even een kort vraagje voor de techneuten:
Ik merk sinds 2 dagen aan mijn daily dat bij het rijden van lange afstanden de auto trilt bij optrekken/belasten boven 100km/h. Neem ik dan een afrit of scherpe bocht NAAR RECHTS (met lagere snelheid) en accelereer, dan hoor ik een duidelijke 'knoep/knoek/knok/plok'
.
Naar mijn idee is dat een kapotte homokineet. Bocht naar links heeft geen effect, dan is het genokkel er niet. Afremmen op de motor heeft eenzelfde effect (licht getril/geknoep)
.
Wat ik zo vreemd vind; als de auto een tijdje gestaan heeft (nachtje/ paar uur), dan is het geluid weer helemaal weg. Een homokineet is toch niet zelfherstellend?
Zou er te weinig vet in de kineet zitten, waardoor dat wegloopt/dunner wordt als het warm wordt? Tot nu toe heb ik het alleen gemerkt bij ritten van Delft naar Groningen en v.v. , en dan ook alleen in de laatste 50km..
Er zitten 4 kineetjes in de aandrijflijn, en voor deze cheap-ass daily (Citroen ZX 1.8i Furio
) wil ik niet al te veel kosten gaan maken. Ik gok zelf dus op de homokineet wielzijde (rechts), aangezien ik het homokinetengeluid alleen bij een bocht naar rechts hoor.
Mocht iemand dit herkennen, roept u maar!