Auteur Topic: Ontsteking trouble  (gelezen 2280 keer)

Offline mahler

  • Non-Register lid
  • Berichten: 480
  • Geslacht: Man
  • Jeroen Mahler
Re: Ontsteking trouble
« Reactie #15 Gepost op: di, 03 jun 2008, 14:22:48 »
na wat zoek werk ,ja dus .sleeptuimelaar,dan vervalt de originel voeding naar de bobine ( die is 9 volt namelijk ,behalve tijdens het starten )nu kun je deze aftakken van je achteruitrij sensor (zwart blauwe draad bij de schakelaar op de bak )

Top, dan ga ik dat doen a.s. donderdag. Ben benieuwd of het geheel dan werkt.

Als de ontsteking werkt kan ik deze op tijd gaan zetten. Ik zag laatst in een ander topic daar iets over maar kan het niet vinden. Er zijn bepaalde markeringen waarbij je de onsteking in ruw bruikbare stand kunt zetten? Misschien kan ik het beste even zo'n strobo regelen alhoewel ik niet precies weet hoe dat werkt... first timer  -naughty-

Offline martijn

  • Non-Register lid
  • Berichten: 7.507
  • Geslacht: Man
Re: Ontsteking trouble
« Reactie #16 Gepost op: di, 03 jun 2008, 14:36:09 »
1e zuiger in BDP zetten, dan moet de rotor +verdelerkap van cilinder 1 op ontsteken staan.
Aangezien je geen vacuumvervroeging meer hebt moet je onsteking op 'veel meer voorontsteking' staan; zeg 14-15 graden voor BDP. Als je een gradenschijf hebt is dit makkelijk op het oog te doen. De eerste km's heb ik ook met een 'op het oog/oor' afgestelde ontsteking gereden.

Sowieso een strobo regelen, of je auto even laten afstellen bij iemand die zoiets heeft; stelt geen ruk voor en is binnen no-time gedaan. Daarna begint de afstel-ellende pas ;)
Polo 1.3C steilheck `witte schicht`1983

Offline mahler

  • Non-Register lid
  • Berichten: 480
  • Geslacht: Man
  • Jeroen Mahler
Re: Ontsteking trouble
« Reactie #17 Gepost op: di, 03 jun 2008, 15:56:47 »
Het MH onstekingshuis is toch met vaccuumvervroeging? Die zonder vaccuumvervroeging waren per definitie voor motoren met inspuitcomputer toch?

Ik wil nu niet 2 dingen door elkaar gaan halen :)

Ik heb:
Transistoronstekingsblokje+kabelboom
Onstekingshuis MET vaccuumvervroeger
Onstekingshuis zonder vaccuumvervroeger
Originele motor was een sleeptuimelaar

Conclusie:
De geschakelde spanning op de bobine van achteruit.sensor pakken
De rest volgens Serge zijn post aansluiten

Vraag die overblijft:
Welk ontstekingshuis moet ik gebruiken  -klus-
Of zijn ze allebei te gebruiken?

Offline martijn

  • Non-Register lid
  • Berichten: 7.507
  • Geslacht: Man
Re: Ontsteking trouble
« Reactie #18 Gepost op: di, 03 jun 2008, 15:57:16 »
MET VACUUMVERVROEGER
Polo 1.3C steilheck `witte schicht`1983

Offline mahler

  • Non-Register lid
  • Berichten: 480
  • Geslacht: Man
  • Jeroen Mahler
Re: Ontsteking trouble
« Reactie #19 Gepost op: di, 03 jun 2008, 16:00:07 »
MET VACUUMVERVROEGER

Martijn, bedankt voor je uitermate vlugge en duidelijke reactie!  :)

Ik zal met die setup donderdag eens kijken of hij een paar slagen in de uitlaat wil roggelen  -thumbsup-

Offline martijn

  • Non-Register lid
  • Berichten: 7.507
  • Geslacht: Man
Re: Ontsteking trouble
« Reactie #20 Gepost op: di, 03 jun 2008, 16:15:56 »
jij roggelt het wiel.. :D

Polo 1.3C steilheck `witte schicht`1983

Offline mahler

  • Non-Register lid
  • Berichten: 480
  • Geslacht: Man
  • Jeroen Mahler
Re: Ontsteking trouble
« Reactie #21 Gepost op: do, 05 jun 2008, 16:17:10 »
Met de groene op de - en een + van de achteruitrijding en de dikke zwarte lange kabel(met bruin binnenin) op de - van de accu functioneert het nog niet.

Ook hou ik nog een draad uit het kabelboompje van de transistor over, een korte zwarte met aansluitmogelijkheid voorop de bobine zo te zien.

Heb ook nog van transistorblokje gewisselt ( heb er 2 ) maar dat mocht ook niet baten. Heb ook nog de bobine getest door een bougiekabel er direct in te pluggen en dan wat te spelen met de geschakelde plus door het draadje lang het contact van de bobine te halen, resultaat : Dikke vonk van de bougie

Mensen met nog meer raad? Heb inmiddels eerlijk gezegd geen idee wat ik er nog aan kan doen.

Offline mahler

  • Non-Register lid
  • Berichten: 480
  • Geslacht: Man
  • Jeroen Mahler
Re: Ontsteking trouble
« Reactie #22 Gepost op: do, 05 jun 2008, 17:31:10 »
Nog een kleine toevoeging: aan de groene draad zit een aansluitblokje met voor op de andere pool een roodzwarte draad (toerenteller misschien?)

Offline Serge

  • L86C-0001
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.758
  • Geslacht: Man
  • der doctor
Re: Ontsteking trouble
« Reactie #23 Gepost op: do, 05 jun 2008, 18:42:37 »
Nog een kleine toevoeging: aan de groene draad zit een aansluitblokje met voor op de andere pool een roodzwarte draad (toerenteller misschien?)
klopt
je hebt laagvliegers en modelvliegers .

Offline Serge

  • L86C-0001
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.758
  • Geslacht: Man
  • der doctor
Re: Ontsteking trouble
« Reactie #24 Gepost op: do, 05 jun 2008, 18:43:34 »
dan is waarschijnlijk je hallsensor naar zijn klootje
je hebt laagvliegers en modelvliegers .

Offline mahler

  • Non-Register lid
  • Berichten: 480
  • Geslacht: Man
  • Jeroen Mahler
Re: Ontsteking trouble
« Reactie #25 Gepost op: do, 05 jun 2008, 19:25:53 »
Deze onsteking heeft gewerkt in een andere polo, zou het kunnen met mijn gekloot van aansluiten dat ik hem heb gesloopt met een soort kortsluiting oid?

Heb ook nog een ander onstekingshuis zou je die hallsensor over kunnen zetten?

Offline Serge

  • L86C-0001
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.758
  • Geslacht: Man
  • der doctor
Re: Ontsteking trouble
« Reactie #26 Gepost op: do, 05 jun 2008, 19:38:07 »
als je alles aangesloten hebt zoals ik omschreven heb

groen gaat op klem 1 bobine (das de min )
zwart gaat op klem 15 (das op de bobine de contact geschakelde plus)

zwarte dikke met bruine binnen draad gaat naar massa acu ,

nu moet je ontsteking het doen
e bij de zwarte dus de 12v extra erbij
je hebt laagvliegers en modelvliegers .

Offline mahler

  • Non-Register lid
  • Berichten: 480
  • Geslacht: Man
  • Jeroen Mahler
Re: Ontsteking trouble
« Reactie #27 Gepost op: zo, 08 jun 2008, 21:11:36 »
Hop, probleem zat hem in de connector op het onstekingshuis. Deze had een pennetje dat er deels uitgetrokken was. Waarschijnlijk iemand op de sloop lomp geweest. Anyway bedankt voor alle hulp. Vonkt als de beste nu!

Gelukkig is er alweer een nieuw probleem, hoe kon het ook anders :) Ik krijg de boel niet aan het draaien want de startmotor sleurt hem maar net door de compressie. Hij draait te weinig toeren om te starten op deze manier. Het aparte is dat de startmotor in mijn GL wel goed functioneerde. Ga het eerst zoeken in de massaverbinding.
« Laatst bewerkt op: zo, 08 jun 2008, 21:42:21 door mahler »

Offline Serge

  • L86C-0001
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.758
  • Geslacht: Man
  • der doctor
Re: Ontsteking trouble
« Reactie #28 Gepost op: zo, 08 jun 2008, 21:48:14 »
massa blok naar koets
je hebt laagvliegers en modelvliegers .

Offline mahler

  • Non-Register lid
  • Berichten: 480
  • Geslacht: Man
  • Jeroen Mahler
Re: Ontsteking trouble
« Reactie #29 Gepost op: ma, 09 jun 2008, 10:52:46 »
Massa is in orde, heb zelfs de startmotor apart aangesloten met startkabels. Gaf geen verbetering. De accuspanning stort wel in tot 9,5volt tijdens belasten, is dat te fors?