@ Jaap.
Je verhaal is helder.
Het lijkt mij echter, als ik je niet verkeerd begrijp, meer een toelichting op voor- en nadelen.
Dit gaat voor mij te ver.
Het 'tooltje' moet voor mij alleen inzichtelijk maken wat de verschillen zijn tussen de verschillende bakken.
Plaatjes voor diegene op het forum die uit cijfertjes alleen niet veel wijzer worden
Om bakken te vergelijken moet ik de motor wegcijferen (beide gelijk stellen)
wiskunde is: als gelijk: Wegstrepen. Maar das waarschijnlijk te makkelijk.
Ik kan dus wel de motor meenemen en laten kiezen uit verschillende motoren.
Standaard:
900cc
1100 cc
1300 cc
1300 cc 60 PK
1300 cc 75 PK
1300 cc 100 PK (getuned. hoor het vaker als streefgetal)
en de g40
maar wat vertelt je dit in het plaatje over de bakkeuze in vergelijk?
Daar ben ik nog even niet uit na jouw verhaal.
Verschilt het plaatje van jou bij keuze van twee bakken met een andere overbrenging? Vast wel gok ik.
maar hoe maak ik dat dan inzichtelijk.
En welke waarden zijndan relevant om weer te geven.....
Ga er nog eens over nadenken.
Het laatste stukje is interessant Jaap, maar het streven met dit progje is niet zuiniger rijden.
Persoonlijk wil ik een andere bak om het aantal toeren op de snelweg omlaag te brengen.
Heeft meer met confort dan met verbruik te maken.
Dit heeft echter weinig te maken met het progje wat ik aan het schrijven ben.
Dit is meer voor algemeen gebruik.
Denk dat voor de meesten het het mooiste is om te zien wat het verloop is van 0 tot 120 en wanneer je dan zou moeten schakelen bij het overschakelen op een bepaald toerental.
De variabele tijd (en dus de consequentie van koppelverloop en vermogen) lijkt mij een lastige om daarin te plaatsen.