Zzzo; nu weer ff back on topic en wat serieuzer.
Via Koni Nederland ben ik voor mijn geplofte Koni doorgestuurd naar een dealer van hun, die ook race auto's doet en al het "speciale werk" voor de eindgebruiker. Ik heb hele gesprekken gehad met deze Koni dealer omdat ik mijn twee voordempers moet gaan vervangen door nieuwe. De man reviseert ook Koni's en voor de prijs van een na de revisie weer als niewe Koni ligt rond de helft van de inclusief BTW verkoopprijs. Moet je ze wel zelf los aanleveren.
Koni info:
http://www.koni.de/Hoeveel verlaging ik had, welk dempernummer ik had, welk merk verlagingsveren, etc.
Samenvatting:
Er zitten bij mij H&R verlagingsveren onder die zo'n 40 mm verlaging bewerkstelligen. Onderdeelnummer voorveren: VA 29846 G40. De verlagingwaarde heb ik zelf bepaald door opgemeten voor en na monteren van de verlaging. Volgens H&R hebben de bij mij gemonteerde veren (zijn overigens voor G40, maar passen gewoon) een 15% stuggere veerwerking dan standaard veren.
H&R info:
http://www.h-r.com/De Koni's die ik erin heb zitten en waarvan er 1 is geploft zijn van het type 8641 1215 sport.
De Koni tabel geeft aan dat deze 60 mm rebound zijn. Het aantal mm rebound aangegeven bij een schokdemper betekend het aantal mm dat de zuigerstang (door een door de maker reeds bovenaan de binnenkant voorgemonteerde kunststof bus) ingetrokken blijft staan. Bij 60 mm rebound kun je dus theoretisch veren monteren die tot 60 mm korter zijn terwijl de voorspanning erop blijft staan in geheel uitgeveerde toestand. Lees wel TOT 60 mm, want 1 mm minder zou reeds betekenen dat de voorspanning eraf is en je klapperende veren overhoudt.
Voor verlagingen van meer dan 60 mm moet je ook nog eens schokdempers met speciale verkorte zuigerstangen monteren, omdat anders de zuigerstang van je schokdemper tegen de bodem kan slaan. Dat betekend heel snel "einde oefening" voor je demper.
De goede man legde mij uit dat "meer" niet altijd beter is en dat een demper van eeh hoge rebound waarde voor sommige genuanceerde verlagingen wel eens teveel van het goede kon zijn omdat de veer onder een te hoge voorspanning gehouden zou worden. Dat is slecht voor het binnenwerk aan de bovenkant van je schokdemper.
De juiste Koni voor 80 mm verlaging heeft dus zowel zeker 80 mm rebound waarde alswel een ingekorte zuigerstang.
Wanneer de rebound waarde EN de zuigerstanglengte dus niet BEIDEN in de range van de verlaging zitten, dan konden de dempers wel eens heel snel stuk zijn.
1. "bovenin" gaan ze stuk door de te hoge voorspanning waardoor ze tegen de bovenkant aan slaan bij uitveren
2. "onderin" gaan ze stuk doordat de zuigerstang bij inveren tegen de bodem van je demper slaat.
Een ingekorte zuigerstang met een te kleine verlaging gaat ook fout omdat de demperzuiger dan bovenin de vloeistof staat te spetteren en er schuimvorming optreedt (soort Klopklop zegmaar) waardoor op een onverwacht ogenblik je dempwerking kan verdwijnen. Niet zo leuk wanneer je bijvoorbeeld op de limiet in een lange bocht zit en je na de eerste paar oneffenheden ineens een "stuiterende" voorkant krijgt.
Iets anders dat hij mij vertelde was dat de verstelknop bovenop de in ingebouwde toestand verstelbare Koni's alleen invloed heeft op de dempgedrag bij uitvering. Strakker zetten betekend dus dat ze stroever laten uitveren.
Zou je dus over een sinusvormig oppervlak rijden en die dingen helemaal "stroef" zetten, dan is het mogelijk dat je na een aantal inveerbewegingen een Koni hebt die je spiraalveer "vasthoudt". Zou je ineens weer op vlak terrein rijden, dan laat de Koni de veer weer langzaam terugkomen in ruststand. Het geeft je bij een in ingeveerde toestand vastgehouden veer natuurlijk wel een hard veergevoel.
De inveerdemping wordt niet beinvloedt door het strakker zetten van de Koni's.
Voor optimale veerwerking is het dus zaak dat:
1. de rebound waarde van je dempers past bij de verlagingswaarde van je verenset
2. de verlagingswaarde van je verenset niet groter is dan de lengte van de zuigerstang van je demper aankan tijdens inveren
3. je de dempers laat afstellen op de stugheid van de ingebouwde veren (Koni heeft de gele dempers op verlagingsveren ontworpen die rond de 15% stugger zijn dan standaard veren)
4. je de depers laat afstellen op het af te veren gewicht (lees de voorkant van de Polo) en
5. beide dempers aan dezelfde as dezelfde dempwaarde hebben.
Goede merken verlagingsveren volgens de Koni man zijn onder andere: Eibach, H&R, Weitec.
De vroeger door Koni in sets bij hun eigen dempers verkochte "rode koni veren" kwamen bij Eibach vandaan: Koni heeft zelf nooit veren gemaakt.
Heel veel theorie dus: nu maar hopen dat hij vanmiddag de juiste dempers voor me heeft klaarliggen, want anders moet ik nog een paar dagen rammelend en klapperend doorrijden met een aan een kant bouncende voorkant...
Goed: dit was wat de Koni expert er over te zeggen had. Mogelijk dat er anderen zijn hier op het forum die er andere ideeen over hebben, ik verneem het wel.
Hehe, dat was veel typen.
Groet, Jan.