Auteur Topic: Minimaal verlagen - Toplagers & Schotels ???  (gelezen 2860 keer)

Offline Leonneke

  • Non-Register lid
  • Berichten: 77
  • Geslacht: Man
  • Leon van Meijel
Minimaal verlagen - Toplagers & Schotels ???
« Gepost op: zo, 18 jan 2009, 21:33:50 »
Zeer fijne forumleden;

Ik bezit een Polo Coupe uit 1992. Binnenkort met 14 inch velgen en 175-50-14 banden. Daarom ga ik minimaal verlagen.

Eibach Pro Kit ( 30/35 35/40 ) zal het gaan worden. Ik heb alles topics doorgespit. Ik zit met 2 vragen. Aangezien binnenkort alles open ligt, zou ik dom zijn om niet direct dat wat nodig is aan te pakken.

Ik zie telkens de zogenaamde toplagers & veerschotels terug komen.

Wat zijn toplagers ?
Wat zijn veerschotels ?
Waar bestel ik die en van welk merk ( goede kwaliteit ) ?

Leonneke
Greetz Leonneke

Offline GiGaHertz

  • Non-Register lid
  • Berichten: 163
  • Geslacht: Man
  • IK MOET MIJN VOOR EN ACHTERNAAM HIER INVULLEN
Re: Minimaal verlagen - Toplagers & Schotels ???
« Reactie #1 Gepost op: zo, 18 jan 2009, 21:42:23 »
Sorry als ik verkeerd over kom hoor, maar als je dat niet weet, hoe wil je dan ooit je auto zelf gaan verlagen  :D

Maar goed,
-Een toplager zit boven de voorste 2 veerpoten, omdat deze moeten kunnen draaien.
-Een veerschotel zegt het al, de boven en onderkant van de "veer" vallen in de "schotels"

Die dingen vervang je als ze kapot zijn, lijkt me overigens raar.
Als je toplager kapot is dan zou je iedere keer tijdens het sturen een ongeloofelijk geknars horen.
En als je veerschotels kapot zijn dan zakt je auto wel ff een stukje  :P.

Dus geen rede om die dingen te vervangen, en anders zul je ze gewoon origineel VW moeten pakken, zou niet weten wie die dingen nog meer maakt.
Toplager kun je ff schoonmaken en invetten, schotels kun je een nieuw laagje verf geven.

Offline Gekke Gerrit

  • L86C-0070
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.533
  • Geslacht: Man
  • Geert
Re: Minimaal verlagen - Toplagers & Schotels ???
« Reactie #2 Gepost op: zo, 18 jan 2009, 21:50:14 »
In tegenstelling tot GHz adviseren de meeste anderen om bij verlaging toch ook je toplagers te vervangen... Er zijn overigens meerdere toplagers te verkrijgen, van naamloos via Ebay tot Salzmann via de betere tunningsshops. Veerschotels zouden (minstens) een autoleven mee moeten kunnen gaan?

Maareh... je gaat het verhaal aan zónder ervaring, maar bovenal zónder goede beschrijving (Haines/Jetzt helfe ich mir selbst)? Ga je wel veerspanners gebruiken?
Bedenk goed, wat je met je laatste Polo doet!

Offline Leonneke

  • Non-Register lid
  • Berichten: 77
  • Geslacht: Man
  • Leon van Meijel
Re: Minimaal verlagen - Toplagers & Schotels ???
« Reactie #3 Gepost op: zo, 18 jan 2009, 22:03:17 »
Maareh... je gaat het verhaal aan zónder ervaring, maar bovenal zónder goede beschrijving (Haines/Jetzt helfe ich mir selbst)? Ga je wel veerspanners gebruiken?
Hohohoho .................    -klus- -klus- -klus-

Wacht eventjes met reacties.  Ik ga ZELF niet vervangen maar ik ga GEHOLPEN worden bij het vervangen. Kortom, ik heb een monterende vriend die me helpt.

Jawel, ik heb de Haynes al besteld. Er is overigens inderdaad niets kapot. Maar zoals ik reeds stelde in mijn  betoor, ik lees regelmatig dat de toplagers en veerschotels meegenomen worden bij het vervangen van de veren enz.

Da's dan duidelijk weer het grote nadeel als je heel goed inleest in de topics.

Ik neem het eerste advies ter harte. Lagers en veerschotels niet vervangen. Zijn nog heel. Dus slechts de geringe verlaging doorvoeren. Eigenlijk ga ik vooral toekijken en gereedschap aangeven. Moet ergens beginnen ... toch  :D :D :D

Groetjes Leonneke .............. 
Greetz Leonneke

Offline Gekke Gerrit

  • L86C-0070
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.533
  • Geslacht: Man
  • Geert
Re: Minimaal verlagen - Toplagers & Schotels ???
« Reactie #4 Gepost op: zo, 18 jan 2009, 22:07:17 »
-ja- Niet doen = niet leren?! -thumbsup- Succes! Ging mij erom dat je niet je eigen leven op het spel zet (zo'n veer kan wel wat spanning hebben, en je wil niet weten hoeveel mensen aan de gang gaan met spanbanden e.d.?! -gert-
Bedenk goed, wat je met je laatste Polo doet!

Offline Leonneke

  • Non-Register lid
  • Berichten: 77
  • Geslacht: Man
  • Leon van Meijel
Re: Minimaal verlagen - Toplagers & Schotels ???
« Reactie #5 Gepost op: zo, 18 jan 2009, 22:23:00 »
-ja- Niet doen = niet leren?! -thumbsup- Succes! Ging mij erom dat je niet je eigen leven op het spel zet (zo'n veer kan wel wat spanning hebben, en je wil niet weten hoeveel mensen aan de gang gaan met spanbanden e.d.?! -gert-

Helemaal top jongen.  Het doel van dit alles is vooral en juist de veiligheid wat te verhogen. Iets breder bandje en ietsjes lager om het zwaartepunt wat lager te krijgen. Ik krijg wat te snel onderstuur nu ( 145 - 80 - 13 bandjes ). Tja, vorige eigenaar koos voor goedkope bandjes. Rijdt echt bagger. Velgjes al via Marjolein kunnen regelen. Borbet 14 inch.
Dus hoofddoel is betere wegligging en optische verbetering is mooi ..........

Ik kijk ( en doe )  vooral mee met de monteur om juist te leren  -thumbsup-
Greetz Leonneke

Offline RoelG

  • L86C-0115
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.013
  • Geslacht: Man
  • Roel Geene
    • Official -Boem Klats- assistant
Re: Minimaal verlagen - Toplagers & Schotels ???
« Reactie #6 Gepost op: zo, 18 jan 2009, 22:41:35 »
Een toplageretje kost niet veel.
Het uitbouwen van een veerpoot daarentegen weer wel (maar dan in tijd)
Persoonlijk zou ik de lagertjes dan ook uitwisselen als je toch al alles uit mekaar hebt liggen.
Ik zou dan niet het risico willen lopen dat je later nog eens dingen los moet gaan schroeven als de kosten niet hoog zijn.

Maar goed. Duizend mensen, duizend meningen.

FF. check. Nieuw setje bij VW kost volgens mijn gegevens (half jaartje oud) 28,15.
Vast goedkoper te regelen...


Offline GiGaHertz

  • Non-Register lid
  • Berichten: 163
  • Geslacht: Man
  • IK MOET MIJN VOOR EN ACHTERNAAM HIER INVULLEN
Re: Minimaal verlagen - Toplagers & Schotels ???
« Reactie #7 Gepost op: zo, 18 jan 2009, 23:07:56 »
What aint broke, doesn't need fixing

Maar iedereen heeft idd zijn eigen mening over dat soort zaken.
Ikzelf, als ik geen kenbare slijtage en/of schade aan een toplager zie, dan zijn ze voor mij nog goed.
Ik geef ze wel wat megasuperduper Heavy Duty vet, dat is goed voor de wrijving te verminderen   -naughty-.

Maar dan nog een goede vuistregel:
Bij twijfel, gebruik explosieven,  ?? oh w8 euh ik bedoel;
Bij twijfel, vervangen  :D

Offline Gekke Gerrit

  • L86C-0070
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.533
  • Geslacht: Man
  • Geert
Re: Minimaal verlagen - Toplagers & Schotels ???
« Reactie #8 Gepost op: zo, 18 jan 2009, 23:12:37 »
Bij twijfel niet oversteken?
Bij twijfel gebruik een condoom?
Bij twijfel goed de adamsappel checken? :D

-gert-
Bedenk goed, wat je met je laatste Polo doet!

Offline Leonneke

  • Non-Register lid
  • Berichten: 77
  • Geslacht: Man
  • Leon van Meijel
Re: Minimaal verlagen - Toplagers & Schotels ???
« Reactie #9 Gepost op: zo, 18 jan 2009, 23:14:33 »
Bij twijfel, vervangen  :D

Na het stellen van mijn twee vragen, heb ik inmiddels aardig wat goed onderbouwde reacties mogen ontvangen.
Aangezien de reacties beide richtingen uit wijzen, is de twijfel groter geworden.

Ik twijfel dus .......... dus moet ik ze vervangen  ;)

Tja .........  -wtf-   gezien de kosten ......... en alles ligt open ..........  -klus-
Greetz Leonneke

Offline Marjolijn

  • L86C-0084
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.414
  • Geslacht: Vrouw
  • Marjolijn Staal
Re: Minimaal verlagen - Toplagers & Schotels ???
« Reactie #10 Gepost op: zo, 18 jan 2009, 23:16:23 »
Misschien zijn de lagers nu nog wel goed, maar als je gaat verlagen (ook al is het minimaal) krijgen de lagers wel meer op hun donder. Dus zit je misschien over een half jaar wel met kapotte lagers. En inderdaad, je veerpoten uit en weer inbouwen is (zeker voor de beginnende sleutelaar) een aardige klus. Ik zou dus je toplagers gelijk meenemen, zeker omdat het niet de wereld kost...
Als de kraan lekt, is het best oké om te dweilen

Offline GiGaHertz

  • Non-Register lid
  • Berichten: 163
  • Geslacht: Man
  • IK MOET MIJN VOOR EN ACHTERNAAM HIER INVULLEN
Re: Minimaal verlagen - Toplagers & Schotels ???
« Reactie #11 Gepost op: zo, 18 jan 2009, 23:17:16 »
Jep, als je twijfelt, vervang ze maar.
Dat punt ligt weer bij iedereen anders, maarja  :P.

Beter dat je het gelijk doet dan, scheelt weer een 2 uur werk als je het later moet doen.

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Re: Minimaal verlagen - Toplagers & Schotels ???
« Reactie #12 Gepost op: ma, 19 jan 2009, 11:59:50 »
Misschien zijn de lagers nu nog wel goed, maar als je gaat verlagen (ook al is het minimaal) krijgen de lagers wel meer op hun donder. Dus zit je misschien over een half jaar wel met kapotte lagers. En inderdaad, je veerpoten uit en weer inbouwen is (zeker voor de beginnende sleutelaar) een aardige klus. Ik zou dus je toplagers gelijk meenemen, zeker omdat het niet de wereld kost...

 -thumbsup-

Denk dat je verder misschien een beetje ' raar ' bent geinformeerd omtrent de ' veerschotels '; monteurs ( ja echt ) en beunhazen geven sommige zaken nog wel eens een andere / verkeerde naam.   Waar het om draait zijn de toplagers. Deze zijn bij een Polo niet echt simpel te vervangen, en ze komen los bij het wisselen van veerpoot of veer.  net zoiets dus als de koppeling vervangen bij het wisselen van de versnellingsbak: Hoeft niet, maar als toch alles los ligt... pak je het net zo goed even mee.

Enige waarbij je met een Polo mag denken aan veerschotels: Als je een vroege vroege Polo 1 gaat verlagen, zitten daar andere veerschotels op, dan bij latere type polo'tjes ( vanaf 1978 a 1979 ongeveer ).  Het overgrote gros van de verlagingsveren die je voor een polo kunt kopen gaat er vanuit dat je het latere type veerschotels hebt. Daarom kan er in de gebruiksaanwijzing staan dat bij Polo < 1978, Audi 50 en Derby <1978 je de veerschotels mee moet wisselen.

Maar goed: dat is info waar je niet aan hoeft te denken bij een 2f.  Gewoon toplagers vervangen, bij de dealer of de Brezan halen ( Monroe ) en denk eventueel ook even aan een stofhoezen-setje voor je schokdempers ( als deze minder heel zijn ).


Zie plaatje hieronder:



nummertje 23 en 24 vormen te samen het toplager: lagerje in een ring geperst met daarop een stuk rubber.  Deze combi was vroegah zelfs los te koop, maar is al jaren alleen nog als 1 geheel verkrijgbaar ( en bestaat dus niet meer uit losse delen, maar aan elkaar geperst/plakte spullekes.

nummertje 19 is de veerschotel, welke je dus niet hoeft te vervangen.

nummertjes 20 en 21 zijn het ' aanslagrubber' en de vuilmanchet: Deze willen wel eens kapot zijn (vooral de ' 21 ')  en kan je best direct vervangen als je de veerpoot er toch onderuit hebt. Van te voren kan je gewoon even kijken of nummer 20 en 21 nog 1) aanwezig zijn en 2) of ' 21 ' niet gescheurd, gebarsten of gebroken is. Als het optisch allemaal goed uit ziet, niets aan de hand. Overigens: nummer 20 en 21 kan je gewoon met de hand optillen/verschuiven/ronddraaien: dat hoort zo :)



Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline Dennis

  • L86C-0024
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.718
  • Geslacht: Man
  • Dennis Eggen
    • Polo 86(c) Register
Re: Minimaal verlagen - Toplagers & Schotels ???
« Reactie #13 Gepost op: ma, 19 jan 2009, 12:34:54 »
 withstupid

Ik zou ook de staat van de overige ophangrubbers contoleren: rubbers in de draagarmen en in de voorste stabilisatorbevestiging.
En niet vergeten na het verlagen: uitlijnen  -ja-

Offline Michiel

  • L86C-0014
  • Non-Register lid
  • Berichten: 2.492
  • Geslacht: Man
  • Michiel Ros
Re: Minimaal verlagen - Toplagers & Schotels ???
« Reactie #14 Gepost op: ma, 19 jan 2009, 19:23:58 »
 -thumbsup- Maar even een sticky van dit topic maken?
Praatjes vullen geen peekaatjes