Auteur Topic: Project [ xx-xx-xx ] Polo 2 Steilheck  (gelezen 150113 keer)

Offline Thomas

  • Non-Register lid
  • Berichten: 2.092
  • Geslacht: Man
  • Thomas Smit
Project [xx-xx-xx] Polo 2 Steilheck
« Reactie #465 Gepost op: zo, 30 okt 2005, 21:01:48 »
....uit sloot trek modules aan....

Hoe staat t ermee?

Ja, dat wil ik ook weleens weten.  -klus-

Offline Jan

  • L86C-0063
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.748
  • Geslacht: Man
  • Naam bij admins bekend
Project [xx-xx-xx] Polo 2 Steilheck
« Reactie #466 Gepost op: ma, 31 okt 2005, 14:51:59 »
Heren!

Blij dat er af en toe nog eens naar mijn arme topicje gekeken wordt...

Update: op Ebay een set heftige flachschiebers gekocht. Nu nog maar afwachten of de vriendelijke man na het in ontvangst nemen van mijn miljard Euro ook zo lief wil zijn ze een keertje hier te laten komen met de post.

Waarom? Nou, gewoon, omdat het weer een duidelijk geval van "overkill" is: jullie kennen mij inmiddels een beetje...

Totaal overbodig omdat de 40 mm CV carbs die er bij de ABD van Thomas op zitten het uitstekend doen, maar "overkill" is the name of the game en heeft ook wel wat.

Zou me niet verbazen als deze aanpak mij (weer eens) van een "dit werkt uitstekend en is betaalbaar" naar een "dit werkt totaal niet en is extreem duur" situatie brengt.

Maarja: wie niet waagt blijft maagd zeggen ze dan in Amsterdam...

Zodra ik de carbs heb is het plan ze bij een tuner hier in de buurt op de exacte ABU inlaat centerdistance te laten ombouwen.

Daarna is het meteen naar de RVS boer toe om het inlaatspruitstuk te laten lassen.

Wordt nog een hele uitdaging omdat die heftige flachschiebers "semi downdraft" zijn en dus graag 45 graden naar beneden willen spuiten.

Binnenkort in dit theater dus hopelijk foto's van het heftige setje en het vervolgverhaal.

Groet, Jan.
"It isn't done until it's overdone"

Offline Jan

  • L86C-0063
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.748
  • Geslacht: Man
  • Naam bij admins bekend
Project [xx-xx-xx] Polo 2 Steilheck
« Reactie #467 Gepost op: di, 01 nov 2005, 12:59:19 »
En weer een stapje dichterbij de ABU inbouw: kijk eens wat de postbode vandaag kwam brengen?

Adapterplaat met thermostaat voor inbouw GTI 1 oliekoeler.

Nu halsreikend uitkijken naar de flachschiebers...

Groet, Jan.
"It isn't done until it's overdone"

Offline Michiel

  • L86C-0014
  • Non-Register lid
  • Berichten: 2.492
  • Geslacht: Man
  • Michiel Ros
Project [xx-xx-xx] Polo 2 Steilheck
« Reactie #468 Gepost op: di, 01 nov 2005, 13:47:18 »
-thumbsup-  Weet je zeker dat je die nodig hebt dan?

Hoe is het afgelopen met de domlagers?
Praatjes vullen geen peekaatjes

Offline Jan

  • L86C-0063
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.748
  • Geslacht: Man
  • Naam bij admins bekend
Project [xx-xx-xx] Polo 2 Steilheck
« Reactie #469 Gepost op: di, 01 nov 2005, 15:15:17 »
Hey Chiel: zeker weten niet nee, maar ik dacht zo dat het mooi meegenomen zou zijn om eventuele koelcapaciteitsproblemen voor te zijn.

Te warm rijden gaat ten koste van levensduur en ik vond het ook wel mooi staan eigenlijk...

Domlagers: vanavond een afspraak met de Koni boer hier in de buurt. De afspraak is pas tig keer verzet, dus ik ben zeer benieuwd. Will keep you posted.

Zal proberen voor en na foto's te maken voor je: kun je zelf beslissen of het ook wat voor jou is.

Groet, Jan.
"It isn't done until it's overdone"

Offline Michiel

  • L86C-0014
  • Non-Register lid
  • Berichten: 2.492
  • Geslacht: Man
  • Michiel Ros
Project [xx-xx-xx] Polo 2 Steilheck
« Reactie #470 Gepost op: di, 01 nov 2005, 15:42:01 »
Domlagers: vanavond een afspraak met de Koni boer hier in de buurt. De afspraak is pas tig keer verzet, dus ik ben zeer benieuwd. Will keep you posted.

Zal proberen voor en na foto's te maken voor je: kun je zelf beslissen of het ook wat voor jou is.

Groet, Jan.

Ben benieuwd.

Voorlopig rij ik er nu zo'n 400km per week mee en hij rijd nog steeds even lekker -sturen-
Praatjes vullen geen peekaatjes

Offline Jan

  • L86C-0063
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.748
  • Geslacht: Man
  • Naam bij admins bekend
Project [xx-xx-xx] Polo 2 Steilheck
« Reactie #471 Gepost op: wo, 02 nov 2005, 07:49:32 »
Okeyyyy: here we go....

Gisteravond bij www.suspension-centre.nl geweest om de Salzmann domlagers aan te laten passen.

Hier een paar foto's van hoe de domlagers erin zaten zoals ze volgens de Salzmann handleiding horen te worden gemonteerd.

Je ziet hier duidelijk dat de "borgplaat" waar volgens de man van suspension centre eigenlijk het gewicht van je auto op rust maar met 1 tot 1,5 windingen in de Salzmann behuizing vast zit.



"It isn't done until it's overdone"

Offline Jan

  • L86C-0063
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.748
  • Geslacht: Man
  • Naam bij admins bekend
Project [xx-xx-xx] Polo 2 Steilheck
« Reactie #472 Gepost op: wo, 02 nov 2005, 07:51:08 »
Hier nog een foto waarbij je goed kunt zien hoe ver de borgplaat "te hoog" in het huis zit.

Dit moest dus worden opgelost.



"It isn't done until it's overdone"

Offline Jan

  • L86C-0063
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.748
  • Geslacht: Man
  • Naam bij admins bekend
Project [xx-xx-xx] Polo 2 Steilheck
« Reactie #473 Gepost op: wo, 02 nov 2005, 07:56:18 »
Hier zie je de originele Salzmann behuizing (voor de kijkers thuis links) naast de nieuw gedraaide behuizing (rechts).
"It isn't done until it's overdone"

Offline Jan

  • L86C-0063
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.748
  • Geslacht: Man
  • Naam bij admins bekend
Project [xx-xx-xx] Polo 2 Steilheck
« Reactie #474 Gepost op: wo, 02 nov 2005, 07:57:35 »
Deze zou voldoende hoogte moeten hebben om de borgplaat (zie in het plastic zakje links boven) met alle windingen vast te zetten.
"It isn't done until it's overdone"

Offline Jan

  • L86C-0063
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.748
  • Geslacht: Man
  • Naam bij admins bekend
Project [xx-xx-xx] Polo 2 Steilheck
« Reactie #475 Gepost op: wo, 02 nov 2005, 08:11:38 »
Hier even een foto ter verduidelijking.

Je kijkt hier naar het voor de bovenste helft gedemonteerde Salzmann domlager waarmee je de geometrie van je voorwielophanging kunt instellen.

Het uit de "dom" stekende deel is de onderkant van de Salzmann domlager. Hierin hoort het asymmetrische insteldeel met de uniball te zitten. Dit insteldeel zie je links tegen het koelvloeistofdrukvat.

Ook het onderste deel is acentrisch, waardoor je nog meer kunt instellen. Dit kun je echter pas allemaal echt goed zetten wanneer je gaat uitlijnen. Deze serie is alleen ter verduidelijking van hoe die domlagers werken.

In het insteldeel zit een uniball off center geperst. Door dat insteldeel te verdraaien, kan de uniball die de zuigerstang van je schokdemper vasthoudt voor/achter of links rechts.

Hiermee kun je dus de veerpoot voor-achter leunend instellen of naar binnen/naar buiten leunend.

Experts noemen het eerste caster en het tweede caber als ik het correct heb.

Het insteldeel staat hier in de positie zoals deze eruit komt.



"It isn't done until it's overdone"

Offline Jan

  • L86C-0063
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.748
  • Geslacht: Man
  • Naam bij admins bekend
Project [xx-xx-xx] Polo 2 Steilheck
« Reactie #476 Gepost op: wo, 02 nov 2005, 08:25:51 »
Hier dezelfde foto maar dan met het asymmetrische uniball deel omgekeerd, zodat je de uniball goed kunt zien zitten.

Na montage van veerpoot en schokdemper drukt de veer met je auto gewicht tegen de schotel. Die schotel drukt tegen de moer bovenop de zuigerstang van je schokdemper en tenslotte drukt die moer tegen de uniball.

Die uniball is het dan zegmaar het "balhoofdlager" van je veerpoot om even in simpele fietstermen te spreken waarop het linker of het rechter deel van je voortreingewicht staat.

Die uniball drukt vervolgens tegen het asymmetrische insteldeel waar hij in geperst zit. Die drukt op zijn beurt weer tegen de "borgplaat".

Deze "borgplaat" zat zoals je in de eerste paar foto's kon zien slechts met 1 of 1,5 winding in het bovenste deel van de Salzmann behuizing.

Dit was dus riskant.
"It isn't done until it's overdone"

Offline Jan

  • L86C-0063
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.748
  • Geslacht: Man
  • Naam bij admins bekend
Project [xx-xx-xx] Polo 2 Steilheck
« Reactie #477 Gepost op: wo, 02 nov 2005, 08:34:00 »
Hier het aangepaste bovenste deel in positie met het asymmetrische insteldeel reeds op z'n plek.

Het asymmetrische insteldeel staat hier nog hoog, omdat het voortreingewicht erop staat zonder borgplaat.

Nu zou je het stuur dus niet om krijgen, omdat de schotel onder tegen de binnenkant van de dom aan staat.

Dit was alleen om de moer op de zuigerstang van de Koni te kunnen draaien.

Hierna werd de auto opgetild waardoor alles "op z'n plek" zakte en je theoretisch het stuur weer kon draaien.

Daarna werd de borgplaat vastgezet zodat het insteldeel met de uniball geen kant meer uit kon en was de montage (afgezien van instelling bij de uitlijning) klaar.
"It isn't done until it's overdone"

Offline Jan

  • L86C-0063
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.748
  • Geslacht: Man
  • Naam bij admins bekend
Project [xx-xx-xx] Polo 2 Steilheck
« Reactie #478 Gepost op: wo, 02 nov 2005, 08:35:22 »
Hier zit alles vast en hoef ik het alleen nog een keer los te halen bij de uitlijning.

Voor degenen van jullie die ook een set veilige instelbare domlagers willen, kun je contact opnemen met:

www.suspension-centre.nl

Vragen naar Marc Holthuis: 06-53519308

Deze man is officiele Koni dealer en kan alles regelen voor je met betrekking tot Koni schokdempers (nieuw en revisie), verlagingsveren (Eibach), veerpootconversies (schotel lager op je veerpoot lassen zodat je extreem laag kunt met goed veer/demper gedrag) en domlagers.

Groet, Jan.



"It isn't done until it's overdone"

Offline Michiel

  • L86C-0014
  • Non-Register lid
  • Berichten: 2.492
  • Geslacht: Man
  • Michiel Ros
Project [xx-xx-xx] Polo 2 Steilheck
« Reactie #479 Gepost op: wo, 02 nov 2005, 12:38:42 »
Ziet er goed uit! Bonken is weg nu?

Ennuh: kwanta kosta?
Praatjes vullen geen peekaatjes