Auteur Topic: probleem met ontsteking/kabelboom  (gelezen 1501 keer)

Offline Siroj.

  • Non-Register lid
  • Berichten: 208
  • Geslacht: Man
  • Joris Zanders
probleem met ontsteking/kabelboom
« Gepost op: do, 21 aug 2008, 16:07:27 »
Heb zojuist mijn gk blok gemonteerd in een polo 2 coupe. Er zit geen orginele gk-ontsteking meer op;
Nu was ik van plan om de
kabelboom van MH motor te gaan gebruiken op het gk blok. Alles past, alleen 1 probleem; Op mijn onstekingshuis bevind zich 1 contact aansluiting, zoals op de bovenstaande afbeelding. Maar op de MH kabelboom gaan er 3 kabels naar het ontstekingshuis. Heb geprobeerd de complete ontsteking van van het MH blok over te zetten op het GK blok. Maar dit past niet in de uitsparing van de nokkenas. 

Iemand een oplossing? :(
Polo II coupé GK-CBR

Offline mahler

  • Non-Register lid
  • Berichten: 480
  • Geslacht: Man
  • Jeroen Mahler
Re: probleem met ontsteking/kabelboom
« Reactie #1 Gepost op: do, 21 aug 2008, 16:13:18 »
VOlgens mij heb je nu een ontstekingshuis van een sleeptuimelaar (andere nokkenas aansluiting dan hydro) in combinatie met een MH transistor+ kabelboom. Dat gaat niet werken.

Je moet nu of de kabelboom van een sleeptuimelaar onsteking gebruiken (contactpunt systeem) en een bijbehorende bobine met een lager voltage denk ik dan het MH systeem.

Offline Siroj.

  • Non-Register lid
  • Berichten: 208
  • Geslacht: Man
  • Joris Zanders
Re: probleem met ontsteking/kabelboom
« Reactie #2 Gepost op: do, 21 aug 2008, 16:25:16 »
ja heb er al een andere bobine op zitten, die zat bij het gk blok. hier had hij mee gelopen. kan ik dan het andere gedeelte van de kabelboom niet aan passen.
Polo II coupé GK-CBR

Offline mahler

  • Non-Register lid
  • Berichten: 480
  • Geslacht: Man
  • Jeroen Mahler
Re: probleem met ontsteking/kabelboom
« Reactie #3 Gepost op: do, 21 aug 2008, 16:53:37 »
Nee want een MH kabelboom lijkt totaal niet op die van een GK volgens mij en heeft een vertakking naar het transistorblokje dat je in dit geval niet nodig hebt. Maar die GK kabels zijn vrij simpel, ik denk dat een ander forumlid je vast wel blij kan maken met wat info over de aansluitingen.

Offline Siroj.

  • Non-Register lid
  • Berichten: 208
  • Geslacht: Man
  • Joris Zanders
Re: probleem met ontsteking/kabelboom
« Reactie #4 Gepost op: do, 21 aug 2008, 16:57:45 »
ja het beste zou zijn natuurlijk een gk ontsteking + kabelboom compleet. maja die vind je nergens meer. Hoop dat iemand mij kan vertellen hoe ik dit op kan lossen.
Polo II coupé GK-CBR

Offline mahler

  • Non-Register lid
  • Berichten: 480
  • Geslacht: Man
  • Jeroen Mahler
Re: probleem met ontsteking/kabelboom
« Reactie #5 Gepost op: do, 21 aug 2008, 17:11:36 »
TJa volgens mij gaat er een geschakelde plus naar de bobine een massa kabel naar debobine en een signaaldraad vanaf de pickup van je onsteking naar de + van je bobine. Maargoed ik ben daar niet 100% zeker van dus misschien dat een ander forum lid even onder de kap van zijn GK kan kijken.

Offline Sjon

  • L86C-0041
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 15.899
  • Geslacht: Man
  • www.type86c.nl
    • VW Polo Type 86 & 86c
Re: probleem met ontsteking/kabelboom
« Reactie #6 Gepost op: do, 21 aug 2008, 17:18:38 »
GK = carb met hallsensor-ontsteking op sleeptuimelaar
(specifieke kabelboom met transistor in soort regelapparaatkastje)
MH/HZ = carb met hallsensor-ontsteking op hydrostoter

Wat Joris wil aansluiten is volgens mij ala HK/HH (en ouder):
carb met contactpuntjes-ontsteking op sleeptuimelaar

Offline Siroj.

  • Non-Register lid
  • Berichten: 208
  • Geslacht: Man
  • Joris Zanders
Re: probleem met ontsteking/kabelboom
« Reactie #7 Gepost op: do, 21 aug 2008, 18:04:02 »
ik zal morgen even wat foto's maken. Want ik snap er zelf ook niet gek veel meer van.  :(

ik durf eerlijk gezecht ook echt niet te zeggen waar deze ontsteking van af komt. Heb het gk-blok met deze ontsteking zo gekocht.

Als het goed is past verder alles van de MH kabelboom. Alleen 3 polige stekker past natuurlijk niet op een 1 contactpunt.  Maar als ik het goed begrijp moet dus eigelijk die hallsensor er tussenuit. Zit nog niet zo lang in het vak, dus kan zijn dat ik verkeerd zit.

Polo II coupé GK-CBR

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Re: probleem met ontsteking/kabelboom
« Reactie #8 Gepost op: do, 21 aug 2008, 18:40:12 »
Met contactpuntjes loopt ie ook wel hoor: geen transistorblok nodig, geen hall-gever, geen kabelboom... alleen een groen draadje van condensator naar bobine.. klaar.

Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline Sjon

  • L86C-0041
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 15.899
  • Geslacht: Man
  • www.type86c.nl
    • VW Polo Type 86 & 86c
Re: probleem met ontsteking/kabelboom
« Reactie #9 Gepost op: do, 21 aug 2008, 18:42:01 »
Ik herhaal:
Wat Joris wil aansluiten is volgens mij ala HK/HH (en ouder):
carb met contactpuntjes-ontsteking op sleeptuimelaar
3-polige stekker die je bedoeld is dus de hallsensor-stekker:
dat gaat niet werken op een contactpuntjes-ontsteking.
Ontsteking op foto is HK/HH (of nog ouder uit een polo 1/1f)

Of toch GK spulletje bij mekaar zoeken, maar dat wordt een speurtocht.........

Of zelf een hallsensor in een sleeptuimelaar-ontsteking bouwen: succes,
heb ik nog geen ervaring mee, maar dan kun je wel je MH-kabelboompje gebruiken.

Offline Siroj.

  • Non-Register lid
  • Berichten: 208
  • Geslacht: Man
  • Joris Zanders
Re: probleem met ontsteking/kabelboom
« Reactie #10 Gepost op: do, 21 aug 2008, 19:00:55 »
heb even een afbeelding van de MH ontsteking van martin

Wat jaap bedoeld is dus het gedeelte kabeldoom links op de afbeelding er tussen uit halen.
en dan een kabel tussen bobine en aansluiting op de ontsteking?
Polo II coupé GK-CBR

Offline rekordc

  • L86C-0097
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.030
  • Geslacht: Man
  • Martin Voerman
Re: probleem met ontsteking/kabelboom
« Reactie #11 Gepost op: do, 21 aug 2008, 20:47:12 »
Volgens mij zit er een optische schakelaar in ipv contact puntjes en die optische dingen kunnen niet de stroom aan die door een contactpuntje gaat.

Rekordc
- Onze Eigenste Ozzy Osbourne -

Offline rekordc

  • L86C-0097
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.030
  • Geslacht: Man
  • Martin Voerman
Re: probleem met ontsteking/kabelboom
« Reactie #12 Gepost op: do, 21 aug 2008, 20:53:22 »
ff wat info van de concurrent. Denk dat er veel dezelfde onderdelen gebruikt zijn.
Voor de Opel ooit eens na gekeken in welke auto's de 'computer' (dat zwarte blokje) allemaal kon zitten en dat waren best veel verschillende merken.




http://www.oldtimeropelforum.nl/viewtopic.php?t=319

Ook in dit onderwerp staat veel info.
http://www.oldtimeropelforum.nl/viewtopic.php?t=2526

Rekordc
« Laatst bewerkt op: do, 21 aug 2008, 20:56:06 door rekordc »
- Onze Eigenste Ozzy Osbourne -

Offline martijn

  • Non-Register lid
  • Berichten: 7.507
  • Geslacht: Man
Re: probleem met ontsteking/kabelboom
« Reactie #13 Gepost op: vr, 22 aug 2008, 01:15:03 »
Met contactpuntjes loopt ie ook wel hoor: geen transistorblok nodig, geen hall-gever, geen kabelboom... alleen een groen draadje van condensator naar bobine.. klaar.



Rij al tijden met een originele contactpunten ontsteking. Even controleren of de aandrijfas van je ontsteking niet teveel is ingelopen op het lager, anders lekt er olie via het asje je verdelerhuis in, en loopt je auto ineens een stuk minder mooi..
Polo 1.3C steilheck `witte schicht`1983

Offline Siroj.

  • Non-Register lid
  • Berichten: 208
  • Geslacht: Man
  • Joris Zanders
Re: probleem met ontsteking/kabelboom
« Reactie #14 Gepost op: vr, 22 aug 2008, 10:56:48 »
dat is idd dus wat ik bedoel. Gewoon op cantact puntjes ontsteking. Heb volgens sjon een HK/HH ontsteking met bijhorende bobine.  deze dus;


Het gedeelte ontstekingskabelboom van de MH gaat er compleet tussenuit.

HEt linkse gedeelte dus.

Hoe sluit ik dan alles aan om met contacpunten ontsteking te late lopen?
Dus zonder transistorblok, hallgever enz. 
Polo II coupé GK-CBR