Auteur Topic: Olielampje.  (gelezen 1246 keer)

Offline Gamble

  • Non-Register lid
  • Berichten: 66
  • Geslacht: Man
  • Michaël Gort
Olielampje.
« Gepost op: do, 30 okt 2008, 15:05:39 »
Nadat ik een tellerbakje met toerenteller heb mogen ontvangen van Dennis, besloot ik hem vandaag maar eens in te bouwen. Kmtellertje overzetten was zo gepiept en het viel me eigenlijk alleszins mee. Alles werkt ook nog eens op 1 ding na. Het olielampje brandt niet bij het omdraaien van de sleutel en brandt wel als de motor gestart is. Opzich vreemd, want hij zou ter controle altijd moeten branden bij het maken van het contact(wat ik me kan herinneren van de vorige tellerbak).

Toch voor de zekerheid even olie gepeild (wat ik overigens vorig weekend nog gedaan had), want het kon natuurlijk zomaar zijn dat het oude lampje op de 1 of andere manier stuk was, maar de olie is nog prima op peil.

Iemand nog suggesties wat het kan zijn en wat ik er eventueel aan kan doen? Best storend en volgens mij zelfs apk afkeur?
« Laatst bewerkt op: do, 30 okt 2008, 15:07:31 door Gamble »
HTS Autotechniek en dit alles in 1 les:
Leraar: Tunen is eigenlijk ''Thermodynamisch PIMPEN''
Klasgenoot: Een zuiger.... Das toch zo'n wijf?

Offline RoelG

  • L86C-0115
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.013
  • Geslacht: Man
  • Roel Geene
    • Official -Boem Klats- assistant
Re: Olielampje.
« Reactie #1 Gepost op: do, 30 okt 2008, 16:06:12 »
mogelijk helemaal de plank misslaand.

Heb je een handchoke?

Heb namelijk net ook zo'n ding omgebouwd. De nieuwe zag er helemaal hetzelfde uit aan de voorzijde, maar de printplaat (blauwe plastic aan de achterzijde) was anders.
Choke aan: olie lampje branden.
Ook gewoon ging na even het olie lampje branden.
Zo ver ik mij kan herinneren ging hij idd niet branden als ik em op contact zette zonder choke

Geen idee hoe dit komt. Zou allemaal plug en play moeten zijn.
Heb het uiteindelijk opgelost door de tourenteller unit om te bouwen in de tellerunit die het wel deed.

Klinkt in ieder geval erg herkenbaar.



Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Re: Olielampje.
« Reactie #2 Gepost op: do, 30 okt 2008, 16:08:09 »
Geen APK afkeur.

Waarschijnlijk kan je beter de andere kant op werken: Niet de kilometerteller overzetten, maar de toerenteller.. (ehmz, begrijpend lezen; ik bedoel: de originele folie behouden, incl de eigen kilometerteller).  D'r zitten wat minime verschillen tussen de verschillende bouwjaren..

Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Re: Olielampje.
« Reactie #3 Gepost op: do, 30 okt 2008, 16:09:57 »
Geen idee hoe dit komt. Zou allemaal plug en play moeten zijn.

Haha.. ja, passen, dat doet t wel.. maar dan.. Je moet ook wel bidden he?! Pruts en Pray!

Nee, serieus: even kijken naar de volgorde van de aansluitingen bij de stekker: de draadjes aldaar zijn in de loop der jaren gewijzigd ( wel choke, geen choke, dynamische oliedruk controle, voorgloeien (diesel), etc. )
Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline Gamble

  • Non-Register lid
  • Berichten: 66
  • Geslacht: Man
  • Michaël Gort
Re: Olielampje.
« Reactie #4 Gepost op: do, 30 okt 2008, 16:13:18 »
Tis een een NZ, dus geen handchoke.

Printplaat is inderdaad anders. Kon je die toerenteller zomaar overzetten ivm aansluitingen op de printplaat? Hoe zit het dan met de benzinemeter en het klokje?

@ jaap: wat jij zegt is dat het mogelijk is om de volgorde van de stekkers bij de multistekker te veranderen om zo de juiste aansluitingen te krijgen?? Of sla ik nu de plank mis?
« Laatst bewerkt op: do, 30 okt 2008, 16:15:29 door Gamble »
HTS Autotechniek en dit alles in 1 les:
Leraar: Tunen is eigenlijk ''Thermodynamisch PIMPEN''
Klasgenoot: Een zuiger.... Das toch zo'n wijf?

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Re: Olielampje.
« Reactie #5 Gepost op: do, 30 okt 2008, 16:34:22 »
Draadjes wisselen is een optie, maar dat zou ik liever niet doen in jouw geval.

Folie is voorzien van 'standaard' gaatjes voor z'n beetje alle mogelijk aansluitingen: temperatuur kan in het midden(boven), maar op rechts(boven). benzinemeter kan in het midden(onder), maar ook rechts(onder).

Alleen het digitale klokje is soms lastiger ( + / - ) om aan te sluiten, maar met een beetje prutsen komt ook dat meestal wel goed. 
Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline Gamble

  • Non-Register lid
  • Berichten: 66
  • Geslacht: Man
  • Michaël Gort
Re: Olielampje.
« Reactie #6 Gepost op: do, 30 okt 2008, 16:38:38 »
conclusie:

Eigen bak met eigen printplaatfolie nemen. Toerenteller unit inclusief benzine meter over zetten. Klokje overzetten en prutselen met de polen( niet de oosteuropeanen, maar + en -).

Poe, wordt weer een hoop uitzoek werk :P
HTS Autotechniek en dit alles in 1 les:
Leraar: Tunen is eigenlijk ''Thermodynamisch PIMPEN''
Klasgenoot: Een zuiger.... Das toch zo'n wijf?

Offline RoelG

  • L86C-0115
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.013
  • Geslacht: Man
  • Roel Geene
    • Official -Boem Klats- assistant
Re: Olielampje.
« Reactie #7 Gepost op: do, 30 okt 2008, 16:39:06 »
Waarschijnlijk kan je beter de andere kant op werken: Niet de kilometerteller overzetten, maar de toerenteller.. (ehmz, begrijpend lezen; ik bedoel: de originele folie behouden, incl de eigen kilometerteller).  D'r zitten wat minime verschillen tussen de verschillende bouwjaren..

volgens mij was dat ook precies wat ik zei.
Misschien toch maar eens een cursus begrijpend schrijven volgen  -wtf-
Maar goed, dat bedoelde ik dus.

@ Gamble. Ja, bij mij kon ik het gewoon omzetten.
Kwestie van gezond verstand. Lege keukentafel en rustig beginnen met schroeven.
Is op zich niet bijster complex hoor.

als op de plek waar de schroefjes zitten bij de toerenteller ook maar gaatjes in het folie zitten bij de tellerunit die het wel doet.
Teller ombouwen en alle schroefjes: daar moeten moertjes en ringetjes op  :D :D
Leidt zichzelf lijkt mij

Offline RoelG

  • L86C-0115
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.013
  • Geslacht: Man
  • Roel Geene
    • Official -Boem Klats- assistant
Re: Olielampje.
« Reactie #8 Gepost op: do, 30 okt 2008, 16:41:03 »
das circa 30 minuten werk als je het heeel rustig aan doet  -thumbsup-

Op zich is het rechtoe rechtaan hoor.
uitzoekwerk valt dus wel mee.
Houd wel alle onderdelen van de twee units incl moertjes uit mekaar.
Nummer ze of zo. Wat je prettig vindt.
(ik legde ze ruimtelijk naast en boven mekaar, dan vond ik het allemaal weer terug)

Offline Gamble

  • Non-Register lid
  • Berichten: 66
  • Geslacht: Man
  • Michaël Gort
Re: Olielampje.
« Reactie #9 Gepost op: do, 30 okt 2008, 16:55:12 »
heb mn ori unitje net al ff uit elkaar gehaald. Jammer dat het zo vroeg donker is. Anders was ik nu nog aan de gang gegaan. Zitten idd extra gaatjes in de printfolie, dus moet niet bijster lastig zijn.
HTS Autotechniek en dit alles in 1 les:
Leraar: Tunen is eigenlijk ''Thermodynamisch PIMPEN''
Klasgenoot: Een zuiger.... Das toch zo'n wijf?

Offline Gamble

  • Non-Register lid
  • Berichten: 66
  • Geslacht: Man
  • Michaël Gort
Re: Olielampje.
« Reactie #10 Gepost op: do, 30 okt 2008, 19:17:16 »
Toch stiekem nog ff gedaan. Alles werkt. Gewoon de kast gepakt van de toerentellerversie, oude printplaat gepakt en toen alles opgebouwd. Voor het klokje heb ik van de oude folie de pootjes gehaald en de nieuwe folie geperforeerd. Toen die pootjes erdoorheen geprikt zodat ze contact maakten. Verder nog een hoop gekloot met indicatieledjes enzoo.. Het zit erin en het werkt. Stiekem ben ik het lampje achter de klok vergeten, dus de tijd is nu nog donker. Dat gebeurt zondag wel!!

Bedankt voor de hulp en de tips! Ik ben een blij man!

Heb ik in ieder geval een metertje dat snel beweegt!! (naast de benzine meter :P)
« Laatst bewerkt op: do, 30 okt 2008, 19:19:08 door Gamble »
HTS Autotechniek en dit alles in 1 les:
Leraar: Tunen is eigenlijk ''Thermodynamisch PIMPEN''
Klasgenoot: Een zuiger.... Das toch zo'n wijf?