Auteur Topic: Stook, en gebok problemen met nz blokje.  (gelezen 2773 keer)

Offline Nielzzz

  • L86C-0065
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.211
  • Geslacht: Man
  • Niels Derksen
Stook, en gebok problemen met nz blokje.
« Gepost op: ma, 22 nov 2004, 10:16:01 »
Hallo, ik heb al een tijd lang last van gebok en gestoot in de auto.
Het is van de zomer wel beter geweest, maar nit weg.
Ik kan er niet 8er komen wat het is.
Ontsteking heb ik grotendeels vervangen.
De kabels dus niet, maar die zijn wel goed.
Maar had het er zo eens over met Maikel, en ik most hier maar eens even gaan kijken.
Hij suggereerde mischien iets met kather ontluchting, ofm 1 of andere andere slang. Die loopt van Katter? naar waar de lucht het injectie systeem ingaat.
Maar zoveel weet ik er ook niet van.
Kan het valse lucht ergens zijn?
In ieder geval is het niet op 3 poten volgens Maikel, wand dan gaat de motor wel "schudden" onder de kap, maar dat doet hij dus niet.
Bij gestationeerd lopen gaat i ineens soms minder toeren lopen, en slaat dan bijna af, of slaat dus af. Of je staat voor een stoplicht, en wilt wegrijden, en hij nou ja, hij stoot eerst een keer vooruit, en dan weer ff niks, en dan gaat hij in 1 keer weer. Of je rijd, en hou ineens in, meestal gebeurt dit een aantel keren na elkaar. Er is geen pijl op te trekken wanneer dit kan zijn. Kan bij accelereren, of gasloslaten, maar ook gewoon tijdens het rijden (niet accelereren / remmen). En het kan nog erger. Hij kan ook gaan stoten als een gek. Ja, ook bij hoge snelheden, en dat is absoluut niet prettig.
Ook komt het voor als ik langs de snelweg even stop, op een parkeerplaats om op de kaart te kijken, dat hij gewoon helemaal niet meer op eigen kracht start. Ik denk dat hij in dat geval net in zo'n dip staat.
Maar koude start of zo, vertoont hij geen enel probleem.
Gelukkig was er iemand die even zijn outo er naast wou zetten, en we met startkabels ff gestart hebben. (dat overigens weer perfect!). Nu denken jullie accu is wat mee. Nou accu kan bijna niet, koude start is prima, en accu zit er 3? maanden in of zo.
Ik ben zo'n beetje ten einde raad nu, voor zo ver ik kan bedenken wat verkeerd zou kunnen zijn.
Heeft iemand hier ervaring mee ofzo?
Genoeg geluld, ik moet weer naar de les.

Niels.
Ik heb een sleutelplek!!!

Offline Dennis

  • L86C-0024
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.718
  • Geslacht: Man
  • Dennis Eggen
    • Polo 86(c) Register
Stook, en gebok problemen met nz blokje.
« Reactie #1 Gepost op: ma, 22 nov 2004, 13:16:37 »
Voor wat betreft de carterontluchting:
lees hier maar even

Van dat schokken en stoten heeft mijn NZ ook nog wel eens last, eigenlijk hetzelfde als jij omschrijft.
Koud goed, bij warm schokken bij afremmen op motor, onrustig stationair (schommelt maar slaat nooit af).
Het is wel beter (=minder) geworden na het vervangen van de carter-onluchtingslang.

Wat ik wel weet:
- kleppendeksel is niet luchtdicht (deksel krom), deze moet ook helemaal dicht zijn ivm met valse lucht.
- tussen de voorpijp en de katalysator is het ook niet helemaal 100% luchtdicht, hierdoor foutieve meting door de lambdasonde.

Als dit verholpen is moet de boel maar eens afgesteld worden, CO% en ontsteking. Verbruik is verder wel netjes, 1:15-1:16. (grotendeels binnenwegen met max 100 km/u)

Offline Nielzzz

  • L86C-0065
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.211
  • Geslacht: Man
  • Niels Derksen
Stook, en gebok problemen met nz blokje.
« Reactie #2 Gepost op: ma, 22 nov 2004, 13:56:15 »
Nou ja, als het de klepdeksel zou zijn, zou dat mooi zijn.
Heb al en nieuwe klepdeksel pakking liggen, i.v.m. nieuwe nokkenas, die ik ook al heb liggen, en ook kristallen 8,8 Mhz, waar ik er 4 van te koop heb.
En katherontluchtingsslangetje heb ik ook al liggen, omdat die idd lek is, maar heb ik porfesorich met plakband opgelost.
Maar moet ff een x op de brug, anders kan ik de nieuwe onderaan niet aansluiten.
Ik heb een sleutelplek!!!

Offline 86c2003

  • Non-Register lid
  • Berichten: 815
  • Geslacht: Man
    • http://home.wanadoo.nl
Stook, en gebok problemen met nz blokje.
« Reactie #3 Gepost op: ma, 22 nov 2004, 15:28:00 »
carterontluchtingsslang (is meer een buisje, maargoed) kun je ook gewoon vervangen als de auto met 4 wielen op de grond staat. Luchtfilterslang ff los halen

Offline Dennis

  • L86C-0024
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.718
  • Geslacht: Man
  • Dennis Eggen
    • Polo 86(c) Register
Stook, en gebok problemen met nz blokje.
« Reactie #4 Gepost op: ma, 22 nov 2004, 15:37:07 »
Nou ja, als het de klepdeksel zou zijn, zou dat mooi zijn.
Heb al en nieuwe klepdeksel pakking liggen, i.v.m. nieuwe nokkenas, die ik ook al heb liggen, en ook kristallen 8,8 Mhz, waar ik er 4 van te koop heb.
En katherontluchtingsslangetje heb ik ook al liggen, omdat die idd lek is, maar heb ik porfesorich met plakband opgelost.
Maar moet ff een x op de brug, anders kan ik de nieuwe onderaan niet aansluiten.

Bij een NZ begin je niet veel met een ander kristal.
Als het zo simpel was :)

Professorisch met een plakbandje kan, als het maar luchtdicht is.

Offline Nielzzz

  • L86C-0065
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.211
  • Geslacht: Man
  • Niels Derksen
Stook, en gebok problemen met nz blokje.
« Reactie #5 Gepost op: ma, 22 nov 2004, 17:05:54 »
Okay, dus het is die dikkere slang (dan die slang die het klepdeksel in loopt) die naar de luchtfilter ingang gaat?
Ik dacht altijd dat het dat slangetje was die die klepdeksel in ging...
Destijds verkeerd voorgelicht.
Maikel zij gisteren ook al zo iets ja... withstupid ...
Maar goed ik zal iig bennenkort die uitlaat (spruitstuk) inspecteren, maar werwacht daar eigenlijk geen problemen, omdat dat ding er nog best goed uitziet.
Nu je het zo zegt (of bedoelt), mischien via de aansluiting van de zonde?
Wa kost een nieuwe? paar euri?
Of die sonde is dus gewoon mischien kapot?
Als ik rare dingen zeg moeten jullie het maar zeggen.
Zo veel weet ik er niet van af. -dunno- ...
Ik heb een sleutelplek!!!

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Stook, en gebok problemen met nz blokje.
« Reactie #6 Gepost op: ma, 22 nov 2004, 17:07:58 »
@Nielzzzzzzzzzzzzzz

Carterontluchting zit met een slangklem vast op het blok. Je kan er relatief goed bij van boven. (onlangs nog vervangen bij een HH blok).

gaffa/klustape kan niet goed tegen olie, dus plakken heeft weinig zin.

Denken we ook even aan de ontsteking? Zou ook maar zo de hall-gever kunnen zijn


Overigens 1 hint: Voor je uberhaupt een andere nokkenas of kristal gaat plaatsen: eerst zorgen dat je een goed lopende motor hebt, anders word het zoeken naar het probleem er niet makkelijker op.
Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline Nielzzz

  • L86C-0065
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.211
  • Geslacht: Man
  • Niels Derksen
Stook, en gebok problemen met nz blokje.
« Reactie #7 Gepost op: ma, 22 nov 2004, 17:17:29 »
Carterontluchting zit met een slangklem vast op het blok. Je kan er relatief goed bij van boven. (onlangs nog vervangen bij een HH blok).

Denken we ook even aan de ontsteking? Zou ook maar zo de hall-gever kunnen zijn


Overigens 1 hint: Voor je uberhaupt een andere nokkenas of kristal gaat plaatsen: eerst zorgen dat je een goed lopende motor hebt, anders word het zoeken naar het probleem er niet makkelijker op.

Is de katherontluchting dus wel dat slangetje dat je klepdeksel in/uit gaat?

Hmmm, ontsteking, ik heb nieuwe rotor, nieuwe verdelerkap, en nieuwe bougie's, kabels zijn gelemaal ingespoten en gechect, maar Hall gever? Wel van gehoor, maar heb geen idee wat doet zou kunnen zijn?
Is dat dat ding tussen je nok, en de rotor?

Met dat laatste ben ik het overigens wel mee eens.
Er komt altijd wat bij.
Ik heb een sleutelplek!!!

Offline Dennis

  • L86C-0024
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.718
  • Geslacht: Man
  • Dennis Eggen
    • Polo 86(c) Register
Stook, en gebok problemen met nz blokje.
« Reactie #8 Gepost op: ma, 22 nov 2004, 17:52:41 »
Het hoort eigenlijk allemaal bij elkaar.
De kleppendeksel-ontluchting en de carterontluchting komen beide uit op dezelfde slang, die naar de luchtinlaat gaat.

Wat betreft de lambdasonde bedoel ik een lek in het uitlaatsysteem vóór de katalysator (waar de lambdasonde in geschroefd zit).
Dus afdichting tussen:
cylinderkop -> uitlaatspruitstuk
uitlaatspruitstuk -> downpipe
downpipe -> katalysator

Als het daar ergens lekt gaat meet de lambdasonde niet het juiste mengsel en kan de computer niet de juiste inspuithoeveelheid berekenen.

Een koude motor krijgt zowieso wat meer (genoeg) benzine, vandaar dat je er dan geen last van hebt.

Offline Nielzzz

  • L86C-0065
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.211
  • Geslacht: Man
  • Niels Derksen
Stook, en gebok problemen met nz blokje.
« Reactie #9 Gepost op: ma, 22 nov 2004, 18:17:34 »
Kan de sonde niet gewoon kapot zijn?
Ik bedoel valse lucht zou die dan constant poeten krijgen als er een lek in zit. Hij loopt niet constant belabberd of zo.
Vaak als je al een eindje op weg bent of zo...
En what about de hall gever of zo?
Ik heb een sleutelplek!!!

Offline Maikel

  • L86C-0069
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.550
  • Geslacht: Man
  • Maikel Conijn
Stook, en gebok problemen met nz blokje.
« Reactie #10 Gepost op: ma, 22 nov 2004, 18:43:00 »
Kan de sonde niet gewoon kapot zijn?
Ik bedoel valse lucht zou die dan constant poeten krijgen als er een lek in zit. Hij loopt niet constant belabberd of zo.
Vaak als je al een eindje op weg bent of zo...
En what about de hall gever of zo?

of dopje van meetpijpje die voor de kat op de downpipe zit
dat het dopje niet meer afdicht of zeg ik nu iets raars dennis???

Offline Nielzzz

  • L86C-0065
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.211
  • Geslacht: Man
  • Niels Derksen
Stook, en gebok problemen met nz blokje.
« Reactie #11 Gepost op: ma, 22 nov 2004, 22:08:48 »
Ben net even met een vriend naar auto's wezen kijken, met de polo dus, maar toen ik weg wou rijden deed hij weer vaag.
Maar nu anders. Het leek net een V8 of zo.
Liep niet stationair. Ja, heel ff en echt heel zwaar.
Auto uitgezet, ff aan die 2enzors of iig die dingen die zo schuin onder je verdelerkap zitten, of eigenlijk dat gedeelte waar de verdelerkap aan zit. Zit met van die blauwe stekkers vast.
Toen ik daar aan gevriemeld had deed hij het weer.
Nou ja, onderweg ging die weer V8 style lopen, en sloeg 2x zomaar af wanneer ik geen gas gaf, of zonder koppeling liet rollen, en dus ook zonder gas.
En hij lief ff zelfs zo laar gtationait dat selfs het lampje van de dynamo al heel licht ging branden.
Ik heb een sleutelplek!!!

Offline martijn

  • Non-Register lid
  • Berichten: 7.507
  • Geslacht: Man
Stook, en gebok problemen met nz blokje.
« Reactie #12 Gepost op: ma, 22 nov 2004, 22:22:30 »
dat het lampje gaat branden is een teken dat hij elk moment af kan slaan. De motor heeft dan geen vermogen meer om bij te laden, dus gaat het laadstroomcontrolelampje branden -naughty-

Volgens mij krijgt deze auto veel te veel valse lucht binnen. Ga eens goed kijken of je het kan horen of zien op de plekken die vorgaande replyers gemeld hebben..
Het kan van alles zijn.. Dat is van een afstand ook niet goed op te merken.

Succes
Polo 1.3C steilheck `witte schicht`1983

Offline Dennis

  • L86C-0024
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.718
  • Geslacht: Man
  • Dennis Eggen
    • Polo 86(c) Register
Stook, en gebok problemen met nz blokje.
« Reactie #13 Gepost op: ma, 22 nov 2004, 22:44:13 »
Als de blauwe temperatuursensor niet goed is kan hij ook slecht gaan lopen.
De computer krijgt dan niet de juiste motortemperatuur.

Als de bedrading verder goed is zou ik de sensor eens vervangen, voor ongeveer 10 euro wel een poging waard.

Offline Dennis

  • L86C-0024
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.718
  • Geslacht: Man
  • Dennis Eggen
    • Polo 86(c) Register
Stook, en gebok problemen met nz blokje.
« Reactie #14 Gepost op: ma, 22 nov 2004, 22:45:14 »
Kan de sonde niet gewoon kapot zijn?
Ik bedoel valse lucht zou die dan constant poeten krijgen als er een lek in zit. Hij loopt niet constant belabberd of zo.
Vaak als je al een eindje op weg bent of zo...
En what about de hall gever of zo?

of dopje van meetpijpje die voor de kat op de downpipe zit
dat het dopje niet meer afdicht of zeg ik nu iets raars dennis???

Nee klopt idd, vóór de lambdasonde uitlaatgassen moet alles dicht zijn.