@ Skooty: vriendelijk dank voor de posting van de G40 oliepomp. Momenteel gaat het met de oliedruk vrij lekker moet ik zeggen, dus ik blijf voorlopig maar overal met m'n fikken vanaf.
@ Serge: alu carter was indertijd interessant. Nu heb ik in het metalen (blikken) carter een olietemp plug en geloof ik het alu carter voorlopig wel. Ik blijf mooi overal vanaf nu dat ik weer zo blij als een kind ben met de door S&S hervonden oliedruk. Jullie kunnen samen misschien wel voor Shell gaan werken.... Die hebben ook nog druk olie nodig.
@ Gekke Gerrit: gelijk heb je. Ik blijf voorlopig overal vanaf (zie boven) en concentreer mij alleen op het inrijden. Daarna de verdere aangekondigde stapjes.
@ S&S:
Inmiddels staat er zo'n 750 km op. Steeds keurig onder de 3.000 rpm gebleven en alles loopt nog steeds keurig. Oliedruk is een heel klein tikkie teruggelopen van 3,8 - 3,9 bar bij 3.000 rpm en 90 Celcius naar iets van 3,7 - 3,8 bij dezelfde omstandigheden. Heel soms een soort "schommeling" te zien als ik m'n ogen lang genoeg van de weg durf te houden om het metertje in de peiling te houden. Dat schommelen van het wijzertje levert DIRECT koude rillingen moet ik wel bekennen. Tot nu toe is alles echter nog goed gebleven.
Waar ik wel een beetje last van heb is dat het toerental niet direct terugvalt bij gas los. Vermoeden van mijn kant is een mogelijk iets te vroeg gezette ontsteking of iets met de carburateur afregeling? Bij opschakelen is het vaak een beetje lastig en wanneer je bij een stoplicht komt daalt het toerental vrij langzaam naar de 1.000 rpm. Soms krijgt ie het dan op z'n heupen en fluttert tussen 1.000 - 1.500. Onderin heeft het blok bijna wat "teveel" koppel voor de setup en ik ben bang dat dit ten koste is van flexibiliteit / koppel / vermogen bovenin. Dat kan ik echter pas merken wanneer ik meer toeren ga draaien nadat de eerste 1.000 km erop zitten.Zal wel allemaal in de fijnafstelling zitten vermoed ik. Is daar op korte termijn nog wat aan te regelen?
Nog zo'n 250 km erop spoelen en dan krijgt ie er iedere 100 km binnendoor verkeer zo'n 500 rpm bij, dus dat zal zo'n 600 additionele inrijd kilometertjes betekenen na de eerste 1.000.
Tussen koppakking en onderblok aan de distributiezijde zweet de koppakking wat olie. Mogelijk de kop nog een keertje natrekken met de momentsleutel?
Verder ben ik echt zo blij als een kind: het feit dat ik er vanochtend vroeg mee ben weggereden en vanavond later op de avond pas mee teruggekomen ben van een hele dag zaakjes regelen door het hele land heen toont wel dat ik er zachtjesaan steeds meer vertrouwen in begin te krijgen.
Nog geen tijd gehad om alle tuners na te bellen voor het 2-delige verstelbare nokkenastandwiel dat ik najaag. Dit komt nog. Moet binnenkort toch in Duitsland zijn, mogelijk dat ik het dan meteen ergens kan halen.
De radio / casetterecorder die Sjon van mij gejat heeft
mis ik totaal niet want ik zit best te genieten van een ABU die eindelijk eens goed klinkt.
Het lijstje:
1. Een serieuze / professionele verstelbaare nokkenaspoulie,
2. Een aluminium kleppendeksel met VW logo erop zetten (dat schijnt aanpassingen te verlangen volgens Serge)
Serge heeft deze reeds aangeboden want er schijnt er nog een rond te dolen in de klusschuur van Sjon.
3. De oliekoeler er weer tussen zetten,
4. Inrijden,
5. Naar Tovami de boel op de rollenbank keurig af te stellen om het optimum eruit te laten halen en
"meten is weten" zodat ik kan vergelijken met de eerdere tuning pogingen,
6. Een andere radio/casette erin zetten om het middenconsole gat te vullen,
7. Koude lucht toevoer met airbox en eventueel luchtfilter om de carbs fabriceren,
8. Grote schoonmaak / poetsbeurt van binnen en van buiten,
9. Nummerplaatverlichting repareren (vond deze avond uit dat die het niet meer deed).
Groet, Jan.