Auteur Topic: stuur trilt bij het remmen  (gelezen 2493 keer)

Offline peter1975

  • Non-Register lid
  • Berichten: 42
stuur trilt bij het remmen
« Gepost op: za, 09 aug 2008, 14:52:50 »
hallo,

Heb al div. topics gelezen en ook gezocht naar iets wat met mijn problemen te maken had, maar niks gevonden.
Probleem 1 is dat als ik bij 80 tot 100 km per uur ga remmen, dat mijn stuur dan ontzettend gaat trillen/rammelen.
Probleem 2 is dat als ik harder als 130 km per uur rij dat mijn hele auto gaat trillen, dat zelfs mijn dat dak van de auto gaat trillen.
Ik heb alles nagekeken waar ik maar aan kon denken.
Ik heb afgelopen week de auto rondom 60/40 verlaagd, draagarmen met pu bussen aan de buitenzijde gemonteerd, stabi vernieuwd, remschijven en blokken vernieuwd en natuurlijk de auto laten uitlijnen en wielen laten uitbalanceren.
Heb na deze ontdekking even alles gecontroleerd miss. dat ik iets was vergeten aan te draaien, maar nee alles zat vast.
Ben voor de zekerheid nog even bij de zaak geweest om te laten controleren of er niks fout was gegaan bij het uitlijnen of balanceren, maar nee ook weer alles oke.
heb het even met de monteur erover gehad en hij heeft ook even gereden met de auto en zegt ook niet te weten wat het kon zijn.

Wie heeft het verlossende antwoord voor het probleem.

alvast bedankt

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Re: stuur trilt bij het remmen
« Reactie #1 Gepost op: za, 09 aug 2008, 20:33:50 »
Wat voor bandjes?

Trillen bij remmen; meestal ( en enige verklaarbare ): Kromme schijven. Ook nieuwe schijven kunnen krom zijn/trekken,

Trillen van de complete auto: onbalans..

MAAR; bij on-ronde bandjes..  ( vierkante bandjes die lang hebben stil gestaan op 1 plek bijvoorbeeld, of een keer een flinke noodstop hebben mee gemaakt )..
Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline Pieter

  • L86C-0058
  • Non-Register lid
  • Berichten: 6.094
  • Geslacht: Man
  • Pieter
Re: stuur trilt bij het remmen
« Reactie #2 Gepost op: za, 09 aug 2008, 21:00:35 »
alu velgen?? zo ja de centreer ringen wel de goede maat dat veroorzaakt echt hele vervelende trillingen door de hele auto als die te ruim zitten.

Het bloed kruipt waar het niet gaan kan!

Offline peter1975

  • Non-Register lid
  • Berichten: 42
Re: stuur trilt bij het remmen
« Reactie #3 Gepost op: za, 09 aug 2008, 21:04:13 »
Het bandenmerk is marshal en een noodstop heb ik nog niet met ze hoeven te maken en plattevlakken op de band van het stilstaan kan niet want er word iedere dag mee gereden.
Maar er moeten toch weer nieuwe op en dan zal ik dat wel merken als dat het geval wel zou zijn.
En wat betreft de onbalans, ik zou niet weten van waar het moet komen.
De dakplaat (met schuifdak)gaat echt op en neer gaat van het trillen en het dashboard gaat helemaal trillen enz.
EN ja de schijven kunnen natuurlijk ook in de doos krom zijn, maar had daarom al brembo gepakt en nam eigenlijk daardoor aan dat die wel goed zouden zijn.

En het zijn trouwens de orginele bbs 13 inch van volkswagen die erop zitten.



Offline pascal

  • Non-Register lid
  • Berichten: 58
  • Geslacht: Man
Re: stuur trilt bij het remmen
« Reactie #4 Gepost op: za, 09 aug 2008, 21:07:31 »
Aangezien de wielen zijn gebalanceerd en de remschijven nieuw zijn dan kan dat in principe het probleem niet zijn.
Alhoewel goedkope remschijven niet altijd van al te goede kwaliteit zijn ( lees krom uit de verpakking!!!)
Het kan eventueel ook veroorzaakt worden door niet al te frisse wiellagers of door versleten fuseekogels en/of spoorstangen waardoor er wat ruimte komt op de voorwielophanging wat zich openbaart tijdens het remmen en dan meestal alleen bij bepaalde snelheden.
De laatste optie die ik voor je heb is een kromme aandrijfas welke bij hogere snelheden voor onbalans zorgt.
Succes!!

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Re: stuur trilt bij het remmen
« Reactie #5 Gepost op: za, 09 aug 2008, 21:23:03 »
In de eerste post staan eigenlijk alle mogelijk oorzaken die ik uit de mouw kan schudden al opgenoemd: Helaas dus; eenvoudige oorzaak is vrijwel uit te sluiten.

Nieuwe remschijven ( Juiste type? Polo 1, dus 8mm dik nieuw? ) van 'geen rans-merk'
Originele BBSjes zullen waarschijnlijk ook wel goed zijn qua naafgat en centreren..

máár (te binnen schiet): zit er niet toevallig een kromme velg tussen? ( niet krom als in onbalans ).

Wielen van voor naar achteras wisselen en kijken/voelen of het probleem veranderd..

Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline Gekke Gerrit

  • L86C-0070
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.529
  • Geslacht: Man
  • Geert
Re: stuur trilt bij het remmen
« Reactie #6 Gepost op: zo, 10 aug 2008, 02:01:32 »
Ik heb eigenlijk hetzelfde probleem (zij 't in iets mindere mate als ik hoor over de dakplaat -gert-), en ik vind de genoemde optie van de aandrijfas wel een mooie suggestie om te checken. Ik heb ook 'n homokineet gewisseld bij de verlaging (eerste keer zelf doen) en heb daar ook nog weleens aan getwijfeld. Aan de andere kant rammelt 't niet meer bij extreem uitsturen, en dat geeft weer vertrouwen.
De nieuwe homokineet zit echter aan de lange aandrijfas en ik vraag me wel af in hoeverre die mogelijk in onbelans is? Danwel of de bevestiging aan bakzijde misschien anders zit dan voorheen...
Tegelijkertijd ben ik er nu aan het zwembad van ons vakantiehuis aan de Cote d'Azur na een copieuze maaltijd met diverse flessen champagne en even zoveel goed gezelschap en gespreksstof even niet heel bezorgd over! :D
Maar ik hoor 't graag van je als je het probleem gelokaliseerd hebt?! Succes! -klus-
Bedenk goed, wat je met je laatste Polo doet!

Offline pascal

  • Non-Register lid
  • Berichten: 58
  • Geslacht: Man
Re: stuur trilt bij het remmen
« Reactie #7 Gepost op: zo, 10 aug 2008, 10:53:15 »
Ik zou niet bang zijn dat de korte aandrijfas in onbalans is want daar is deze te kort voor.
De lange aandrijfas is echter hol om torsie op te vangen en mede door de grotere lengte gevoeliger voor vervorming.
En hij hoeft maar een heel klein beetje krom te zijn om voor flinke resonanties te zorgen.
Nu weet ik ook uit ervaring dat er aandrijfassen zijn ( de lange kant ) waar een trillingsdemper opzit in de vorm van een zwart kunststof blok.
Nu wil deze nog wel eens los gaan zitten en verschuiven waardoor deze in plaats van trillingen te dempen deze juist opwekt en hij wil ook nog wel eens helemaal verdwijnen.
Nu weet ik alleen niet of dat zo'n demper op alle aandrijfassen zit maar het lijkt mij in ieder geval de moeite waard om eens uit te zoeken en te controleren.
Nogmaals succes.

Offline peter1975

  • Non-Register lid
  • Berichten: 42
Re: stuur trilt bij het remmen
« Reactie #8 Gepost op: zo, 10 aug 2008, 23:07:25 »
JA wie weet is het idd de rechter aandrijfas wel, moet eens kijken of ik er nog een heb liggen, anders is deze nog snel gehaald.
En ja een velg krom, ik weet het niet, maar we kunnen het altijd even nakijken.
Heb een beetje het idee dat het van rechts voor komt, maar heb hem nog eens grondig nagekeken op de put en kan echt niks ontdekken.
Ik ga ervan uit dat de nieuwe spullen die er op zijn gekomen inorde zijn
Het is orgineel volkswagen of anders wel een goed alternatief.
Alleen velagingsset is budget(autostyle), maar heb alleen goede dingen erover gehoord.

Maar ben echt benieuwd wat de oorzaak is, zou ik erachter komen laat ik het weten. En eventuele ideeën hoor ik natuurlijk graag.

Offline Dennis

  • L86C-0024
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.718
  • Geslacht: Man
  • Dennis Eggen
    • Polo 86(c) Register
Re: stuur trilt bij het remmen
« Reactie #9 Gepost op: ma, 11 aug 2008, 00:17:47 »
Als je het rechter voorwiel ronddraait, los van de grond, loopt deze dan ook op een bepaalde plek aan?

Offline rekordc

  • L86C-0097
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.030
  • Geslacht: Man
  • Martin Voerman
Re: stuur trilt bij het remmen
« Reactie #10 Gepost op: ma, 11 aug 2008, 09:08:25 »
Trillen had ik ook bij 120, ander merk bandjes erop en het probleem was over.

Rekordc
- Onze Eigenste Ozzy Osbourne -

Offline peter1975

  • Non-Register lid
  • Berichten: 42
Re: stuur trilt bij het remmen
« Reactie #11 Gepost op: di, 02 sep 2008, 20:26:37 »
hallo,

Nou het volgende is te melden, ben alleen verder gekomen met het probleem remmen.
Het heeft zichzelf op de een of andere manier opgelost.
Maar de onbalans in de auto was er nog wel.
Ik ging eigenlijk naar een banden bedrijf om eens vanalles te laten checken,
ik wilde weten of de velgen recht waren en of de banden inorde waren en er moesten toch twee nieuwe onder.
Maar nu het ergste 500meter voor de eindbestemming rijden ze me aan linker achterwiel staan nu naar binnen, dus achteras krom.
Zijn er nu trouwens plaatsen waar ik nu nog op moet letten ivm de kromme achteras te vervangen. Kijk ik ben een beetje bang dat de carrosserie iets heeft meegekregen.
En je tatalos is ie wel dat weet ik al economisch dan wel gelukkig.
Maar nu hopen dat een polo coupe van 1992 genisis iets oplevert.

Maar als de auto weer rijdt komt er hopelijk nog een antwoord op deze topic
 

Offline Steilheck

  • L86C-0113
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.618
  • Geslacht: Man
  • Luc ( erkend zwetser )
Re: stuur trilt bij het remmen
« Reactie #12 Gepost op: di, 02 sep 2008, 23:35:17 »
Bij total loss kun je nog wat onderhandelen over de dagwaarde.

Even op de verkoopsites even checken wat ongeveer dezelfde auto doet aan verkoopprijzen. Bieden ze je een bedrag wat er ver onder ligt gewoon melden dat je wat onderzoek hebt gedaan wat je gezien hebt. Dan even zien hoe daar op gereageerd wordt.


Dit is een voorbeeld van een 1-regel onderschrift

Offline Dennis

  • L86C-0024
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.718
  • Geslacht: Man
  • Dennis Eggen
    • Polo 86(c) Register
Re: stuur trilt bij het remmen
« Reactie #13 Gepost op: do, 04 sep 2008, 13:07:48 »
Da's balen...

Ik heb wel een document waarin alle carosseriematen staan.
Aan de hand hiervan kun je nameten of de carosserie krom is.
Bij interesse kan ik je die wel mailen.

Offline peter1975

  • Non-Register lid
  • Berichten: 42
Re: stuur trilt bij het remmen
« Reactie #14 Gepost op: wo, 10 sep 2008, 21:25:05 »
Nou vandaag eindelijk het verlossende antwoord over wat mijn auto nog waard was.
750,- euries met behoud van de auto. Maar wat is het vervelende, alle nieuwe onderdelen die erop zijn gekomen heeft hij niet meegeteld. -gert-
Maar ja ga morgen eens de maatschappij bellen of dat normaal is.
Volgens de expert waren het onderdelen die perodiek moesten worden vervangen, en telde het daarom niet. Maar draagarmen aanpassen en onderstel vernieuwen voor een betere wegligging had daar ook betrekking op???