Auteur Topic: Project [ xx-xx-xx ] Polo 2 Steilheck  (gelezen 162704 keer)

Offline Jorp

  • L86C-0038
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 5.144
  • Geslacht: Man
Project [xx-xx-xx] Polo 2 Steilheck
« Reactie #420 Gepost op: do, 01 sep 2005, 12:43:19 »
withstupid  -gert-
Derby 1F 1981 in aanbouw.

Offline Jan

  • L86C-0063
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.748
  • Geslacht: Man
  • Naam bij admins bekend
Project [xx-xx-xx] Polo 2 Steilheck
« Reactie #421 Gepost op: do, 01 sep 2005, 12:47:53 »
-uitlachen-

Ik ben een splinternieuwe aanmelding...

 -thumbsup-
"It isn't done until it's overdone"

Offline Sjon

  • L86C-0041
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 15.899
  • Geslacht: Man
  • www.type86c.nl
    • VW Polo Type 86 & 86c
Project [xx-xx-xx] Polo 2 Steilheck
« Reactie #422 Gepost op: do, 01 sep 2005, 13:12:06 »
Welkom Jan.
Wat voor polo bezit gij?
 -uitlachen- En wat doe jij in 'Polo1000' z'n topic?

Mezelf bedenkende dat ik ooit dezelfde truc heb 'laten doen'........ -naughty-

Offline Jan

  • L86C-0063
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.748
  • Geslacht: Man
  • Naam bij admins bekend
Project [xx-xx-xx] Polo 2 Steilheck
« Reactie #423 Gepost op: do, 01 sep 2005, 13:26:20 »
Zzzo; nu weer ff back on topic en wat serieuzer.

Via Koni Nederland ben ik voor mijn geplofte Koni doorgestuurd naar een dealer van hun, die ook race auto's doet en al het "speciale werk" voor de eindgebruiker. Ik heb hele gesprekken gehad met deze Koni dealer omdat ik mijn twee voordempers moet gaan vervangen door nieuwe. De man reviseert ook Koni's en voor de prijs van een na de revisie weer als niewe Koni ligt rond de helft van de inclusief BTW verkoopprijs. Moet je ze wel zelf los aanleveren.

Koni info: http://www.koni.de/

Hoeveel verlaging ik had, welk dempernummer ik had, welk merk verlagingsveren, etc.

Samenvatting:

Er zitten bij mij H&R verlagingsveren onder die zo'n 40 mm verlaging bewerkstelligen. Onderdeelnummer voorveren: VA 29846 G40. De verlagingwaarde heb ik zelf bepaald door opgemeten voor en na monteren van de verlaging. Volgens H&R hebben de bij mij gemonteerde veren (zijn overigens voor G40, maar passen gewoon) een 15% stuggere veerwerking dan standaard veren.

H&R info: http://www.h-r.com/

De Koni's die ik erin heb zitten en waarvan er 1 is geploft zijn van het type 8641 1215 sport.

De Koni tabel geeft aan dat deze 60 mm rebound zijn. Het aantal mm rebound aangegeven bij een schokdemper betekend het aantal mm dat de zuigerstang (door een door de maker reeds bovenaan de binnenkant voorgemonteerde kunststof bus) ingetrokken blijft staan. Bij 60 mm rebound kun je dus theoretisch veren monteren die tot 60 mm korter zijn terwijl de voorspanning erop blijft staan in geheel uitgeveerde toestand. Lees wel TOT 60 mm, want 1 mm minder zou reeds betekenen dat de voorspanning eraf is en je klapperende veren overhoudt.

Voor verlagingen van meer dan 60 mm moet je ook nog eens schokdempers met speciale verkorte zuigerstangen monteren, omdat anders de zuigerstang van je schokdemper tegen de bodem kan slaan. Dat betekend heel snel "einde oefening" voor je demper.

De goede man legde mij uit dat "meer" niet altijd beter is en dat een demper van eeh hoge rebound waarde voor sommige genuanceerde verlagingen wel eens teveel van het goede kon zijn omdat de veer onder een te hoge voorspanning gehouden zou worden. Dat is slecht voor het binnenwerk aan de bovenkant van je schokdemper.

De juiste Koni voor 80 mm verlaging heeft dus zowel zeker 80 mm rebound waarde alswel een ingekorte zuigerstang.

Wanneer de rebound waarde EN de zuigerstanglengte dus niet BEIDEN in de range van de verlaging zitten, dan konden de dempers wel eens heel snel stuk zijn.
1. "bovenin" gaan ze stuk door de te hoge voorspanning waardoor ze tegen de bovenkant aan slaan bij uitveren
2. "onderin" gaan ze stuk doordat de zuigerstang bij inveren tegen de bodem van je demper slaat.

Een ingekorte zuigerstang met een te kleine verlaging gaat ook fout omdat de demperzuiger dan bovenin de vloeistof staat te spetteren en er schuimvorming optreedt (soort Klopklop zegmaar) waardoor op een onverwacht ogenblik je dempwerking kan verdwijnen. Niet zo leuk wanneer je bijvoorbeeld op de limiet in een lange bocht zit en je na de eerste paar oneffenheden ineens een "stuiterende" voorkant krijgt.

Iets anders dat hij mij vertelde was dat de verstelknop bovenop de in ingebouwde toestand verstelbare Koni's alleen invloed heeft op de dempgedrag bij uitvering. Strakker zetten betekend dus dat ze stroever laten uitveren.

Zou je dus over een sinusvormig oppervlak rijden en die dingen helemaal "stroef" zetten, dan is het mogelijk dat je na een aantal inveerbewegingen een Koni hebt die je spiraalveer "vasthoudt". Zou je ineens weer op vlak terrein rijden, dan laat de Koni de veer weer langzaam terugkomen in ruststand. Het geeft je bij een in ingeveerde toestand vastgehouden veer natuurlijk wel een hard veergevoel.

De inveerdemping wordt niet beinvloedt door het strakker zetten van de Koni's.

Voor optimale veerwerking is het dus zaak dat:
1. de rebound waarde van je dempers past bij de verlagingswaarde van je verenset
2. de verlagingswaarde van je verenset niet groter is dan de lengte van de zuigerstang van je demper aankan tijdens inveren
3. je de dempers laat afstellen op de stugheid van de ingebouwde veren (Koni heeft de gele dempers op verlagingsveren ontworpen die rond de 15% stugger zijn dan standaard veren)
4. je de depers laat afstellen op het af te veren gewicht (lees de voorkant van de Polo) en
5. beide dempers aan dezelfde as dezelfde dempwaarde hebben.

Goede merken verlagingsveren volgens de Koni man zijn onder andere: Eibach, H&R, Weitec.

De vroeger door Koni in sets bij hun eigen dempers verkochte "rode koni veren" kwamen bij Eibach vandaan: Koni heeft zelf nooit veren gemaakt.

Heel veel theorie dus: nu maar hopen dat hij vanmiddag de juiste dempers voor me heeft klaarliggen, want anders moet ik nog een paar dagen rammelend en klapperend doorrijden met een aan een kant bouncende voorkant...

Goed: dit was wat de Koni expert er over te zeggen had. Mogelijk dat er anderen zijn hier op het forum die er andere ideeen over hebben, ik verneem het wel.

Hehe, dat was veel typen.

Groet, Jan.



"It isn't done until it's overdone"

Offline Jan

  • L86C-0063
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.748
  • Geslacht: Man
  • Naam bij admins bekend
Project [xx-xx-xx] Polo 2 Steilheck
« Reactie #424 Gepost op: do, 01 sep 2005, 13:27:37 »
@ Sjon:  -uitlachen-

Ehh, ik heb een rode Polo..  -naughty-
"It isn't done until it's overdone"

Offline Nielzzz

  • L86C-0065
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.211
  • Geslacht: Man
  • Niels Derksen
Project [xx-xx-xx] Polo 2 Steilheck
« Reactie #425 Gepost op: do, 01 sep 2005, 19:55:07 »
Zit hier in de buurt ook een kerel in Lochem of Zelhem, weet ik veel waar Reiger heet die die repareert ook dempers.
Mijn oom komt er ook voor de motor.
Ik heb een sleutelplek!!!

Offline Thomas

  • Non-Register lid
  • Berichten: 2.092
  • Geslacht: Man
  • Thomas Smit
Project [xx-xx-xx] Polo 2 Steilheck
« Reactie #426 Gepost op: do, 01 sep 2005, 20:14:07 »
@ Sjon:  -uitlachen-

Ehh, ik heb een rode Polo..  -naughty-

Wat voor motor zit erin?


 -naughty-

Offline Jan

  • L86C-0063
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.748
  • Geslacht: Man
  • Naam bij admins bekend
Project [xx-xx-xx] Polo 2 Steilheck
« Reactie #427 Gepost op: do, 01 sep 2005, 20:41:31 »
-naughty-

Ehh, een zwarte?

 -prut-
"It isn't done until it's overdone"

Offline Maikel

  • L86C-0069
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.550
  • Geslacht: Man
  • Maikel Conijn
Project [xx-xx-xx] Polo 2 Steilheck
« Reactie #428 Gepost op: vr, 02 sep 2005, 00:05:42 »
dus ik begrijp dat ik met witec veren goed zit??? op de site vaweitec geven ze niet de hardheid in % aan tegenover de orginele veren.

en met 60/40 verlaging en dan rondom rebount 40 hebben is dus ook niet goed??

hoe verklaren we bij deze schoker dat mijn linker kant enigsinds minder hard is in te drukken dan de anderekant ???
mischien ook geploft dan???

groeten maikel

Offline Vincent

  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.779
  • Geslacht: Man
Project [xx-xx-xx] Polo 2 Steilheck
« Reactie #429 Gepost op: vr, 02 sep 2005, 03:02:34 »
hoe verklaren we bij deze schoker dat mijn linker kant enigsinds minder hard is in te drukken dan de anderekant ???
mischien ook geploft dan???

Misschien niet beide even stug afgesteld met de instelbare hardheid?

Offline Maikel

  • L86C-0069
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.550
  • Geslacht: Man
  • Maikel Conijn
Project [xx-xx-xx] Polo 2 Steilheck
« Reactie #430 Gepost op: vr, 02 sep 2005, 07:45:21 »
ja maar dat zegt jan dus
deze schokker zijn alleen af te stellen in het terug veren en niet in inveren.

maar geploft kan ie nooit zijn denk dat bij mij andere dingen aan de hand zijn weet alleen nog nie wat

greez maikel

Offline Jan

  • L86C-0063
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.748
  • Geslacht: Man
  • Naam bij admins bekend
Project [xx-xx-xx] Polo 2 Steilheck
« Reactie #431 Gepost op: vr, 02 sep 2005, 07:52:57 »
Gisteren bij de Koni boer geweest. Slecht nieuws: de H&R verlagingsverenset (Ebay) is ingestort/nagezakt. In Lunteren hadden Michiel en ik het er nog over dat mijne wel lager leek dan de zijne met schroefset.... Ik dacht nog dat het was omdat de mijne in een kuil stond ofzo.

Wat er dus waarschijnlijk is gebeurd: H&R set is nagezakt tot buiten rebound waarde van de Koni's (rechtsvoor bij mij het meeste). Koni rechtsvoor "bottomed out" en heeft op de bumpstops geslagen. Oliekeerring kapot en interne zuigereenheid kapot: hele demper kapot.

Resultaat: ik moet nu niet alleen een set nieuwe Koni's voorin stoppen, maar ook rondom een nieuwe verlagingsset.

Daar ik in Drempelcity woon, moet ik weer zo'n 40 mm set regelen. De Koni boer zweert bij Eibach omdat die zijns inziens niet nazakken. Gelukkig zijn Eibachs ook het duurst in de retail.... Adviesverkoopprijs van Polo 86c setje 35-40 mm met bestelnummer 8508-140 (verlaging 35-40) mm is Euro 298,- bij hem.

Dat wordt dus geen Nuerburgring met Polo1000. Ik probeer het maar onder de noemer "ach, hobbies kosten geld" te gooien.

Mocht er nog iemand een setje hebben "voor weinig" dan hoor ik het graag.

@ Maikel:
1. over Weitec heb ik geen slechte commentaren gehoord.
2. theoretisch correct
3. meten is weten: in uitgebouwde toestand testcyclus in proefstand laten doorlopen en laten afstellen.

Groet, Jan.
"It isn't done until it's overdone"

Offline Dennis

  • L86C-0024
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.718
  • Geslacht: Man
  • Dennis Eggen
    • Polo 86(c) Register
Project [xx-xx-xx] Polo 2 Steilheck
« Reactie #432 Gepost op: za, 03 sep 2005, 20:39:36 »
Jan @ EPS..

Einddemper vervangen voor eentje mét vulling.

Offline Dennis

  • L86C-0024
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.718
  • Geslacht: Man
  • Dennis Eggen
    • Polo 86(c) Register
Project [xx-xx-xx] Polo 2 Steilheck
« Reactie #433 Gepost op: za, 03 sep 2005, 20:39:53 »
Oude einddemper:

Offline Dennis

  • L86C-0024
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.718
  • Geslacht: Man
  • Dennis Eggen
    • Polo 86(c) Register
Project [xx-xx-xx] Polo 2 Steilheck
« Reactie #434 Gepost op: za, 03 sep 2005, 20:40:11 »
Deze moet er op: