Auteur Topic: Temperatuur probleem G40  (gelezen 1706 keer)

Offline G-eert-40

  • Non-Register lid
  • Berichten: 31
  • IK MOET MIJN VOOR EN ACHTERNAAM HIER INVULLEN
Temperatuur probleem G40
« Gepost op: za, 17 jan 2009, 16:52:22 »
Hoi,

Ik hoop dat iemand me kan helpen met mijn probleem van mijn G40. Zal even in het kort uitleggen wat er aan de hand is.
Paar dagen terug kwam mijn meter van mijn koelwater op mijn dashboard ineens niet meer boven de 65 graden uit.
We dachten dat het gewoon een defecte thermostaat was en heb de volgende dag de auto naar de garage gebracht.
daar hadden ze mijn thermostaat, thermostaathuis en de zwarte sensor en de koelvloeistof vervangen.

Ik weer tevreden naar huis gereden dat de polo weer normaal op 90 graden zou komen staan (doet die al jaren prima). maar de
terug weg ging de meter helemaal naar 110 a 115 graden. ik dus de snelweg af en moest even bij het stoplicht wachten en toen begon
het lampje heel even te knipperen. de garage gebeld en die zeiden: misschien zit er nog beetje lucht in. auto af laten koelen en moest
inderdaad halve liter koelwater bijvullen.

daarna test gedaan maar werd nog steeds 110 graden. volgende dag even de fan doorverbonden en zo naar de garage gebracht.
daar hadden ze het water gecontroleerd. liep mooi op tot de 86 graden en bij 90 graden gaat de fan netjes aanslaan. alleen geeft mijn
dashboard 110 graden aan. toen hebben ze de 2 sensoren verwisseld. de blauwe die links zit op de plaats van de zwarte gezet en andersom.
dan geeft de meter weer constant 65 graden aan.

nu denkt de garage dat mijn probleem in het dashboard zit of in de bekabeling. rare is dat als je de stekker van de meter doorverbind dat die netjes helemaal
uitslaat en weer rustig naar nul zakt als je de verbinding los maakt. dus lijkt me dat dat gedeelte normaal werkt.

kent iemand dit probleem? verkeerde sensor geplaats? en mogen die 2 sensoren wel verwisseld zitten in het thermostaathuis? of toch problemen in de
bekabeling/dashboard? help -boehoe-

grtz.









Offline patrick86c

  • L86C-0031
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.896
  • Geslacht: Man
Re: Temperatuur probleem G40
« Reactie #1 Gepost op: za, 17 jan 2009, 17:38:18 »
massa probleem dashbord ??
XZ-88-RR VW Polo 2 coupe de “rooie rakker”.  
HB-LZ-74 VW Polo 2f coupe
XX-37-HR VW Polo 2

Offline G-eert-40

  • Non-Register lid
  • Berichten: 31
  • IK MOET MIJN VOOR EN ACHTERNAAM HIER INVULLEN
Re: Temperatuur probleem G40
« Reactie #2 Gepost op: za, 17 jan 2009, 18:04:19 »
dus het probleem is een slecht massa contact in mijn dashboard. om het dashboard eruit te halen
moet ik toch die vier gaatjes gebruiken aan de zijkant en even dat plastic omhulsel om het stuur verwijderen?

nog bekende onderdeeltjes die vaak los gaan zitten? zoals spannings stabilisator of een weerstandje?

PS: moeten die 2 sensoren dan weer omgewisseld worden? die blauwe en die zwarte in het thermostaathuis?
want de polo start slecht sinds deze 2 omgewisseld zijn. bij koude motor moet ik wel 4 a 5 keer starten voordat die aanslaat.

grtz.
« Laatst bewerkt op: za, 17 jan 2009, 18:11:44 door G-eert-40 »

Offline Dennis

  • L86C-0024
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.718
  • Geslacht: Man
  • Dennis Eggen
    • Polo 86(c) Register
Re: Temperatuur probleem G40
« Reactie #3 Gepost op: za, 17 jan 2009, 18:21:49 »
Zijn wel de juiste sensoren geplaatst? 1x blauw en 1x zwart. Die laatste is voor het metertje.
Of het uitmaakt in welke plaats ze in het thermostaathuis zitten weet ik niet.

Offline G-eert-40

  • Non-Register lid
  • Berichten: 31
  • IK MOET MIJN VOOR EN ACHTERNAAM HIER INVULLEN
Re: Temperatuur probleem G40
« Reactie #4 Gepost op: za, 17 jan 2009, 18:38:27 »
op de bon stond blauwe temp sensor. maar eenmaal thuis zagen we dat de zwarte was vervangen (nieuw) en de blauwe nog
de oude was. zoveel verschillende sensors heb je toch niet voor het metertje?

misschien dat ze de blauwe hadden willen wisselen, maar de zwarte hebben vervangen.

grtz.

Offline patrick86c

  • L86C-0031
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.896
  • Geslacht: Man
Re: Temperatuur probleem G40
« Reactie #5 Gepost op: za, 17 jan 2009, 21:41:28 »
Is jou thermostaat wel goed geplaatst?
Ik heb bij onze oosterburen gelezen dat het mogelijk is dat hij niet goed kan zitten.
XZ-88-RR VW Polo 2 coupe de “rooie rakker”.  
HB-LZ-74 VW Polo 2f coupe
XX-37-HR VW Polo 2

Offline G-eert-40

  • Non-Register lid
  • Berichten: 31
  • IK MOET MIJN VOOR EN ACHTERNAAM HIER INVULLEN
Re: Temperatuur probleem G40
« Reactie #6 Gepost op: zo, 18 jan 2009, 18:22:04 »
lijkt me wel dat deze goed is geplaatst. het koelingsgedeelte werkt normaal.
heb net op het forum gezocht, dat een defecte blauwe temp sensor het slechte starten
kan veroorzaken. heb eigenlijk 2 vragen die het probleem kunnen oplossen.

1. op het thermostaat huis zitten 2 sensoren (blauwe en een zwarte). maakt het verschil als deze
    omgewisseld zitten in het thermostaathuis? voor de werking ervan?

2. als we met een paperclip de stekker van de zwarte sensor doorverbinden, slaat deze meteen helemaal uit.
    haal je de clip eruit zakt ie weer normaal naar nul. dan is de bedrading en het dashboard toch nog in orde?
    of vergis ik me nu?

grtz.

Offline patrick86c

  • L86C-0031
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.896
  • Geslacht: Man
Re: Temperatuur probleem G40
« Reactie #7 Gepost op: zo, 18 jan 2009, 18:41:43 »
ff sensoren wisselen is een kleine moeite weet je gelijk meer.
links zit blauw en rechts zit zwart.
XZ-88-RR VW Polo 2 coupe de “rooie rakker”.  
HB-LZ-74 VW Polo 2f coupe
XX-37-HR VW Polo 2

Offline G-eert-40

  • Non-Register lid
  • Berichten: 31
  • IK MOET MIJN VOOR EN ACHTERNAAM HIER INVULLEN
Re: Temperatuur probleem G40
« Reactie #8 Gepost op: zo, 18 jan 2009, 20:05:51 »
ben net zelf even met de polo aan de gang geweest. ze hebben op de linkse plaats de zwarte sensor zitten
met de blauwe aansluiting. en op de rechtse de blauwe sensor met de zwarte aansluiting.

dit kan gewoon niet kloppen. dus ik de blauwe stekker op de blauwe sensor aangesloten.
dan start de polo uitstekend, want nu wordt de temp goed dorgegeven naar de computer. haal ik de stekker
er even af, loopt de motor anders. dus dit werkt normaal.

testritje gemaakt en loopt weer tegen de 110 graden aan.

ik gaf dus in de eerste post aan dat ze de zwarte hadden vervangen, maar dat is niet zo. de blauwe sensor is vernieuwd.
Ze hebben zich volgens mij gewoon vergist in de garage. nu de zwarte ook maar vervangen.

Offline patrick86c

  • L86C-0031
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.896
  • Geslacht: Man
Re: Temperatuur probleem G40
« Reactie #9 Gepost op: zo, 18 jan 2009, 21:34:52 »
met die 110 graden slaat de fan dan wel aan?
« Laatst bewerkt op: zo, 18 jan 2009, 21:38:26 door patrick86c »
XZ-88-RR VW Polo 2 coupe de “rooie rakker”.  
HB-LZ-74 VW Polo 2f coupe
XX-37-HR VW Polo 2

Offline G-eert-40

  • Non-Register lid
  • Berichten: 31
  • IK MOET MIJN VOOR EN ACHTERNAAM HIER INVULLEN
Re: Temperatuur probleem G40
« Reactie #10 Gepost op: zo, 18 jan 2009, 22:00:40 »
nee dan slaat de fan niet aan. had met de testrit een 2 a 3 km gereden. normaal gesproken
mag die dan nog niet eens 90 graden aanwijzen. maar de polo gaf al 110 graden aan.

kan haast niet anders dan een defecte zwarte sensor.

grtz.

Offline Dennis

  • L86C-0024
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.718
  • Geslacht: Man
  • Dennis Eggen
    • Polo 86(c) Register
Re: Temperatuur probleem G40
« Reactie #11 Gepost op: zo, 18 jan 2009, 22:30:56 »
Lijkt mij ook, motor zal op een defecte zwarte sensor niet lekker lopen/starten.
Normaal gesproken moet je de stekkers kunnen wisselen. Het verschil is volgens mij dat de zwarte sensor trager is dan de blauwe.

Offline G-eert-40

  • Non-Register lid
  • Berichten: 31
  • IK MOET MIJN VOOR EN ACHTERNAAM HIER INVULLEN
Re: Temperatuur probleem G40
« Reactie #12 Gepost op: zo, 18 jan 2009, 22:49:21 »
@dennis, wat bedoel je precies? dat de blauwe stekker op een defecte zwarte sensor de motor niet lekker zal lopen?

en verder zeg je dat je normaal die 2 stekkers gewoon kunt omwisselen. maar de blauwe stekker is toch voor de blauwe sensor.
die moet de temp toch doorgeven aan de computer. die kun je toch niet op de zwarte sensor aansluiten.

grtz.

Offline Dennis

  • L86C-0024
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.718
  • Geslacht: Man
  • Dennis Eggen
    • Polo 86(c) Register
Re: Temperatuur probleem G40
« Reactie #13 Gepost op: ma, 19 jan 2009, 00:22:26 »
Exact: jouw zwarte sensor geeft blijkbaar een verkeerde weerstandswaarde door aan de meter in het dash, en zal dit dus ook doen aan de computer wanneer de blauwe stekker er op aangesloten zit.

Ik zal het nazoeken, maar er staat ergens beschreven dat dit kan, in geval van nood.
Het verschil zit als ik het goed heb ik de reactiesnelheid van de sensor. De zwarte sensor zou trager moeten zijn, en geeft zo de meter in het dash een rustiger beeld.

Offline patrick86c

  • L86C-0031
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.896
  • Geslacht: Man
Re: Temperatuur probleem G40
« Reactie #14 Gepost op: ma, 19 jan 2009, 09:44:19 »
Zoals ik uit de eerste post haal,hebben ze de blauwe sensor al eens  met de zwarte verwissled.
mijn conclusie is dus blauwe sensor op zwarte stekker is dus 65 graden,dus neem ik voor 99,99 procent aan dat gewoon je zwarte sensor moet vervangen.
Dan zal alles weer normaal moeten doen. -thumbsup-
XZ-88-RR VW Polo 2 coupe de “rooie rakker”.  
HB-LZ-74 VW Polo 2f coupe
XX-37-HR VW Polo 2