vreemd lijk me dat olie druk moet stijgen bij hogere last
oliepomp gaat ook meer toeren draaien
gr maikel
Ik zal wel steeds gekeken hebben toen ik net van het gas af ging, ben dan ook alleen maar de staat op en neer gereden.
Maargoed zondag lekker stukje gereden over de mooie landweggetjes rondom apeldoorn
, en ik kwam op de volgende waardes uit. Let op! De waardes zijn gemeten bij een warme motor.
Stationair 2/3 bar
2000 t/pm 4 bar
3000 t/pm 6 bar
4000 t/pm 7 bar
5000 t/pm 7+ bar
Olietempperatuur is een vrij stabiele 85 graad.
(En voorzover ik weet is ook dit blok ongereviseerd en met bijna 2ton op de klok is ook dit blok niet de jongste meer, alhoewel hij nog wel fris aanvoelt.)
Maar nu ben ik nog steeds niet af van die vervelende oliezoemer, het gekke is dat hij zich uitschakelt beneden de 3 bar en daarboven schakelt hij in. Dus bij een lage druk heb ik geen oliezoemer en bij een hoger druk wel. Doet me een beetje denken aan het ntc/ptc verhaal:
NTC / PTC
Bij de NTC (Negatieve Temperatuur Coëfficiënt) neemt de weerstandwaarde af als de temperatuur toe neemt.
Bij de PTC (Positieve Temperatuur Coëfficiënt) neemt de weerstandwaarde toe als de temperatuur toe neemt.
Maargoed is er iemand die me kan vertellen hoe ik die oliezoemer uitgeschakeld krijg? Als ik simpelweg de originele sensor kabel loskoppel dan blijft hij zoemen.