Auteur Topic: Thermostaat GK  (gelezen 1946 keer)

Offline Sjon

  • L86C-0041
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 15.899
  • Geslacht: Man
  • www.type86c.nl
    • VW Polo Type 86 & 86c
Thermostaat GK
« Gepost op: do, 22 mei 2008, 13:39:43 »
Een GK thermostaat gaat toch eerder open dan normale 1.3 55pk polo's?

Bij dealer niet meer verkrijgbaar helaas.
En bij automaterialenboer kennen ze 't verschil niet.
Er zit bij mij dus ook een 'normale' thermostaat in,
maar nu de buitentemperatuur weer stijgt, wordt 't koelwater
weer een tikkie te heet......(lees: metertje schiet de hoek in)

Reeds vervangen: thermostaat/tempvoeler/cockpitje.
Radiateur doorgespoeld (of iig: een poging tot)

Offline martijn

  • Non-Register lid
  • Berichten: 7.507
  • Geslacht: Man
Re: Thermostaat GK
« Reactie #1 Gepost op: do, 22 mei 2008, 13:57:47 »
Zou niet (veel) uit mogen maken;

Bij hoge temperaturen (metertje in de hoek) staat je thermostaat al helemaal open (als 't goed is -ja-). Wordt je koelwater dan nog zo heet, dan heeft een andere thermostaat hier geen invloed op. Het zal alleen de hoge temp. een beetje uitstellen, omdat het 'grote circuit' eerder open gaat. Het duurt een fractie langer voordat je alle koude koelwater opgewarmd hebt.

Loopt je motortje wel rijk genoeg?

Doet je fan het wel?
Polo 1.3C steilheck `witte schicht`1983

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Re: Thermostaat GK
« Reactie #2 Gepost op: do, 22 mei 2008, 14:34:24 »
Loopt je motortje wel rijk genoeg?

Precies wat ik ook dacht: Als het koelsysteem goed werkt, dan is er mogelijk een andere oorzaak: te arm mengsel doet de boel ook goed heet stoken.

Als je met een 'standaard' termostaat toch serieuze koelproblemen hebt.. dan zou ik het in die hoek zoeken,. maar eerst zeker weten dat ie goed koelt (waterpomp is niet toevallig voorzien van extra-speciale-afgebroken-vinnetjes?)

Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline Dennis

  • L86C-0024
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.718
  • Geslacht: Man
  • Dennis Eggen
    • Polo 86(c) Register
Re: Thermostaat GK
« Reactie #3 Gepost op: do, 22 mei 2008, 15:27:22 »
Koelsysteem goed ontlucht?
Gaat de dop van het reservoir niet te snel open op overdruk?
(uit mijn hoofd moet dit bij 1.5 bar, als die eerder gebeurt dan daalt het kookpunt)

Offline Nielzzz

  • L86C-0065
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.211
  • Geslacht: Man
  • Niels Derksen
Ik heb een sleutelplek!!!

Offline Sjon

  • L86C-0041
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 15.899
  • Geslacht: Man
  • www.type86c.nl
    • VW Polo Type 86 & 86c
Re: Thermostaat GK
« Reactie #5 Gepost op: do, 22 mei 2008, 17:42:00 »
Met rijwind staat de temp ook al 1 a 2 streepjes over 't midden met dit weer:
daar hoop ik eigenlijk al wat te winnen met de juiste thermostaat.

Bij mijn weten is afstelling ontsteking & CO in orde:
na de revisie in jan 2007 heb ik daar niet meer aangezeten,
maar zal dat nog es checken.
Ding loopt nu 1op12 ofzo: echt arm zal ie dus niet lopen, gok ik zo.
Waterpomp was ook nieuw: mag toch hopen dat die nog goed is.......
Fan slaat netjes aan: die koelt h'm t/m driekwart, zeg maar,
daarna loopt ie weer de hoek in (standje stress)
Ontluchten: heb me klauwen nog verbrand omdat 't kraantje afbrak.......
Dop reservoir: hoe test ik die? (oh: heb er nog wel 1 liggen denk)

@niels: nee, ik ga geen 2f-radiateur in een 2 monteren.

Ergens vermoed ik wel dat de radiateur niet echt super meer is,
maar ja: eerst de rest controleren voordat ik die nieuw aanschaf.

Offline Nielzzz

  • L86C-0065
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.211
  • Geslacht: Man
  • Niels Derksen
Re: Thermostaat GK
« Reactie #6 Gepost op: do, 22 mei 2008, 18:08:50 »
Dacht dat dat spulletje het zelfde was, sorry.
Ik heb een sleutelplek!!!

Offline martijn

  • Non-Register lid
  • Berichten: 7.507
  • Geslacht: Man
Re: Thermostaat GK
« Reactie #7 Gepost op: do, 22 mei 2008, 18:31:51 »
als je zelfs met rijwind al over 't midden van de schaal zit gaat er iets niet goed met je koelcapaciteit of in 't metertje. Aangezien de voeler+cockpitje verwisseld zijn, zal het niet aan het laatste liggen.

Ik heb een tijd zonder werkende thermostaat gereden (eentje die altijd open bleef staan). Zo gauw als ik op de snelweg kwam ( ook in hartje zomer met +30 graden) zakte het metertje naar onder de 70 graden.

Gaat de meter van jou op de snelweg nog steeds over 't midden, dan gok ik er op dat je radiateur niet goed open is en misschien je thermostaat niet volledig open gaat -dunno-
Gokken dat 't torretje rijk genoeg loopt omdat hij 1:12 rijdt is niet heel erg betrouwbaar, meer een ruwe indicatie.. Hoe zijn je bougietjes na een stukkie (heet :P) rijden?

Eerst een nieuw vuldoppie proberen?  -klus-
Polo 1.3C steilheck `witte schicht`1983

Offline Nielzzz

  • L86C-0065
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.211
  • Geslacht: Man
  • Niels Derksen
Ik heb een sleutelplek!!!

Online vw-edje

  • L86C-0078
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.018
  • Geslacht: Man
  • Edwin Jagersma
Re: Thermostaat GK
« Reactie #9 Gepost op: do, 22 mei 2008, 23:17:55 »
Hey Sjon pssst zou het dan toch die slang zijn die je afgedopt hebt?! -hug- die ik tijdens de meet aangewezen heb  :P Ik had namelijk hetzelfde, ook na het plaatsen van de groooooootste radiateur die verkrijgbaar was. Nu een andere waterpijp achter op het blok gemonteerd zoals het officieel moet en de temp meter komt nu tijdens het rijden niet over de helft van de meter, in de file 3/4max en koelt hem daarna terug.

Offline martijn

  • Non-Register lid
  • Berichten: 7.507
  • Geslacht: Man
Re: Thermostaat GK
« Reactie #10 Gepost op: vr, 23 mei 2008, 00:40:55 »
bij mijn steilheckje;

slangen afgedopt (die normaal naar de inlaatspruitstukvoorverwarming en 't chokehuisje gaan), bij normaal gebruik ook in de file komt de meter niet boven de 90graden (2f dash ingebouwd).

Lijkt me stug dat het daar aan ligt. Het zorgt wel voor een grotere inhoud, maar op dat punt (inlaatvoorverwarming) is er bijna geen koeling van 't water..
Polo 1.3C steilheck `witte schicht`1983

Offline Sjon

  • L86C-0041
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 15.899
  • Geslacht: Man
  • www.type86c.nl
    • VW Polo Type 86 & 86c
Re: Thermostaat GK
« Reactie #11 Gepost op: vr, 23 mei 2008, 08:32:49 »
@Nielzzzz: nogmaals: ik ga geen 2f-radiateur in een polo 2 meubelen.

@vw-edje: 't betrefd niet me classic, maar me coupe GT => origineel GK

Offline martijn

  • Non-Register lid
  • Berichten: 7.507
  • Geslacht: Man
Re: Thermostaat GK
« Reactie #12 Gepost op: vr, 23 mei 2008, 08:42:09 »
Citaat
't betrefd niet me classic, maar me coupe GT => origineel GK


Dat had ik ook nog niet door.. Tja, als het om een stokorigineel torretje gaat, zou ik het ook niet zo snel meer zoeken in de hoek;  "loopt 't motortje wel rijk genoeg". 

Polo 1.3C steilheck `witte schicht`1983

Online vw-edje

  • L86C-0078
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.018
  • Geslacht: Man
  • Edwin Jagersma
Re: Thermostaat GK
« Reactie #13 Gepost op: vr, 23 mei 2008, 22:03:40 »
@Nielzzzz: nogmaals: ik ga geen 2f-radiateur in een polo 2 meubelen.

@vw-edje: 't betrefd niet me classic, maar me coupe GT => origineel GK

allright! waterpomp nog ok?Altijd lastig zoiets op afstand, ooit al eens een andere thermosensor geplaatst in het thermohuisje? Daar zit ook veel verschil tussen de meetwaarden. Of zit er ook al een 2e temp meter in? -dunno-

Offline Sjon

  • L86C-0041
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 15.899
  • Geslacht: Man
  • www.type86c.nl
    • VW Polo Type 86 & 86c
Re: Thermostaat GK
« Reactie #14 Gepost op: vr, 23 mei 2008, 22:48:41 »
Oh ja, vergeten te melden: tempsensor is ook nieuw......maakt geen verschil.
2e tempmeter gaat er ook niet inkomen......of ik mot nog een votex
middenconsole tegenkomen met ruimte voor inbouwmetertjes........

Staat op me todo-list: koelwater aftappen en alles maar weer nalopen -klus-