Wat een kloteweer voor een kloteklus: distr.riem bij een HZ (van Hajo) vervangen. Dacht dat het simpel zou zijn, maar niets is minder waar... Problemen:
1. De plastic beschermkappen zitten in de weg! Hoe verwijder je deze zodat je wat werkruimte hebt
Kappen verwijder je door de boutjes los te draaien.
Om de onderste kap te verwijderen moet je eerst de poelie verwijderen. Ringsleutel 19 om de krukas te borgen, met inbus de 4 boutjes er uitdraaien. Zorg dat de inbus gaten in de boutjes vrij zijn van modder en vuil (minder kans op doldraaien) en laat de boutjes even goed schrikken (willen nog wel eens goed vast zitten). Wip de poelie er af, maak de motor steunen links en rechts even los en duw de motor naar de bestuurders kant. Dan heb je meer ruimte om de poelie te verwijderen. De waterpomp vervang je ook bij een ditr.riem wissel. Of je doet het goedkoop en vervangt alleen de o-ring. Waterpomp gebruik je om de riem te spannen.
2. Heb je een poulie-trekker nodig om de krukaspoelie te verwijderen? Of kan het gewoon met een (volgens mij) dopsleutel 24?
ZIe reactie hierboven.
3. Waterpomp. Wederom lijkt de plastic kap (achterkant) in de weg te zitten... Hoe komt de waterpomp eraf?
Door de 3 boutjes rond de pomp weg te nemen, verwijder ook even de ander buotjes van de kap. Zodat je wat meer ruimte /speling krijgt om de pomp te verwijderen.
4. Onderste koelslang (vanaf radiateur). Moeilijk te verwijderen: weinig werkruimte. Hoe tap je nu het koelwater netjes af...?
Klopt, je hebt weinig ruimte, je kunt ook even de ventilatorkap verwijderen of de gehele radiateur losmaken aan de bovenkant.