Auteur Topic: Slk style  (gelezen 1664 keer)

Offline Jeroen

  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 217
  • Geslacht: Man
Slk style
« Gepost op: wo, 15 dec 2004, 22:15:08 »
compressor
grz
Jeroen

Offline Jeroen

  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 217
  • Geslacht: Man
Slk style
« Reactie #1 Gepost op: wo, 15 dec 2004, 22:15:27 »
kompressor
grz
Jeroen

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Slk style
« Reactie #2 Gepost op: wo, 15 dec 2004, 22:16:40 »
Oh, My, Fucking, God!


Waar gaat dat nou weer opkomen?
Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline martijn

  • Non-Register lid
  • Berichten: 7.507
  • Geslacht: Man
Slk style
« Reactie #3 Gepost op: wo, 15 dec 2004, 23:30:49 »
Verklaar u nader!!!! Ik wil ook wel weten of iemand het aandurft om dat op een blokje te plakken en in een polo te gooien... withstupid
Polo 1.3C steilheck `witte schicht`1983

Offline Markopolo

  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.055
  • Geslacht: Man
Slk style
« Reactie #4 Gepost op: wo, 15 dec 2004, 23:39:56 »
Gezien de topic-titel is die "iemand"  al gevonden.....?
895cc's of pure Polo-Power
Duct-tape is like te force, it has a light en a dark side....and it holds the universe together.

Offline martijn

  • Non-Register lid
  • Berichten: 7.507
  • Geslacht: Man
Slk style
« Reactie #5 Gepost op: do, 16 dec 2004, 08:42:57 »
withstupid  -hitit-  tja, lezen is een kunst. Joscha dus... Deze keer een 1.0 compressor??  -dunno-
Polo 1.3C steilheck `witte schicht`1983

Offline Serge

  • L86C-0001
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.758
  • Geslacht: Man
  • der doctor
Slk style
« Reactie #6 Gepost op: do, 16 dec 2004, 17:55:34 »
gaat te doen zijn ,wel ff steunen maken en een aanzuig en afblaasplaat voor de vulling tevens een retour klep ala g40
je hebt laagvliegers en modelvliegers .

Offline -3S-

  • Non-Register lid
  • Berichten: 49
  • Geslacht: Man
Slk style
« Reactie #7 Gepost op: do, 16 dec 2004, 18:11:09 »
toch wel redelijk projectje.

Serge doet alles zo simpel lijken  -klus-

Zijn toch die eaton superchargers?

Op www.jacksonracing.com worden ze nieuw aangeboden. Aardig prijskaartje wel

Offline Serge

  • L86C-0001
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.758
  • Geslacht: Man
  • der doctor
Slk style
« Reactie #8 Gepost op: do, 16 dec 2004, 18:12:01 »
simpel niet ,wel leuk  -hitit-
je hebt laagvliegers en modelvliegers .

Offline -3S-

  • Non-Register lid
  • Berichten: 49
  • Geslacht: Man
Slk style
« Reactie #9 Gepost op: do, 16 dec 2004, 18:13:40 »
Wel veel koppel uit die dingen te halen denk ik schroefcompressor

Offline Serge

  • L86C-0001
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.758
  • Geslacht: Man
  • der doctor
Slk style
« Reactie #10 Gepost op: do, 16 dec 2004, 18:21:28 »
eaton m64 als ik me niet vergis .idd is veel koppel mee te winnen ,net al;s g lader of turbo
je hebt laagvliegers en modelvliegers .

Offline Joscha

  • Non-Register lid
  • Berichten: 154
  • Geslacht: Man
  • Houston, we´ve had a problem
Slk style
« Reactie #11 Gepost op: ma, 20 dec 2004, 20:23:18 »
als ik heb kan repareren dan koop ik hem (moet een nieuwe poeli op) maar of het ooit zo ver komt ik wil ook nog een
1,0 turbo !!!!!

grt Joscha ( nu bezig met 1300 injectie )
" I see smoke on the left side "

Offline Polo1000

  • Non-Register lid
  • Berichten: 564
  • Geslacht: Man
Slk style
« Reactie #12 Gepost op: wo, 22 dec 2004, 00:57:06 »
Meer foto's: heel interessant!




Offline Polo1000

  • Non-Register lid
  • Berichten: 564
  • Geslacht: Man
Slk style
« Reactie #13 Gepost op: wo, 22 dec 2004, 00:59:24 »
Beste geblazen mensen,

Even te uwer informatie wat algemene kennis over blowers en compressors.

Er zijn voor zover ik weet op z'n minst twee verschillende dingen: roots blowers en schroef compressors.

Verschil:
Een blower levert meer lucht dan de motor kan slikken en dien ten gevolge krijg je "drukvulling".
Een schroef compressor comprimeert intern (dus zeg maar tussen de "schroeven") en levert zodoende "drukvulling".

Eaton levert in het algemeen type roots blower: zij maken slechts een schroef compressor, maar die zijn niet zo bekend.

Mercedes SLK heeft inderdaad een Eaton roots blower (al staat op de achterkant "Kompressor") om de verwarring compleet te maken. Dit is het gevolg van DaimlerChrysler's personenauto (lees Mercedes-Benz) marketing.

De "sport" versies van Mercedes-Benz auto's (de AMG's) maken wel gebruik van schroef compressors. Voor zover ik weet zijn de door AMG gebruikte schroefcompressors van IHI.

Roots blowers hebben het voordeel dat je "zuiniger" kunt rijden, door een soort "overdruk rerouting" toe te passen. Dit gebeurt via een soort overdrukventiel wanneer je in deellast bereik van je motor rijdt waar je dat "blowen" niet zo nodig hebt en je dus niet het voor het "blowen" gevraagde vermogen wilt verliezen vanaf je krukas. Je wilt in dat bereik liever dat dat vermogen voor je aandrijving wordt gebruikt. Door de reeds "geblowde" lucht weer terug te leiden naar de blowerwielen, pomp je effectief dus niet en verlies je alleen de wrijfingsenergie van de draaiende delen.
Roots blowers hebben het "nadeel" dat ze minder vermogen uit je motor persen dan een schroefcompressor.

Schroefcompressors hebben het voordeel dat ze voor tuning meer vermogen brengen: brandstofverbruik is dan toch ondergeschikt aan vermogenswinst.
Schroefcompressors hebben het nadeel dat je niet kunt "rerouten" en dus altijd pompvermogen opslokt van je krukas, hetgeen in hoger brandstofverbruik resulteert. Je kunt ze wel met een fisco koppelingetje aan en uit zetten zoals in de film Mad Max bijvoorbeeld was te zien.

Voordeel van krukasgelinkte drukvulling is dat het in ieder geval onderin lekker veel "punch" geeft.
Nadeel van krukasgelinkte drukvulling is dat het bij hoge toeren weer tegen massatraagheidsproblemen aan gaat lopen.

Turbinegerelateerde drukvulling (uitlaatgas aangedreven danwel krukas aangedreven via een versnelling) heeft precies de tegenovergestelde eigenschap.

Zo zie je maar weer: "ellek voordeel hep se nadeel"...

Voor enthousiastelingen zou een combinatie van bijvoorbeeld een schroefcompressor voor koppel onderin en een turbocompressor voor vermogen bovenin dus echt heel mooi zijn. De uitdaging bij deze gecombineerde drukvulling is om de overgang tussen de twee soorten drukvulling zo onwaarneembaar mogelijk te maken wanneer de ene soort gradueel wordt "uitgeschakeld" en de andere soort het gradueel moet overnemen. Niet alleen voor het comfort, maar ook om alles heel te houden.

Verdere smaken van drukvulling naast Roots blowers, schroefcompressors, uitlaatgasturbo's en krukasaangedreven turbo's zijn onderandere "ramair" (drukvulling door gebruik making van de opgebouwde overdruk voor een zich door de rijwind duwend voertuig), pulsdrukvulling (drukvulling door kinetische energieoverdracht tussen hete uitlaatgassen en koudere inlaatgassen) en zoals Serge hierboven al meldde G-lading (drukvulling door cetrifugaalkracht).

Het verhaal van intercooling hoef ik hier natuurlijk voor jullie niet op te gaan hangen, want dat is wel bekend. Een paar smaken van intercooling (naast de welbekende warmtewisselaar die lijkt op een koelvloeistofradiateur) zijn: water injectie, vloeibaar gas (vaak zuurstof) injectie.

Ofschoon ik hier al een beetje off topic ga, meld ik toch nog even een techniek die vaak toegepast wordt in combinatie met extreme opvoering: lachgas. Deze wordt soms samen met de vloeibare zuurstof injectie toegepast. Dit is een keer getoond op Top Gear, waar ze een sloop Jaguar voorzagen van lachgas/zuurstof injectie.

Veel plezier met het drukvullen van jullie motoren: groet, Jan.




Offline Dennis

  • L86C-0024
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.718
  • Geslacht: Man
  • Dennis Eggen
    • Polo 86(c) Register
Slk style
« Reactie #14 Gepost op: wo, 22 dec 2004, 08:04:10 »
Dat zou idd nog wel eens interessant zijn, om naast een G-lader gewoon nog een turbo te plaatsen..

Alleen zou je de g-lader bij hogere toeren uit moeten kunnen schakelen, en de turbo de rest van het werk laten doen.
Bovendien kun je dan op de g-lader een behoorlijk kleine poelie zetten die al bij lage toeren veel druk levert.

Veel succes met de drukregeling... -klus-

Lancia heeft zoiets wel eens gedaan, compressor + turbo.
Komt wel leuk vooruit icm 4WD..