Auteur Topic: Keuze scherpe nokkenas...  (gelezen 2161 keer)

Offline Hanf

  • L86C-0188
  • Non-Register lid
  • Berichten: 2.383
  • Geslacht: Man
  • Hanf
Keuze scherpe nokkenas...
« Gepost op: wo, 17 feb 2010, 18:00:15 »
Ben dus (zoals sommige hier al weten) bezig met een leuke g40 motor op te bouwen, maar zit nu met de keuze wat voor nokkenas is zou pakken...

Iemand die mij kan vertellen wat de verschillen en voor en/of nadelen zijn tussen deze 2 nokkenassen:

- 252°/276°
- 268°/264
- 264°/260°

Dat de één ervoor zorgt dat de kleppen eerder opengaan en de andere zorgt dat ze weer sneller sluiten snap ik wel, maar ik doel meer op bv keuze tov lopen van de motor en rijeigenschappen......

Offline Serge

  • L86C-0001
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.758
  • Geslacht: Man
  • der doctor
Re: Keuze scherpe nokkenas...
« Reactie #1 Gepost op: wo, 17 feb 2010, 20:05:30 »
ik zou voor de 252/276 gaan aangezien je een geblazen motor hebt is de uitlaatslag de zwakste slag en zal deze het meeste geholpen moeten worden .

hiermee zul je een fijn motortje hebben die vanaf een toertje of 1500 tot rev limiter leuk door haalt ,maar tevens toch soepel te rijden is
je hebt laagvliegers en modelvliegers .

Offline Hanf

  • L86C-0188
  • Non-Register lid
  • Berichten: 2.383
  • Geslacht: Man
  • Hanf
Re: Keuze scherpe nokkenas...
« Reactie #2 Gepost op: do, 18 feb 2010, 06:55:03 »
Zal ik bij deze nokkenas (icm afgedraaid vliegwiel) ook al last hebben van een 'slecht' stationair draaiende motor of valt dit nog wel mee? Vliegwiel is ca 2kg afgedraaid

Offline Serge

  • L86C-0001
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.758
  • Geslacht: Man
  • der doctor
Re: Keuze scherpe nokkenas...
« Reactie #3 Gepost op: vr, 19 feb 2010, 21:43:48 »
afgedraaid vliegwiel op een g40 is als je een kleiner pouly dan 70 rijdt eigenlijk een nogo
je hebt laagvliegers en modelvliegers .

Offline Hanf

  • L86C-0188
  • Non-Register lid
  • Berichten: 2.383
  • Geslacht: Man
  • Hanf
Re: Keuze scherpe nokkenas...
« Reactie #4 Gepost op: za, 20 feb 2010, 12:47:20 »
Want?
Dacht zelf namelijk dat door dat vliegwiel dan de motor leuk snel op toeren komt en door de poellie ie gewoon sneller en meer druk opbouwt.... dus snap niet zo goed waarom dat dan een nogo is??? Lijkt mij dan toch een goeie combi of zie ik dat verkeerd?
« Laatst bewerkt op: za, 20 feb 2010, 12:50:00 door Hanf »

Offline richard-polo

  • L86C-0119
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.851
  • Geslacht: Man
  • Richard Denkers
    • g-laderseite
Re: Keuze scherpe nokkenas...
« Reactie #5 Gepost op: za, 20 feb 2010, 12:53:12 »
nogo in de zin van niet te licht maken anders gaat je lader eraan!
ik had op mijn 1.6i 16v g40 ook een verlicht vliegwiel, dat trok de klinkers zowat uit de straat..
maar ik heb er ook is een te lichte opgehad en toen liep die niet echt prettig meer!

vooral met afremmen op de motor is een te licht vliegwiel funest voor je lader..
denkersrichard@hotmail.com voor revisie, tuning & onderhoud

Offline richard-polo

  • L86C-0119
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.851
  • Geslacht: Man
  • Richard Denkers
    • g-laderseite
Re: Keuze scherpe nokkenas...
« Reactie #6 Gepost op: za, 20 feb 2010, 12:53:48 »
quote:  Dacht zelf namelijk dat door dat vliegwiel dan de motor leuk snel op toeren komt

maar hij moet de motor ook weer afremmen ;)
denkersrichard@hotmail.com voor revisie, tuning & onderhoud

Offline Hanf

  • L86C-0188
  • Non-Register lid
  • Berichten: 2.383
  • Geslacht: Man
  • Hanf
Re: Keuze scherpe nokkenas...
« Reactie #7 Gepost op: za, 20 feb 2010, 14:40:37 »
Ok dat snap ik maar daarom heb ik dus maar een 2kg afgedraaide gepakt ipv de bijna 4 kg afgedraaide die er te koop zijn.

Offline Sjon

  • L86C-0041
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 15.899
  • Geslacht: Man
  • www.type86c.nl
    • VW Polo Type 86 & 86c
Re: Keuze scherpe nokkenas...
« Reactie #8 Gepost op: za, 20 feb 2010, 19:56:21 »
Ok dat snap ik maar daarom heb ik dus maar een 2kg afgedraaide gepakt ipv de bijna 4 kg afgedraaide die er te koop zijn.
-uitlachen- 4 kg afgedraaid
Weet jij uberhaupt wat een standaard 1.3 vliegwiel weegt?

Offline Hanf

  • L86C-0188
  • Non-Register lid
  • Berichten: 2.383
  • Geslacht: Man
  • Hanf
Re: Keuze scherpe nokkenas...
« Reactie #9 Gepost op: za, 20 feb 2010, 21:34:49 »
5,3 kilo weegt een origneel 1300 vliegwiel -thumbsup-
Magoed zijn er ook echt mensen behalve richard die er ook écht mee gereden hebben en niet hun mening alleen baseren op 'dat heb ik gehoord......'?
« Laatst bewerkt op: za, 20 feb 2010, 21:43:51 door Hanf »

Offline KoenG40

  • L86C-0022
  • _Register lid 2017_
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.874
  • Geslacht: Man
  • Koen
    • Websitetitel
Re: Keuze scherpe nokkenas...
« Reactie #10 Gepost op: za, 20 feb 2010, 23:01:44 »
Zelf geen ervaring mee, maar er is wel verstandig over geschreven,
o.a. in het Water-Cooled Volkswagen Performance Handbook, pag. 43

Offline Serge

  • L86C-0001
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.758
  • Geslacht: Man
  • der doctor
Re: Keuze scherpe nokkenas...
« Reactie #11 Gepost op: zo, 21 feb 2010, 00:33:05 »
5,3 kilo weegt een origneel 1300 vliegwiel -thumbsup-
Magoed zijn er ook echt mensen behalve richard die er ook écht mee gereden hebben en niet hun mening alleen baseren op 'dat heb ik gehoord......'?

 mwoh gezien ik rustig kan zeggen ,dat mijn ervaring en kennis , toch wel iets wat groter is dan die van jou ,ja kan ik dat wel zeggen . sleutel al vanaf mijn 19e fulltime en het tunen is niet veel later begonnen , opgedane kennis is bij mij praktijk ervaring gedurende mijn 20 jaar ervaring zijnde met 18 wezen .
je hebt laagvliegers en modelvliegers .

Offline Hanf

  • L86C-0188
  • Non-Register lid
  • Berichten: 2.383
  • Geslacht: Man
  • Hanf
Re: Keuze scherpe nokkenas...
« Reactie #12 Gepost op: zo, 21 feb 2010, 10:03:47 »
Was ook niet richting jou bedoeld serge -oops-, snap ook wel dat jij héél veel kennis hebt over dat soort zaken en weet ook dat jullie alleen maar proberne te helpen, vind het alleen wéér jammer dat elke keer als ik serieus hier wat vraag en opensta voor eventuele tips e.d. er dan toch weer elke keer wel iemand tussen zit die dan weer zo'n antwoord moet geven in de sfeer van 'weet je wel waar je mee bezig bent'.........

Magoed vliegwiel komt er over 2 weken gewoon op samen met mijn verstevigde sachs koppelingsset en wat de poellie betreft hou ik het dan gewoon op een 70'er poelli -thumbsup-

Offline Sjon

  • L86C-0041
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 15.899
  • Geslacht: Man
  • www.type86c.nl
    • VW Polo Type 86 & 86c
Re: Keuze scherpe nokkenas...
« Reactie #13 Gepost op: zo, 21 feb 2010, 10:15:16 »
4 kg afdraaien van een vliegwiel dat standaard 5,3 kg weegt:
nee sorry, dat kan er bij mij niet in.
Heb zelf een vliegwiel van 3,8kg (Spottuning):
daar kan nog wel iets vanaf, maar dan mot je ophouden, das niet veilig meer.

En ik bedoel 't ook gewoon serieus hoor ("uitlachen"-smiley was alleen om de boel wat op te vrolijken)

Offline Serge

  • L86C-0001
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.758
  • Geslacht: Man
  • der doctor
Re: Keuze scherpe nokkenas...
« Reactie #14 Gepost op: zo, 21 feb 2010, 10:42:09 »
door te abrubte toeren wisselingen kan de verdringer de buiten kanten van de lader raken (vann hoog naar laag toerental te snel ) dit zal met een goede lader niet zo rap gebeuren ,maar als de lader wat ouder is en niet meer zo goed afdicht ,gaat het fout , dan heeft de verdringer minder weerstand en kunnen de begin punten wat gaan zwabberen . vwm had dit toendertijd aangepast door de punten wat scherper te maken .
je hebt laagvliegers en modelvliegers .