Mmmm, vandaag mijn oliedrukmetertje eens goed in de gaten gehouden. 3x ging de zoemer aan het piepen...
* 1e keer bij vrij koude motor, maar na gestopt te zijn bij de pinautomaat (en dus opnieuw gestart te hebben) hield-ie verder zijn waffel (aanname uitleg: valse melding?)
* 2e keer bij warme motor (olietemp rond 85 graden) en binnen de bebouwde kom (50 km/h). Oliedruk stijf op vijf (aanname uitleg: valse melding?)
* 3e keer bij optrekken op invoegstrook naar de snelweg (vol gas, van 40 naar 110 km/h). Oliedruk tussen 6 en 7 bar, olietemp oplopend van 85 graden naar uiteindelijk 105 graden (eenmaal ingevoegd, toen zoemertje ook stil). (aanname uitleg: valse melding?)
De waardes bij verschillende omstandigheden bij warme motor (ook af te leiden uit bovenstaand verhaal):
* bij stadsverkeer (50 km/h in 4): olietemp 85 graden, oliedruk stijf op vijf
* bij belasting (accelereren/volgas): olietemp oplopend naar 105 graden, oliedruk naar 6-7, soms doorlopend naar 8
* bij stationair (verkeerslichten): olietemp loopt langzaam terug naar 80-85 graden, oliedruk tussen 2,5 en 3.
Lijken mij keurige waardes, toch? Dus moet het dan gaan zoeken in draadbreuk en/of defecte sensor? In geval van draadbreuk: waarom zoemer slechts af en toe, en niet altijd of nooit?