Auteur Topic: Project [ xx-xx-xx ] Polo 2 Steilheck  (gelezen 148346 keer)

Offline Michiel

  • L86C-0014
  • Non-Register lid
  • Berichten: 2.492
  • Geslacht: Man
  • Michiel Ros
Project [xx-xx-xx] Polo 2 Steilheck
« Reactie #675 Gepost op: di, 23 mei 2006, 19:24:16 »
Kijk! Das goed nieuws!
Praatjes vullen geen peekaatjes

Offline Thomas

  • Non-Register lid
  • Berichten: 2.092
  • Geslacht: Man
  • Thomas Smit
Project [xx-xx-xx] Polo 2 Steilheck
« Reactie #676 Gepost op: di, 23 mei 2006, 19:27:26 »
Toen nog "even" de ABU eruit tillen.... Twee verrekte ruggen later stond deze op een paar blokken hout op de vloer achter de Polo.

Dat komt mij bekend voor...  -wanker-

Maar Jan, dit noem jij toch geen roadtrip. -sturen-  't is maar net over de grens...  -naughty-

Offline Jan

  • L86C-0063
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.748
  • Geslacht: Man
  • Naam bij admins bekend
Project [xx-xx-xx] Polo 2 Steilheck
« Reactie #677 Gepost op: di, 23 mei 2006, 20:04:56 »
@Sjon: yep. Nu moet het meteen goed gebeuren want ik heb geen zin in nog een "Montoya".

@Michiel: zekers. Zal wel niet zo'n beest worden als jouw output, maar een Zen moet het toch wel worden...

@Thomas: ja, t'is ff wat minder ver dan de voormalige DDR, maar toch een heel project met een auto op een auto...

Volgende keer weer een verre doen dan maar? Ik stel Nuernberg voor zo rond September (lees de Polo meeting zegmaar...).

Groet, Jan.
"It isn't done until it's overdone"

Offline Dennis

  • L86C-0024
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.718
  • Geslacht: Man
  • Dennis Eggen
    • Polo 86(c) Register
Project [xx-xx-xx] Polo 2 Steilheck
« Reactie #678 Gepost op: di, 23 mei 2006, 22:07:07 »
Ben zeer benieuwd Jan!  -klus-

Denemarken is ook wel een mooie verre of niet?




Offline Jan

  • L86C-0063
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.748
  • Geslacht: Man
  • Naam bij admins bekend
Project [xx-xx-xx] Polo 2 Steilheck
« Reactie #679 Gepost op: di, 23 mei 2006, 22:21:20 »
@ Dennis: ja, maar Nuerenberg blijft natuurlijk wel leuk... Denemarken ook wanneer het zulk prachtweer als vorige keer zal zijn. Aan de andere kant: Marcel's BBQ zal wel RVS zijn...

Groet, Jan.
"It isn't done until it's overdone"

Offline Serge

  • L86C-0001
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.758
  • Geslacht: Man
  • der doctor
Project [xx-xx-xx] Polo 2 Steilheck
« Reactie #680 Gepost op: ma, 10 jul 2006, 21:13:29 »
en al wat bekend ?
je hebt laagvliegers en modelvliegers .

Offline Serge

  • L86C-0001
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.758
  • Geslacht: Man
  • der doctor
Project [xx-xx-xx] Polo 2 Steilheck
« Reactie #681 Gepost op: vr, 10 nov 2006, 21:51:26 »
het is stil daar aan de overkant .............. :(
je hebt laagvliegers en modelvliegers .

Offline Thomas

  • Non-Register lid
  • Berichten: 2.092
  • Geslacht: Man
  • Thomas Smit
Project [xx-xx-xx] Polo 2 Steilheck
« Reactie #682 Gepost op: vr, 10 nov 2006, 22:36:34 »
Laatste berichten was dat ie zo goed als klaar was voor de APK, hoe en in welke staat weet ik niet.

Had ondertussen ook wel een update verwacht van Jan.  -dunno-

Offline Serge

  • L86C-0001
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.758
  • Geslacht: Man
  • der doctor
Project [xx-xx-xx] Polo 2 Steilheck
« Reactie #683 Gepost op: di, 21 nov 2006, 13:08:52 »
anders ik wel .kennerlijk heb jan iets tegen me ,telefoon aannemen of terug bellen zit er niet in  -dunno-
je hebt laagvliegers en modelvliegers .

Offline Dennis

  • L86C-0024
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.718
  • Geslacht: Man
  • Dennis Eggen
    • Polo 86(c) Register
Project [xx-xx-xx] Polo 2 Steilheck
« Reactie #684 Gepost op: di, 21 nov 2006, 22:46:14 »
Ben ook wel erg benieuwd naar een update...  -naughty-

Offline Jan

  • L86C-0063
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.748
  • Geslacht: Man
  • Naam bij admins bekend
Project [xx-xx-xx] Polo 2 Steilheck
« Reactie #685 Gepost op: di, 21 nov 2006, 22:48:38 »
Hoofdstuk 0: “daar zijn we weer” en inleiding:

Zzzzzzzzzo:
daar gaan we dan weer…. Even een kort opfrissertje voor de
kijkers thuis: dat scheelt weer een hoop geblader in dit topic.

De afgelopen ervaring met een gereviseerde en opgevoerde ABU was een
hele korte. Die korte ervaring stond in schril contrast met de lange
periode die de tuner nodig had om de ABU opgebouwd en ingebouwd te
krijgen.
Toch
was het (eerlijk is eerlijk: petje af) wel een kunststukje met een
breed spectrum aan ervaringen.....

Zo was er de gigantische
oorverdovende ratelherrie (een kapotte zieke Diesel was er niets bij
in vergelijking) dat al sinds het afhalen van de gereviseerde,
opgevoerde, getunede en ingebouwde ABU present was. “Dat zijn
je carburateurs”...

Zo was er het op hol slaan van de
ingebouwde ABU. Schijnbaar zonder reden en zeker zonder enige
aankondiging ging de motor volgas met de auto aan de haal. Voordeel
hiervan was dat het voor de bestuurder nooit saai was om een stukje
te rijden. Het was alleen potentieel levensgevaarlijk voor overige
weggebruikers in de binnenstad.

Zo was er de geweldige
betrouwbaarheid: het was telkens weer een verrassing of de motor het
ueberhaupt wilde doen of niet. Her en der afgetapte electrische
verbindingen en snaarstrak door de motorruimte spannende electrische
draden hielpen hier niet aan mee.

Daarna was er de enorme Jezusklap waarmee het arme zieke blok uiteindelijk
de geest gaf. Gelukkig had ik wel op tijd de koppeling ingetrapt
waardoor de versnellingsbak heel bleef. Een waar spectakel daar op
die koude stille snelweg in de buurt van Goes. Het was zo een klap
dat ik de stukjes onder mijn Polo door hoorde reutelen. Net alsof je
over een hap grind rijdt zegmaar. Een indrukwekkende blauwe rookwolk
vulde mijn achteruitkijkspiegel. In mijn verbeelding zag ik net als
in de formule 1 een grote vuurwolk, maar die bleef gelukkig
achterwege.

Tenslotte was daar de oorverdovende stilte van het met ingedrukte koppeling en
vastgeslagen motor uitrollen op de vluchtstrook. Uitstappen en de
berm in om enigszins uit de “vuurlinie” van
voorbijstormende auto’s een actieplan te maken.

Een grote sjacherijnigheid maakte zich na dit evenement van mij meester
en het was derhalve toen vrij goed dat ik daar even alleen stond. Het
prachtige sfeerplaatje werd gecompleteerd doordat het practisch
meteen donker begon te worden, de grauwe lucht samentrok, er een
snijdende koude wind opstak en een gezellige natte sneeuwbui z’n
beste nummertje begon weg te geven. Snel de plaid uit de auto gepakt
want je wilt niet weten hoe snel je het dan koud begint te krijgen.

Eerst de ANWB gebeld en die zouden een van hun wegenwachters sturen: binnen
het uur zou er een geel autootje moeten zijn.

Toen de voor de tuning en revisie verantwoordelijke man gebeld om een plan
van aanpak te organiseren. De Polo was toen immers mijn enige en dus
dagelijkse auto. Dat werd een verbazingwekkend kort gesprek want de
telefoon werd er aan de andere kant zonder pardon gewoon op gegooid.
Deze ervaring hielp mij in ieder geval de koude even te vergeten en
op te warmen tot zo ongeveer mijn kookpunt. Verder was het niet echt
nuttig.

Even petje af voor de ANWB. Binnen no time was er een wegenwacht. Korte
tijd later was er ook een auto ambulance. Een half uurtje later zat
ik in een splinternieuwe vervangende auto waarin ik mijn reis naar
huis kon vervolgen.

Binnen 2 dagen had ik via Marktplaats een andere daily driver geregeld en
werd mijn Polo dus mijn project auto zoals bij velen van jullie het
geval is. Mijn plan om in mijn Polo een opgevoerde ABU te rijden
bleef onveranderd, al was mijn enthousiasme tijdelijk even flink
getemperd. Eerst zou ik er zoals Sjon al in dit topic meldde even
afstand van nemen om er vervolgens met een betere en degelijkere
aanpak weer tegenaan te gaan.

Een hele tijd ben ik inmiddels al niet meer op ons forum geweest.
Dat kwam doordat er enerzijds tijdens het “afstand nemen” simpelweg
niets te melden was.
Anderzijds was mijn animo mij met Polo zaken bezig te houden
zeer laag omdat ik het erg druk had met mijn werk.
Verder kon ik mij niet beheersen mijn huidige daily driver net
zo hard “full option” te maken als ik dat met mijn Polo
gedaan had. Ach: het bloed kruipt nou eenmaal waar het niet gaan kan
zeggen ze. Je bent autogek of je bent het totaal...

Ondertussen is er wel weer een heleboel gebeurd en volgend op de enthousiaste
interesse van velen van jullie leek het mij een leuk idee om dus een
fotostory te posten waarin het hele verhaal van begin tot eind met
behulp van foto’s tekst en uitleg neergezet wordt. De reden
waarom ik nu pas dit verhaal neerzet is omdat ik eerst alle feiten
wilde kennen en de foto’s wilde maken. Een ongeillustreerd
verhaal is ook maar saai.

Voor we beginnen eerst maar even een disclaimer:
alle foto’s die hieronder volgen zijn nep.
Niets in de tekst berust op waarheid.
Alle tekst is dus pure onzinnige fantasie en alle foto’s zijn
gemanipuleerd met photoshop tot volledige nonsense.
Zo er ook maar enige overeenkomst bestaat tussen namen van werkelijk bestaande
personen en dit verhaal, dan is dit puur toeval daar alle namen bij
elkaar gefantaseerd zijn.
Alles wat jullie hieronder gaan lezen is dus onzin, niet waar, ik begrijp
nergens iets van en ik weet totaal niet waar ik het over heb.
Zzzzo, nu dit allemaal duidelijk is gaan we dan van start...


Hoofdstuk 1: ABU (future Zen) op Ebay

Op Ebay een ABU gescored en Thomas was zo vriendelijk om te helpen deze
helemaal vanuit Duitsland naast mijn Polo in de opslag te krijgen.
Hieronder de foto van de ABU zoals die indertijd op Ebay stond.



Hier zoals ie korte tijd later achterin Thomas z’n Polo combi stond
vastgesnoerd, op weg naar Nederland:



En hier een foto van Thomas die aan het kilometervreten was op een dag
dat heel Duitsland met een mysterieus groen Nederlands Polo combitje
van allerlei auto onderdelen werd ontdaan:



Nadat dit blok een poosje in de opslag naast mijn in de mottenballen
gezette Polo had gestaan, begon het toch weer een beetje te jeuken.
Een herhaling van de eerste ABU ervaring wilde ik alleen wel te allen
tijde voorkomen. Ik had dus iemand nodig die het op een serieuze
wijze kon - en wilde aanpakken. Daarom belde ik Joscha eens op om te
zien of hij het met zijn grote VAG kennis en ervaring een leuk
project zou vinden mijn ABU wens op serieuze en degelijke wijze in
realiteit om te zetten. Dat leek hem wel wat, dus toen moest ik mijn
Polo en de ABU naar de Heimat zien te krijgen, zodat het project van
start kon gaan.

Hoofdstuk 2: Polo & ABU Zen motor naar Ochtrup 060522

Wederom was een lid van dit forum zo vriendelijk te helpen. Melvin regelde
een auto ambulance en we brachten mijn Polo van mijn opslag naar
Joscha in de Heimat.



Daar ging het project van start in de garage van Joscha.



Hoofdstuk 3: ABU “Big Bang tuning” uitbouw

Eerst even de Facherkrummer demonteren voordat het blok eruit gehesen kan
worden. Merkt u het rijkelijke gebruik van vloeibare pakking van de
vorige inbouwer. Daar ik nog niet zo goed ben met het onzinnig maken
van foto’s met photoshop is de kwaliteit van deze foto niet al
te best (waarvoor mijn welgemeende excuses).



Joscha heeft mooie spulletjes en de motorkraan kwam goed van pas.
Voor de oplettende kijkers onder u:
kijkt u even op de foto onder het olie filter...
Daar kijkt een tijdens de vastloper door het onderblok naar
buiten geknalde drijfstang nieuwsgierig mee naar wat er toch allemaal
gebeurt daar buiten. Een gat dat ongeveer zo groot is als de bodem
van een blikje bier. Nu weet ik tenminste wat ik onder de auto door
heb horen ratelen tijdens de vastloper. Het blok ziet er lekkker nat
en verdrietig uit. De kop was reeds verwijderd om het eruit tillen
van het blok te vereenvoudigen. Een andere reden was dat we erg
nieuwsgierig waren of de kop de explosie overleefd had, want anders
konden we deze niet gebruiken en had ik de originele ABU kop van de
op Ebay gekochte motor ergens moeten laten bewerken.



Hoofdstuk 4: ABU “Big Bang tuning” onderblok analyse

Omdat ik heel erg nieuwsgierig was naar wat er nou toch allemaal was
gebeurd in het blok dat vers gereviseerd en opgevoerd was bij “Big
Bang tuning” had ik Joscha gevraagd om een korte analyse. Daar
Joscha bijna maandelijks vastgelopen of ontplofte motoren onder ogen
krijgt op zijn werk, leek het mij dat ik zijn oordeel wel kon
vertrouwen.

Waarom ziet Joscha dan zo vaak vastgelopen motoren?
Simpelweg omdat telkens wanneer er binnen de garantie een grote klapper is van
een
Volkswagen, een Audi of een Porsche motor, deze op Joscha z’n
werkplek terecht komt voor garantie analyse en herbouw.
Hij heeft wel wat ervaring met het opentrekken, kijken, meten, ruiken, voelen en
herbouwen van motoren dus.

Helaas zijn niet alle detailfoto’s die ik van de onderblokanalyse heb
gemaakt gelukt. Sommigen waren wazig omdat ik er in mijn enthousiasme
goede gedetailleerde foto’s te maken er te dicht op stond met
de lens. Anderen toonden practisch niets door flitsreflecties van
prachtig glanzende metalen onderdelen. De punten die hieronder naar
voren gebracht worden zijn echter wel degelijk feiten: geanalyseerd
en nagemeten.

De volgende foto is niet al te best maar er is wel een heleboel uit op
te maken. Bij analyse van mijn “Big Bang tuning”
onderblok kwamen de volgende zaken aan het licht.

Ten eerste: kijkt u even naar de aparte stand van de zuigers. Oplettende
kijkers zullen zien dat er 3 zuigers laag staan en slechts 1 hoog.
Dat hoort normaal 2 om 2 te zijn. Zuiger 3 was dan ook vastgelopen.

Ten tweede: helaas is de detailfoto van boven er direct op mislukt, maar
bij zuiger 1 op deze foto is het enigzins te zien. Bij opmeten bleek
dat alle zuigers een diameter hadden die minstens 1 mm te klein was
voor de boring van de cylinders. Er kon heel eenvoudig een dikke
voelermaat tussen gestoken worden. Dit was waarschijnlijk gedaan met
als doel het bij ABU motoren bekende kantelvermogen van de zuigers te
maximaliseren...

Ten derde: merkt u de prachtig schone glanzende bovenkantranden op van de
zuigers.... Mijn verzoek aan “Big Bang tuning” was
geweest om de compressie te verhogen richting 1:11. Bij een ABU moet
daarvoor niet alleen de kop gevlakt worden, maar moeten ook de
zuigers afgedraaid worden, daar deze in de hoogste stand net boven
het onderblok uit komen.

Om op eenvoudige wijze de compressie te verhogen had “Big Bang
tuning” de originele (dikkere) clingerit pakking vervangen door
een dunne stalen pakking van een VW motor met een andere motorcode.
Op zich een heel goed idee daar dit het duur afdraaien van de
cylinderkop onnodig maakt. Alleen bij deze shortcut was vergeten ook
de zuigers af te draaien (detail).

Resultaat:
de zuigers raakten na deze aanpassing in BDP de kop. Een fout die
overigens bij een eenvoudige ronddraaicontrole na het in elkaar
zetten van de motor direct aan het licht zou zijn gekomen. Dat was
dus de bron van het gekletter uit het motorblok en tevens de grootste
reden van de uiteindelijke vastloper.

Met een beetje fantasie kunt u al een vermoeden krijgen van wat er zich
hierdoor allemaal in het “gereviseerde” blok afspeelde.
Het blok maakte z’n eigen “gesmede zuigers” om het
zo maar even te zeggen...



Met zuigers die te klein waren voor de cylinderboring en zuigerkoppen die
tegen de cylinderkop aan sloegen werd het in het onderblok dus een
wedstrijdje om wat er het eerste aan zou gaan.

Zou een van de in de te grote boring kantelende zuigers eerst vast slaan,
zou de kop eerst scheuren, zoud een van de drijfstangkappen het eerst
begeven of zou een van de drijfstangen eerst breken......

Het antwoord liet slechts 300 km op zich wachten: een vastlopende zuiger
won het, op de voet gevolgd door een afbrekende drijfstangkap die
waarschijnlijk pisnijdig was dat de zuiger hem voor was geweest. De
hierbij behorende drijfstang werd vlak na het afbreken door z’n
eigen krukastap, die bij de volgende ronde gezellig nog een laatste
keer langskwam en toch ook z’n bijdrage aan de ravage wilde
leveren, met enthousiasme door de nietsvermoedende gietijzeren
blokwand naar buiten getrapt. Op de volgende foto is te zien wat het
effect daarvan was.



Het wordt nog leuker, want een vierde partij, de krukas, deed ook nog
even een duit in het zakje. Daar hadden we het slechts zijdelings
over gehad. Ook die vond al dat gehamer boven hem erg vervelend en
hij besloot dan ook dat ie er genoeg van had gehad. Nadat hij om dit
duidelijk te maken de drijfstang door de blokwand heen had getrapt,
besloot hij om zelf dan maar te breken. Zie de stand van het
vliegwiel op de volgende foto: deze staat net even te ver van het
onderblok af om gezond te zijn. Gelukkig kwam bij het demonteren van
het vliegwiel weer meer dan voldoende vloeibare pakking tevoorschijn.



Hoofdstuk 5: ABU “Big Bang tuning” cylinderkop analyse

Het uit elkaar geklapte “Big Bang tuning” onderblok werd als
een total loss beschouwd en in een hoek gezet. Vliegwiel en koppeling
werden eraf gehaald want die waren splinternieuw en zouden weer
worden gebruikt bij de opbouw van de ABU Zen. De grote vraag was of
de kop alle mishandeling had overleefd en of de kleppen niet krom
gehamerd waren. Eerst de boel maar even demonteren... Op de volgende
foto is te zien dat ook hier de “goede” traditie van
rijkelijk gebruik van vloeibare pakking vol overgave was voortgezet.



Kopje leeghalen en controleren of de kleppen nog wel recht zijn. Daarna een
lektest bij alle kleppen om te zien of deze allemaal nog goed
afdichten:



Kopje helemaal nakijken op scheuren en / of metaalmoeheid van het doorstane
gehamer... Let u ook hier net als bij de zuigers op de prachtig
schone contactvlakken waar de zuigers tegen de kop hebben geslagen.
Daar waar het er op de foto zwart uitziet zit de verbrandingsruimte
in de kop gefreesd. Normaalgesproken zouden alle cylinders een ronde
zwarte aftekening hebben.



Even ter illustratie een foto van de normale zwarte aftekening bij de
originele kop die van de standaard ABU af kwam. Daar zijn de ronde
koolafzettingen waarnaar ik hierboven refereerde te zien. Dit is het
normale roet afzettingspatroon dat je te zien krijgt bij een ABU
wanneer de zuigers de kop zoals het hoort NIET raken.



Alles leek in orde te zijn en zoals het bij een serieuze revisie betaamt,
werd het kopje even keurig in een kartonnen doos meegenomen naar de
VAG om aldaar in de wasmachine te gaan, voordat de kop weer helemaal
netjes zou worden opgebouwd.



Hoofdstuk 6: ABU “Big Bang tuning” cylinderkop revisie

Toen was het kopje gewassen en kon het feest van de wederopbouw beginnen.
Vanaf nu zou het allemaal wat minder deprimerend moeten zijn, want
vanaf hier gaan we dus in plaats van 10 stappen terug weer steeds een
stapje voorwaarts. Kijk eens hoe mooi schoon het kopje weer is? De
prachtig ronde “impact zones” van de gesmede zuigers zijn
nog te zien.



Kijk:
deze zijn er ook nieuw in gegaan. Prachtige nieuwe originele VAG
klepsteel sealtjes. Blauwe rook uit de pijp vind ik namelijk
“on-Zen”.



Kijkt u ook even hoe mooi alle overtollige vloeibare pakking is verdwenen:
nu kan er weer schoon geademd worden. Het is niet zo zinvol om met
veel pijn en moeite de inlaten uit te vrezen om ze vervolgens dicht
te kitten met pakking.



Huppa:
meteen de genummerde klepjes weer op hun oude vertrouwde plekjes
terug. Nu de klepveren er weer op zetten. Hiervoor had Joscha weer
een prachtig speeltje van de VAG geleend. Eerst het kopje goed
vastzetten op een stevig tafeltje. Voor diegenen die denken dat dit
een simpel koffie tafeltje is: think again... Dit tafeltje is van
plaatstaal gelast en onder het mozaiekje van gezellige tegeltjes
bevindt zich een nuclear impact proof betonnen plaat. Dit tafeltje is
met een versterkte hoogwerker op die plek neergezet en zal niet meer
verplaatst worden. Er wordt gevreesd dat dit tafeltje in de komende
jaren door de vloer zal zakken... Affijn; ik dwaal af. Kopje stevig
vastzetten en de klepveertjes erin dus.



Zo ziet het eruit wanneer de klepveren naar beneden gedrukt worden om de
halve maantjes op hun plek te zetten.



En dan is het na een paar uur noeste arbeid zover dat het kopje de
270/270 nokkenas kan ontvangen en helemaal weer klaar is om op het
(nog te reviseren) van Ebay gekochte onderblok te zetten. Alle
aantrekmomentjes perfect volgens VAG voorschrift: geeft een goed
gevoel. Klaar is Joscha en de kop werd veilig ingepakt en weggezet,
totdat de kop op het nog te reviseren onderblok kon worden
gemonteerd.



Hoofdstuk 7: ABU Zen analyse

Tsja:
dan koop je een ABU van Eaby, maar dan weet je natuurlijk nog niet
wat je eigenlijk hebt omdat je het blokje niet hebt horen / zien
draaien. De verkoper was een in VW Golf I gespecialiseerde garage
waar veel werd opgevoerd en getuned. Een soort 86c forum in z’n
eentje zegmaar. Hij kwam over als een hele geschikte peer en deed mij
geloven dat het ABU blokje in prima staat verkeerde en slechts
150.000 km onder de riem had. Vertrouwen is goed, maar gezien mijn
recente “Big Bang tuning” ABU ervaring leek mij
controleren beter. Joscha dus gevraagd om het blok compleet uit
elkaar te trekken en een volledige revisie te doen. Dit keer een
echte revisie, niet het geblinddoekt bij elkaar gooien van een zoodje
onderdelen waar sommigen nieuw en sommigen niet passend zijn. Nee:
dit keer een motor herbouw op VAG niveau door een ervaren
motorenbouwer.

Daar gaan we: de ABU Zen in de motortakel en op de werkbank voor de
analyse... Rechtsonder in de hoek het total loss onderblok van “Big
Bang tuning”.



Carter eraf en drijfstang kappen verwijderen om de lagers en de krukastappen
te inspecteren. Alles wees er tot nu toe nog op dat de verkoper de
waarheid had gesproken: de Golf III waar dit blok uit kwam leek niet
op z’n donder te hebben gehad.



Zuigers met drijfstangen eruit en ook daar kwam niets verontrustends naar
voren. We begonnen hoop te krijgen dat dit wel eens een uitstekend
blokje kon zijn. Gezien alles tot nu toe binnen de toleranties lag,
besloten we door te gaan met de originele standaard onderdelen. Mijn
doel is toch om binnen de normale toerengrenzen te rijden (tot
maximaal 6.500 rpm). AEA zuigers met een minimaal kammetje extra vond
ik dus overbodig. Er is te zien dat de zuigers er normaal uitzien
voor 150.000 km. Bijkomend voordeel van het gebruiken van de
bestaande zuigers is dat deze precies volgens de toleranties passen.
Dat is weer eens wat anders dan meer dan 1 mm verschil tussen
zuigerdiameter en boring... Zal zeker de power output ten goede komen
lijkt mij zo. De splinternieuwe sets zuigerveren liggen ernaast al
klaar voor de inbouw.



Even kijken naar de starterkrans op het vliegwiel: ook daar wees alles op
een goede behandeling tijdens het vorige leven in de Golf III. Let u
even op het verschil in afstand tussen onderblok en vliegwiel met de
eerdere foto van het opgeblazen blok?



Zeer nieuwsgierig keken we naar de cylinderwanden. Gelukkig zagen ook die
er uitstekend uit! De hoonsporen waren nog goed te zien en vervelende
diepe krassen bleven achterwege.



Nog even een fotootje met zicht op de “kantelkant” om het zo
maar even te noemen. Alle cylinders vertoonden hetzelfde beeld, dus
van onbalans in de motor was geen sprake.



Hoofdstuk 8: ABU Zen revisie

Nu het onderblok van wat de “Zen ABU” moest gaan worden
helemaal uit elkaar was gehaald en schoon was gemaakt, werd het tijd
om al controlerend en metend essentiele slijtagedelen te vernieuwen.
Hier een fotootje van zaken die er zowieso in gingen. De koppakking
werd dit keer – geen idee waarom zegmaar - de standaard
clingerit pakking..... Dan maar met de standaard compressie rijden:
dit voorkwam in ieder geval een berg werk omdat de zuigers niet
hoefden te worden afgedraaid. Verder krukas lagerschaaltjes, alle
olie keerringen, nieuwe drijfstangkap bouten, prachtige nieuwe
originele dopjes voor het afsluiten van de thermostaathuisuitgangen
richting het originele spruitstuk (dat er toch niet meer op kwam) en
fijne nieuwe setjes zuigerveren.



Hoofdstuk 9: ABU Zen opgebouwd details[/size][/b]

Na veel noeste arbeid was Joscha dan klaar met het onderblok werden de
gereviseerde kop het gereviseerde onderblok weer met elkaar herenigd.
Tevens kwamen er allerlei prettige periferaaltjes op, zoals de
verstelbare nokkenaspoulie van het merk “MS tuning” uit
Ede (custom made voor de ABU Zen natuurlijk),



het prachtig mooie RVS inlaat spruitstukje..



en de Keihin FCR set met kelen die vrij ver open kunnen....



Verder was het zaak voor mij dat ik op de olie temperatuurmeter in mijn
dashboard de olie temperatuur in het carter kon aflezen. De ABU van

“Big Bang tuning” had de temperatuursensor simpelweg
recht in de kop zitten en dan meet je niet de temperatuur van de
olie, maar de temperatuur van de kop. Metaal op metaal temperatuur
overdracht is namelijk een stuk groter dan olie op metaal temperatuur
overdracht. Wanneer de sensor van messing in de aluminium kop
geschroefd zit lees je dus voornamelijk de aluminiumtemperatuur van
de kop af en nauwelijks de temperatuur van de erlangs stromende olie.

Dan denk je dus steeds “gut wat is mijn olie lekker snel op
temperatuur: laat ik’m maar eens lekker vol intrappen”
terwijl je nog te koude motorolie hebt.

Volgend op dit verzoek bouwde Joscha dus een tapeind in het carter, zodat ik
niet via de olie aftapplug hoefde te meten.

De olie aftapplug vond ik namelijk net op een iets te kwetsbaar punt
zitten om er nog eens een breekbaar messing olietemperatuursensortje
in te draaien ook. Bij de ABD zat de olie aftapplug heel dicht bij de
hitte van de Facherkrummer, waardoor ik continu dacht dat ik met
kokende olie reed.

Om bij de ABU de warmtestraling vanaf de Facherkrummer zoveel mogelijk
te voorkomen laste Joscha er nog een klein hitteschildje omheen ook.
Verder hebben we de hele facherkrummer ingepakt met glasband, maar de
reden hiervan was dat we de warmte ontwikkeling onder de motorkap
wilden verminderen. Dit komt in een later hoofdstuk aan bod.
Hier dus het olie temperatuursensortje in het carter met het
hitteschildje:



De oliedruk moest ik wel meten tussen de carbs en de kop in: dat was nog
een heel gehannes bij het laten lassen van het spruitstuk (wat
overigens niet goedkoop was door alle bochten die ik er voor de
optimale flow in wilde hebben). De oliedruk sensor is rechts op de
kop te zien. Links op het RVS inlaat spruitstuk is het vacuum pijpje
te zien voor de rembekrachtiger en het paddestoeltje van de
ontsteking. Merk ook op hoe netjes Joscha de bougiekabels in het
originele ABU gootje heeft weggewerkt, alsmede alle bedrading die
keurig in beschermhuls is ondergebracht.



Hier een blik op de verstelbare nokkenaspoulie van “MS tuning”....



Dan hangt het blok eigenlijk wel klaar om ingebouwd te gaan worden met
allemaal nieuwe riempjes erop en eraan....



Hoofstuk 10: ABU Zen facherkrummer isoleren

Voordat we gingen inbouwen, moesten we echter nog even een “klein
klusje” doen.... Facherkrummer is fijn, maar de warmte afgifte
onder de motorkap is niet zo wenselijk. De Facherkrummer werd dus
geisoleerd met glastape. Als Michiel dat heeft, dan wil ik dat
natuurlijk ook.....
Alle gekheid op een stokje: een 1,6 begint het toch wel redelijk snel warm
te krijgen in de kleine motorruimte, zeker wanneer deze ook nog
enigszins is opgevoerd. Het is dus wel degelijk nuttig om thermische
problemen zoveel mogelijk in te dammen.

Een paar zaken zijn hierbij belangrijk. Zorg er ten eerste voor dat je
voldoende glasband hebt voordat je aan die takkeklus begint. Zorg er
ten tweede voor dat je de glasband eerst in een teil water laat
weken, zodat je niet stofwolken vol micro-glasnaaldjes loopt in te
ademen met alle detrimentale gezondheidsgevolgen van dien. Zorg er
ten derde voor dat je met rubberen keukenhandschoenen werkt, want
anders jeuk je je een stuip van de huidirritatie.

Al met al niet zo een prettige klus dus. Maargoed: no pain, no gain
zeggen ze wel eens, dus wij gingen er flink tegenaan en we hebben
elkaar NIET uitgelachen om de idiote roze keukenhandschoenen die we
allebei droegen....



Dit is even een tijdsprong verder, want het is niet zo heel eenvoudig
foto’s te nemen wanneer je soppende roze keukenhandschoenen
draagt en hard bezig bent met de boel zo in te wikkelen dat je “goed”
uitkomt voordat de glasband weer opdroogt. Het glasband is best dik,
dus het is vaak niet eenvoudig om tussen de dicht op elkaar liggende
uitlaatpijpen door te komen. Soms is het dus flink schipperen om
alles toch goed bedekt te krijgen... Joscha had overigens echt
prachtige RVS tie-raps die uitstekend van pas kwamen. Hier knipt hij
net het uiteinde weg na de boel vast getrokken te hebben.



Nu een paar foto’s van het resultaat: gewoon omdat het A) mooi is
en we B) zeer blij waren dat die takkeklus klaar was... Je bent er
met z’n tweeen al gauw een volle middag mee bezig en het is
typisch een van die klussen die zich NIET laat haasten.









Hoodstuk 11: ABU Zen inbouwen

Nu dat alle voorbereidende werkzaamheden zo’n beetje waren gedaan,
was het zaak dat de motor weer terug ging in de motorruimte. Bij
nader inzien was dit natuurlijk een prachtkans geweest om de hele
motorruimte zwart te spuiten, maar ik had geen Thomas en geen Sjon
bij de hand. Zelf had ik er stomweg niet het geduld voor: die motor
moest er nu eens een keertje in.

We spreken hier namelijk over een weekend dat nog voor het Polo
clubweekend aan de Nuerenbergring lag. Dat gaf aanleiding tot
allerlei enthousiaste gedachten zelf eens met mijn eigen werkende
opgevoerde Polo bij een clubevenement aanwezig te kunnen zijn voor de
verandering... Ik kan mij namelijk nauwelijks herinneren bij Polo
clubevenementen te zijn geweest met mijn eigen Polo. Ik was zo
ongeveer altijd genoodzaakt met iemand mee te rijden omdat er vrijwel
altijd wel iets aan de hand was. Behalve toen mijn Polo nog standaard
was. Toen was er nauwelijks of nooit een betrouwbaarheidsprobleem.

Links bovenin ziet u overigens in het grijs achter de accu het resultaat
van een hele middag werk samen met Marcel in Ede. Daar hebben wij het
accu wak omgetoverd in een keurig nette accu bak die nu ook groot
genoeg is voor een immense diesel accu. Binnenkort nog een keertje
langs bij Marcel overigens, want de twee haakjes voor het vastzetten
van het handschoenenkastje moeten er nog onder tegenaan. Ook meteen
een mooie gelegenheid nog een keertje de hele boel in te spuiten met
een of ander roestwerend spul.

Beneden bij de vloer wachten twee diesel aandrijfassen geduldig op de
versnellingsbak. Nog net links in beeld onder het randje van het
rechter spatscherm de benzinepomp die we daar een keurig plekje
gegeven hebben.



Even de laatste zaken aan de kant halen en dan vooruit met de kraan!
Komt ie!......



Ja:
lamaar komen Jan! Voorzichtigaan naar voren....



Lamaar zakken!
Even zorgen dat de rubberen doppen van de motorsteunen op de
daarvoor bestemde plekken terechtkomen, .....



en dan ligt ie er ineens in.



Daarna
allerlei periferalen aansluiten zoals de oliekoeler, de radiateur,
het oliefilter, de carbs, de bedrading (ook niet onbelangrijk) en
natuurlijk de pas met prachtig glasband geisoleerde Facherkrummer....



Past
allemaal net.... Er komen nog wel een aantal van die RVS tie-raps op,
want daar hadden we er een aantal van tekort. Al met al is er een
flinke klus geklaard en hierbij wil ik Joscha daar hartelijk voor
bedanken.



Hoodstuk 12: APK keuring

Afgelopen week heb ik van Joscha het goede nieuws gekregen dat de ABU Zen
zonder problemen door de APK is gekomen. Nu een keertje organiseren
dat ik “de rooie” uit de Heimat kan afhalen. TomTommetje
mee en meteen beginnen met inrijden. Ik wil er zo’n 1.000 km op
zetten voordat ik de kraan een keertje helemaal opendraai. Ook wil ik
na het inrijden de carbs laten “fine tunen” bij Tovami.
Als de ABU Zen dan op de rollenbank staat kunnen we meteen zien wat
het verschil is tussen “Big Bang tuning” en “Heimat
tuning”. Meten is weten zeg ik dan maar.

Groet,
Jan.
"It isn't done until it's overdone"

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Project [xx-xx-xx] Polo 2 Steilheck
« Reactie #686 Gepost op: wo, 22 nov 2006, 00:16:45 »
Allebarstens!

Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline Paul

  • Non-Register lid
  • Berichten: 646
  • Geslacht: Man
Project [xx-xx-xx] Polo 2 Steilheck
« Reactie #687 Gepost op: wo, 22 nov 2006, 00:45:24 »
Helder verhaal. Ben benieuwd hoe dit rijdt... Wel effe een Sai Baba Zen-stokje branden voordat je op weg gaat he?!
Een schaap wordt een wolf, in mijn Golf

Offline Serge

  • L86C-0001
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.758
  • Geslacht: Man
  • der doctor
Project [xx-xx-xx] Polo 2 Steilheck
« Reactie #688 Gepost op: wo, 22 nov 2006, 05:03:14 »
en nu wel heel blijven  -thumbsup-
je hebt laagvliegers en modelvliegers .

Offline Mark

  • L86C-0037
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 7.296
  • Geslacht: Man
  • Mark Pruim
Project [xx-xx-xx] Polo 2 Steilheck
« Reactie #689 Gepost op: wo, 22 nov 2006, 08:19:13 »
Zeer waarschijnlijk wel ja.