Auteur Topic: Gk blokje  (gelezen 32931 keer)

Offline Serge

  • L86C-0001
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.758
  • Geslacht: Man
  • der doctor
Re: Gk blokje
« Reactie #300 Gepost op: wo, 01 apr 2009, 20:05:23 »
onderdrukvervroeging aansluiten . afstellen met onderdrukslang los op 6graden voor bdp
je hebt laagvliegers en modelvliegers .

Offline Rétrokroezer

  • Non-Register lid
  • Berichten: 417
  • Geslacht: Man
  • Bart
    • www.retropilots.be
Re: Gk blokje
« Reactie #301 Gepost op: zo, 10 mei 2009, 20:38:46 »
Even een vraagje.
Zou graag nog even de compressie meten alvorens te starten. Iemand die me kan zeggen hoeveel verschil er onderling mag zijn tussen de verschillende cilinders. Compressieverhouding zou +- 11op 1 moeten zijn bij een gk, maar bij mij wss wel iets lager, daar er een klein stuke van de zuigers is afgefreesd.

Heb de inderuk dat de eerste cilinder bij het draaien met de hand, het minste weerstand biedt.

Offline Mark

  • L86C-0037
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 7.296
  • Geslacht: Man
  • Mark Pruim
Re: Gk blokje
« Reactie #302 Gepost op: zo, 10 mei 2009, 20:47:48 »
Voor dat je de fout in gaat : Compressieverhouding en compressie einddruk ( wat je meet met een compressietest ) zijn 2 verschillende dingen.
Eindcompressie zou tussen 11 en 15 bar moeten zijn voor een GK.

Bij een vers blok wil je dus bovenin deze waarden zitten.
Belangrijkste is echter dat alle vier cilinders minimaal van elkaar verschillen.
Als je een bar of 2 á 3 verschil hebt is dat toch al een teken dat er iets aan de hand is.
« Laatst bewerkt op: zo, 10 mei 2009, 20:50:25 door Mark »

Offline Serge

  • L86C-0001
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.758
  • Geslacht: Man
  • der doctor
Re: Gk blokje
« Reactie #303 Gepost op: zo, 10 mei 2009, 20:49:05 »
alles moet zich nog zetten . als je nu al zulke vragen hebt , neem dan een bakje koffie en een peuk  :)
je hebt laagvliegers en modelvliegers .

Offline Mark

  • L86C-0037
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 7.296
  • Geslacht: Man
  • Mark Pruim
Re: Gk blokje
« Reactie #304 Gepost op: zo, 10 mei 2009, 20:50:40 »
 withstupid

Offline Rétrokroezer

  • Non-Register lid
  • Berichten: 417
  • Geslacht: Man
  • Bart
    • www.retropilots.be
Re: Gk blokje
« Reactie #305 Gepost op: zo, 10 mei 2009, 20:55:30 »
Heej, vlugge antwoorden hier  -thumbsup-. @ Mark,
Ivm de compressieverhouding wilde ik er enkele even bij vertellen omdat ik er dus een stukje heb weggefreesd van de zuigers. Druk zal dus wel iets lager gaan zijn denk ik.

Bedankt voor de uitleg in ieder geval.

@ Serge, inderdaad mss eerst maar even een kopje of 2 achterover slaan  -thumbsup-

Starten en draaien dan maar. ;) ,hopelijk  -naughty-
« Laatst bewerkt op: zo, 10 mei 2009, 20:58:45 door Rétrokroezer »

Offline Serge

  • L86C-0001
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.758
  • Geslacht: Man
  • der doctor
Re: Gk blokje
« Reactie #306 Gepost op: zo, 10 mei 2009, 20:58:11 »
een vers in elkaar gezette motor dicht nooit goed af op de zuigerveren . de 1e 2000km zal het olieverbruik juist wat hoger liggen
je hebt laagvliegers en modelvliegers .

Offline Rétrokroezer

  • Non-Register lid
  • Berichten: 417
  • Geslacht: Man
  • Bart
    • www.retropilots.be
Re: Gk blokje
« Reactie #307 Gepost op: zo, 10 mei 2009, 20:59:22 »
O.k, ik leer bij  -thumbsup-

Offline Mark

  • L86C-0037
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 7.296
  • Geslacht: Man
  • Mark Pruim
Re: Gk blokje
« Reactie #308 Gepost op: zo, 10 mei 2009, 21:06:56 »
Door sommige fabrikanten word soms ook aangeraden een lagere kwaliteit ( misschien niet de juiste benaming )
olie te gebruiken voor het inrijden, zodat de zuigerveren etc, beter inlopen.

Bijv. laatst een gereviseerd John Deere blok ingebouwd en die was gevuld met John Deere "inloopolie".

Offline Rétrokroezer

  • Non-Register lid
  • Berichten: 417
  • Geslacht: Man
  • Bart
    • www.retropilots.be
Re: Gk blokje
« Reactie #309 Gepost op: ma, 11 mei 2009, 22:35:06 »
Ik heb er nu gewone 10W40 half synth ingedaan, niet direkt van een speciaal merk ofzo.
Spoelolie en dergelijke heb ik ook wel al van gehoord, maar nog niet direkt ergens zien staan, dus de gewone zal het ook wel doen wss dan.  Zal ze gewoon ééns vlug verversen na een paar 100km.

En wat het inrijden betreft, 2000km is wel al een eind rijden zeg. :P

Offline Rétrokroezer

  • Non-Register lid
  • Berichten: 417
  • Geslacht: Man
  • Bart
    • www.retropilots.be
Re: Gk blokje
« Reactie #310 Gepost op: vr, 29 mei 2009, 15:44:21 »
Zo, nieuwe oliekeerring gemonteerd aan de versnellingsbak.
Nu wil ik m'n olie gaan vernieuwen. Klopt de inhoud van 3 liter voor een AHD 085-bak?
Heb de oude afgelaten maar kwam wss maar 1 Liter uit. -gert-

Offline Sjon

  • L86C-0041
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 15.896
  • Geslacht: Man
  • www.type86c.nl
    • VW Polo Type 86 & 86c
Re: Gk blokje
« Reactie #311 Gepost op: vr, 29 mei 2009, 17:34:56 »
1 liter is wel erg weinig........
Officieel 3,1 liter, maar beter is om h'm af te vullen tot ie begint over te stromen bij de vulplug.
Das bij ingebouwde toestand +/- 3,5 liter en uitgebouwd gooi ik er 3,7/3,8 liter 75W90 in.

Offline Rétrokroezer

  • Non-Register lid
  • Berichten: 417
  • Geslacht: Man
  • Bart
    • www.retropilots.be
Re: Gk blokje
« Reactie #312 Gepost op: vr, 29 mei 2009, 22:54:29 »
Ah, o.K goed, bedankt voor de uitleg!.
Ja er kwam echt verbazend weinig uit -wanker-. Hopelijk heeft ie niet al TE lang zo rondgereden.
Heb er nu ook 75W90 Marly in gedaan 3L+ nog een tube marly stop leak. 'of het helpt weet ik niet,' maar is het proberen waard dacht ik zo. Ik kan mss nog wat opvullen als ie ingebouwd is.
« Laatst bewerkt op: wo, 22 jul 2009, 23:41:00 door Rétrokroezer »

Offline Rétrokroezer

  • Non-Register lid
  • Berichten: 417
  • Geslacht: Man
  • Bart
    • www.retropilots.be
Re: Gk blokje
« Reactie #313 Gepost op: wo, 22 jul 2009, 23:24:27 »
Zo motor voor de eerste keer proberen te starten. Ontsteking op tijd gezet, starten en wat gas geven en de motor starte onmiddelijk.
Blijven draaien op ralentie is wel iets anders. Valt onmiddelijk stil wanneer je het gas loslaat. Regelen aan de ralentie schroef, is hier wss dan maar een eerste begin?
Ontsteking ook even met een stroboscoop regelen, maar dan moet ie toch wel even deftig op ralentie willen draaien.

Voor de rest, nog geen rare geluiden of andere dingen, had er precies wel zin in.
« Laatst bewerkt op: wo, 22 jul 2009, 23:41:41 door Rétrokroezer »

Offline Rétrokroezer

  • Non-Register lid
  • Berichten: 417
  • Geslacht: Man
  • Bart
    • www.retropilots.be
Re: Gk blokje
« Reactie #314 Gepost op: do, 23 jul 2009, 12:16:41 »
Ps; de oliedruk meter toonde iets aan van een 3,5 bar of zelfs iets hoger . Is dat mogelijk? -dunno- De motor olie was natuurlijk nog niet warm, want heeft mss maar 3-4min aan een stuk blijven draaien.

VDO druk sensor is nieuw, idem meter.