Auteur Topic: meer power uit 1.0 GL sleeptuimelaar  (gelezen 1707 keer)

Offline djpolo

  • Non-Register lid
  • Berichten: 227
  • Geslacht: Man
  • Polo van Ooij
meer power uit 1.0 GL sleeptuimelaar
« Gepost op: di, 26 jun 2007, 20:29:44 »
Wat zijn de mogenlijkheden om eenvoudig meer vermogen uit een 1.0 GL te halen?
Best iets aan in- en uitlaat doen, bijv. motor carbs en spagetti of is het effectiever om een andere nokkenas er in te gooien?

Grtz Polo

Offline martijn

  • Non-Register lid
  • Berichten: 7.507
  • Geslacht: Man
meer power uit 1.0 GL sleeptuimelaar
« Reactie #1 Gepost op: di, 26 jun 2007, 21:52:18 »
ehmm..

een ander blok kan ook!!

Een GL is niet makkelijk te kietelen. Volgens mij is het het goedkoopste, makkelijkste en slimste om er een 1.3 MH of injectie blok in te zetten.
Kost zeer weinig en het is veel effectiever dan dat je met een GL als basis aan de slag gaat.

Het kan zeker, er zijn ook wel voorbeelden van.

Met een andere nokkenas en misschien een HZ inlaat (ook 1050) kan je al wel iets verder komen denk ik..
Polo 1.3C steilheck `witte schicht`1983

Offline Paul

  • Non-Register lid
  • Berichten: 646
  • Geslacht: Man
meer power uit 1.0 GL sleeptuimelaar
« Reactie #2 Gepost op: wo, 27 jun 2007, 00:38:08 »
GL-power? Niet doen. Bij wijze van experiment geprobeerd, maar niet echt gelukt: Heb een GK-nokkenas (van een 1.3) erin gebouwd. In combinatie met een iets grotere carb.

Motor liep zeer slecht en ik kon de ontsteking en carb maar niet goed afgesteld krijgen. Snel opgegeven. Ik ben ondertussen overtuigd: GL-origineel is een zeer betrouwbaar en simpel motortje. Niets aan doen.

Heb wel een katoenen luchtfiltertje gemonteerd: net iets meer pit onderin, maar geen power-toename in pk's. Spaghetti en uitfrezen van in- en uitlaatpoorten kan ook ietsje helpen. Maar dat is meer zorgen voor een effectievere verbranding en afvoer van uitlaatgassen dan toename van PK's.
Een schaap wordt een wolf, in mijn Golf

Offline Serge

  • L86C-0001
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.758
  • Geslacht: Man
  • der doctor
meer power uit 1.0 GL sleeptuimelaar
« Reactie #3 Gepost op: wo, 27 jun 2007, 04:26:58 »
zoek functie?

wat dacht je van mh kop ,3f nok,electr.pomp,2e3 carb van mh
je hebt laagvliegers en modelvliegers .

Offline djpolo

  • Non-Register lid
  • Berichten: 227
  • Geslacht: Man
  • Polo van Ooij
meer power uit 1.0 GL sleeptuimelaar
« Reactie #4 Gepost op: wo, 27 jun 2007, 08:54:46 »
Ik was al bang dat er met dit blok niet echt veel aan te beginnen valt, had al niet zo veel mooie reacties gezien over t blok...
Waarschijnlijk een goed idee om naar een nieuw blok te gaan kijken.
Is enkel een kop voldoende of is het beter om kop en onderblok door iets anders te vervangen?

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
meer power uit 1.0 GL sleeptuimelaar
« Reactie #5 Gepost op: wo, 27 jun 2007, 12:28:35 »
Precies bij het verkeerde eind:

Bottleneck zit m in 't onderblok: dat heeft maar een inhoud van 1.0
Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline djpolo

  • Non-Register lid
  • Berichten: 227
  • Geslacht: Man
  • Polo van Ooij
meer power uit 1.0 GL sleeptuimelaar
« Reactie #6 Gepost op: wo, 27 jun 2007, 13:49:10 »
ben een NZ blok tegen het lijf gelopen, waarschijnlijk een stukje interessanter :)

Thx voor alle reacties :)

Offline Folkert

  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.542
  • Geslacht: Man
  • Folkert de Jong
meer power uit 1.0 GL sleeptuimelaar
« Reactie #7 Gepost op: wo, 27 jun 2007, 14:14:13 »
Precies bij het verkeerde eind:

Bottleneck zit m in 't onderblok: dat heeft maar een inhoud van 1.0

Hmm maar een 1.1 HC tjoenen heeft dan zeker ook geen zin??

Was eigenlijk wel mijn bedoeling (sorry voor de off-topic)

Offline Dennis

  • L86C-0024
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.718
  • Geslacht: Man
  • Dennis Eggen
    • Polo 86(c) Register
meer power uit 1.0 GL sleeptuimelaar
« Reactie #8 Gepost op: wo, 27 jun 2007, 15:04:32 »
Simpel gezien:

HC heeft origineel al 20 pk extra tov GL.

Als je daar nog een pk'tje of 15 extra uit kunt peuteren dmv kopbewerking/nokkenas/carbs dan heb je al een leuk vermogen.

15 pk extra uit een GL geeft 55 pk, dat heeft een standaard NZ of MH ook al.

Offline Serge

  • L86C-0001
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.758
  • Geslacht: Man
  • der doctor
meer power uit 1.0 GL sleeptuimelaar
« Reactie #9 Gepost op: wo, 27 jun 2007, 19:53:14 »
Precies bij het verkeerde eind:

Bottleneck zit m in 't onderblok: dat heeft maar een inhoud van 1.0

en motorfietsen hebben uit een 1.0 een pk of 100 minimaal ,ik zie geen probleem
je hebt laagvliegers en modelvliegers .

Offline Serge

  • L86C-0001
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.758
  • Geslacht: Man
  • der doctor
meer power uit 1.0 GL sleeptuimelaar
« Reactie #10 Gepost op: wo, 27 jun 2007, 19:54:10 »
Simpel gezien:

HC heeft origineel al 20 pk extra tov GL.

Als je daar nog een pk'tje of 15 extra uit kunt peuteren dmv kopbewerking/nokkenas/carbs dan heb je al een leuk vermogen.

15 pk extra uit een GL geeft 55 pk, dat heeft een standaard NZ of MH ook al.

i remember a 1.1 met su carbs waarbij jaap zoiets had van oje :D
je hebt laagvliegers en modelvliegers .

Offline djpolo

  • Non-Register lid
  • Berichten: 227
  • Geslacht: Man
  • Polo van Ooij
meer power uit 1.0 GL sleeptuimelaar
« Reactie #11 Gepost op: wo, 27 jun 2007, 20:54:51 »
en motorfietsen hebben uit een 1.0 een pk of 100 minimaal ,ik zie geen probleem

Ik ben op de TU van eindhoven met een aantal mensen een auto aan het bouwen op een gsx-r 600 blok van suzuki, als we geen intake restrictie toepassen halen we makkelijk een 130 PK, mja, dat is ook wel een iets nieuwer motortje :)

Offline martijn

  • Non-Register lid
  • Berichten: 7.507
  • Geslacht: Man
meer power uit 1.0 GL sleeptuimelaar
« Reactie #12 Gepost op: wo, 27 jun 2007, 22:43:24 »
ben jij van Kuch **FS Eindhoven** Kuch..??

Ik was vorig jaar coureur van DUTRacing Delft en tevens Chassismanager..


@Serge:

een motorfietsblok heeft een hele andere motorkarakteristiek dan een oud poloblokje..
Dat is appels met peren vergelijken is mijn mening. Het enige is dat ze dan beide 1000cc als inhoud hebben.


Een goedkope oplossing blijft nog steeds een MH er in lepelen, dan heb je 55pk zonder enige motorische aanpassing.
Een HZ heeft standaard ook maar 45pk, dit is in principe hetzelfde onderblok van 1050cc.

Een HZ'tje rijdt al wel een stuk soepeler dan een GL.
Polo 1.3C steilheck `witte schicht`1983

Offline Sjon

  • L86C-0041
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 15.899
  • Geslacht: Man
  • www.type86c.nl
    • VW Polo Type 86 & 86c
meer power uit 1.0 GL sleeptuimelaar
« Reactie #13 Gepost op: wo, 27 jun 2007, 22:53:30 »
-uitlachen- Enigste keren dat ik een GL aanraak, is met uitbouwen

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
meer power uit 1.0 GL sleeptuimelaar
« Reactie #14 Gepost op: wo, 27 jun 2007, 23:25:13 »
Duh: mijn GL heeft ondertussen 200dkm op de klok en doet t nog prima zo zonder vermogen.. :(

100 pk uit een 1.0 GL op motorfiets carbs? Moet ik:
 1) Nog zien
 2) Als 't al te zien valt, moet ik nog zien of 't dan 20dkm heel blijft.

Oftwel: leuk 100 pk uit 1 liter, maar hoe bereik je dat, en hoe lang blijft t heel?

75 pk uit een 1.3 blijft in iedergeval makkelijk 200dkm heel (GK).. en dat klinkt mij een stuk interessanter in de oren..
Mijn wagenpark Fix what ain't broken