Misschien zijn de lagers nu nog wel goed, maar als je gaat verlagen (ook al is het minimaal) krijgen de lagers wel meer op hun donder. Dus zit je misschien over een half jaar wel met kapotte lagers. En inderdaad, je veerpoten uit en weer inbouwen is (zeker voor de beginnende sleutelaar) een aardige klus. Ik zou dus je toplagers gelijk meenemen, zeker omdat het niet de wereld kost...
Denk dat je verder misschien een beetje ' raar ' bent geinformeerd omtrent de ' veerschotels '; monteurs ( ja echt ) en beunhazen geven sommige zaken nog wel eens een andere / verkeerde naam. Waar het om draait zijn de toplagers. Deze zijn bij een Polo niet echt simpel te vervangen, en ze komen los bij het wisselen van veerpoot of veer. net zoiets dus als de koppeling vervangen bij het wisselen van de versnellingsbak: Hoeft niet, maar als toch alles los ligt... pak je het net zo goed even mee.
Enige waarbij je met een Polo mag denken aan veerschotels: Als je een vroege vroege Polo 1 gaat verlagen, zitten daar andere veerschotels op, dan bij latere type polo'tjes ( vanaf 1978 a 1979 ongeveer ). Het overgrote gros van de verlagingsveren die je voor een polo kunt kopen gaat er vanuit dat je het latere type veerschotels hebt. Daarom kan er in de gebruiksaanwijzing staan dat bij Polo < 1978, Audi 50 en Derby <1978 je de veerschotels mee moet wisselen.
Maar goed: dat is info waar je niet aan hoeft te denken bij een 2f. Gewoon toplagers vervangen, bij de dealer of de Brezan halen ( Monroe ) en denk eventueel ook even aan een stofhoezen-setje voor je schokdempers ( als deze minder heel zijn ).
Zie plaatje hieronder:
nummertje 23 en 24 vormen te samen het toplager: lagerje in een ring geperst met daarop een stuk rubber. Deze combi was vroegah zelfs los te koop, maar is al jaren alleen nog als 1 geheel verkrijgbaar ( en bestaat dus niet meer uit losse delen, maar aan elkaar geperst/plakte spullekes.
nummertje 19 is de veerschotel, welke je dus niet hoeft te vervangen.
nummertjes 20 en 21 zijn het ' aanslagrubber' en de vuilmanchet: Deze willen wel eens kapot zijn (vooral de ' 21 ') en kan je best direct vervangen als je de veerpoot er toch onderuit hebt. Van te voren kan je gewoon even kijken of nummer 20 en 21 nog 1) aanwezig zijn en 2) of ' 21 ' niet gescheurd, gebarsten of gebroken is. Als het optisch allemaal goed uit ziet, niets aan de hand. Overigens: nummer 20 en 21 kan je gewoon met de hand optillen/verschuiven/ronddraaien: dat hoort zo