Auteur Topic: Accu of dynamo  (gelezen 3547 keer)

Offline Gekke Gerrit

  • L86C-0070
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.533
  • Geslacht: Man
  • Geert
Accu of dynamo
« Gepost op: wo, 21 dec 2005, 21:50:02 »
Guys,
ik kan nog nauwelijks helder nadenken, en ik beschik niet over een multimeter. Toch zit ik met het volgende:

De laatste weken laat de electrische installatie van de 1 me te vaak in de steek, zelfs na een nacht aan het infuus...
Voor ik echter een nieuwe accu koop en plaats:
Is er een handige manier om (zonder multimeter! ) te testen of het aan de accu of aan de dynamo ligt? -dunno-

Overigens kost het met volledig opgeladen (druppellader) accu sowieso behoorlijk veel moeite om de startmotor rond te laten draaien... Moet er niet sowieso een sterkere accu in?
Ik wil gewoon van het gezeik af, maar wil ook niet een nieuwe accu kopen en die overmorgen ook weer leeg hebben...

Help?!  -moon-
Bedenk goed, wat je met je laatste Polo doet!

Offline Sjon

  • L86C-0041
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 15.899
  • Geslacht: Man
  • www.type86c.nl
    • VW Polo Type 86 & 86c
Accu of dynamo
« Reactie #1 Gepost op: wo, 21 dec 2005, 22:20:38 »
Goeie investering = multimeter -moon-

Offline Gekke Gerrit

  • L86C-0070
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.533
  • Geslacht: Man
  • Geert
Accu of dynamo
« Reactie #2 Gepost op: wo, 21 dec 2005, 22:26:07 »
Haha! Probleem is niet zozeer het investeren, als wel het snappen hoe er mee te werken?!  -gert-  -wanker-  -boehoe-  withstupid
Bedenk goed, wat je met je laatste Polo doet!

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Accu of dynamo
« Reactie #3 Gepost op: wo, 21 dec 2005, 22:29:10 »
Help!

Aan het juiste adres: Ook voor de auto-leek zou ik bijna zeggen :)

Tip 1: koop toch maar een multimeter: Voor een knaak en een bosje konthaar heb je d'r in (in de 5 euro bak bij de gamma),. meten is toch vooral weten!

Tip 2: Hoe is het met het niveau van de accu? Staan de platen nog netjes onder water? (bijvullen met gedestileerd water)

Tip 3: Langzaam draaien van de startmotor kan aan 102 dingen liggen: 2 daarvan: Of te weinig spanning, Of je geeft al gas tijdens het starten (veel lucht ter compressie).


Zonder multimeter 'test' (dus niet meet) methode:

Lampjes aan, met de verlichting op de schuurdeur ofzo.

Starten, en weinig gas geven: Tijdens het starten gaan de lampen even helemaal uit. Bij de (lage) stationaire loop laad de dynamo nog niet op. (lampje van dynamo blijft branden), en branden de lampen normaal/zwak.

Als je vervolgens gas geeft (zo rond 3000 toeren), dan gaat t laadstroomcontrole lampje uit (bij 2000 al ofzo), en zie je dat de lampen feller worden: vanaf 't moment dat t laadstroomlampje uit gaat, gaan de lampen feller branden. Meer gas is NIET gelijk aan NOG feller brandende lampen, maar gewoon: boven 2000 rpm = fel brandende lampen.

Daarna: gas los, maar wel goede stationaire loop (+/- 1000 rpm ofzo): laadstroomcontrole lampje gaat niet aan, lampen blijven wel fel branden.

Klopt alles? Dan laad de dynamo wel bij, en is de spanningsregelaar niet helemaal kapot.... Probleem is een beetje: je weet niet met HOEVEEL ampere de dynamo bijlaad.

Als de spanningsregelaar 'kapot-versie1' is, dan gaat ie pas vanaf 3500 toeren geforceerd laden (waarna ie blijft laden tot ie weer onder de 900 toeren komt)

Als de spanningsregelaar 'kapot-versie2' is (half/half kapot), dan laad ie wel, maar regelt ie niet meer: Meer toeren = meer volt = meer licht: Vanaf het moment dat hij gaat laden, gaan de lichten feller branden, geef je meer gas, dan levert ie meer spanning, en krijg je meer licht (en nog meer gas, nog meer licht, en nog meer gas en de boel fikt door)

Als de koolborstels versleten zijn, of de sleepringen ingelopen, dan blijft t voltage vaak wel goed, maar, maar levert de dynamo vaak maar weinig ampere. Niet echt te zien dus aan de lampen, maar doordat ie maar weinig ampere's levert, levert ie net (of net niet) genoeg spanning om lampen en ruitenwissers te laten functioneren, maar niet genoeg om OOK nog de accu op te laden. Testen? niet zonder multimeter.

En dan is er nog de 'lekstroom' test: Alles uit, radio ook, deur ook dicht. Dan mag de accu dus GEEN stroom leveren. Testlampje tussen de + pool van de accu, en de + aansluit kabel moet dan ook uit zijn. Radio's met geheugen: afkoppelen. Zodra een 5 watt lampje licht geeft (klein beetje gloeien is al voldoende) weet je dat er ergens een gebruiker lekt... (en 's nachts je accu leeg vreet).

Succes!
Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline Serge

  • L86C-0001
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.758
  • Geslacht: Man
  • der doctor
Accu of dynamo
« Reactie #4 Gepost op: wo, 21 dec 2005, 22:39:50 »
massa kabel motor - chassis ?
je hebt laagvliegers en modelvliegers .

Offline Dennis

  • L86C-0024
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.718
  • Geslacht: Man
  • Dennis Eggen
    • Polo 86(c) Register
Accu of dynamo
« Reactie #5 Gepost op: do, 22 dec 2005, 09:59:02 »


Zo ziet het er rond de massaaanlsuiting carros/accu ook uit, dus da's niet zo'n gekke suggestie.
Evt. extra kabel leggen van accu- naar motorsteun bij dynamo.

Of het bijgeleverde deel inlassen  -klus-

Offline Gekke Gerrit

  • L86C-0070
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.533
  • Geslacht: Man
  • Geert
Accu of dynamo
« Reactie #6 Gepost op: wo, 28 dec 2005, 22:40:22 »
@Dennis: De massa-aansluiting is volgens mij prima, ook al moet het spatbord inderdaad vervangen worden. Heb ook geen andere massa-problemen, alleen startproblemen.

Goed, na een week konthaar sparen ( -uitlachen-  @Jaap! ) en toch maar een multimeter aangeschaft te hebben, vandaag eindelijk ook even tijd om een meting te doen;

Met jullie goedkeuring voer ik hier mijn meetresultaten aan de profi's  -klus- , om te zien of mijn conclusie inderdaad juist is (namelijk dat inderdaad mijn accu aan vernieuwing toe is -boehoe- )?!

Eerst lekstroom: geen testlampje, maar multimeter; In Ampère-stand (want dat is toch aan de orde dan?) geen uitslag. Voor zekerheid ook spanningsverschil gemeten: 2,2V (snap ik niet? -dunno- )
Conclusie: geen lekstroom, maar als er wel lekstroom is geen probleem, want ga massaslot aanbrengen (stroomkring onderbroken)

Dan de accumetingen:
Vers opgeladen accu: 13,89V
Contact: 12,30V
Accu na contact: 13,00V (is dat geen fikse terugloop?! )
Sleutel om tot startstand:
Accu terug tot 4,5V en startmotor met moeite rondjes draaien (maar niet genoeg om als startmotor te dienen! )

Daarbij al meteen conclusie dat de accu naar z'n grootje is, maar toch nog maar even starten met hulpaccu en vervolgens metingen doen om de dynamo/spanningsregelaar te testen (met dank aan de trouwe Amazon) -klus-
(nog geen toerentellert, maar:)
+/- 3000 rpm, stroomgebruikers uit: 13,99V
+/- 3000 rpm, verlichting aan: 13,7V
stationair, stroomgebruikers uit: 13,3V
stationair, verlichting aan: 11,9V
stationair, verlichting + ruitenwissers aan: 11,3/11,4V
vervolgens verhogen tot +/- 2000 rpm: 13,3V
Na al deze testen de accu opnieuw volledig onbelast doorgemeten: 12,8V

Volgens mij is dus de accu kapot, maar laadt de dynamo wèl goed bij, en is de spanningsregelaar ook in orde?
Kortom, met een goede nieuwe accu, een massaslot moet het goed zitten?!

(en dan uiteindelijk met een nieuw spatbord helemaal...!!??!!;))
Bedenk goed, wat je met je laatste Polo doet!

Offline Gekke Gerrit

  • L86C-0070
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.533
  • Geslacht: Man
  • Geert
Accu of dynamo
« Reactie #7 Gepost op: wo, 28 dec 2005, 23:31:30 »
Zoek bevestiging?  withstupid  -dunno-
Bedenk goed, wat je met je laatste Polo doet!

Offline Marjolijn

  • L86C-0084
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.414
  • Geslacht: Vrouw
  • Marjolijn Staal
Accu of dynamo
« Reactie #8 Gepost op: do, 29 dec 2005, 08:32:58 »
Citaat
Accu na contact: 13,00V (is dat geen fikse terugloop?! )
Sleutel om tot startstand:
Accu terug tot 4,5V en startmotor met moeite rondjes draaien (maar niet genoeg om als startmotor te dienen! )


Ik denk dat dit genoeg zegt, accu overleden :(
Als de kraan lekt, is het best oké om te dweilen

Offline Gekke Gerrit

  • L86C-0070
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.533
  • Geslacht: Man
  • Geert
Accu of dynamo
« Reactie #9 Gepost op: do, 29 dec 2005, 09:43:32 »
Thnx!  -hug-
 -boehoe-
Bedenk goed, wat je met je laatste Polo doet!

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Accu of dynamo
« Reactie #10 Gepost op: do, 29 dec 2005, 10:09:40 »
laadspanning is ook niet de hoogste, maar goed: een accu die direct dipt naar 4,5 volt... das nie best!

vloeistof is wel op niveau?
Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline Gekke Gerrit

  • L86C-0070
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.533
  • Geslacht: Man
  • Geert
Accu of dynamo
« Reactie #11 Gepost op: do, 29 dec 2005, 19:06:14 »
vloeistof is wel op niveau?

Vloeistof is perfect; Denk dat de laadstroom prima is gezien het feit dat het een kapotte accu betreft...
Maar goed, in mijn lunchpauze nieuwe accu op de kop getikt, en straks na het eten en voor de pretecho maar even kijken?!
Het massaslot zal vanavond niet lukken, ben ik bang!  -boehoe-
Bedenk goed, wat je met je laatste Polo doet!

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Accu of dynamo
« Reactie #12 Gepost op: vr, 30 dec 2005, 11:24:33 »
Wat moet je ook met een Massa slot?

Is meer symptoom bestrijding.. geen echte oplossing natuurlijk. Als alles goed is, is een massaslot overbodig.
En als je m langer weg zet,. hoeveel moeite kost t dan om gewoon ff de massa los te gooien?
Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline Mark

  • L86C-0037
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 7.296
  • Geslacht: Man
  • Mark Pruim
Accu of dynamo
« Reactie #13 Gepost op: vr, 30 dec 2005, 19:02:08 »
withstupid

Offline Gekke Gerrit

  • L86C-0070
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.533
  • Geslacht: Man
  • Geert
Accu of dynamo
« Reactie #14 Gepost op: vr, 30 dec 2005, 20:52:55 »
Wat moet je ook met een Massa slot?

Is meer symptoom bestrijding.. geen echte oplossing natuurlijk. Als alles goed is, is een massaslot overbodig.
En als je m langer weg zet,. hoeveel moeite kost t dan om gewoon ff de massa los te gooien?

Ik ben gewoon fan van massa-sloten... Houd van die extra (onopvallende) startblokkering en anti-brand-beveiliging. Vroeger voor het eerst één in een MG van een vriend van me gezien (bij cabrio's natuurlijk helemaal goed plan) en toen ook in m'n Volvo gezet. Gezien ook het gemak waarmee Polootjes open zijn te krijgen én het gemak om niet de massa los en vast te koppelen (kleine moeite, maar toch meer moeite dan een massaslot binnenin, zeker als het regent?) heb ik dat uurtje werk voor inbouw er wel voor over!  -klus-
Bedenk goed, wat je met je laatste Polo doet!