Hallo Polovrienden, daar issieweerrrrrrrrr!!!!!!!
@ Michiel: jawel! Heb afgelopen weekend de Zenmaster afgehaald in de Heimat!!
@ Dennis: klopt, en na een lange toffe vakantie weer terug.
@ Serge: nee, China. Heb jij overigens bij de laatste meeting via Dennis het oliedrukmetertje gekregen dat je van mij overgenomen had? Zo ja, PM mij dan even en dan PM ik je mijn rekeningnummer voor overmaken van het geld.
Een kleine update voor degenen hier die dit projectje wel aardig vinden om te bekijken.
Zowel de Heimat als ik waren de laatste tijd "uit fase" nogal druk: als ik een keertje tijd had was Joscha druk en wanneer Joscha een keertje tijd had was ik druk. Dat heeft erin geresulteerd dat het allemaal een beetje langer heeft geduurd dan geplanned.
Toen was het dan eindelijk zover: met de trein en de TomTom naar de Heimat gereden en aldaar werd ik met mijn eigen auto afgehaald op het stationnetje.
Instappen en Joscha even terug naar huis brengen. Starten, lopen, gaan. Niets aan de auto te merken, want we waren nog aan het inrijden en dat betekende in het begin tot slechts 3.000 rpm gaan plus het gaspedaal nauwelijks beroeren.
Bij Joscha in de garage hebben we de motorkap even opengegooid en de installatie bekeken. Nu had ik het al een aantal keren gezien tijdens tussendoor bezoekjes, maar het is echt super netjes ingebouwd allemaal: VAG niveau installatiewerk zegmaar!
Geen blingbling, want daar houd ik niet van: gewoon keurig netjes ingebouwd zoals het hoort. Ziet er bijna als standaard uit. Voorbeeldjes: de GTI 1 oliekoeler keurig in VW rubbertjes opgehangen, een zwart wereldbolletje als buffervat voor de vacuumvervroeger in VW rubbertje opgehangen, kabels weggewerkt, bomvaste stekkerverbindingen, kabelharnassen, benzinepompje in rubber houdertje weggewerkt met keurig parallel lopende benzineleidingen en ga zo maar door.
Het broodje Japie Kingkorn kleppendeksel (wit zonder knip) is er weer af gehaald, omdat dit op de eoa manier niet dicht te krijgen was. Er schijnt een gleufje aan de binnenkant gevreesd te moeten worden ofzo omdat anders de rubberen pakking die erbij hoort er niet goe tussen blijft, maar dat komt misschien nog wel een keertje. Nu zit er gewoon een keurig zwart standaard deppenklekseltje op.
Mocht er nog iemand zijn die een mooi aluminium deppenklekseltje voor mij heeft dat er zo zonder pardon schoon en wel op kan, dan hoor ik dat graag.
De flatslides waren indertijd door Tovami afgesteld op het doodzieke blok, dus die stonden VEEL te rijk stationair om die zooi draaiende te houden.
Dit resulteert bij dit blok dus tijdens stationair draaien bij verkeerslichten in van de benzinedampen tranende mensen achter mij.
Ook resulteert dit in een (van verdriet) tranende Jan wanneer hij moet tanken. Grofweg 1:10 heb ik tijdens het inrijden gedaan en dat moet toch een recordje te noemen zijn met een Polo 2 Steilheck dacht ik zo?
Nee: ik heb toen met dat doodzieke blok nog erger gereden. Toen heb ik van Ede naar Amsterdam iets van een halve tank verstookt meen ik mij te herinneren.
Affijn, nadat de kwijlpartij van hoe netjes het geworden was voorbij was, vertrok ik.
Met de TomTom op "snelweg vermijden" inrijden heb ik er inmiddels 1.000 km op gespoeld en wel zonder een centje pijn.
Overigens super leuk zo inrijden, want je ziet echt de mooiste routes op die manier!
Stationair moet de zaak nog even netjes gemaakt worden, want doordat de flatslides te rijk staan is het onderin nog een beetje "rauw".
Zodra de 2.000 rpm worden bereikt met optrekken enzo is het wat draaicultuur betreft net een standaard Polo. Wat koppel betreft niet, want dat is nu "net lekker" zegmaar.
Nu dat de eerste 1.000 km erop zitten, ben ik de motor een beetje "los" aan het rijden en trek ik met hoger wordende kilometerstand steeds wat verder door. Afwisselend rijden is overigens het devies bij inrijden EN zelfdiscipline, want intrappen is O ZO VERLEIDELIJK....
Ik kan jullie melden dat het goed van z'n plaats wil. We hebben NIETS aan de compressie gedaan, want ik wil een betrouwbare motor die netjes draait, start en die een mooie "Laufkultur" heeft. Tevens wil ik gewoon RON 95 kunnen tanken.
Volgens
http://www.doppel-wobber.de/ moet mijn compressie dus 1:9,3 zijn en dat vind ik genoeg zo.
Wanneer ik binnenkort wat meer kilometers heb gemaakt met de Polo plan ik wel weer een bezoekje aan Tovami om de carbs stationair netjes af te laten regelen. Er zullen zeker kleinere stationairsproeiers in moeten, want zelfs wanneer we de stationairschroeven HELEMAAL dicht draaien gaf de meetkast bij Joscha op het werk nog steeds iets van 6% CO aan.
Het kilometervreten gaat momenteel niet zo snel, want de Polo is niet meer mijn dagelijkse auto.
Foto's volgen binnenkort wel en zodra ik Tovami heb bezocht zal ik wel wat getallen te melden hebben.
Mijn plannen voor korte termijn zijn (assistentie en aanraders welkom):
- Tovami plannen voor een paar testbank runs om de flatslides in het gareel te krijgen.
- Polo wassen, stofzuigen en netjes maken (ik moet nog steeds de binnenkant fatsoeneren want het is een soort VW onderdelenschuur geworden inmiddels).
- Stereospul geheel verwijderen (is tekoop, zie onderdelen aangeboden) en deurpanelen voorin plus hoedenplank achterin weer standaard maken. Reden is dat het toch niet te doen is om in Amsterdam een leuke stereo te hebben EN natuurlijk ga ik nu voor gewichtsbesparing. Vraag: wie ging mij ook alweer aan keurige zwart sky deurpaneeltjes helpen met deurvakjes?
- Het zogenaamde "sehr seltenes Mittelkonsole" terugzetten met een aftanse autoradio erin die de standaard hoedenplankzijkantspeakertjes aanstuurt.
- Een zowat in de lak gebakken NL sticker verwijderen die er reeds sinds afleveren op geplakt zit en mij al jaren ergert.
- Op lange termijn een aluminium kleppendekseltje erop zetten.
- Op nog langere termijn een "airbox" maken zodat ik koude lucht aanzuig. Alleen wanneer dit niet teveel ten koste van het heerlijke inlaat geluid zal gaan, want die flatslides klinken echt SUPERTOF!
Nou, dat was het wel zo'n beetje voor nu. Zodra er foto's zijn en ik (hopelijk goed) nieuws heb, horen jullie het wel hier.
Zou echt hartstikke leuk zijn als ik het dit jaar voor elkaar zou krijgen Denemarken met m'n eigen Polo te doen. Kan mij de tijd niet herinneren dat ik met m'n eigen Polo op een meeting ben geweest.
Groet, Jan.