Beste kijkbuiskinderen: ik ben terug. Het is erg laat geworden, maar het is toch wel een hele geslaagde dag geweest.
@ Thomas: als ik in mijn daily driver rijd, MOET ik wel vooruit kijken wanneer ik jou tegenkom, want met de snelheden die jij met jouw Polo ABD rijdt zul je wel voor mij rijden...
Vanochtend (voor mij voor een weekend zeer vroeg) om 11:06 de trein naar Enschede (ook wel Pluskut genoemd door mensen uit deze omgeving) genomen, alwaar Joscha mij om 13:03 afhaalde.
Twee uren in een trein vol met mensen: nu weet ik weer waarom ik zo van auto rijden houd...
Joscha moest nog een andere auto wegbrengen en dus gingen we een (lange) proefrit combineren met het wegbrengen.
Gezien de temperatuur in de schuur (rijmoefening in verband met die ouwe die op dit moment op een schimmelend paard door ons land schijnt te draven) mijn plan het middenconsoletje en de oude cassetteradio (niet meer interessant voor de meeste junks hier) maar snel laten varen.
De boel moet toch weer los wanneer ik met Marcel de beugeltjes voor mijn dashboardkastje erin lassen ga. Bovendien wil ik eerst alle stereokabels eruit halen en de boel meteen goed schoonmaken voordat ik alles weer vastzet.
In de garage METEEN de motorkap open en kijken... MOOOOOOIIIIIII!!!!
Joscha mij alle highlights even getoond en ik was onder de indruk van de afwerking: zag er echt allemaal prachtig VAG uit! Weggewerkte kabels, bougie draadgootje, keurig weggewerkt benzinepompje, allemaal fancy electra relais gebeuren waardoor de benzinepomp alleen draait wanneer je start / de motor draait. Slaat de motor af, dan pompt ie door totdat je het contact uitdoet. Allemaal machtig mooie slimmigheidjes die heel degelijk met solide draadharnassen en via zekeringen lopend waren ingebouwd.
Oliekoeler kaarsrecht en tegen rubberen trilblokjes vastgezet naast de radiateur, two-stage ventilator, allerlei originele stekkerverbindingen, verse APK, etc, etc. Ik was heel erg blij met de kwaliteit en de schoonheid van het geleverde werk.
Starten, draaien! In een keer. Geen choke nodig, zelfs niet met de koude motor. Dat is het voordeel van aan de rijke kant afgestelde carbs.
Eerst netjes warmgereden en weer moeten wennen aan hoe direct zo'n Polo ook alweer aanvoelt. Duidelijk merkbaar is het feit dat ie ongeveer de helft weegt van mijn dagelijkse auto, wat de rijdynamiek bevordert. Koni / Eibach onderstelletje helpt natuurlijk ook lekker mee.
Keurig onder de 3.500 rpm gebleven en afwisselend gereden. Hij klonk als een klok!! Wanneer hij stationair draait, zou het ook een 1.000 cctje kunnen zijn. Pas bij gasgeven hoor je verschil.
Ik dus mijn ogen ongeveer op alle metertjes gelijmd om SCHERP in de gaten te houden of alles in orde was en bleef. De oliedruk was in orde (het blok draait nu op volsynthetische 5 W 40 olie als ik het goed heb onthouden), de olietemperatuur steeg langzaam naar de 95 graden Celcius waar deze keurig bleef staan.
WAT EEN APART GELUID!! Die flachschiebers klapperen een beetje bij stationair draaien, dit geeft een soort tikkend geluid als een naaimachientje. Wanneer je een beetje gasgeeft hoor je een soort fluitachtige turbo aanzuigruis. Geen idee hoe ik het anders moet omschrijven. Heel apart. Het blok zelf klonk keurig rustig: leek wel helemaal standaard! De motor toert vrij snel op bij gasgeven vond ik. Waarschijnlijk door het 1.000 vliegwiel dat op de 1.600 zit.
Afwisselend gereden en tijdens de rit terug samen het een en ander doorgesproken en beluisterd.
Resultaat was dat ik ook het treintje weer terug heb gepakt, want er zijn nog een aantal zaken die aandacht vergen. Het is beter dat Joscha dat in alle rust even grondig aanpakt dan dat de opwinding van het toffe speeltje het wint van de ratio.
De "to do list" voor zover we hebben kunnen constateren na het test rijden:
1. Waarschijnlijk hebben een paar van de hydrostoters de vorige ABU niet overleefd. Wat tikgeluidjes doet mij neigen er een hele set nieuwe in te gooien.
2. Er bleek sprake te zijn van een vegetarisch probleem. De champignon bleek ter ziele te zijn.
3. Bij demontage van het ontstekingshuis bleek ook dat de centrifugaalvervroeger vast zat. Waarschijnlijk wordt dat ook een nieuwe. Wanneer dat roeiduur blijkt te zijn wordt dat een knappe tweedehands en dan zal ik met onderdeelnummer erbij mogelijk jullie hulp inroepen.
4. De restrictor die Joscha geplaatst had in de vacuumslang naar de champignon om te voorkomen dat de champignon "bazurk" gaat moet nog even verfijnd worden.
Verder nog iets dat eigenlijk thuishoort onder "onderdelen gezocht". Joscha had geprobeert er voor mij een aluminium klepdeksel op te zetten. Dat was zo'n "wit zonder knip brood" model. Deze bleek te hoog voor de beschikbare ruimte, dus zit het standaard zwarte klepdeksel er nu nog op.
Er zijn aluminium klepdeksel uitvoeringen geleverd geweest die nagenoeg hetzelfde zijn als die standaard zwarte plaatstalen jongens. Bovenop hebben die reliefranden met het VW logo ook in relief gegoten. Zo een zou dus wel passen en daar wil ik er dus eentje van hebben. Dussssss: wie kan mij aan een mooi exemplaar van zo'n ding helpen?
Tenslotte voordat ik omval van de slaap, hieronder voor de kijkers thuis even een sfeerplaatje van al het moois dat ik hierboven beschreven heb.
Groet, Jan.