Auteur Topic: Zekering of kortsluitingsprobleem 2f  (gelezen 3056 keer)

Offline Roberto

  • Non-Register lid
  • Berichten: 57
Zekering of kortsluitingsprobleem 2f
« Gepost op: wo, 14 mei 2008, 12:13:01 »
mijn achteruitrij licht en claxon werkten niet meer. nu heb ik de motorkap eens opengegooid en de zekeringkast eens onder handen genomen.

wat blijkt? de zekering springt steeds. op deze zekering zit : claxon , achteruitrijlicht en "stationaire afslagklep" .
ik ontkoppelde de 3, en wat kregen we nu ?
nog steeds een zekering die sprong.
nu blijkt dat er ergens een kortsluiting zit in het kabelwerk...

zou dit veel geld kosten om te laten repareren?
want hiervoor moet waarschijnlijk de hele electriciteit uit de wagen ??

hopelijk kan iemand me helpen...
« Laatst bewerkt op: wo, 14 mei 2008, 16:58:21 door Roberto »

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Re: Pfff :( HELP!!
« Reactie #1 Gepost op: wo, 14 mei 2008, 12:32:43 »
Meten is weten!

Er zal ergens sluiten onstaan zijn. Recentelijk wat gewijzigd?  Begin dan daar met zoeken!
Alle drie los getrokken? Stuur d'r niet uit gehad soms? (claxon knop/schakeling)?
Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline Roberto

  • Non-Register lid
  • Berichten: 57
Re: Pfff :( HELP!!
« Reactie #2 Gepost op: wo, 14 mei 2008, 13:03:48 »
hoe bedoel je juist?

Offline RoelG

  • L86C-0115
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.013
  • Geslacht: Man
  • Roel Geene
    • Official -Boem Klats- assistant
Re: Pfff :( HELP!!
« Reactie #3 Gepost op: wo, 14 mei 2008, 14:46:58 »
hoe bedoel je juist?


Jaap heeft een punt. Het is een kwestie van doormeten. Ergens is kortsluiting.
Het laten uitzoeken hiervan kan kostbaar zijn omdat je nooit vooraf weet hoe lang het zoeken gaat duren.
Als je kort geleden iets hebt veranderd. Bijvoorbeeld een stuur vervangen. Dan is het verstandig om hier te beginnen. Kortsluiting krijg je veelal niet zomaar.
Is dat niet het geval. Dan is het een kwestie van beginnen bij het begin en de hele kabel van begin tot eind doormeten. Als je niet weet hoe dit moet wordt het lastig.

suc6

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Re: Pfff :( HELP!!
« Reactie #4 Gepost op: wo, 14 mei 2008, 15:13:44 »
én : http://www.polo86c.nl/smf/index.php/topic,5456.msg187220.html#msg187220

én achter het stuur zitten sleepcontacten t.b.v. de claxon, en daar gaat t wel vaker mis ( Ken (B) ?)  Ik meen mij iets te herinneren i.c.m. sleepcontacten en een Jeton stuurtje?
Als je claxon (1) (voor in motorruim), stationair afslagklep (2) (motorruim) en achteruitrijlamp (3) (kofferbak) hebt los gegooit, dan is de enige, vrij kritische verbinding die korstsluiting kan veroorzaken de claxon in het stuur.

Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Re: Pfff :( HELP!!
« Reactie #5 Gepost op: wo, 14 mei 2008, 15:15:16 »
Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline RoelG

  • L86C-0115
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.013
  • Geslacht: Man
  • Roel Geene
    • Official -Boem Klats- assistant
Re: Zekering of kortsluitingsprobleem 2f - Was: Pfff :( HELP!!
« Reactie #6 Gepost op: wo, 14 mei 2008, 15:41:12 »
btw 2: topic titel aangepast:  http://www.polo86c.nl/smf/index.php/topic,1649.0.html

Jemig....meer ondersteuning dan de gemiddelde garage!!

Jaap rules

Nu zou het toch moeten lukken lijkt me zo.

Offline Roberto

  • Non-Register lid
  • Berichten: 57
Re: Zekering of kortsluitingsprobleem 2f - Was: Pfff :( HELP!!
« Reactie #7 Gepost op: wo, 14 mei 2008, 16:58:04 »
de claxon is het ook niet , deze heb ik rechtstreeks op accu aangesloten , en werkt perfect..
sorry voor de slechte tittel.
de polo staat nog volledig origineel , dus niets speciaal aan veranderd.
het is een polo II F Coupé van '93, 5bak , 1.3 benzine.
ik zou echt niet weten waar ik moet beginnen zoeken achter de kortsluiting...

Thanks voor topictittel te wijzigen.

Grtz

Offline RoelG

  • L86C-0115
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.013
  • Geslacht: Man
  • Roel Geene
    • Official -Boem Klats- assistant
Re: Zekering of kortsluitingsprobleem 2f
« Reactie #8 Gepost op: wo, 14 mei 2008, 17:03:07 »
de claxon is het ook niet , deze heb ik rechtstreeks op accu aangesloten , en werkt perfect..
sorry voor de slechte tittel.
de polo staat nog volledig origineel , dus niets speciaal aan veranderd.
het is een polo II F Coupé van '93, 5bak , 1.3 benzine.
ik zou echt niet weten waar ik moet beginnen zoeken achter de kortsluiting...

Thanks voor topictittel te wijzigen.

Grtz

bedoel je dan de claxon (die geluid maakt) of de claxonknop op je stuur?
Als je de claxonknop aansluit op de accu krijgt alles stroom dus ook de andere dingen op de zekering. Deze test is dus niet handig.
Als je de toeter zelf hebt geprobeerd terwijl de kabels er af waren....Dat zal het wel niet zijn en sluit alleen de toeter zelf uit.

Stuurmoer losdraaien en het hele stuur er af halen en kijken of de zekering nog steeds springt.
Is rigoreus, maar dan weet je zeker of het aan de claxonknop of de bekabeling erachter ligt.

Springt de zekering nog steeds? Zul je toch echt de kabelboom in moeten duiken.
Mogelijk met een stroomdiagram in de hand. Maar als je echt niet weet waar je moet beginnen wordt dit lastig.

nogmaals suc6
« Laatst bewerkt op: wo, 14 mei 2008, 17:06:31 door RoelG »

Offline Nielzzz

  • L86C-0065
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.211
  • Geslacht: Man
  • Niels Derksen
Re: Zekering of kortsluitingsprobleem 2f
« Reactie #9 Gepost op: wo, 14 mei 2008, 17:11:06 »
Nou, ideetje...
Zekeringen er uit, auto van contact af.
Pak je multimeter, zet hem op de piep stand/diode test, of als die er niet is de ohm meter.
Houd 1 pinnetje aan een massa deel, bout ofzo, en de andere aan de uitgaande kant van de zekering aansluiting.
Piept die of geeft die 0 aan of bijna 0 dan heb je zowiso sluiting.
(Wel je apparaten afgekoppeld laten!!!).
Als het makkelijk kan zou ik dan waar die 3 draden bij elkaar komen bij de zekering de boel even van elkaar halen, en dan ten opzichte van massa de individuele draden even meten.
Piept die bij 1 (of weer 0 of bijna 0) dan zit daar de sluiting in.
Als dit niet zo makkelijk is, zou ik eerst die sleepcontacten van de toetert proberen.
(Wat dus wel belangerijk is in het hele meet gebeuren is dat de stekkertjes van de apparaten er af zijn!!!).
Dus, clacson stekkertje bij de clacson los, achterlicht lampje er uit, en van de stationair klep.
Als hij bij geen van alle piept, kan het zijn dat je er aan hebt lopen te friemelen, en daardoor even geen sluiting maakt, of dat het in een apparaat zit... Al lijkt me dat niet waarschijnlijk...
Clacson werkte zei je, ik sluit die uit, achterlicht zowiso ook, afslagklep heb ik geen verstand van.

edit: whoops, die had je al afgekoppeld, sorry...
Zo zou ik het doen, maar ik ben elaktricein, geen automonteur.
« Laatst bewerkt op: wo, 14 mei 2008, 17:16:31 door Nielzzz »
Ik heb een sleutelplek!!!

Offline Dennis

  • L86C-0024
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.718
  • Geslacht: Man
  • Dennis Eggen
    • Polo 86(c) Register
Re: Zekering of kortsluitingsprobleem 2f
« Reactie #10 Gepost op: wo, 14 mei 2008, 17:27:36 »
En het is zomaar ontstaan?

Draden/stekker bij versnellingsbak stuk (achteruitrijlicht wordt daar geschakeld)?
Zit aan voorkant van de bak.

Offline Roberto

  • Non-Register lid
  • Berichten: 57
Re: Zekering of kortsluitingsprobleem 2f
« Reactie #11 Gepost op: wo, 14 mei 2008, 18:06:14 »
dit was stuk hoe ik hem gekocht heb van men familie.

op die ene zekering zit :
* Achteruitrijlicht
* claxon
* stationaire afslagklep

deze zekering springt steeds , ook al trek ik de 3 stekkers uit.

Offline Gekke Gerrit

  • L86C-0070
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.533
  • Geslacht: Man
  • Geert
Re: Zekering of kortsluitingsprobleem 2f
« Reactie #12 Gepost op: wo, 14 mei 2008, 20:09:29 »
Adviezen geven heeft geen zin als je ze niet goed leest en blijft vasthouden aan je eigen punt?  :(

Succes, hoop dat je snel een oplossing hebt?!
Bedenk goed, wat je met je laatste Polo doet!

Offline Mark

  • L86C-0037
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 7.296
  • Geslacht: Man
  • Mark Pruim
Re: Zekering of kortsluitingsprobleem 2f
« Reactie #13 Gepost op: do, 15 mei 2008, 04:00:36 »
 withstupid

En ik sluit me bij Niels aan. Bedrading op continuiteit testen  -ja-

"Elimineer en heers"  :)

Offline Gert

  • Non-Register lid
  • Berichten: 4.190
  • Geslacht: Man
  • Opa
Re: Zekering of kortsluitingsprobleem 2f
« Reactie #14 Gepost op: do, 15 mei 2008, 11:33:25 »
Is al opgelost : staat volgens mij te koop