Auteur Topic: Project [ HG-84-PV ] polo 1f LX  (gelezen 179124 keer)

Offline Gekke Gerrit

  • L86C-0070
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.535
  • Geslacht: Man
  • Geert
Re: Project [ HG-84-PV ] polo 1f LX
« Reactie #1815 Gepost op: ma, 21 mei 2012, 13:50:26 »
Daar mag je me meer over vertellen? -naughty-
Bedenk goed, wat je met je laatste Polo doet!

Offline JTG

  • L86C-0152
  • Non-Register lid
  • Berichten: 5.396
  • Geslacht: Man
  • Theunis Geertsma
Re: Project [ HG-84-PV ] polo 1f LX
« Reactie #1816 Gepost op: ma, 21 mei 2012, 18:15:52 »
alleen daarom is het al verantwoord om te gaan kopen -thumbsup-
vw,vw,vw,mercedes en seat

Offline RoelG

  • L86C-0115
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.013
  • Geslacht: Man
  • Roel Geene
    • Official -Boem Klats- assistant
Re: Project [ HG-84-PV ] polo 1f LX
« Reactie #1817 Gepost op: ma, 21 mei 2012, 18:45:12 »
tja.... kijk nog even rustig rond.
@ JTG. vind dit wel leuk omdat ik daarmee ook meteen kan afstellen. Normaal hoef ik niet echt dit soort toeters en bellen. kan toch niet op een schermpje kijken tijdens het rijden.....
(alhoewel een klein schermpje in de middenconsole wel lekker over-the-top is in mijn 1f  :)

inmiddels een vergelijkbaar systeem gevonden maar dan zonder toeters en bellen voor 70,- plus verzend.
Of dit zo 1-2-3 werkt weet ik niet. heb nog wel wat vragen.

belangrijkste: de polo rijdt en rijdt nu goed. kan dus rustig uitpluizen en eventueel later aanschaffen
(maar mijzelf kennende ligt het dan toch volgende week hier op de plank aangezien het vakantiegeld komende week binnenkomt)

« Laatst bewerkt op: ma, 21 mei 2012, 18:47:24 door RoelG »

Offline RoelG

  • L86C-0115
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.013
  • Geslacht: Man
  • Roel Geene
    • Official -Boem Klats- assistant
Re: Project [ HG-84-PV ] polo 1f LX
« Reactie #1818 Gepost op: do, 24 mei 2012, 09:38:48 »
inmiddels, mede door wat kritische opmerkingen van Geert, weer wijzer door flink uitpluizen op het web.

Drie lpg-specialisten adviseren: ontstekingstijdstip gelijk houden bij benzine / lpg

Na flink spitten in de theorie houdt dit verhaal eigenlijk gewoon geen stand.
Gisteren de stoute schoene aangetrokken: onsteking markeren, los en op gevoel vroeger zetten.

Resultaat: Bij gelijkblijvend lpg (werkt tenslotte op aanzuiging en stationair is ongewijzigd)

- sneller oppakken
- directere terugval van toeren (met minder 'dip')

We zullen het zien  :)

Idee is wel dat ik hier pas echt mee ga spelen als ik het lambda systeem ingebouwd heb.
Risioco is namelijk dat door betere verbranding hij nu te arm gaat lopen.
En heb weinig zin om weer af te laten stellen / de motor in de soep te draaien.
De lambda computer past dit automatisch weer aan naar ideaal (binnen een bepaalde marge) dus dan loop ik met het testen van de onsteking weinig risico.

Offline martijn

  • Non-Register lid
  • Berichten: 7.507
  • Geslacht: Man
Re: Project [ HG-84-PV ] polo 1f LX
« Reactie #1819 Gepost op: do, 24 mei 2012, 09:57:58 »
Idee is wel dat ik hier pas echt mee ga spelen als ik het lambda systeem ingebouwd heb.
Risioco is namelijk dat door betere verbranding hij nu te arm gaat lopen.

Dus je hebt 'm weer teruggezet op het oude ontstekingstijdstip? Vooral op kruissnelheid is het risico op motorschade groot. Je merkt dan niet dat snel genoeg dat het mengsel te arm is. Heb zelf ook eerder op gehoor de afstelling van de motorcarbs en ontsteking gesteld (bij 1e montage).
Motor pakte super op, liep ook netjes, korte ritten leverden een prima resultaat op (kleur bougie ok). Na een langere rit op de snelweg kwam ik echter tot de conclusie dat de bougies spierwit waren  -hitit-  Voor mij was het gelukkig geen daily driver, voor jou is dat anders geloof ik  -dunno- -thumbsup-

Zou zonde zijn als je over een paar dagen op zoek moet naar een vervangend motorblok.... Een lambdasonde of CO testkast is naar mijn idee onmisbaar om met een goede auto naar je werk te gaan, en er dan ook weer mee terug te komen  :)
Polo 1.3C steilheck `witte schicht`1983

Offline RoelG

  • L86C-0115
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.013
  • Geslacht: Man
  • Roel Geene
    • Official -Boem Klats- assistant
Re: Project [ HG-84-PV ] polo 1f LX
« Reactie #1820 Gepost op: do, 24 mei 2012, 10:25:14 »
co testkast staat thuis. nog geen tijd gehad om te testen.
Uiteraard meteen erna weer teruggezet. Wetende wat de risico's zijn zou ik anders een ezel zijn.  -thumbsup-
Beter nog: bij de test merkte ik dat hij tot het eind beter trok. Maar bij hogere snelheden maakte hij een ander geluid. Dus hup, er af en terug!

Een daily driver: zeker weten!. Ben redelijk afhankelijk van mijn auto  :)

lambda sonde systeem nog niet besteld. eerst nog even goed zoeken / uitpluizen voordat ik weer een smak geld uitgeef.
« Laatst bewerkt op: do, 24 mei 2012, 10:26:50 door RoelG »

Offline martijn

  • Non-Register lid
  • Berichten: 7.507
  • Geslacht: Man
Re: Project [ HG-84-PV ] polo 1f LX
« Reactie #1821 Gepost op: do, 24 mei 2012, 10:31:47 »
Met een narrowband lamda kom je ook al een heel eind, zeker als je op 'kruissnelheid' je mengsel in de gaten wilt houden.

Narrowband + simpele meter kost je geen drol, je kan het zelf met een soldeerbout in elkaar prutsen, heb je een mooie 80's LED balk in je dashboard zitten :)

http://www.scirocco.org/tech/misc/afgauge/af.html
Polo 1.3C steilheck `witte schicht`1983

Offline RoelG

  • L86C-0115
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.013
  • Geslacht: Man
  • Roel Geene
    • Official -Boem Klats- assistant
Re: Project [ HG-84-PV ] polo 1f LX
« Reactie #1822 Gepost op: do, 24 mei 2012, 10:42:00 »
klopt. maar ik zoek er een die automatisch mijn lpg bijregelt dus met stappenmotor.
Dit om de huidige curve in lpg afstelling weg te halen en de overdosering bij gas loslaten sterk te reduceren
(kortweg: bij elk toerental de ideale mengverhouding)

bijvoorbeeld zoiets
http://www.tinleytech.co.uk/acatalog/System_Upgrades.html

dus niet handmatig maar automatisch met behulp van een computer en 'sluitklep' in de lpg slang.
Net zoals bij een injectie lpg systeem gebruikelijk alleen dan aangepast voor carb motoren.

Offline martijn

  • Non-Register lid
  • Berichten: 7.507
  • Geslacht: Man
Re: Project [ HG-84-PV ] polo 1f LX
« Reactie #1823 Gepost op: do, 24 mei 2012, 10:42:55 »
duidelijk, had je ook al eerder verteld  :), was me ff ontschoten.

Polo 1.3C steilheck `witte schicht`1983

Offline RoelG

  • L86C-0115
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.013
  • Geslacht: Man
  • Roel Geene
    • Official -Boem Klats- assistant
Re: Project [ HG-84-PV ] polo 1f LX
« Reactie #1824 Gepost op: do, 24 mei 2012, 10:47:55 »
 -thumbsup-

wacht eigenlijk  nog op een tweede bedrijf die eenzelfde systeem lijkt aan te bieden voor 80,-
maar heb nog even niets gehoord....

Mijn handen jeuken namelijk om dit in te bouwen.
Nu lpg er in zit wil ik dolgraag kijken hoe 'perfect' ik het verhaal kan krijgen. Geld wordt daarbij steeds minder een beslisfactor..... -gert-
Denk dat ik deze week ook nog een 'smeersystem' voor lpg ga halen.
Welja: kan ook nog wel in die ruime motorruimte  -uitlachen-

Offline martijn

  • Non-Register lid
  • Berichten: 7.507
  • Geslacht: Man
Re: Project [ HG-84-PV ] polo 1f LX
« Reactie #1825 Gepost op: do, 24 mei 2012, 11:13:02 »
Tuning noemen ze dat toch?!  -klus- -thumbsup- Heb een mooi boek  over tunen van de Mini motor, daar wordt ook heel veel aandacht besteed aan 'economy tuning', hoe je je motor zo zuinig mogelijk kunt afstellen zonder motorschade te riskeren.

Gelukkig heb je nog een vrouw die je enthousiasme enigsinds kan temperen?!  :) Of ben je inmiddels een held in manipuleren geworden  -naughty-
Polo 1.3C steilheck `witte schicht`1983

Offline RoelG

  • L86C-0115
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.013
  • Geslacht: Man
  • Roel Geene
    • Official -Boem Klats- assistant
Re: Project [ HG-84-PV ] polo 1f LX
« Reactie #1826 Gepost op: do, 24 mei 2012, 11:35:59 »
 -dunno-

temperen lukt aardig: schuur is vol, zolder ook. Mijn moeder begint te mopperen over de 40m2 die ik in beslag neem in haar garage....

euh: nee, dat temperen is niet echt gelukt.  :)

Mijn portemonnee doet dat temperen daarentegen inmiddels behoorlijk goed.
(tot mijn spijt)

Tuning is leuk maar mijn prioriteit is een betrouwbare, zuinige daily.

Offline Gekke Gerrit

  • L86C-0070
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.535
  • Geslacht: Man
  • Geert
Re: Project [ HG-84-PV ] polo 1f LX
« Reactie #1827 Gepost op: do, 24 mei 2012, 11:45:07 »
Tuning is leuk maar mijn prioriteit is een betrouwbare, zuinige daily.

Blijf het jezelf vertellen, Roel! Het wordt vast en zeker vanzelf waar... -nana-
Bedenk goed, wat je met je laatste Polo doet!

Offline RoelG

  • L86C-0115
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.013
  • Geslacht: Man
  • Roel Geene
    • Official -Boem Klats- assistant
Re: Project [ HG-84-PV ] polo 1f LX
« Reactie #1828 Gepost op: do, 24 mei 2012, 11:48:31 »
 :)

tja... is maar net wat je onder 'tuning' verstaat

Offline martijn

  • Non-Register lid
  • Berichten: 7.507
  • Geslacht: Man
Re: Project [ HG-84-PV ] polo 1f LX
« Reactie #1829 Gepost op: do, 24 mei 2012, 12:50:51 »
'economy tuning', hoe je je motor zo zuinig mogelijk kunt afstellen zonder motorschade te riskeren.


GAMMA :)
Polo 1.3C steilheck `witte schicht`1983