Gisteravond met Serge en ook met Dennis gesproken over het vlakken van de ABU kop om de compressie te verhogen.
Hierbij de berekening die ik gedaan heb, corrigeer mij maar wanneer iets fout is.
ABU motor, compressie berekening voor afvlakken:
Boring: d (cm) = 7,65
Straal: r (cm) = 3,83
Straal kwadraat: r2 (cm2) = 14,63
Slag (bij compressie 1:9,3): h origineel (cm) = 8,69
pi = 3,14
Oppervlak zuiger A (pi x r2) (cm2) = 45,96
Volume 1 cylinder V (cm3) = 399,42
Volume 4 cylinders 4 V (cm3) = 1.597,69
Volume verbrandingsruimte standaard (bij 1:9,3) V (cm3) = 42,95
Hoogte verbrandingsruimte standaard (1:9,3): h (cm) = 0,93
Hoogte verbrandingsruimte standaard (1:9,3): h (mm) = 9,34
Volume verbrandingsruimte gevlakt (bij 1:11,0) V (cm3) = 36,31
Hoogte verbrandingsruimte gevlakt (1:11,0): h (cm) = 0,79
Afvlakhoogte om 1:11 te krijgen (cm) = 0,14
Afvlakhoogte om 1:11 te krijgen (mm) = 1,44
Volume verbrandingsruimte bij 1,50 mm gevlakt V (cm3) = 36,05
Afvlakhoogte (cm) = 0,15
Afvlakhoogte (mm) = 1,50
Compressie na 1,50 mm afvlakken 11,08
Bovenstaande berekeningen heb ik in Excel gedaan. Helaas kun je hier de formulae niet zien, maar voor geinteresseerden kan ik de Excel file sturen, zodat de file aan te passen is voor je eigen motor.
Voor Dennis gaat bovenstaande berekening dus wel op, want die is ook met een ABU bezig.
Aanname die ik gedaan heb is dat de verbrandingsruimte in de ABU kop rond is, en pas na 1 a 2 mm van vorm verandert.
Voor diegenen die geen ronde verdieping in de kop hebben gaat bovenstaande berekening slechts bij benadering op: de compressie zou bij dezelfde afvlakking meer toenemen dan de getoonde berekening.
Wat de bovenstaande berekening aantoont: Serge je had gelijk dat 1,5 mm vlakken van de kop de compressie rond de 1:11 brengt.
De berekening toont zelfs 1:11,08 aan, en dat zal waarschijnlijk door het toelopen van de verbrandingsruimte in de kop nog iets hoger uitkomen.
Wanneer we 1,45 mm laten vlakken, dan zitten we denk ik "veilig" ten opzichte van de klopgrens van normale (95) benzine.
Groet, Jan.