Auteur Topic: triangels polo  (gelezen 2612 keer)

Offline martijn

  • Non-Register lid
  • Berichten: 7.507
  • Geslacht: Man
triangels polo
« Gepost op: di, 23 sep 2008, 11:07:00 »
deze "dreieckslenkers" staan voor een absurd bedrag te koop op Ebay;

http://cgi.ebay.de/VW-Polo-1-3-Dreieckslenker-Fahrwerk-Baujahr-1974-1994_W0QQitemZ140202190378QQcmdZViewItem?hash=item140202190378&_trkparms=72%3A823%7C39%3A1%7C66%3A2%7C65%3A12%7C240%3A1318&_trksid=p3286.c0.m14#ebayphotohosting

Ten eerste;
Het gaat mij met name om de fuseekogel. Het is hier een simpel trekoog met daarin een zelfgedraaide kingpin (fuseepin).
Is dit altijd zo bij dreieckslenkers? Het lijkt mij (vanuit een belastingsoogpunt) een slechte oplossing, aangezien je het draadeind op het trekoog op afschuiving belast.
Kortom;
de butsen/knoepen/hobbels/knallen vanuit het wegdek moeten door een draadeind (dat op afschuiving geconstrueerd is) opgevangen worden..

Blijkbaar is een M1* draadeind (wat zal het zijn? M12?) sterk genoeg om die afschuifkrachten te weerstaan, maar op den duur verwacht ik dat het breekt, aangezien de krachtinleiding in je triangels ontzettend slecht is.

Ten tweede;

is dit een normale prijs? (zo ja, dan ga ik er ook een paar setjes maken -ja-)
Polo 1.3C steilheck `witte schicht`1983

Offline Dennis

  • L86C-0024
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.718
  • Geslacht: Man
  • Dennis Eggen
    • Polo 86(c) Register
Re: triangels polo
« Reactie #1 Gepost op: di, 23 sep 2008, 11:35:15 »
Ik heb exact hetzelfde setje liggen (gebruikt).
Heb weinig kaas gegeten van mechanica, maar ik heb geen twijfels over de sterkte van het geheel.
Kan mij wel voorstellen dat de fuseepin idd zwaar belast wordt.
Heb ze ook wel gezien met een schroefbare fuseepin à la Golf 1-2 etc..

Prijs is ook wel gangbaar dacht ik, volgens mij staan ze nog duurder op de site van WL-motorsport.

Je mag mijn setje wel eens bekijken, en als voorbeeld gebruiken. Ze zijn hier en daar wel gehavend (deuken/krom  -wtf- )
Er hoort ook nog een bevestigingsbeugel bij die aan de originele stabi-bevestingen geschroefd wordt.

Offline martijn

  • Non-Register lid
  • Berichten: 7.507
  • Geslacht: Man
Re: triangels polo
« Reactie #2 Gepost op: di, 23 sep 2008, 11:43:12 »
damn..

Het trekoog aan het einde van de triangel (fuseekant) wordt bij remmen/optrekken, inveren en uitveren alle4 de keren op BUIGING belast.

Dit betekent dat de krachtinleiding voor het overgrote deel door het draadeind zelf opgevangen wordt, ipv dat de krachten ingeleid worden in de armen van de triangel (hoe het hoort).. Een draadeind is op trek/druk erg sterk, maar op buiging laat het te wensen over.

Dit is naar mijn idee net zo gevaarlijk als de BigBrake conversie brackets die soms op MP voorbij komen.

Bijde trekogen aan carrosseriekant zijn prima, het fuseetrekoog is naar mijn idee echt gevaarlijk. Ik zou dit niet durven verkopen. In de Formula Student competitie is dit het eerste punt waar naar gekeken wordt, heb meerdere draagarmen zien falen, omdat een draadeind in buiging afbreekt.

Maar goed.. Ik ziet nu echt serieus te denken om een setje triangels te maken. Ik wil ze voor de helft van deze prijs nog wel verkopen :D
Polo 1.3C steilheck `witte schicht`1983

Offline martijn

  • Non-Register lid
  • Berichten: 7.507
  • Geslacht: Man
Re: triangels polo
« Reactie #3 Gepost op: di, 23 sep 2008, 11:44:03 »
setje als voorbeeld zou ideaal zijn; kan ik mbv die set een lasmal maken voor alle eindpunten.
Polo 1.3C steilheck `witte schicht`1983

Offline Folkert

  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.542
  • Geslacht: Man
  • Folkert de Jong
Re: triangels polo
« Reactie #4 Gepost op: di, 23 sep 2008, 12:00:26 »
Verkapt kijk mij eens technisch zijn topic?  -dunno-







 -nana-

Offline Sjon

  • L86C-0041
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 15.899
  • Geslacht: Man
  • www.type86c.nl
    • VW Polo Type 86 & 86c
Re: triangels polo
« Reactie #5 Gepost op: di, 23 sep 2008, 13:10:38 »
Indien polo 2f: carrossorie is zwakker als dreiecklenkers.........weet ik uit ervaring......
(en had ik al gemeld dat ik een stabi mis)

Offline Gert

  • Non-Register lid
  • Berichten: 4.190
  • Geslacht: Man
  • Opa
Re: triangels polo
« Reactie #6 Gepost op: di, 23 sep 2008, 13:23:30 »
Geen idee of het theoretisch allemaal klopt maar als de TUV zijn of haar zegen eraan geeft ....
En WL Motorsport kennende is het ook daadwerkelijk in de autosport getest .

Offline martijn

  • Non-Register lid
  • Berichten: 7.507
  • Geslacht: Man
Re: triangels polo
« Reactie #7 Gepost op: di, 23 sep 2008, 19:21:54 »
Verkapt kijk mij eens technisch zijn topic?  -dunno-







 -nana-

 -ja-











 -gert-
Polo 1.3C steilheck `witte schicht`1983

Offline martijn

  • Non-Register lid
  • Berichten: 7.507
  • Geslacht: Man
Re: triangels polo
« Reactie #8 Gepost op: di, 23 sep 2008, 19:24:46 »
Geen idee of het theoretisch allemaal klopt maar als de TUV zijn of haar zegen eraan geeft ....
En WL Motorsport kennende is het ook daadwerkelijk in de autosport getest .

Daar zit ook wel wat in. Ik heb ook net eens wat zoekwerk gedaan naar de maten; het is een M16 trekoog (fuseekant)... Vrij lomp, maar dan houdt het ws. ook wel  :)  De andere 2 trekogen zijn M12, dat geeft wel aan dat WL er rekening mee gehouden heeft dat het niet ideaal is. Blijf er wel bij dat het een brakke oplossing is.
Polo 1.3C steilheck `witte schicht`1983

Offline Serge

  • L86C-0001
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.758
  • Geslacht: Man
  • der doctor
Re: triangels polo
« Reactie #9 Gepost op: di, 23 sep 2008, 19:26:17 »
worden ook in bergrenne toegepast , dus ik twijfel niet aan het spul
je hebt laagvliegers en modelvliegers .

Offline richard-polo

  • L86C-0119
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.851
  • Geslacht: Man
  • Richard Denkers
    • g-laderseite
Re: triangels polo
« Reactie #10 Gepost op: wo, 24 sep 2008, 13:00:14 »
indd en wl-motorsport kennende verkopen die geen rotzooi!!!

namaken kan altijd, ma of er dan ook vraag naar is is ten 2de..
wellicht maken op aanvraag!
denkersrichard@hotmail.com voor revisie, tuning & onderhoud

Offline martijn

  • Non-Register lid
  • Berichten: 7.507
  • Geslacht: Man
Re: triangels polo
« Reactie #11 Gepost op: wo, 24 sep 2008, 13:10:32 »
@Richard; Goed punt.. Heb ik straks de hele berging vol liggen met triangels.. -nana- En een fanfare beginnen is ook niet mijn ding ??

Ik ga eerst een setje maken voor mijn eigen polo. Heb gisteren al wat CAD tekeningen/schetsjes gemaakt.. Ik wil daarbij nog steeds een stabi blijven gebruiken (als ik Sjon zo hoor is dat nodig..).
Als ik een setje gemaakt heb, laat ik dat tzt wel zien.

De WL set is simpel qua constructie en hoogstwaarschijnlijk sterk genoeg, al blijf ik bij mijn eerdere standpunt. Het hoeft niet zo, het kan veel beter. Maar goed, een compromis tussen fabricagegemak en ontwerpkwaliteit is snel gemaakt -klus-

Goed, wat mij betreft kan dit topic op slot. Ik weet wat ik wilde weten, nu blijft er weinig meer over dan een welles/nietes discussie :P

Polo 1.3C steilheck `witte schicht`1983

Offline richard-polo

  • L86C-0119
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.851
  • Geslacht: Man
  • Richard Denkers
    • g-laderseite
Re: triangels polo
« Reactie #12 Gepost op: wo, 24 sep 2008, 15:56:25 »
ma dan hoeft het topic toch niet dicht? doet me denken aan poloclub forum :)
ik houd me aanbevolen voor je kunsten, heb wel intresse in die triangels alleen ik vind bijna 1000euro ook een beetje teveel van het goed...plus stabi!

welles nietes is toch ook leuk -nana-

volgens mij is het wel beter om eerst te kijken of er geen rechten op die wl triangels zitten!
duitser(stummel) heeft zo,n salzman frame nagemaakt ma die heeft van salzman een rechtzaak aan z,n broek gekregen...
denkersrichard@hotmail.com voor revisie, tuning & onderhoud

Offline Jaap van der Vegte

  • L86C-0118
  • Non-Register lid
  • Berichten: 4.800
  • Geslacht: Man
  • Kabouter
Re: triangels polo
« Reactie #13 Gepost op: wo, 24 sep 2008, 16:28:06 »
ma dan hoeft het topic toch niet dicht? doet me denken aan poloclub forum :)
ik houd me aanbevolen voor je kunsten, heb wel intresse in die triangels alleen ik vind bijna 1000euro ook een beetje teveel van het goed...plus stabi!

welles nietes is toch ook leuk -nana-

volgens mij is het wel beter om eerst te kijken of er geen rechten op die wl triangels zitten!
duitser(stummel) heeft zo,n salzman frame nagemaakt ma die heeft van salzman een rechtzaak aan z,n broek gekregen...

Wat niet weet.... :D
Plat op z'n bek met een paar dikke wielen eronder ziet alles er goed uit

Offline RoelG

  • L86C-0115
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.013
  • Geslacht: Man
  • Roel Geene
    • Official -Boem Klats- assistant
Re: triangels polo
« Reactie #14 Gepost op: wo, 24 sep 2008, 16:44:05 »
Ik vindt het ook wel een verschil of je er vijf voor jezelf en enkel vrienden maakt of dat je meteen op massaproductie overstapt.

(maar goed, ik heb de rechten ervoor niet, dus wat ik vindt maakt niet zo veel uit)

Denk echter wel dat dat voor de grote bedrijven een verschil maakt ALS ze er achterkomen.
Is natuurlijk ook wat makkelijker stil te houden als je het niet groot aanpakt.

Daarnaast begrijp ik dat hij het ontwerp al aardig wil aanpassen.
Dan wordt het sowieso al helemaal een 'grijs' gebied.
De afstanden staan vast. Je zulttoch uiteindelijk van A naar B moeten.
De verbindingen gaat hij anders aanpakken en ook het materiaal zal wel verschillen......