Had dat probleem jaren geleden ook.
Werd veroorzaakt door onvoldoende bijladen van de
moderne accu via een
ouderwetse spanningsregelaar.
Je rijdt dan altijd met iets te weinigspanning en op den duur verliest de accu capaciteit.
Met originele spanningsregelaar stopt het bijladen nl. als de accu een spanning van 13,5 Volt heeft bereikt.
Dat was voldoende bij de lood-accus' uit de jaren 70/80/begin90.
Moderne accu's moeten worden bijgeladen tot 14,3 volt. Door op de juiste wijze een diode van de juiste waarde te plaatsen in het traject van alternator-spanningsregelaar-accu kan je de spanningsregelaar zodanig 'foppen' dat ie de accu laat opladen tot 14,3 Volt.
Zie:
Neem aan dat je de spanning van de accu al wel gemeten hebt en dat die OK is.
Maar is de capaciteit van de accu nog voldoende? (dat kan je laten meten bij je garage (bedoeld wordt 'autoreparatiewerkplaats' )
Door ouderdom en/of slecht opladen neemt die op den langere of kortere duur af.
Slecht opladen kan veroorzaakt worden door slechte alternator en/of doordat de spanningsregelaar het bijladen te snel stopt.
De originele spanningsregelaar stopt het bijladen bij (als ik het goed heb) ± 13,5 Volt. Voor accu's uit jaren '80/'90 was dat goed.
Moderne accu's moeten daarentegen worden doorgeladen tot ± 14,3 volt. Daartoe kan je originele spanningsregelaar worden aangepast met een diode, waardoor die blijft doorladen tot die 14,3 Volt.
(…)