@Dennis: De massa-aansluiting is volgens mij prima, ook al moet het spatbord inderdaad vervangen worden. Heb ook geen andere massa-problemen, alleen startproblemen.
Goed, na een week konthaar sparen (
@Jaap! ) en toch maar een multimeter aangeschaft te hebben, vandaag eindelijk ook even tijd om een meting te doen;
Met jullie goedkeuring voer ik hier mijn meetresultaten aan de profi's
, om te zien of mijn conclusie inderdaad juist is (namelijk dat inderdaad mijn accu aan vernieuwing toe is
)?!
Eerst lekstroom: geen testlampje, maar multimeter; In Ampère-stand (want dat is toch aan de orde dan?) geen uitslag. Voor zekerheid ook spanningsverschil gemeten: 2,2V (snap ik niet?
)
Conclusie: geen lekstroom, maar als er wel lekstroom is geen probleem, want ga massaslot aanbrengen (stroomkring onderbroken)
Dan de accumetingen:
Vers opgeladen accu: 13,89V
Contact: 12,30V
Accu na contact: 13,00V (is dat geen fikse terugloop?! )
Sleutel om tot startstand:
Accu terug tot 4,5V en startmotor met moeite rondjes draaien (maar niet genoeg om als startmotor te dienen! )
Daarbij al meteen conclusie dat de accu naar z'n grootje is, maar toch nog maar even starten met hulpaccu en vervolgens metingen doen om de dynamo/spanningsregelaar te testen (met dank aan de trouwe Amazon)
(nog geen toerentellert, maar:)
+/- 3000 rpm, stroomgebruikers uit: 13,99V
+/- 3000 rpm, verlichting aan: 13,7V
stationair, stroomgebruikers uit: 13,3V
stationair, verlichting aan: 11,9V
stationair, verlichting + ruitenwissers aan: 11,3/11,4V
vervolgens verhogen tot +/- 2000 rpm: 13,3V
Na al deze testen de accu opnieuw volledig onbelast doorgemeten: 12,8V
Volgens mij is dus de accu kapot, maar laadt de dynamo wèl goed bij, en is de spanningsregelaar ook in orde?
Kortom, met een goede nieuwe accu, een massaslot moet het goed zitten?!
(en dan uiteindelijk met een nieuw spatbord helemaal...!!
!!
)