Auteur Topic: aansluiten lambda 3f motor?  (gelezen 2738 keer)

Offline Lexo

  • Non-Register lid
  • Berichten: 194
  • Geslacht: Man
aansluiten lambda 3f motor?
« Gepost op: do, 25 mei 2006, 21:19:01 »
hoi,

ik heb vandaag besteed aan het inbouwen van een 3f blok, maar nu kan ik nergens een stekkertje vinden om de lambda sonde in te pluggen.

kan iemand me vertellen waar die zou moeten zitten?

en dan heb ik nog een vraag over het koolfilter dat rechtsvoor in de bumper hangt. moet die perse worden aangesloten? en waarop dan? misschien een foto iemand?

alvast bedankt!
This post is a natural product. The slight variations in spelling and grammar enhance its individual character and beauty, and in no way are to be considered flaws or defects.

Offline Sjon

  • L86C-0041
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 15.899
  • Geslacht: Man
  • www.type86c.nl
    • VW Polo Type 86 & 86c
aansluiten lambda 3f motor?
« Reactie #1 Gepost op: do, 25 mei 2006, 23:32:30 »
Stekker lambdasonde zit ergens achterop 't blok nabij carterontluchting.
Is een apart beugeltje tbv 2 a 3 stekkers.
Op dat beugeltje zit ook een draadeindje voor de massa van lambda.


Route koolstoffilter:
restgassen? uit brandstoftank > koolfilter > klepje op schutbord >
daarna ging ie bij mijn monopoint ergens 't nep-carbhuisje in.
(bij 3F zal dit ergens bij de inlaat of gasklephuisje ofzo zijn?)

Koolfilter kun je laten vervallen.
Laat wel die derde brandstofleiding 'ademen': anders trekt de tank vacuum. (bin there, done that, stupid me)
Idee: ergens in inlaattraject laten eindigen ivm benzinedampjes.

Offline Lexo

  • Non-Register lid
  • Berichten: 194
  • Geslacht: Man
aansluiten lambda 3f motor?
« Reactie #2 Gepost op: vr, 26 mei 2006, 21:28:31 »
bedankt voor het antwoord!

heb ff een sloop polo gt bekeken, en idd gevonden dat de lambda stekker in de buurt van het inlaatspruitstuk zit. bij de mijne gekeken, zit daar een 2draads stekker! terwijl van mijn sonde een 4 draads aansluiting (3 draden van de sonde, 1 massa) komt.

is dat stiekem toch aan te sluiten? of moet ik opzoek naar een andere lambda sonde?

(keek net in de schuur naar een golf kat die ik nog had liggen, ook 3 draads  :(  )
This post is a natural product. The slight variations in spelling and grammar enhance its individual character and beauty, and in no way are to be considered flaws or defects.

Offline barry8V

  • Non-Register lid
  • Berichten: 817
  • Geslacht: Man
  • Barry de Wit
aansluiten lambda 3f motor?
« Reactie #3 Gepost op: vr, 26 mei 2006, 22:31:03 »
Ik heb op mijn 3f blok geen lambda sonde of cat zitten, en er zitten maar twee stekkers bij het inlaatspruitstuk en allebij ingebruik.

Is er een verschil in bouwjaar soms, of is dit er gewoon uitgehaald.



GROTER is niet altijd beter

Offline Sjon

  • L86C-0041
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 15.899
  • Geslacht: Man
  • www.type86c.nl
    • VW Polo Type 86 & 86c
aansluiten lambda 3f motor?
« Reactie #4 Gepost op: vr, 26 mei 2006, 22:34:53 »
Weet je zeker dat je de juiste stekker hebt?
Op dat beugeltje wat ik hierboven beschrijf zitten nog meer stekkers......

Lambda sonde heb je zelfs met 1 draad, andere draden zijn voorverwarming?
Alleen signaaldraad aansluiten......maar ja: krijgt ie dan wel 't juiste signaal?
Voorverwarming zit er niet voor niks op -dunno-

Offline barry8V

  • Non-Register lid
  • Berichten: 817
  • Geslacht: Man
  • Barry de Wit
aansluiten lambda 3f motor?
« Reactie #5 Gepost op: za, 27 mei 2006, 13:30:25 »
Lexo ik gebruik jouw topic ff om ook mijn vragen te beandwoorden -prut-

Ik heb foto's gemaakt van onder mijn motorkap, en als het goed is gaat het om deze stekkers.


Zoals te zien is op deze foto, is er een leeg plekkie op de beugel


één stekker gaat naar de start motor, en de andere gaat naar de tempsensor,en oliedruk
GROTER is niet altijd beter

Offline Lexo

  • Non-Register lid
  • Berichten: 194
  • Geslacht: Man
aansluiten lambda 3f motor?
« Reactie #6 Gepost op: za, 27 mei 2006, 16:37:53 »
Weet je zeker dat je de juiste stekker hebt?
Op dat beugeltje wat ik hierboven beschrijf zitten nog meer stekkers......

Lambda sonde heb je zelfs met 1 draad, andere draden zijn voorverwarming?
Alleen signaaldraad aansluiten......maar ja: krijgt ie dan wel 't juiste signaal?
Voorverwarming zit er niet voor niks op -dunno-



dat beugeltje ontbreekt, de stekkers hangen dus gewoon los.

het gaat om deze stekker:





ik dacht ook al aan het niet aansluiten van de verwarmingsdraden, maar heb geen idee of alles dan nog gewoon werkt..



[edit: dit is de enige stekker die nog vrij is nu!]



This post is a natural product. The slight variations in spelling and grammar enhance its individual character and beauty, and in no way are to be considered flaws or defects.

Offline barry8V

  • Non-Register lid
  • Berichten: 817
  • Geslacht: Man
  • Barry de Wit
aansluiten lambda 3f motor?
« Reactie #7 Gepost op: za, 27 mei 2006, 19:19:32 »
De stekker die jij over hebt, zit bij mij op het koelvloeistof resovoir.



Verder heb ik nog geen losse stekker kunnen vinden
GROTER is niet altijd beter

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
aansluiten lambda 3f motor?
« Reactie #8 Gepost op: za, 27 mei 2006, 19:35:29 »
mooi man! foto's! :)
Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline Lexo

  • Non-Register lid
  • Berichten: 194
  • Geslacht: Man
aansluiten lambda 3f motor?
« Reactie #9 Gepost op: za, 27 mei 2006, 19:50:51 »
ja je hebt gelijk!  -thumbsup-


ik had het oude reservoir erin gelaten, die had die aansluiting niet. net ff de nieuwe erin geprikt.

maar nu hebt ik dus hetzelfde probleem als jij hebt, geen aansluiting voor de lambda.. zouden we een type hebben zonder???


trouwens rijd de jouwe wel? ik heb nog een probleem met de brandstof pomp, die wil niet aanslaan... (zie ander topic)
This post is a natural product. The slight variations in spelling and grammar enhance its individual character and beauty, and in no way are to be considered flaws or defects.

Offline barry8V

  • Non-Register lid
  • Berichten: 817
  • Geslacht: Man
  • Barry de Wit
aansluiten lambda 3f motor?
« Reactie #10 Gepost op: za, 27 mei 2006, 20:17:07 »
De mijne gaat als de brandweer, maar ik heb achter het brandschot bij de computer een wit/geel en een bruine draad over, mischien dat dit voor de lambda is -dunno-

Bij andere type's injectie van VW worden de lambda's met wit/rood en zwart/bruin  draden aan gesloten

Brandstof pomp aansluiting ga ik ff op zoeken
GROTER is niet altijd beter

Offline Lexo

  • Non-Register lid
  • Berichten: 194
  • Geslacht: Man
aansluiten lambda 3f motor?
« Reactie #11 Gepost op: za, 27 mei 2006, 20:29:54 »
De mijne gaat als de brandweer, maar ik heb achter het brandschot bij de computer een wit/geel en een bruine draad over, mischien dat dit voor de lambda is -dunno-

Bij andere type's injectie van VW worden de lambda's met wit/rood en zwart/bruin  draden aan gesloten

Brandstof pomp aansluiting ga ik ff op zoeken

ja die heb ik ook bij de zekeringkast liggen geloof ik.

ik probeerde je toe te voegen op msn, maar dat werkte niet lekker. kun je me ff mailen?
This post is a natural product. The slight variations in spelling and grammar enhance its individual character and beauty, and in no way are to be considered flaws or defects.

Offline barry8V

  • Non-Register lid
  • Berichten: 817
  • Geslacht: Man
  • Barry de Wit
aansluiten lambda 3f motor?
« Reactie #12 Gepost op: za, 27 mei 2006, 20:41:55 »
Ik ga je zo ff mailen.


Op de NZ motor met digijet injectie, zit er een aparte stekker bij de stekker van de computer voor de lamda, deze zou achter het brand schot uit moeten komen.

Ik heb net gekeken bij mijn stekker van de computer, en daar zit geen extra stekker voor de lambda, ik heb ook geen lambda sonde in de uitlaat zitten, en heb een digifant II computer in zitten.
GROTER is niet altijd beter

Offline Lexo

  • Non-Register lid
  • Berichten: 194
  • Geslacht: Man
aansluiten lambda 3f motor?
« Reactie #13 Gepost op: zo, 28 mei 2006, 15:33:18 »
ik ben weer wat verder, hij start!

benzine pomp probleem bleek een slecht contact bij de zekering te zijn op de zekeringkast.

nu startte de auto dus prima, bleef mooi lopen (stationair idd afgeregeld met het kraantje (zie topic kraantje)) dus vol goede moed de weg op. stop ie ermee toen ie warm werd..

daarna starten, motor slaat aan en schiet hoog in de toeren om vervolgens te dansen. 2000 toeren naar bijna 0 en dan steeds weer omhoog naar de 2000 toeren. tot ie afslaat..

nu heb ik de volgende theorie:
de computer die er nu inzit (digifant I) hoort niet bij de motor, die komt van een sloper. er hoort officieel een digifant II computer bij, net als bij barry, zonder lambda sonde. nu mist mijn computer dus die lambda sonde. kan dat de oorzaak zijn van het rare gedrag van de motor?

wat gebeurd er eigenlijk bij een auto met lambda als de stekker losgetrokken word?

oplossing in mijn ogen: of de kabelboom van de gt op de sloop in mijn polo zetten, dan kan er dus een lambda aangesloten worden, en zou theoretisch de computer alle signalen ontvangen die ie nodig heeft. of de computer vervangen door een digifant II die geen lambda sonde nodig heeft.


ik heb dus 2 vragen:

wat gebeurd er als je normaal gesproken de lambda sonde loshaalt?

kan ik beter een andere computer zoeken (schaars in nederland???) of de kabelboom van de sloop halen?
This post is a natural product. The slight variations in spelling and grammar enhance its individual character and beauty, and in no way are to be considered flaws or defects.

Offline Mark

  • L86C-0037
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 7.296
  • Geslacht: Man
  • Mark Pruim
aansluiten lambda 3f motor?
« Reactie #14 Gepost op: zo, 28 mei 2006, 16:32:27 »
Zodra je de stekker van de lambda-sonde lostrekt zal de computer voor een vervangend ( gemiddelde ) waarde zorgen, zodat je kunt blijven rijden.

Althans, zo is het bij een AAV/AAU ( Mono Motronic ) computert.