Auteur Topic: soms afslaan, NZ  (gelezen 2117 keer)

Offline manuel

  • Non-Register lid
  • Berichten: 47
soms afslaan, NZ
« Gepost op: do, 06 nov 2008, 15:37:26 »
Ik had van de week ineens dat het motortje afsloeg bij het optrekken voor het verkeerslicht. Starte meteen weer bij het omdraaien van het sleuteltje en liep volledig normaal. 's middags zat ik een beetje met het gas te spelen en toen zakte ook ineens het toerental en sloeg hij bijna af. Met volgas geven bleef hij vervolgens gewoon weer lopen.
Daarna geen last meer gehad.

Ik zag tijdens het zoeken dat er meer van dit soort problemen waren maar dat die aan bleven houden bij de anderen.
Kon dus ff niks vinden wat op mijn probleem leek en dus wat de oorzaak zou kunnen zijn.

Dit doet zich ineens spontaan voor en dan gewoon weer 2 dagen niets aan de hand.

Hierdoor denk ik niet dat de oplossingen die aangedragen zijn bij anderen hier iets mee te maken hebben. Ik doel op: ontsteking afstellen, benzinefilter, slang gescheurd. Dat zou het toch tot een regelmatig terugkerend iets moeten maken.

Maar dit komt sporadisch voor en dan gewoon weer 2 dagen niet?
« Laatst bewerkt op: do, 06 nov 2008, 15:41:29 door manuel »

Offline KoenG40

  • L86C-0022
  • _Register lid 2017_
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.874
  • Geslacht: Man
  • Koen
    • Websitetitel
Re: soms afslaan, NZ
« Reactie #1 Gepost op: do, 06 nov 2008, 16:20:49 »
Als relatieve leek zou ik denken dat je motor om een andere reden tijdelijk een te arm brandstofmengsel krijgt ( -dunno- ). De  PY-motor in mijn  G40 vertoont sinds kort vergelijkbare kuren (afslaan/stotteren bij koude motor).

Zie berichten in Algemeen/Air/fuel ratio meter (lambdameter):

http://www.polo86c.nl/smf/index.php/topic,5495.msg204363.html#msg204363

http://www.polo86c.nl/smf/index.php/topic,5495.msg204382.html#msg204382

http://www.polo86c.nl/smf/index.php/topic,5495.msg204397.html#msg204397

Hoop dat iemand jou/mij/ons op weg kan helpen naar een oplossing...

Offline Gekke Gerrit

  • L86C-0070
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.533
  • Geslacht: Man
  • Geert
Re: soms afslaan, NZ
« Reactie #2 Gepost op: do, 06 nov 2008, 16:27:42 »
Zou wel angstig worden als het tijdelijke problemen zijn... In geval van Manuel zou ik in ieder geval 2 dingen goed checken cq preventief vervangen: hall-gever of contactblokje. Dit zijn van die sluipmoordenaars (m.n. de tweede) die zelf bepalen wanneer ze toeslaan.

Ik ben echter geen bekende van de NZ-motor, dus ik laat me graag verbeteren door anderen?!
Bedenk goed, wat je met je laatste Polo doet!

Offline martijn

  • Non-Register lid
  • Berichten: 7.507
  • Geslacht: Man
Re: soms afslaan, NZ
« Reactie #3 Gepost op: do, 06 nov 2008, 16:31:27 »

Controleren is lastig, aangezien het probleem ook direct weer verdwenen is. Een defecte hallgever is na doormeten zo gevonden, maar een zo nu en dan defecte hallgever zal je niet zomaar vinden.

Heb je een toerenteller? Zo ja, let dan even heel goed op wat er met de naald van de teller gebeurd als de motor afslaat. Slaat deze ineens (heel abrupt) naar 0, dan is het hoogstwaarschijnlijk je hallgever.

Aangezien je de motor met volgas wel aan de praat kunt houden en het probleem optreedt bij het spelen met gas/gasgeven vermoedt ik een brandstofprobleem.

Benzinefilter? vuil in de leidingen?

« Laatst bewerkt op: do, 06 nov 2008, 16:36:11 door martijn »
Polo 1.3C steilheck `witte schicht`1983

Offline manuel

  • Non-Register lid
  • Berichten: 47
Re: soms afslaan, NZ
« Reactie #4 Gepost op: do, 06 nov 2008, 16:34:04 »
Als relatieve leek zou ik denken dat je motor om een andere reden tijdelijk een te arm brandstofmengsel krijgt ( -dunno- ). De  PY-motor in mijn  G40 vertoont sinds kort vergelijkbare kuren (afslaan/stotteren bij koude motor).

Zie berichten in Algemeen/Air/fuel ratio meter (lambdameter):

http://www.polo86c.nl/smf/index.php/topic,5495.msg204363.html#msg204363

http://www.polo86c.nl/smf/index.php/topic,5495.msg204382.html#msg204382

http://www.polo86c.nl/smf/index.php/topic,5495.msg204397.html#msg204397

Hoop dat iemand jou/mij/ons op weg kan helpen naar een oplossing...

Ook deze topics had ik al doorgelezen maar bij geen van deze doet het probleem zich voor als de motor warm is. bij mij dus in beide gevallen wel.

Offline manuel

  • Non-Register lid
  • Berichten: 47
Re: soms afslaan, NZ
« Reactie #5 Gepost op: do, 06 nov 2008, 16:36:42 »
Ik verdenk de hallgever.

Controleren is lastig, aangezien het probleem ook direct weer verdwenen is. Een defecte hallgever is na doormeten zo gevonden, maar een zo nu en dan defecte hallgever zal je niet zomaar vinden.

Heb je een toerenteller? Zo ja, let dan even heel goed op wat er met de naald van de teller gebeurd als de motor afslaat. Slaat deze ineens (heel abrupt) naar 0, dan is het hoogstwaarschijnlijk je hallgever.



Helaas geen toerenteller maar wat ik constateerde bij het verkeerslicht was dat abrupt het toerental wegviel en door veel gas geven ineens de toeren weer terugkwamen. De eerste keer kan ik niet zeggen doordat de auto in zijn versnelling stond en ik hem liet rollen in de hoop dat hij weer aan zou slaan. Toen dit niet gebeurde trapte ik de koppeling in en starte hem nogmaals en toen ging hij weer.

Hallgever dus?

Offline martijn

  • Non-Register lid
  • Berichten: 7.507
  • Geslacht: Man
Re: soms afslaan, NZ
« Reactie #6 Gepost op: do, 06 nov 2008, 16:40:09 »
Helaas geen toerenteller maar wat ik constateerde bij het verkeerslicht was dat abrupt het toerental wegviel en door veel gas geven ineens de toeren weer terugkwamen. De eerste keer kan ik niet zeggen doordat de auto in zijn versnelling stond en ik hem liet rollen in de hoop dat hij weer aan zou slaan. Toen dit niet gebeurde trapte ik de koppeling in en starte hem nogmaals en toen ging hij weer.

Hallgever dus?

Ik heb mijn post aangepast:) Had niet goed gelezen dat je met volgas de motor wel aan de praat hield. Dan is je hallgever niet de boosdoener. Bij een defecte hallgever is het helemaal over, wat je ook doet.
Polo 1.3C steilheck `witte schicht`1983

Offline manuel

  • Non-Register lid
  • Berichten: 47
Re: soms afslaan, NZ
« Reactie #7 Gepost op: do, 06 nov 2008, 16:43:11 »
Zou het de benzinepomp niet kunnen zijn die het begint te begeven?

Offline martijn

  • Non-Register lid
  • Berichten: 7.507
  • Geslacht: Man
Re: soms afslaan, NZ
« Reactie #8 Gepost op: do, 06 nov 2008, 16:46:53 »
ja, of een benzinefilter dat tot de nok toe vol met troep zit?



Polo 1.3C steilheck `witte schicht`1983

Offline manuel

  • Non-Register lid
  • Berichten: 47
Re: soms afslaan, NZ
« Reactie #9 Gepost op: do, 06 nov 2008, 17:09:58 »
Gaan we dat eerste even uitsluiten.

Offline Pierre

  • L86C-0101
  • Non-Register lid
  • Berichten: 2.410
  • Geslacht: Man
  • papa pierre
Re: soms afslaan, NZ
« Reactie #10 Gepost op: do, 06 nov 2008, 18:30:36 »
heb exact zelfde probleem gehad    halgever was defect   samen met bobine vervangen
wie zijn billen brand moet blij zijn dat hij/zij niet andersom stond

Offline manuel

  • Non-Register lid
  • Berichten: 47
Re: soms afslaan, NZ
« Reactie #11 Gepost op: do, 06 nov 2008, 18:39:09 »
heb exact zelfde probleem gehad    halgever was defect   samen met bobine vervangen

Toch?!

Offline Gekke Gerrit

  • L86C-0070
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.533
  • Geslacht: Man
  • Geert
Re: soms afslaan, NZ
« Reactie #12 Gepost op: do, 06 nov 2008, 20:20:03 »
Doet mij toch sterk aan het contactblokje denken...  -dunno-
Bedenk goed, wat je met je laatste Polo doet!

Offline Serge

  • L86C-0001
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.758
  • Geslacht: Man
  • der doctor
Re: soms afslaan, NZ
« Reactie #13 Gepost op: do, 06 nov 2008, 20:28:19 »
bij vol gas en stationair loopt een nz buiten de lamda regeling om .hij loopt dan enkelt mbv de luchtweger potentio meter en hitte draad . aangezien je hem dus met enkelt vol gas aan de gang houdt ,vermoed ik luchtweger potentiometer . oftewel op de sloop een andere scoren en monteren . zonder lamda sensor loopt ie gewoon verder op een te rijk mengsel .
je hebt laagvliegers en modelvliegers .

Offline KoenG40

  • L86C-0022
  • _Register lid 2017_
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.874
  • Geslacht: Man
  • Koen
    • Websitetitel
Re: soms afslaan, NZ
« Reactie #14 Gepost op: do, 06 nov 2008, 21:49:53 »
(ik durf het bijna niet te vragen ;-) ) heeft iemand ook een idee over het probleempje met mijn PY-motor (zie antwoord #2 en #4)? of had ik mijn vraag niet hier maar in een ander topic moeten stellen? -dunno-