Auteur Topic: Tips voor mijn 'hoog toerig' blok  (gelezen 2160 keer)

Offline Hanf

  • L86C-0188
  • Non-Register lid
  • Berichten: 2.379
  • Geslacht: Man
  • Hanf
Tips voor mijn 'hoog toerig' blok
« Gepost op: ma, 13 apr 2009, 16:27:07 »
Ik benn dus bezig met alle spullen bij elkaar te zoeken om een mooi 'bergrenner' achtig motortje te laten maken voor in me project auto omdat deze ook in de bergrenner stijl gaat worden!
Nou was ik zelf aant denken aan een een 1w diesel onderblok en een 75pk gt kop als basis en deze dan aan te passen met o.a.
- versterkte zuigers (overmaat?)
- versterkte drijfstangen en lagers
- andere nokkenas,
- verstelbaar nokkenastandwiel,
- setje dubbele caburateus

Nou is mij vraag hier of dit een mooie basis is voor zo'n blok. Wil ongeveer uitkomen op een 150 pk, máár wil wel een blok hebben dat cker tot 9 a 10.000 toeren moet kunnen lopen.
Geld maakt even niet uit want wil dit egt gaan realiseren, maar wil gewoon hier even kijken waar ik overal rekening mee moet houden en of ik zelf nix vergeet.
Verder zit ook héél erg te twijfelen tussen throlltle bodies of caburateurs, voor mij is 't grote verschil dat ik met webers alles cleaner kan houden.

Dus tips, links naar site's e.d., maar vooral ideeën zijn dan ook allemaal welkom!
« Laatst bewerkt op: ma, 13 apr 2009, 20:10:07 door Hanf »

Offline Marjolijn

  • L86C-0084
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.414
  • Geslacht: Vrouw
  • Marjolijn Staal
Re: Tips voor mijn 'bergrenner' blok!
« Reactie #1 Gepost op: ma, 13 apr 2009, 17:50:24 »
Een tijdje geleden stond er een 16v kop op ebay, en er wordt mij net ingefluisterd dat die weer te koop staat op Volksforum... Misschien iets voor jou? Was volgens mij pas gemaakt voor een 3f onderblok, maar past dan waarschijnlijk ook wel op een 1w...

Verder denk ik wel dat als je 150pk uit een ongeblazen 1.3 motor wilt halen, je een aardige zak duiten mee moet gaan nemen  -2cents-
Als de kraan lekt, is het best oké om te dweilen

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Re: Tips voor mijn 'bergrenner' blok!
« Reactie #2 Gepost op: ma, 13 apr 2009, 18:16:50 »
Nou was ik zelf aant denken aan een een 1w diesel onderblok en een 75pk gt kop als basis en deze dan aan te passen met o.a.
Even frust mode aan:
Als je 150 pk wilt halen, en je bechint al ' cheap-ass'  met het 1.4 diesel blokje dat je toevallich hebt liggen,..  weet ik wel waar je je plannen zult afronden: Dromenland!
Frust mode off:
Waarom een 1.4 diesel blok pakken, waar je vervolgens bijna niets van kunt chebruiken? Mix er dan in iedercheval een 1.4 ABD of een 1.3 MH doorheen! De krukas kan leuk zijn van een diesel, en ook de oliesproeiers van den 1.4 zijn ok, maar 150 pk met een onbewerkte diesel krukas? weet je wel hoeveel kilo's zo'n ding ongeslepen op de weegschaal lecht!?
10.000 toeren, bergrennen, webers + clean?  -> 900cc blokje met sleeptuimelaarkopje pakken; dan kan je de boel pas echt laten chillen!

egt wel!


Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline Hanf

  • L86C-0188
  • Non-Register lid
  • Berichten: 2.379
  • Geslacht: Man
  • Hanf
Re: Tips voor mijn 'bergrenner' blok!
« Reactie #3 Gepost op: ma, 13 apr 2009, 18:25:32 »
Een zak duiten is geen probleem als ik iets wil komt dat er! Wil ook niet zeggen dat ik binnen nu en 2 weken zo blok moet hebben. Wil gewoon langzamer hand alles bij elkaar gaan zoeken en dan beginnen (met hulp van vrienden) op te bouwen of eventueel wel láten bouwen.
Ging ervanuit dat ik die 1.4 kon gebruiken omdat ik dat een 1.4 als basis heb en geen 1.3 ;)

Magoed ik vraag dus gewoon wat ik dan wél als basis kan pakken en wat ik dan zoals moet doen om op mijn streven (10.000 toeren, bergrennen, webers, clean) uit te komen...

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Re: Tips voor mijn 'bergrenner' blok!
« Reactie #4 Gepost op: ma, 13 apr 2009, 19:27:02 »
leg dan in iedergeval zelf even uit hoe je ' bergrennen ' als steekwoord uitlegt..

10.000 rpm ; veeeel vermogen, bijna niet mee te rijden op de weg (dus geen dagelijks gebruik, maar wel kwart-mijl en meetings)  -wanker-
Webers ; dubbele carburateurs zien er indrukwekkend uit, klinken lekker en leveren veel meer vermogen dan bijv. een monopoint injectie systeem  -ja-
Clean ; in combinatie met webers; lekker weinig extra's in het motorruim  -dunno- (persoonlijk begrijp ik t niet zo goed)

Bergrennen ; Enige wat bij mij opkomt zijn enorme wielen, spatbordverbreding, diffusers, skirts, taartscheppen voorop en overvolle motorruimtes waarbij alles uit de kast wordt gehaald om meer vermogen te halen; luchtfilters ' enorm ' , trechters ' enorm ' brandstofpompen ' enorm '  turbo's en/of compressors ' enorm ' als het maar groot en lomp is!
Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline patrick86c

  • L86C-0031
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.896
  • Geslacht: Man
Re: Tips voor mijn 'bergrenner' blok!
« Reactie #5 Gepost op: ma, 13 apr 2009, 19:45:31 »
Of je koopt gewoon een kompleet bergrennerblokje.
XZ-88-RR VW Polo 2 coupe de “rooie rakker”.  
HB-LZ-74 VW Polo 2f coupe
XX-37-HR VW Polo 2

Offline Hanf

  • L86C-0188
  • Non-Register lid
  • Berichten: 2.379
  • Geslacht: Man
  • Hanf
Re: Tips voor mijn 'bergrenner' blok!
« Reactie #6 Gepost op: ma, 13 apr 2009, 20:07:53 »
@ Jaap, Nou mijn project auto moet in de motoruimte lekker clean worden, maar toch een bult vermogen, dus wil het motortje zo klein mogelijk én zonder electronica hebben en toch héél pittig. Daarom wil ik een blokje hebben wat op webers oid of throttle bodies loopt en tot vrij ver in de toeren kan om toch zoveel mogelijk uít zo'n klein blokje te halen. Mijn auto zal inderdaad héél plat komen te liggen met spatbordverbreders e.d. Bedoeling is ook niet dat met deze auto 20.000 km per jaar gereden gaat worden daar heb ik de daily g40 voor! Auto zal enkel voor in 't weekend zijn met mooi weer en meeting enzo.
Magoed begrijp me niet verkeerd commentaar over wat jullie zin en onzin vinden maakt me niet zoveel uit, ging zich mij alleen erom wat jullie als bassi zouden nemen en dat ik dan vanuit daar iets kan opbouwen snap je. Bij bergrennen kun je inderdaad veel bij voorstellen maar gebruikte het een beetje omdat ie niet anders wist hoe ik het moest omschrijven. Komt er dus op neer dat ik de polo zo licht mogelijk wil houden en toch zoveel mogelijk pk's eruit wil halen. Als de auto strax 700 kg weegt en ik heb bv 130 pk ofzo is ook al zat!

@Patrick86c, is natuurlijk makkelijker om te kan en klaar te kopen, maar voor mij is dat nix. Wil gewoon een blok zelf bouwen/laten opbouwen zodat ik weet dat alles nieuw is. Bij een gebruikt blok weet je nooit hoe of wat.
« Laatst bewerkt op: ma, 13 apr 2009, 20:09:24 door Hanf »

Offline Marjolijn

  • L86C-0084
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.414
  • Geslacht: Vrouw
  • Marjolijn Staal
Re: Tips voor mijn 'hoog toerig' blok
« Reactie #7 Gepost op: ma, 13 apr 2009, 22:28:32 »
Koop een 1.6 16v, dan ben je in 1 klap een heel eind op weg. Zo'n blok koop je, in goede staat, wel voor een 1500-2000 eurie. Een gebruikt bergrennenblokje is een veelveelveelvoud van dit bedrag, dus reken maar uit wat het zelf bouwen van zo'n blok kost, een veelveelveelveelveelvoud gok ik... Maar goed, als je dat echt wilt, niemand houdt je tegen. Ik ben wel erg benieuwd wat je met zo'n polo wilt gaan doen. Erg rijdbaar op de openbare weg is het in ieder geval niet.
Als de kraan lekt, is het best oké om te dweilen

Offline Serge

  • L86C-0001
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.758
  • Geslacht: Man
  • der doctor
Re: Tips voor mijn 'hoog toerig' blok
« Reactie #8 Gepost op: ma, 13 apr 2009, 22:52:20 »
ik zeg 1 woord voor onderblok aex .zuigers 1mm afdraaien van de bovenkant

hierop een abu koppakking ,3f kop een 272 nokkenas en webers . en je hebt de ultieme kruising tussen rijdbaarheid en een leuk vermogen in atmosferische stijl
je hebt laagvliegers en modelvliegers .

Offline patrick86c

  • L86C-0031
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.896
  • Geslacht: Man
Re: Tips voor mijn 'hoog toerig' blok
« Reactie #9 Gepost op: ma, 13 apr 2009, 23:18:41 »
staat wel een 1.3 te koop op bergcup site voor 2500.
dat is gegarandeerd 10.000 -wanker- per minuut
XZ-88-RR VW Polo 2 coupe de “rooie rakker”.  
HB-LZ-74 VW Polo 2f coupe
XX-37-HR VW Polo 2

Offline Hanf

  • L86C-0188
  • Non-Register lid
  • Berichten: 2.379
  • Geslacht: Man
  • Hanf
Re: Tips voor mijn 'hoog toerig' blok
« Reactie #10 Gepost op: di, 14 apr 2009, 05:40:59 »
@ Marjolijn, 1.6 16v wil ik niet, want bij die blokken valt het carter me vééls te laag. Wil strax op 13" gaan rijden en zo laag mogelijk en met zo'n blok is dat niet te doen. Dat heb ik bij de groene van sjon al gezien.

@ Serge, kijk dat zijn de nuttige posts! Zal cker kijken wat dit gaat doen. Ben ook van plan om op korte termijn langs hulsen turbo tuning te gaan , want hij is namelijk op dit moment een 1.3 8v met race injectie aant maken voor in een derby geloof ik! Hoveel pk's moet uit die setup te halen zijn denk je?

@ Patrick, dat is leuk spul, maar wil toch égt een NIEUW blok hebben en geen gebruikt!

Offline Hanf

  • L86C-0188
  • Non-Register lid
  • Berichten: 2.379
  • Geslacht: Man
  • Hanf
Re: Tips voor mijn 'hoog toerig' blok
« Reactie #11 Gepost op: di, 14 apr 2009, 05:44:42 »
Zo'n blokje lijkt me nou wel leuk of iig zoiets in die richting... Berg Cup Site

Offline richard-polo

  • L86C-0119
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.851
  • Geslacht: Man
  • Richard Denkers
    • g-laderseite
Re: Tips voor mijn 'hoog toerig' blok
« Reactie #12 Gepost op: di, 14 apr 2009, 08:14:02 »
@ Marjolijn, 1.6 16v wil ik niet, want bij die blokken valt het carter me vééls te laag. Wil strax op 13" gaan rijden en zo laag mogelijk en met zo'n blok is dat niet te doen. Dat heb ik bij de groene van sjon al gezien.  -gert- -naughty-

ik heb 13inch rsl gereden met kw op de laagste stand -marcel-.. dusss..

hoeveel pk,s hulsen uit de 8v haalt is helemaal afhankelijk van de afstelling(kms zuigers vliegwiel drukgroep etc etc...
ik zou voor een leuk polo blokje toch ergens anders heengaan!

die van rauspeed is een 16v(met slalen drijfstangen) ?? en die wil je niet -marcel-


denkersrichard@hotmail.com voor revisie, tuning & onderhoud

Offline Gert

  • Non-Register lid
  • Berichten: 4.190
  • Geslacht: Man
  • Opa
Re: Tips voor mijn 'hoog toerig' blok
« Reactie #13 Gepost op: di, 14 apr 2009, 16:24:23 »
@ Marjolijn, 1.6 16v wil ik niet, want bij die blokken valt het carter me vééls te laag. Wil strax op 13" gaan rijden en zo laag mogelijk en met zo'n blok is dat niet te doen. Dat heb ik bij de groene van sjon al gezien.

@ Serge, kijk dat zijn de nuttige posts!

Ooit chehoord van een aangepast carter eventueel met dry sump ?
Kan niet in je beurs kijken maar met 5000 euro ga je het niet redden qua plannen en vermogen .
Sorry voor het onnutiche posten van mij

Offline Marjolijn

  • L86C-0084
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.414
  • Geslacht: Vrouw
  • Marjolijn Staal
Re: Tips voor mijn 'hoog toerig' blok
« Reactie #14 Gepost op: di, 14 apr 2009, 19:40:06 »
Onze 16kleppert loopt ook op 13" met de schroefset op z'n gat.... Kan best  :)
Maar als je dat niet wilt, Serge weet een berg en kost een beetje  :P
Als de kraan lekt, is het best oké om te dweilen