Auteur Topic: Olie in verdelerkap, vraag2: fan slaat niet aan.  (gelezen 1742 keer)

Offline cornenothome

  • Non-Register lid
  • Berichten: 16
  • Geslacht: Man
Olie in verdelerkap, vraag2: fan slaat niet aan.
« Gepost op: ma, 14 sep 2009, 19:27:36 »
De titel zegt het al. Vond nogal een vettige huishouding in de verdelerkap.
Met dank aan de autovraagbaak voor de afbeelding.
Waarop te zien is een keering op de nokkenas, nr. 11.
Zou dit het euvel zijn en/ of ook de o-ring van het ontstekingshuis?  -gert-

Andere vraag is: hoe kan ik de schakelaar voor de koelventilator testen?  -blabla- Heb de ventilator al getest door stekker door te lussen.
Kwam piepend op gang waaruit blijkt dat deze niet vaak loopt. Zou denken dat het thermocontact defect is. fig 4.2 nr. 7
Wederom met dank aan de autovraagbaak :) En alvast dank voor reacties  -thanks-

polo 2 coupe avance, motortype MH 1.3 1987 carb-versie

Offline Der Ghopmeister

  • L86C-0105
  • Non-Register lid
  • Berichten: 13.529
  • Geslacht: Man
  • Arjan Sportel
    • The Polo 86(c) Fanpage
Re: Olie in verdelerkap, vraag2: fan slaat niet aan.
« Reactie #1 Gepost op: ma, 14 sep 2009, 19:51:47 »
denk idd dat die keerring stuk is kost nog geen 10,- bij de dealer  ;)

Offline cornenothome

  • Non-Register lid
  • Berichten: 16
  • Geslacht: Man
Re: Olie in verdelerkap, vraag2: fan slaat niet aan.
« Reactie #2 Gepost op: ma, 14 sep 2009, 19:58:44 »
Is deze makkelijk te vervangen? Of moet de nokkenas er compleet uit. Ontstekingshuis uit elkaar etc.

Overigens heb ik een manier gevonden om het Thermocontact te testen.
Daar deze pas inschakeld bij 93º-98º, is het niet gek dat ik 'm nog niet zo vaak gehoord heb..
Maar kan inderdaad op een saaie zondagmiddag, koelvloeistof drainen, thermocontact eruit; batterij met 12v lampje aansluiten
op thermocontact terwijl deze in een bakje water hangt met een thermometer erin. Het geheel rustend op het gasfornuis..
 aargh.gif

Offline Der Ghopmeister

  • L86C-0105
  • Non-Register lid
  • Berichten: 13.529
  • Geslacht: Man
  • Arjan Sportel
    • The Polo 86(c) Fanpage
Re: Olie in verdelerkap, vraag2: fan slaat niet aan.
« Reactie #3 Gepost op: ma, 14 sep 2009, 20:08:28 »
nokstokje vis je er redelijk makkelijk uit samen met de vraagbaak  -klus- -thumbsup-

Offline Sjon

  • L86C-0041
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 15.899
  • Geslacht: Man
  • www.type86c.nl
    • VW Polo Type 86 & 86c
Re: Olie in verdelerkap, vraag2: fan slaat niet aan.
« Reactie #4 Gepost op: ma, 14 sep 2009, 20:59:18 »
Nokkenas hoeft er niet uit om keerringen van de ontsteking te vervangen:
zitten op de ontsteking.
Maar als je 't slecht treft is de ontsteking intern lek.

Offline cornenothome

  • Non-Register lid
  • Berichten: 16
  • Geslacht: Man
Re: Olie in verdelerkap, vraag2: fan slaat niet aan.
« Reactie #5 Gepost op: ma, 14 sep 2009, 21:12:00 »
Hoe slecht is dat?

Maar als dat niet zo is, gaat het dan om de door mij genoemde keerring? Of moet ik eerst de hele ontsteking uit elkaar halen,
kapotte keerring mee nemen naar dealer etc....

Offline Serge

  • L86C-0001
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.758
  • Geslacht: Man
  • der doctor
Re: Olie in verdelerkap, vraag2: fan slaat niet aan.
« Reactie #6 Gepost op: ma, 14 sep 2009, 21:26:00 »
als je buiten diameter keering weet en as diameter en de diepte van de keering . ga dan eens langs een lager ,tandwielen en riemen leverancier .
die hebben vaak de meest onmogelijke maten liggen
je hebt laagvliegers en modelvliegers .

Offline Der Ghopmeister

  • L86C-0105
  • Non-Register lid
  • Berichten: 13.529
  • Geslacht: Man
  • Arjan Sportel
    • The Polo 86(c) Fanpage
Re: Olie in verdelerkap, vraag2: fan slaat niet aan.
« Reactie #7 Gepost op: ma, 14 sep 2009, 21:55:22 »
vag onderdeelnr:  030129717D als ik het goed heb  -thumbsup- prijs 6.89

Offline Serge

  • L86C-0001
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.758
  • Geslacht: Man
  • der doctor
Re: Olie in verdelerkap, vraag2: fan slaat niet aan.
« Reactie #8 Gepost op: ma, 14 sep 2009, 22:12:06 »
als het nog leverbaar is .sleeptuimelaar en komstoters hebben verschillende maten in het verdelerhuis
je hebt laagvliegers en modelvliegers .

Offline Der Ghopmeister

  • L86C-0105
  • Non-Register lid
  • Berichten: 13.529
  • Geslacht: Man
  • Arjan Sportel
    • The Polo 86(c) Fanpage
Re: Olie in verdelerkap, vraag2: fan slaat niet aan.
« Reactie #9 Gepost op: ma, 14 sep 2009, 22:14:25 »
ik bedoel de nokstok keerring  ;)

Offline cornenothome

  • Non-Register lid
  • Berichten: 16
  • Geslacht: Man
Re: Olie in verdelerkap, vraag2: fan slaat niet aan.
« Reactie #10 Gepost op: ma, 14 sep 2009, 22:20:12 »
 -thanks-
Maar is het nou de keerring op de afbeelding nr.11? Dan weet ik waar ik heen moet sleutelen  -klus-

Offline Sjon

  • L86C-0041
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 15.899
  • Geslacht: Man
  • www.type86c.nl
    • VW Polo Type 86 & 86c
Re: Olie in verdelerkap, vraag2: fan slaat niet aan.
« Reactie #11 Gepost op: ma, 14 sep 2009, 22:23:53 »
Nope, nr.11 is de nokkenaskeerring aan dis.zijde. (wat Arjan bedoeld vermoed ik -dunno-)
Andere kant mot je zijn: jouw foto is vanuit bijrijdersstoel bekeken, zeg maar.

Offline RoelG

  • L86C-0115
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.013
  • Geslacht: Man
  • Roel Geene
    • Official -Boem Klats- assistant
Re: Olie in verdelerkap, vraag2: fan slaat niet aan.
« Reactie #12 Gepost op: ma, 14 sep 2009, 22:28:25 »
als het nog leverbaar is .sleeptuimelaar en komstoters hebben verschillende maten in het verdelerhuis

 zo ver mij bekend is het keerringetje in het onstekingshuis niet meer leverbaar.
Dit rubbertje heb ik eerder  bij een 'keerringboer' moeten halen. :D :D

Als er echt olie in je ontstekingshuis staat dan is deze toch echt kapot.
Anders was het gewoon naar onder gelopen en niet je ontstekingshuis gekomen.

De maat kan ik je trouwens niet zeggen.
Hij is inmiddels ingebouwd door Martijn.

(notitie aan mezelf: die moet ik maar eens ophalen voor hij bij Martijn als stofvanger gaat fungeren  :D :D :D)


Trouwens:

Je hebt het over vettig.
Ik beschouw dat toch als iets anders als olie.
Heeft niet gewoon de vorige eigenaar er iets ingespoten? Zou niet de eerste keer zijn dat ik dat zie.
Misschien bedoel je het anders maar ik zou het anders eerst eens schoonmaken en kijken in hoeverre het terugkomt als het alleen vettig is.

Offline cornenothome

  • Non-Register lid
  • Berichten: 16
  • Geslacht: Man
Re: Olie in verdelerkap, vraag2: fan slaat niet aan.
« Reactie #13 Gepost op: ma, 14 sep 2009, 22:44:24 »
Bedankt.
Heb het inderdaad eerst maar eens schoongemaakt. Wil ook niets onnodig losschroeven (heb geen stroboscoop).
Maar het was nat van de olie, het leek via het asje binnen te zijn gekomen en lekker rondgeslingerd door de rotor.
Nat genoeg om een paar druppels te vormen (niet verkeerd lezen, ja dat is vies).
Maar als het de ontsteking is dan is deze wel te demonteren zodat ik bij het euvel kom?
En dan naar Gerim (SKF) in Utrecht om nieuwe seals te halen.

Offline RoelG

  • L86C-0115
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.013
  • Geslacht: Man
  • Roel Geene
    • Official -Boem Klats- assistant
Re: Olie in verdelerkap, vraag2: fan slaat niet aan.
« Reactie #14 Gepost op: ma, 14 sep 2009, 22:48:40 »
het uit en in elkaar bouwen is wel te doen.

Geduld en alles op volgorde houden helpt  -ja-
Het is meer dan 15 minuten werk hoor, maar een nieuwe ontsteking kost daarentegen goud geld.

Mijn advies:
Teken eerst even aan waar je ontsteking stond t.o.v. de bevestigingsplaat op je blok door met een schroevendraaier een kras op beide te maken. Dan kun je em losmaken en wwet je nog hoe je het huis goed moet terugzetten.
Controleer na het uitbouwen even of er veel speling op het asje zit (tov het huis).
Een beetje mag het hebben maar als dit veel is dan is de koperen bus, of je as, versleten en moet er meer gebeuren dan alleen een keerring vervangen.
 

Edit: zie net dat het om een MH ontstekingshuis gaat ipv een sleeptuimelaarhuis
daar is nog wel op een sloop aan te komen. Misschien heeft dat meer zin dan het volledig uit mekaar schroeven enz als je hier nog geen ervaring mee hebt. Voor een tientje of vier moet je er toch wel een hebben volgens mij.




« Laatst bewerkt op: ma, 14 sep 2009, 22:54:30 door RoelG »