  • Geslacht: Man
Project [xx-xx-xx] Polo 2 Steilheck
« Reactie #395 Gepost op: vr, 12 aug 2005, 11:05:13 »
@ Jaap: doet dat blok het nog goed? Ik zag'm staan bij Serge.

@ Dennis: yep, ABU kop met Spottuning behandeling. Serge z'n plan was er een "Klingerclit" koppakking tussen te doen en de kop te vlakken. Voor zover ik weet zijn ABU en AEA zuigers van boven hetzelfde, alleen heeft AEA iets langere "kammetjes" tegen het kantelen.

@ Serge:  -thumbsup-  -klus-  -prut-

Was de standaard brandstof voor de toendertijdse GK blokken die ook op 1:11 draaiden RON 98 of lustten ze gewoon RON 95?

Prijstechnisch zou RON 95 wat fijner zijn...

Groet, Jan.




Offline Dennis

  • L86C-0024
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.718
  • Geslacht: Man
  • Dennis Eggen
    • Polo 86(c) Register
Project [xx-xx-xx] Polo 2 Steilheck
« Reactie #396 Gepost op: vr, 12 aug 2005, 11:16:29 »
Hogere compressie = eerder kloppen
RON98 is klopvaster dan RON95

Bij GK moet volgens de specificaties ook RON98 gebruikt worden.

Offline Polo1000

  • Non-Register lid
  • Berichten: 564
  • Geslacht: Man
Project [xx-xx-xx] Polo 2 Steilheck
« Reactie #397 Gepost op: vr, 12 aug 2005, 11:22:22 »
"Hoor wie klopt daar kind'ren, t'is een vreemd'ling zeker, maak'm open vraag'm naar zijn naam...."  -moon-

Shoot: dat wordt dus duur tanken waarschijnlijk....

Offline Marjolijn

  • L86C-0084
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.414
  • Geslacht: Vrouw
  • Marjolijn Staal
Project [xx-xx-xx] Polo 2 Steilheck
« Reactie #398 Gepost op: vr, 12 aug 2005, 11:26:43 »
Citaat
Bij GK moet volgens de specificaties ook RON98 gebruikt worden


Wat niet wil zeggen dat iedereen dat doet natuurlijk.
Maar het is wel beter...
Als de kraan lekt, is het best oké om te dweilen

Offline Michiel

  • L86C-0014
  • Non-Register lid
  • Berichten: 2.492
  • Geslacht: Man
  • Michiel Ros
Project [xx-xx-xx] Polo 2 Steilheck
« Reactie #399 Gepost op: vr, 12 aug 2005, 12:04:56 »
De 16V rijd ook beter op 98 (ook meer vermogen -naughty- ). Ik heb het nog nooit geprobeerd..
Praatjes vullen geen peekaatjes

Offline Polo1000

  • Non-Register lid
  • Berichten: 564
  • Geslacht: Man
Project [xx-xx-xx] Polo 2 Steilheck
« Reactie #400 Gepost op: vr, 12 aug 2005, 12:35:20 »
Ach, aan de andere kant: opvoeren kost geld, hobbies kosten geld.

Rijplezier maakt het wel weer goed hoop ik dan maar.

 -prut-

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Project [xx-xx-xx] Polo 2 Steilheck
« Reactie #401 Gepost op: vr, 12 aug 2005, 12:50:40 »
De 16V rijd ook beter op 98 (ook meer vermogen -naughty- ). Ik heb het nog nooit geprobeerd..

Wel 1 keer bijna.... (terugweg Denemarken).

Bij motoren MET klopsensor is het tanken van 95 ipv 98 wat veiliger dan zonder. (bijv. PY/G40) Ik heb geen idee hoe dat bij de 16v zit, maar die is vast ook MET.

@Jan: Blokje zal toch nog wel lopen? Aangezien Serge tijdelijk iets minder fijn op z'n knie-en zit, en 't blok niet zo erg in de weg staat daar, heb ik met Serge afgesproken dat ie voorlopig nog even kan blijven staan... Voor zover ik daar berichten over heb ontvangen loopt t blokje nog :)
Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline Polo1000

  • Non-Register lid
  • Berichten: 564
  • Geslacht: Man
Project [xx-xx-xx] Polo 2 Steilheck
« Reactie #402 Gepost op: vr, 12 aug 2005, 12:56:15 »
@ Jaap: ja, ik denk van wel. Ik dacht alleen dat ie bij Serge stond omdat ie gerepareerd moest worden ofzo? Begrijp dat ie er alleen maar even staat te "wachten" tot je hem in het volgende project kan inbouwen?

Offline Michiel

  • L86C-0014
  • Non-Register lid
  • Berichten: 2.492
  • Geslacht: Man
  • Michiel Ros
Project [xx-xx-xx] Polo 2 Steilheck
« Reactie #403 Gepost op: vr, 12 aug 2005, 13:05:31 »
Wel 1 keer bijna.... (terugweg Denemarken).

 Ik heb geen idee hoe dat bij de 16v zit, maar die is vast ook MET.

Ja, dat was 91 aangelengd met 98... -gert-

16V heeft een klopsensor.
Praatjes vullen geen peekaatjes

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Project [xx-xx-xx] Polo 2 Steilheck
« Reactie #404 Gepost op: vr, 12 aug 2005, 13:43:05 »
@ Jaap: ja, ik denk van wel. Ik dacht alleen dat ie bij Serge stond omdat ie gerepareerd moest worden ofzo?

Ik hoop 't niet  -wanker-
Mijn wagenpark Fix what ain't broken