Auteur Topic: Distributieriem  (gelezen 3439 keer)

Offline Paul

  • Non-Register lid
  • Berichten: 646
  • Geslacht: Man
Distributieriem
« Gepost op: wo, 22 jan 2003, 14:19:00 »
Wat een kloteweer voor een kloteklus: distr.riem bij een HZ (van Hajo) vervangen. Dacht dat het simpel zou zijn, maar niets is minder waar... Problemen:
1. De plastic beschermkappen zitten in de weg! Hoe verwijder je deze zodat je wat werkruimte hebt
2. Heb je een poulie-trekker nodig om de krukaspoelie te verwijderen? Of kan het gewoon met een (volgens mij) dopsleutel 24?
3. Waterpomp. Wederom lijkt de plastic kap (achterkant) in de weg te zitten... Hoe komt de waterpomp eraf?
4. Onderste koelslang (vanaf radiateur). Moeilijk te verwijderen: weinig werkruimte. Hoe tap je nu het koelwater netjes af...?
5. Regen: hoe zorg je voor een regenvrije, warme en zonnige dag?? (gdvrrr de gdvrrrrr...)

Tips? Nu zeggen!
Een schaap wordt een wolf, in mijn Golf

Offline Xander73

  • Non-Register lid
  • Berichten: 87
  • Polo 1.3 fox 40kw AAV 1992
Re: Distributieriem
« Reactie #1 Gepost op: zo, 20 jun 2010, 13:24:01 »
hmm ik heb exact dezelfde vragen, heeft niemand hier antwoord op? In het Haynes boek wordt het me niet duidelijk. Op forums gezocht maar nog niks bruikbaars gevonden. Hopelijk kan iemand mij helpen? Of is er ergens een echt werkplaatsboek van VW te krijgen?

Gr Xander

Offline Jorp

  • L86C-0038
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 5.144
  • Geslacht: Man
Re: Distributieriem
« Reactie #2 Gepost op: zo, 20 jun 2010, 14:15:12 »
Wat een kloteweer voor een kloteklus: distr.riem bij een HZ (van Hajo) vervangen. Dacht dat het simpel zou zijn, maar niets is minder waar... Problemen:
1. De plastic beschermkappen zitten in de weg! Hoe verwijder je deze zodat je wat werkruimte hebt

Kappen verwijder je door de boutjes los te draaien.  -nana- Om de onderste kap te verwijderen moet je eerst de poelie verwijderen. Ringsleutel 19 om de krukas te borgen, met inbus de 4 boutjes er uitdraaien. Zorg dat de inbus gaten in de boutjes vrij zijn van modder en vuil (minder kans op doldraaien) en laat de boutjes even goed schrikken (willen nog wel eens goed vast zitten). Wip de poelie er af, maak de motor steunen links en rechts even los en duw de motor naar de bestuurders kant. Dan heb je meer ruimte om de poelie te verwijderen. De waterpomp vervang je ook bij een ditr.riem wissel. Of je doet het goedkoop en vervangt alleen de o-ring. Waterpomp gebruik je om de riem te spannen.

2. Heb je een poulie-trekker nodig om de krukaspoelie te verwijderen? Of kan het gewoon met een (volgens mij) dopsleutel 24?

ZIe reactie hierboven.

3. Waterpomp. Wederom lijkt de plastic kap (achterkant) in de weg te zitten... Hoe komt de waterpomp eraf?

Door de 3 boutjes rond de pomp weg te nemen, verwijder ook even de ander buotjes van de kap. Zodat je wat meer ruimte /speling krijgt om de pomp te verwijderen.

4. Onderste koelslang (vanaf radiateur). Moeilijk te verwijderen: weinig werkruimte. Hoe tap je nu het koelwater netjes af...?

Klopt, je hebt weinig ruimte, je kunt ook even de ventilatorkap verwijderen of de gehele radiateur losmaken aan de bovenkant.

Derby 1F 1981 in aanbouw.

Offline Gekke Gerrit

  • L86C-0070
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.533
  • Geslacht: Man
  • Geert
Re: Distributieriem
« Reactie #3 Gepost op: zo, 20 jun 2010, 14:23:54 »
5. Regen: hoe zorg je voor een regenvrije, warme en zonnige dag?? (gdvrrr de gdvrrrrr...)

Aangezien je geen garage/loods ter beschikking zult hebben: zet een partytent op. Met een beetje doorwerken is het ook zo warm...!
Bedenk goed, wat je met je laatste Polo doet!

Offline Xander73

  • Non-Register lid
  • Berichten: 87
  • Polo 1.3 fox 40kw AAV 1992
Re: Distributieriem
« Reactie #4 Gepost op: zo, 20 jun 2010, 15:36:47 »
aha nu snap ik hem! Redelijk simpel dus alleen weinig ruimte en daardoor waarschijnlijk wat frustratie en kapotte handen. Moet lukken zo. Bedankt voor de info.

Garage heb ik wel alleen staat daar een Trabant volledig uitelkaar dus die rij ik er niet zo even uit...... Ik wacht wel even op mijn volgende 24 uurs dienst bij de brandweer... sta ik lekker warm en heb ik de ruimte.

Offline RoelG

  • L86C-0115
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.013
  • Geslacht: Man
  • Roel Geene
    • Official -Boem Klats- assistant
Re: Distributieriem
« Reactie #5 Gepost op: zo, 20 jun 2010, 18:48:13 »
Garage heb ik wel alleen staat daar een Trabant volledig uitelkaar dus die rij ik er niet zo even uit

 -dunno- dacht dat als je een trabant helemaal uit mekaar schroeft je em gewoon naar buiten kunt tillen...

 -dunno-

( -nana-)

succes met sleutelen  -thumbsup-

Offline The_Maxx

  • Non-Register lid
  • Berichten: 5.515
  • Geslacht: Man
  • Rutger V.
Re: Distributieriem
« Reactie #6 Gepost op: zo, 20 jun 2010, 19:20:20 »
idd, zoveel wegen trabantjes niet

toevallig ook lid van het trabantenforum? -off-

Offline Xander73

  • Non-Register lid
  • Berichten: 87
  • Polo 1.3 fox 40kw AAV 1992
Re: Distributieriem
« Reactie #7 Gepost op: wo, 23 jun 2010, 12:33:10 »
Klopt weegt weinig, had een bok nodig om onder de polo te liggen. Heb met 1 hand de trabi opgetild(motor en bak zijn eruit) en de bok er onderuit gehaald. Op 3 bokken blijft die ook prima staan!  -thumbsup-

Offline berendd

  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.575
  • Geslacht: Man
  • Berend Doedens
    • sportklassiek
Re: Distributieriem
« Reactie #8 Gepost op: wo, 23 jun 2010, 12:51:59 »
distri riem bij een polo is gewoon een klote klus, het is bijna net zo makkelijk om het blok eruit te halen en het buiten de auto te doen.
algemeen klassieker forum, http://www.sportklassiek.nl

Offline Xander73

  • Non-Register lid
  • Berichten: 87
  • Polo 1.3 fox 40kw AAV 1992
Re: Distributieriem
« Reactie #9 Gepost op: wo, 23 jun 2010, 13:55:53 »
lijkt mij heel veel werk extra.... maar binnenkort weet ik wat handiger is...

Offline Sjon

  • L86C-0041
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 15.899
  • Geslacht: Man
  • www.type86c.nl
    • VW Polo Type 86 & 86c
Re: Distributieriem
« Reactie #10 Gepost op: wo, 23 jun 2010, 17:44:38 »
Let vooral op 't woordje 'bijna'.
Alleen dis.riem vervangen is nog wel te doen met 't juiste gereedschap.
(klein rateltje met verschillende verlengstukjes + korte en lange doppen is ERG handig)

Offline Xander73

  • Non-Register lid
  • Berichten: 87
  • Polo 1.3 fox 40kw AAV 1992
Re: Distributieriem
« Reactie #11 Gepost op: vr, 25 jun 2010, 19:50:03 »
Heb ik weer. Wilde vandaag de riem vervangen en de pomp.  Laat ik die pomp naar mijn ouders sturen(kon ik lekker daar in de garage sleutelen) omdat ik daar toch was vandaag is de verzending vertraagd. Komt die morgen, leve TNT post :-(

Heb trouwens nog een vraag. Zover ik kan zien zit het achterste deel van beschermkap van de ditributieriemkap en dan het bovenste deel daarvan over de waterpomp heen en zit het achter het (bovenste) tandwiel van de nokkenas . Hoe krijg je daar de waterpomp achter vandaan? Alle boutjes los en dan naar voren buigen?

Offline Sjon

  • L86C-0041
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 15.899
  • Geslacht: Man
  • www.type86c.nl
    • VW Polo Type 86 & 86c
Re: Distributieriem
« Reactie #12 Gepost op: vr, 25 jun 2010, 20:49:03 »
Nokkenastandwiel eraf: dan kan 't achterste deel van de dis.kap er ook af
en heb je alle ruimte om de waterpomp te wisselen

Offline Xander73

  • Non-Register lid
  • Berichten: 87
  • Polo 1.3 fox 40kw AAV 1992
Re: Distributieriem
« Reactie #13 Gepost op: ma, 05 jul 2010, 00:18:01 »
hehe eindelijk de dist.riem vervangen en de waterpomp. Distributieriem had al aardig wat haarscheurtjes in de buitenkant en op de waterpomp voelde ik iets speling en een raargeluid tijdens het ronddraaien. Dus niks te vroeg denk ik. Je komt er idd wat lastig bij maar het is te doen. Om de poli eraf te krijgen idd de motorsteunen even los gehaald en de motor iets gewipt totdat ik hem tussenuit kreeg. Goeie tip! Waterpomp ertussen uit gekregen door hem met de plastickap en al omhoog te draaien.

Inmiddels de thermostaat, de koelvloeistoftemperatuursensor, schakelstangoliekering(oeps er ging 2 liter olie bij), 2 banden, de kachelkraan, de v-snaar, de waterpomp en de distributieriem vervangen.  -sturen- Ow ja en de stoel wat extra schuim gegeven, die zat echt voor geen meter meer, tis nu wel beter maar na 2 uur sturen.... misschien nog wat schuim erbij?
Hopelijk ben ik voorlopig ff klaar met sleutelen!

Offline Dennis

  • L86C-0024
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.718
  • Geslacht: Man
  • Dennis Eggen
    • Polo 86(c) Register
Re: Distributieriem
« Reactie #14 Gepost op: di, 06 jul 2010, 13:10:55 »
Goed bezig  -thumbsup-  -klus-