Ik heb het eens geprobeerd na te rekenen, omdat ik in eerste instantie geen klap snapte van wat Serge neer gezet heeft.
Voor de berekening heb ik de gegevens van Serge en Jan gebruikt.
Gegevens oude motor:ABU cilinderinhoud = 1595 cc
Slagvolume per cilinder = 1595/4 = 398.75 cc
Slagvolume in m3 = 0.00039875 m3
(Vs)Compressie verhouding origineel = 9.3 op 1
(E)Volume tussen zuiger (in bdp) en cilinderkop = onbekend
(Vc)Berekenen Vc
Vc = Vs / E-1
Vc = 0.00039875 / 9.3 - 1
Vc = 0.00004804216867469879 m3
Vc afgerond = 48 cc
Gegevens nieuwe motor:ABU cilinderinhoud = 1595 cc
Slagvolume per cilinder = 1595/4 = 398.75 cc
Slagvolume in m3 = 0.00039875 m3
(Vs)Compressie verhouding gewenst = 10.5 op 1
(E)Volume tussen zuiger (in bdp) en cilinderkop = onbekend
(Vc)Berekenen Vc
Vc = Vs / E-1
Vc = 0.00039875 / 10.5 - 1
Vc = 0.000041973684210526316 m3
Vc afgerond = 42 cc
De Vc moet dus 48 - 42 = 6 cc kleiner worden om op een compressieverhouding van 10,5 : 1 uit te komen.Volgens de gegevens van Serge bestaat de Vc uit 3 volumes
Volume zuiger = 22 cc
Volume bovenkant zuiger tot de cilinderkop = 3.22 cc
Dan blijft over het volume tussen bovenkant onderblok en cilinderkop = 48 - 22 - 3.22 = 22.78 cc
En we willen naar een volume tussen bovenkant onderblok en cilinderkop van = 42 - 22 - 3.22 = 16.78 cc
Zoals gezegd moeten we dus 6 cc van de ruimte tussen bovenkant onderblok en cilinderkop afhalen, om nu te bepalen hoeveel mm we de kop hiervoor moeten vlakken heb ik het volgende verzonnen:
Via de zoekfunctie kwam ik erachter dat de boring van een ABU blok 76,5 mm is, ik ga er voor het gemak maar vanuit dat de verbrandingsruimte van onderen cirkelvormig is. De oppervlakte hiervan zou dan dus zijn:
Oppervlakte cirkel: π r2 = 3.14 * (76,5/2 =) 38.25^2 = 4594 mm2 = 45,94 cm2
6cc = 6cm3
Als we de kop nu met 1.307 mm vlakken dan krijgen we de volgende volume vermindering:
45,94 * 0.1307 = 6.004358cm3 = 6cc
Dus volgens mijn theorie moet je 1.307 mm vlakken.
Alleen nu is de verbrandingsruimte niet cilindervormig, maar bolvormig, en dus zul je er nog een paar tienden meer af moeten vlakken om aan die 6cc te komen.
En dan kom je na een lang verhaal, uit bij de waarde die Serge als eerste berekend heeft.