Auteur Topic: Project [ xx-xx-xx ] Polo 2 Steilheck  (gelezen 148347 keer)

Offline Jan

  • L86C-0063
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.748
  • Geslacht: Man
  • Naam bij admins bekend
Project [xx-xx-xx] Polo 2 Steilheck
« Reactie #630 Gepost op: ma, 27 feb 2006, 10:21:26 »
@ Jaap: jawel. Serge heeft alles open gehad en overal alle lagers/pakkingen etcetera vernieuwd.
Serge vertelde mij dat voor het in elkaar zetten alles met een doek is schoongemaakt.
Dit zou normaalgesproken voldoende moeten zijn, maar ik ben nou eenmaal zo'n mierenn**ker dat ik waarschijnlijk alles na bewerken en voor terugbouwen in de wasmachine had gedaan. De kop is wel in de wasmachine geweest.

@ Martijn: je hebt waarschijnlijk gelijk. Misschien dat het gewoon is dat ik nog geen vertrouwen heb opgebouwd in de powerpack en dat ik allemaal spoken zie.

Ik heb besloten de rit naar Goes in twee trajecten te doen.

Wordt een erg geconcentreerd ritje... Zie het al voor me: rijdt er een rood Polootje met 100 km/u op de snelweg. Haalt een lease bak'm rustig met 110 km/u in.
Komt ie tot aan de motorkap om die vent in dat Polootje ineens met een ZEER verbaasde/angstige uitdrukking op z'n gezicht er als een SPEER van door te zien gaan doordat z'n gas vol open blijft hangen...
Drie km later haalt ie'm weer in omdat het Polootje dan ineens weer wel 100 km/u blijft...
Wat een feest.................  -wanker-

Ik houd u allen op de hoogte. Groet, Jan.



"It isn't done until it's overdone"

Offline Maikel

  • L86C-0069
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.550
  • Geslacht: Man
  • Maikel Conijn
Project [xx-xx-xx] Polo 2 Steilheck
« Reactie #631 Gepost op: ma, 27 feb 2006, 19:34:46 »
was aan het duimendraaien vandaag!!

en ben nu heel erg benieuwd

greez maikel.

Offline Nielzzz

  • L86C-0065
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.211
  • Geslacht: Man
  • Niels Derksen
Project [xx-xx-xx] Polo 2 Steilheck
« Reactie #632 Gepost op: ma, 27 feb 2006, 20:12:44 »
Ging toch dinsdag pas?
Maar eu... succes Jan!
En anders huur een ambulance ofzo...
Weet niet wat da kost ofzo, maar jah...
Ik heb een sleutelplek!!!

Offline Jan

  • L86C-0063
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.748
  • Geslacht: Man
  • Naam bij admins bekend
Project [xx-xx-xx] Polo 2 Steilheck
« Reactie #633 Gepost op: di, 28 feb 2006, 23:21:52 »
Jjjjjjjjjjjjjjjjja: en dat was de ABU. Deze rust nu na een explosief uiteinde in de ABU hemel.

Het getik, geklapper en geknetter van de motor waren dus duidelijk niet de FCR's of de hydrostoters, maar bleken zoals mijn eerdere bange vermoeden het blok te zijn....

Omdat ik weet dat jullie reikhalzend uit zitten te kijken naar nieuws, details en foto's zal ik hieronder de ABU's laatste twee dagen omschrijven.

Gisteravond wilde ik vertrekken om halverwege te logeren, zodat ik tijdens de 200 km reis naar Goes hopelijk de eeuwige Nederlandse file's zou ontwijken.

Starten ging nog, maar op 4 cylinders lopen homaar. Afgelopen zaterdag had ik als voorbereiding op het rollenbanken de bougiekabels vernieuwd en ik dacht dat ik mogelijk de bougiekabels verkeerd had teruggezet. Met Serge gebeld en hij hielp mij telefonisch door een aantal stappen heen om te bepalen of ik de boel fout had aangesloten. Niets hielp en het vermoeden bestond dat de bougiekabels dus niet het probleem waren. ANWB toen maar gebeld en gewacht.

ANWBtje kwam, zag en overwon: de bougies bleken zwart geblakerd omdat de boel te rijk stond. Dat wisten we in Ede al, maar daar konden we toen niets aan doen. Bougies schoongetoortst, starten, lopen. Jan op weg...

Om in te rijden afwisselend gereden en heel rustig aan. De temperatuur en de oliedruk scherp in de gaten houdende. Afgezien van de takke herrie uit de motorkamer leek alles in orde.

Ongeveer halverwege overnacht en de volgende ochtend weer verder. Met zweet in mijn naad de 200 km naar Goes gereden, maar weer leek alles afgezien van het bovenvernoemde in orde.

Bij Tovami aangekomen en het plan van aanpak opgesteld. Eerst zou er een run worden gedaan om de huidige staat vast te stellen en daarna zouden er runs worden gedaan na wat aanpassingen.

Hier een foto van de meetopstelling:
"It isn't done until it's overdone"

Offline Jan

  • L86C-0063
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.748
  • Geslacht: Man
  • Naam bij admins bekend
Project [xx-xx-xx] Polo 2 Steilheck
« Reactie #634 Gepost op: di, 28 feb 2006, 23:28:01 »
Na vastsjorren op de rollenbank de eerste run gedaan en daar kwam uit dat de carbs te rijk stonden, maar dat er geen valse lucht of iets dergelijks de reden van het slechte lopen was.

Ruud Fredriks verbaasde zich over de takkeherrie die het blok maakte, maar zei dat mits het motorblok goed gereviseerd was, het de runs van het afstellen zonder problemen moest kunnen doorstaan.

De volgende stap was dus om de carbjes eraf te halen en de sproeiersetting aan te passen.



"It isn't done until it's overdone"

Offline Jan

  • L86C-0063
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.748
  • Geslacht: Man
  • Naam bij admins bekend
Project [xx-xx-xx] Polo 2 Steilheck
« Reactie #635 Gepost op: di, 28 feb 2006, 23:30:16 »
Hier een fotootje van het op de werkbank uit elkaar halen van de carbs om de sproeiersetting te veranderen:
"It isn't done until it's overdone"

Offline Jan

  • L86C-0063
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.748
  • Geslacht: Man
  • Naam bij admins bekend
Project [xx-xx-xx] Polo 2 Steilheck
« Reactie #636 Gepost op: di, 28 feb 2006, 23:31:03 »
Hier een foto van de FCR's met gedemonteerde vlotterbakjes:
"It isn't done until it's overdone"

Offline Jan

  • L86C-0063
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.748
  • Geslacht: Man
  • Naam bij admins bekend
Project [xx-xx-xx] Polo 2 Steilheck
« Reactie #637 Gepost op: di, 28 feb 2006, 23:31:43 »
...
"It isn't done until it's overdone"

Offline Jan

  • L86C-0063
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.748
  • Geslacht: Man
  • Naam bij admins bekend
Project [xx-xx-xx] Polo 2 Steilheck
« Reactie #638 Gepost op: di, 28 feb 2006, 23:32:40 »
Andere sproeiertjes erin:
"It isn't done until it's overdone"

Offline Jan

  • L86C-0063
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.748
  • Geslacht: Man
  • Naam bij admins bekend
Project [xx-xx-xx] Polo 2 Steilheck
« Reactie #639 Gepost op: di, 28 feb 2006, 23:35:23 »
Controle run om te zien of er goed was gegokt aan de hand van de grafieken van de eerste run en ja hoor: hier bleek de expertise van Tovami. In een keer raak! Dat is best een prestatie wanneer je weet hoeveel afstelmogelijkheden die FCR's hebben.
"It isn't done until it's overdone"

Offline Jan

  • L86C-0063
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.748
  • Geslacht: Man
  • Naam bij admins bekend
Project [xx-xx-xx] Polo 2 Steilheck
« Reactie #640 Gepost op: di, 28 feb 2006, 23:53:31 »
Op de voorgrond van de laatste foto zie je trouwens een wervelstroomrem zoals die in vermogenstestbanken wordt gebouwd.

Nog een run om de afstelling te optimaliseren: met de verstelbare nokkenaspoulie de nokkenas een paar graadjes verzet voor meer koppel onderin ipv meer topvermogen op hoog in de toeren en het ontstekingstijdstip wat minder vroeg gezet dan deze stond.

Grafiekje heb ik: zal proberen die zwanenzang morgen te scannen en te posten. Het resultaat was in ieder geval iets van 90 pk en 137 Nm: beide aan de wielen.

Affijn: nieuwe bougies erin om zeker te zijn dat alles goed zou zijn, betaald en de terugreis aangevangen. De motor liep beduidend beter. Prachtig stationair, prima oppikken en mooi rond. De takkeherrie uit het blok was er alleen nog.

Snelweg op en weer verder met rustig inrijden. Afwisselend rijden met mijn ogen op alle metertjes. Wat een takke herrie..........rijden........ergeren.........hee, het lijkt wel meer te worden..........voet van het gas en willen onkoppelen.....

Wwwwwwwwaaaaaaaaappppppppp!!!!!!! Precies toen ik ontkoppelde creeerde de ABU een spectaculaire blauwe wolk en sloeg vast. Het leek wel een van die F1 opblazers zoals Montoya die dit seizoen had. Nog een mazzeltje dat ik net ontkoppelde, want anders had de versnellingsbak ook een optater gehad.

Uitrollen op de vluchtstrook en nog voordat ik goed en wel stilstond de ANWB al aan de lijn.... Petje af voor de ANWB, want dankzij hun was alles heel snel geregeld.

Binnen een half uur stond er een geel autootje die dezelfde conclusie trok als ik tijdens de blauwe Montoya wolk.

Een kleine 20 minuten later stond er een takelwagen en in no time stond de Polo erop.

Vijftien minuten later zat ik in een splinternieuwe vervangende auto weer op de snelweg.

Het korte termijn plan is nu zo snel mogelijk een daily driver te scoren.

De Polo gaat de stalling in en zal daar blijven totdat ik er weer zin in heb.

Wie kan en wil mij helpen met het volgende:

1. Een andere ABU voor een acceptabele prijs

2. Ondersteuning in raad en daad voor het wisselen van het in de soep gedraaide blok met de volgende ABU

3. Een APK gekeurde daily driver (goedkoop).

Laatste punt is niet zo urgent, want ik denk dat ik dat zelf vrij snel voor elkaar heb via Marktplaats. Toch zijn suggesties welkom. Daily driver tussen de Euro 0,- en 350,- zegmaar als indicatie.

Nou: ik hoop dat jullie meer van dit verhaal hebben genoten dan ik, want ik ga nu even in een diepe depressie waar een flinke dosis Prozac geen puntje aan kan zuigen....

Groet, van Jan.



"It isn't done until it's overdone"

Offline Bas

  • L86C-0051
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.388
  • Geslacht: Man
  • Bas Kamminga
Project [xx-xx-xx] Polo 2 Steilheck
« Reactie #641 Gepost op: wo, 01 mrt 2006, 00:13:09 »
Damn, dit is zuur zeg!  -boehoe-
Al enig idee wat de oorzaak van het vastlopen is?

Veel sterkte!

Offline Mark

  • L86C-0037
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 7.296
  • Geslacht: Man
  • Mark Pruim
Project [xx-xx-xx] Polo 2 Steilheck
« Reactie #642 Gepost op: wo, 01 mrt 2006, 00:13:22 »
Ehm.. :(

Sterkte Jan..

Offline Michiel

  • L86C-0014
  • Non-Register lid
  • Berichten: 2.492
  • Geslacht: Man
  • Michiel Ros
Project [xx-xx-xx] Polo 2 Steilheck
« Reactie #643 Gepost op: wo, 01 mrt 2006, 00:15:11 »
Pffff... Daar word je niet blij van. Wat een verhaal. -boehoe- Ik kan je helaas niet helpen aan een ABU maar ik zal m'n ogen openhouden.
Praatjes vullen geen peekaatjes

Offline martijn

  • Non-Register lid
  • Berichten: 7.507
  • Geslacht: Man
Project [xx-xx-xx] Polo 2 Steilheck
« Reactie #644 Gepost op: wo, 01 mrt 2006, 00:41:49 »
zoals ik al zei:  

veel sterkte..

Ik weet wel zeker dat je voor dat geld een daily kan vinden, zeker met de kennis die je opgedaan hebt door al het gesleutel.

Staan genoeg gebakjes te koop, die het prima uithouden (zolang je ze standaard houdt...)

veel sterkte, ventileer je rompslomp hier!! Er zijn er genoeg die luisteren.
Polo 1.3C steilheck `witte schicht`1983