Auteur Topic: Meters aansluiten  (gelezen 2490 keer)

Offline Martin

  • L86C-0087
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.565
  • Geslacht: Man
  • Martin Dijk
Meters aansluiten
« Gepost op: ma, 11 sep 2006, 22:15:38 »
Ben nu bezig met het aansluiten van m'n metersetje, maar ik weet niet waar ik deze sensor (Oliedruk en temp) in het blok moet draaien:



Iemand enig idee?
Following dreams, cause what is not started today is never finished tomorrow..

Offline Dennis

  • L86C-0024
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.718
  • Geslacht: Man
  • Dennis Eggen
    • Polo 86(c) Register
Meters aansluiten
« Reactie #1 Gepost op: ma, 11 sep 2006, 22:38:39 »
Komt in de kop, in plaats van een oliedrukschakelaar.
De draad voor de oliedrukschakelaar die je uit de kop draait kan waarschijnlijk weer op de oliedruksensor geplaatst worden, als de schakeldruk overeenkomt.




Offline Martin

  • L86C-0087
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.565
  • Geslacht: Man
  • Martin Dijk
Meters aansluiten
« Reactie #2 Gepost op: di, 19 sep 2006, 18:10:11 »
Ik heb het setje inmiddels aangesloten, voltmeter en oliedruk werken prima. Oliedruk geeft ongeveer 6bar aan, maar na een minuut begint de oliezoemer te zoemen.
Ook krijg ik de olietemperatuurmeter niet aan de praat, er zit totaal geen beweging in. Heeft iemand mischien een idee waar dit aan kan liggen? Of moet de motor eerst behoorlijk warm gedraaid zijn voordat hij wat aangeeft?
Following dreams, cause what is not started today is never finished tomorrow..

Offline Michiel

  • L86C-0014
  • Non-Register lid
  • Berichten: 2.492
  • Geslacht: Man
  • Michiel Ros
Meters aansluiten
« Reactie #3 Gepost op: di, 19 sep 2006, 18:12:50 »
maar na een minuut begint de oliezoemer te zoemen.

Hoe heb je hem aangesloten?
Praatjes vullen geen peekaatjes

Offline Martin

  • L86C-0087
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.565
  • Geslacht: Man
  • Martin Dijk
Meters aansluiten
« Reactie #4 Gepost op: di, 19 sep 2006, 18:21:14 »
Zo dus:

Following dreams, cause what is not started today is never finished tomorrow..

Offline Dennis

  • L86C-0024
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.718
  • Geslacht: Man
  • Dennis Eggen
    • Polo 86(c) Register
Meters aansluiten
« Reactie #5 Gepost op: di, 19 sep 2006, 18:49:45 »
Dat zit wel goed. Krijgen de meters ook een goede massa? Metalen behuizing van de sensoren moet aan de massa (= bijv. motorblok) verbonden zijn).

Schakelwaarde van de oliedrukschakelaar komt overeen met die je nu uit de kop gehaald hebt?

Offline Martin

  • L86C-0087
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.565
  • Geslacht: Man
  • Martin Dijk
Meters aansluiten
« Reactie #6 Gepost op: di, 19 sep 2006, 19:04:20 »
Een massa probleem lijkt me sterk, de oliedruksensor zit immers in de kop geschroefd, dan moet hij daar toch ook een goed massa vandaan kunnen halen lijkt me zo. En de orginele sensor moet toch ook zijn massa van de kop afhalen.

Ik heb geen idee of de schakelwaarde overeen komt, heb er verder geen papieren bij namelijk. Is er een manier om dit uit te zoeken?
Following dreams, cause what is not started today is never finished tomorrow..

Offline Scaniafan

  • Non-Register lid
  • Berichten: 128
  • Geslacht: Man
  • Frank Jacobs
Meters aansluiten
« Reactie #7 Gepost op: wo, 20 sep 2006, 11:10:21 »
controleer ook de stekker die door het schutbord gaat thv de zekeringen (zowel in de auto als de motorruimte) of die goed vast zit. Heb ik ook een tijd geleden geklooi mee gehad. Ook constant gezoem bij iets hogere toeren, zakte die terug had ie blijkbaar wel contact.

Offline Dennis

  • L86C-0024
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.718
  • Geslacht: Man
  • Dennis Eggen
    • Polo 86(c) Register
Meters aansluiten
« Reactie #8 Gepost op: wo, 20 sep 2006, 12:35:02 »
Je kunt zonder documentatie alleen achter de schakeldruk komen dmv een meetopstelling. (minimaal: handpompje, drukmeter en multimeter)

Massa zal idd wel goed zijn.

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Meters aansluiten
« Reactie #9 Gepost op: do, 21 sep 2006, 09:38:19 »
Ook krijg ik de olietemperatuurmeter niet aan de praat, er zit totaal geen beweging in.

Wellicht dat de sensor niet in het 'stromingsgebied', maar in een dood stukje olie.

Los daarvan moet ie natuurlijk wel 'een' signaal afgeven, want de kop zelf, en daarmee de sensor word door geleiding natuurlijk na verloop van tijd gewoon warm.
Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline Martin

  • L86C-0087
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.565
  • Geslacht: Man
  • Martin Dijk
Meters aansluiten
« Reactie #10 Gepost op: vr, 06 okt 2006, 22:24:24 »
Zo ik heb inmiddels alles zo'n beetje aan de praat. De temperatuur meter voor de olie bleek inderdaad net in de oliestroom te zitten. Hij zat niet voor het gaatje, daardoor kon er geen olie bij dus was er ook niets om te meten.

Verder heb ik de orginele aansluiting van de oliedruk sensor bij de aansluiting van de meter opgezet, dit werkt opzich wel maar hij begint nog zo af en toe te zoemen. Maar het is nu wel makkelijk te bekijken bij welk toerental hij schakelt. Ik ben alleen nog maar de straat op en neer gereden, en bij dat korte ritje viel me op dat de oliedruk behoorlijk schommelt. Bij stationair toerental geeft hij 5 a 6bar aan, en wanneer je het gas diep intrapt valt hij terug naar de vier bar of zelfs daaronder. Ik heb trouwens geen flauw idee wat normale waardes hiervoor zijn. Morgen ga ik even wat verder rijden, en dan kan ik mischien wat meer zeggen over de drukverschillen.
Following dreams, cause what is not started today is never finished tomorrow..

Offline Maikel

  • L86C-0069
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.550
  • Geslacht: Man
  • Maikel Conijn
Meters aansluiten
« Reactie #11 Gepost op: vr, 06 okt 2006, 23:45:40 »
vreemd lijk me dat olie druk moet stijgen bij hogere last
oliepomp gaat ook meer toeren draaien

gr maikel

Offline Sjon

  • L86C-0041
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 15.899
  • Geslacht: Man
  • www.type86c.nl
    • VW Polo Type 86 & 86c
Meters aansluiten
« Reactie #12 Gepost op: za, 07 okt 2006, 00:02:11 »
withstupid

Offline Mark

  • L86C-0037
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 7.296
  • Geslacht: Man
  • Mark Pruim
Meters aansluiten
« Reactie #13 Gepost op: za, 07 okt 2006, 10:22:32 »
withstupid

Bij m'n 1f heb ik :

  • Stationair 1-2 bar
  • Tussen 1000 en 3000 tpm klimt hij naar 5 bar
  • Boven 3000tpm tot max heeft ie 5-6 bar coninu.

    Schommelen doet ie bij mij als het carter bijna leeg is.... ( Kan Dennis getuigen. ) :)

    En dan hebben we het over een ongereviseerd HK blok op leeftijd.




  • Offline Jaap

    • L86C-0004 "niet kabouter"
    • Administrator
    • Non-Register lid
    • Berichten: 10.023
    • Geslacht: Man
    • Jaap Peters
      • www.steilheck.nl
    Meters aansluiten
    « Reactie #14 Gepost op: za, 07 okt 2006, 14:01:26 »
    withstupid

    Bij m'n 1f heb ik :

  • Stationair 1-2 bar
  • Tussen 1000 en 3000 tpm klimt hij naar 5 bar
  • Boven 3000tpm tot max heeft ie 5-6 bar coninu.

    Schommelen doet ie bij mij als het carter bijna leeg is.... ( Kan Dennis getuigen. ) :)

    En dan hebben we het over een ongereviseerd HK blok op leeftijd.

  • Mijn wagenpark Fix what ain't broken